Miksi HSL:n bussien penkit on niin ahtaasti?
Olen 168 cm / 49 kg tavallista kapeampi nainen ja minä vien penkillä juuri sen verran tilaa, kuin on suunniteltukin ilman, että joudun istumaan lysyssä. Keskivertosuomalaisnaiselle saatikka -miehelle penkit ovat siis arvatenkin ahtaita. Ärsyttää, jos joku mies tulee istumaan viereen ja liiskaannun ikkunan ja miehen väliin. Ei mahdu edes puhelinta ottamaan taskusta ja vastaamaan viestiin. Tai sitten se 150-kiloinen tyyppi heti bussiin tullessaan katsoo, missä on pienin ihminen, ja menee sen viereen istumaan. Tosi usein olen joutunut tähän tilanteeseen ja en meinaa saada henkeä. :( Mietinpähän vaan tällaisia. Miksei vaikka toisella puolella bussia voi olla yksi penkki ja toisella kaksi, mutta vähän tilavammin?
Kommentit (18)
1 syy : veroista vain 1/2 lipun hinnasta.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:10"]1 syy : veroista vain 1/2 lipun hinnasta.
[/quote]
Joo mutta enemmänhän bussiin mahtuisi, jos siellä olisi enemmän seisomatilaa. -AP
Miksi menet ikkunan viereen istumaan? Mene käytäväpaikalle.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:04"]
Minä ihmettelen puolestaan penkkien kovuutta. Kovia penkkejä käytetään jopa yli tunnin pituisilla linjoilla.
[/quote]
Et taida tietää, kuinka paljon ihmiset sotkee niitä penkkejä? Mm aamukahvit tai majoneesit on huomattavasti helpompi puhdistaa ohuesti verhoilulta peltipenkiltä, kuivuu nopeammin ja helppo vaihtaa.
Olen miettinyt samaa. On kamalaa istua, jos iso ihminen tulee viereen, joutuu lyykähtämään ikkunaa vasten ja ei pysty kuin kyynärpäät suussa odottamaan poispääsyä. Tämä ei ole isojen ihmisten vika, vaan Hsl:n suunnittelijoiden vika. He eivät ole kertaakaan tainneet matkustaa ruuhkabussissa?
Entä tiedätkö, miksi Helsingin metrossa on istumatilaa niin tolkuttomasti? Sen takia, etteivät idän suunnan sillat kestä täyttä kuormaa ihmisiä, ne on mitoitettu niin naftisti. :D :D :D
Olen 178/58 ja mahdun penkkiin ihan hyvin eikä kertaakaan ole ahdistanut.
liikennöitsijät tilaavat bussit. Saavat kilpailutuksessa sitä enemmän pisteitä, mitä enemmän istumapaikkoja.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:15"]Miksi menet ikkunan viereen istumaan? Mene käytäväpaikalle.
[/quote]
Ai että kun toinen haluaa viereen istumaan, nousisin ylös ja päästäisin sen ikkunapaikalle? Kuulostaa jo aika typerältä. Ainakin ruuhkabussissa. -AP
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:23"]LAIHDUTA läski!
[/quote]
Juu sori. 49 kiloa on aivan liikaa. Anteeksi. Täytyypä mennä kolmen tunnin lenkille. -AP
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:04"]
Minä ihmettelen puolestaan penkkien kovuutta. Kovia penkkejä käytetään jopa yli tunnin pituisilla linjoilla.
[/quote]
Pehmeä penkki ei kestä. Penkeistä/ tuoleista aina ensimmäisenä hajoaa pehmuste ja sen jälkeen kangas. Bussien penkit on todella kovassa käytössä.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:55"]
Olen 168 cm / 49 kg tavallista kapeampi nainen ja minä vien penkillä juuri sen verran tilaa, kuin on suunniteltukin ilman, että joudun istumaan lysyssä. Keskivertosuomalaisnaiselle saatikka -miehelle penkit ovat siis arvatenkin ahtaita. Ärsyttää, jos joku mies tulee istumaan viereen ja liiskaannun ikkunan ja miehen väliin. Ei mahdu edes puhelinta ottamaan taskusta ja vastaamaan viestiin. Tai sitten se 150-kiloinen tyyppi heti bussiin tullessaan katsoo, missä on pienin ihminen, ja menee sen viereen istumaan. Tosi usein olen joutunut tähän tilanteeseen ja en meinaa saada henkeä. :( Mietinpähän vaan tällaisia. Miksei vaikka toisella puolella bussia voi olla yksi penkki ja toisella kaksi, mutta vähän tilavammin?
[/quote]
Koska pitää saada maksimimäärä ihmisiä sinne.
Ei mulla ole ollut ongelmaa mahtua. T. 165/65
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:10"]1 syy : veroista vain 1/2 lipun hinnasta. [/quote] Joo mutta enemmänhän bussiin mahtuisi, jos siellä olisi enemmän seisomatilaa. -AP
[/quote]
Kuka haluaa seistä bussissa? Seiso siinä nyt puoli tuntia liikkuvassa bussissa pitäen yhdellä kädellä kiinni jostain. Jatkuvasti ihmisiä menee ohi ja tönii sinua. Todella hyvää matkantekoa
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:15"]
Miksi menet ikkunan viereen istumaan? Mene käytäväpaikalle.
[/quote]
Ei voi mennä jos siinä ikkunapaikalla ei jo joku ole.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:21"]
Entä tiedätkö, miksi Helsingin metrossa on istumatilaa niin tolkuttomasti? Sen takia, etteivät idän suunnan sillat kestä täyttä kuormaa ihmisiä, ne on mitoitettu niin naftisti. :D :D :D
[/quote]
Se on tätä suomalaista "järkeä" se.