Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Turhauttava työnhaku (ei puhelinnumeroa tai -tiedusteluja)

Vierailija
21.10.2021 |

Aiemmin olen aina yhdellä hakemuksella saanut työpaikan, kun olen hakemuksen ja CV:n lähettämisestä parin päivän päästä soittanut työpaikkaan ja kutsunut itseni haastatteluun.

Nyt ilmoituksissa kielletään ottamasta puhelimitse yhteyttä tai puhelinnumeroa ei edes ole. Miten näin voi olla aktiivinen ja tehdä itsensä huomioiduksi? Jotenkin en edes usko, että kaikkia hakemuksia luetaan. Aiemmin, kun olen soittanut niin hakemustani ei ole välttämättä vielä luettu, mutta se on otettu heti esiin ja katsottu siinä samalla kun olen ollut ensimmäistä kertaa puhelinyhteydessä.

Pitääkö mun alkaa kiertää yrityksestä toiseen ja jaella tulostettuja CV:itä?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seuraillut erään pohjalaisen pienehkön elintarvikealan firman rekrytointeja, esim. johonkin logostiikkakoordinaattorin paikkaan tulee toista sataa hakemusta. Rekrytoijat(tj ja tuotantopäällikkö)ovat kiireisiä omissa varsinaisissakin töissään.

Vierailija
22/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan elämässäni soitellut hakemukseni perään ja aina päässyt haastatteluun. Panosta hakemukseen ja unohda ärsyttävä soittelu ihan jo ajatuksenakin.

Itse työnantajana ainakaan en ottaisi haastatteluun ollenkaan, jos joku alkaisi vaivata jollakin turhanpäiväisellä soittelulla. On päivässä aika paljon muutakin tekemistä kuin jutella turhia puhelimessa kaikkien työhakemuksen jättäneiden kanssa. Se karsinta tehdään niiden hakemusten perusteella, joko osaamista on tai ei ole. Ei siihen soittelu ainakaan auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kun omalle työpaikalleni haetaan uutta työntekijää, jätetään puhelinnumero pois tarkoituksella. Pomolla on mennyt hermot noihin ”tikusta asiaa” -puheluihin.

Onko se "tikusta asiaa", jos soittaa, kertoo olevansa erittäin kiinnostunut paikasta ja haluaisi tulla kasvotusten keskustelemaan?

Toki varmaan jotkut soittelee turhia, mutta tiedän omalta kohdaltani, että kyse on vain lyhyestä "hei, olen olemassa ja vakavissani hakemassa avointa paikkaanne" -puhelusta.

- ap

Mikä saa sinut kuvittelemaan, että muut hakevat jotenkin epävakavissaan paikkoja?

Usko tai älä, mutta niitäkin hakemuksia on. Ilmeisesti sitä "vähintään yksi hakemus viikossa" -meininkiä on harrastettu jossain päin maata jo pitkään. 

Vierailija
24/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Olen huomannut, että eläkeläiset ovat sitä mieltä, että työpaikkaan pitää soittaa, jos on kiinnostunutta itse olen sitä mieltä että s-posti on parempi ja siinä voi kertoa itsestään enemmän.

No olen itse vähän päälle 30. Toki kirjallisessa hakemuksessa on jotain, mutta ihan erilaisen yhteyden saa mielestäni puhelimessa/kasvokkain.

- ap

Se on juurikin näin. Jos työpaikan hakuilmoituksessa ei ole puhelinta niin kyllä jättäisin hakematta. Usein nää on lähinnä mainoksia firmalta. Halpoja sellaisia. Itse olen saanut käsiini esim myyjä-paikalle englannin kielisiä hakemuksia-))! Ymmärrän sen koulun höpöttämän sparraamisen ja tehkääpä nyt ottava työpaikkahakemus mutta rajansa kaikella. On eri asia jos firma selkeesti kertoo et työkieli on ruotsi tahi englanti mutta ovat todella harvassa. Ja normi urheiluväline myyjän ei todellakaan tarvi englannin kielistä CVtä! Edelleen parhaiten nappaat paikan kun kerta viikossa käyt jossain firmassa ja etsit rekrystä vastaavan käsiisi. Vaikka eivät juuri silloin hae niin monet ottavat yhteystiedot talteen. Ainakin osaava rekry. 

Vierailija
25/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Olen huomannut, että eläkeläiset ovat sitä mieltä, että työpaikkaan pitää soittaa, jos on kiinnostunutta itse olen sitä mieltä että s-posti on parempi ja siinä voi kertoa itsestään enemmän.

No olen itse vähän päälle 30. Toki kirjallisessa hakemuksessa on jotain, mutta ihan erilaisen yhteyden saa mielestäni puhelimessa/kasvokkain.

- ap

Se on juurikin näin. Jos työpaikan hakuilmoituksessa ei ole puhelinta niin kyllä jättäisin hakematta. Usein nää on lähinnä mainoksia firmalta. Halpoja sellaisia. Itse olen saanut käsiini esim myyjä-paikalle englannin kielisiä hakemuksia-))! Ymmärrän sen koulun höpöttämän sparraamisen ja tehkääpä nyt ottava työpaikkahakemus mutta rajansa kaikella. On eri asia jos firma selkeesti kertoo et työkieli on ruotsi tahi englanti mutta ovat todella harvassa. Ja normi urheiluväline myyjän ei todellakaan tarvi englannin kielistä CVtä! Edelleen parhaiten nappaat paikan kun kerta viikossa käyt jossain firmassa ja etsit rekrystä vastaavan käsiisi. Vaikka eivät juuri silloin hae niin monet ottavat yhteystiedot talteen. Ainakin osaava rekry. 

Rippuu tosiaan haettavasta tehtävästä.

Perunan lajitteluun kyllä pääsee kävelemällä työnantajan juttusille, ilman minkäänlaista hakemusta.

Vierailija
26/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi, kun sua ei haluta sinne. Eikä välttämättä ketään muutakaan. Auki oleva paikkakin voi olla pelkkä muodollisuus, ja se on jo valmiiksi luvattu jollekin kumminkaimanserkulle. Eivät ne silloin tarvitse aidosti paikasta kiinnostuneita ihmisiä soittelemaan ja kyselemään.

Julkisella sektorilla vakituiset vakanssit ja varsinkin virat täytyy laittaa julkiseen hakuun, vaikka virkaahoitava henkilö olisikin jo käytännössä valittu. 

Mutta kertokaa nyt ihan oikeast, miksi yritykset hakisivat henkilökuntaa, jos ei ole tarvetta. Joo, jotku mainostaa itseään niin, mutta ei se nyt hirveän yleistä ole. 

Muutenkin "kaikki paikat täytetään heti kaverilla" puheet on sinänsä ihmeellisiä, että ilmeisesti kaikissa muissa työpakoissa sitten jengillä on kaverina vaikka minkäalan asiantuntijoita, jotka vaihtavat työtä/ ovat työttömiä ja tuleva kun pyydetään. Kun oma kokemuksenin on just se, että hyvät hakijat on kiven alla. 

Vierailija
27/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi, kun sua ei haluta sinne. Eikä välttämättä ketään muutakaan. Auki oleva paikkakin voi olla pelkkä muodollisuus, ja se on jo valmiiksi luvattu jollekin kumminkaimanserkulle. Eivät ne silloin tarvitse aidosti paikasta kiinnostuneita ihmisiä soittelemaan ja kyselemään.

Julkisella sektorilla vakituiset vakanssit ja varsinkin virat täytyy laittaa julkiseen hakuun, vaikka virkaahoitava henkilö olisikin jo käytännössä valittu. 

Mutta kertokaa nyt ihan oikeast, miksi yritykset hakisivat henkilökuntaa, jos ei ole tarvetta. Joo, jotku mainostaa itseään niin, mutta ei se nyt hirveän yleistä ole. 

Muutenkin "kaikki paikat täytetään heti kaverilla" puheet on sinänsä ihmeellisiä, että ilmeisesti kaikissa muissa työpakoissa sitten jengillä on kaverina vaikka minkäalan asiantuntijoita, jotka vaihtavat työtä/ ovat työttömiä ja tuleva kun pyydetään. Kun oma kokemuksenin on just se, että hyvät hakijat on kiven alla. 

Mainostaminen "työpaikkailmoituksella" on todella yleistä. Arvaappa paljonko maksaa "työpaikkailmoitus" Hesarissa ja paljonko maksaa ko firman mainos Hesarissa? Puhelinnumero jätetään pois koska ketään ei palkata niin miksi kiemurrella puhelimessa et vielä me harkitaan, otamme toki teidätkin huomioon-)))! Ja usein paikka on jo täytetty mutta ilmoittaa pitää.

Vierailija
28/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteystiedot puuttuvat juuri sen vuoksi, että työnantajilla ei ole aikaa noihin ylimääräisiin soitteluihin.

Hakemusten perään soittaminen oli hyvä tapa ehkä vielä 90-luvulla, mutta ei nykypäivänä.

mutta yhä näitä ns.kylmäsoittoja harjoitellaan työkkärin kursseilla. Viimeksi vuosi sitten piti valita 4 firmaa joihin soitti ja tarjosi osaamistaan. Voi apua.

Vierailija
29/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Markkinoinnin vuoksi, tietenkin. Tuo on yksityisellä ikävän yleistä, että on auki paikkoja, joihin ei oteta ketään. Joko paikkaa ei ole, halutaan vaan näyttää ulospäin, että ollaan kovassa kasvussa ja koko ajan paikkoja auki, tai ei ole saatu sitä mitä etsittiin. Vaatimukset ovat usein todella ylirealistiset tai keskittyvät niin spesifiin osaamisalueeseen, että siihen saa tekijöitä vain soittamalla suoraan kilpailijan työntekijälle että milläs palkalla sieltä irtoaisit.

Tämän näkee sekä hakijana että työntekijänä. Hakemuksiin ei vastata, haastattelun jälkeen ei ilmoiteta, firman kotisivuille ei tule henkilöstöön uutta työntekijää. Työntekijänä tietää, että meillä on sata paikkaa auki, pomolla on kalenterissa 10 haastatteluvarausta, ja ketään uutta ei tule.

Vierailija
30/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP TÄSSÄ.

Sain kutsun työhaastatteluun :) Halusin vain jakaa sen jollekin.

Vierailija
31/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kannata yrittää soittaa vaihteen kautta tai googlettamalla onkia numeroa, jos puhelinnumeroa ei ole ilmoituksessa annettu. Mun pomo sanoi että hän laittaa soittelijoiden hakemukset välittömästi ö-mappiin. Kun ilmoituksessa ei ole numeroa, se tarkoittaa että älä soita.

Vierailija
32/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksillä on toivottavasti osaamista rekrytointiin enemmän kuin ottaa sitten se joka nyt sattuu soittamaan. Ja ihan törkeä määrä puheluita tosiaan tulee, huonoimpia nämä "haluaisin vaan kysyä että onko hakemukseni tullut perille ja onko siitä jotain kysyttävää?" . Rekrytointia tehdään suunnitelmallisesti, eikä niitä lueta sitä mukaan kun tulee, eikä kukaan halua lopettaa juuri siihen kohtaan mitä nyt ikinä olikaan tekemässä ja lähteä selaamaan onko hakemuksesi tullut perille. Kaikille pitää kuitenkin olla ystävällinen ja yrittää antaa kuva että juuri soittaja kuulostaa tosi hyvältä hakijalta ja pitää toivoa yllä  (kas se puskaradio ja hakijakokemus) vaikka samalla oliskin selannut hakemuksen ja heittänyt samalla roskakoriin., tai vaikka siihen paikkaan olisi jo tiedossa tulija... 

Vierailija
33/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain hyvin pieniin paikkoihin voi enää hakea sähköpostilla, isoihin haetaan käytännössä aina rekryjärjestelmällä.

Ja hyvin pienellä tarkoitat firmaa, jossa on alle 50 000 työntekijää?

Kun meillä yli 45 000 henkilöä, ja ihan vapaamuotoisella sähköpostihakemuksella haetaan. Kun niissä rekrylomakkeissa on aina omat ongelmansa.

Vierailija
34/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrityksillä on toivottavasti osaamista rekrytointiin enemmän kuin ottaa sitten se joka nyt sattuu soittamaan. Ja ihan törkeä määrä puheluita tosiaan tulee, huonoimpia nämä "haluaisin vaan kysyä että onko hakemukseni tullut perille ja onko siitä jotain kysyttävää?" . Rekrytointia tehdään suunnitelmallisesti, eikä niitä lueta sitä mukaan kun tulee, eikä kukaan halua lopettaa juuri siihen kohtaan mitä nyt ikinä olikaan tekemässä ja lähteä selaamaan onko hakemuksesi tullut perille. Kaikille pitää kuitenkin olla ystävällinen ja yrittää antaa kuva että juuri soittaja kuulostaa tosi hyvältä hakijalta ja pitää toivoa yllä  (kas se puskaradio ja hakijakokemus) vaikka samalla oliskin selannut hakemuksen ja heittänyt samalla roskakoriin., tai vaikka siihen paikkaan olisi jo tiedossa tulija... 

Hakijakokemuksesta ei ainakaan kukaan ole kiinnostunut. Se on yhtä umpisurkeaa vuodesta toiseen.

Vierailija
35/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain hyvin pieniin paikkoihin voi enää hakea sähköpostilla, isoihin haetaan käytännössä aina rekryjärjestelmällä.

Ja hyvin pienellä tarkoitat firmaa, jossa on alle 50 000 työntekijää?

Kun meillä yli 45 000 henkilöä, ja ihan vapaamuotoisella sähköpostihakemuksella haetaan. Kun niissä rekrylomakkeissa on aina omat ongelmansa.

Heh. Suomen suurimmalla työnantajalla on noin 40 000 työntekijää.