Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Turhauttava työnhaku (ei puhelinnumeroa tai -tiedusteluja)

Vierailija
21.10.2021 |

Aiemmin olen aina yhdellä hakemuksella saanut työpaikan, kun olen hakemuksen ja CV:n lähettämisestä parin päivän päästä soittanut työpaikkaan ja kutsunut itseni haastatteluun.

Nyt ilmoituksissa kielletään ottamasta puhelimitse yhteyttä tai puhelinnumeroa ei edes ole. Miten näin voi olla aktiivinen ja tehdä itsensä huomioiduksi? Jotenkin en edes usko, että kaikkia hakemuksia luetaan. Aiemmin, kun olen soittanut niin hakemustani ei ole välttämättä vielä luettu, mutta se on otettu heti esiin ja katsottu siinä samalla kun olen ollut ensimmäistä kertaa puhelinyhteydessä.

Pitääkö mun alkaa kiertää yrityksestä toiseen ja jaella tulostettuja CV:itä?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa viedä hakemus henk koht ja jäädä odottamaan kunnes luettu. Ota eväät ja makuupussi mukaan jos odotusaika pitenee.

Vierailija
2/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteystiedot puuttuvat juuri sen vuoksi, että työnantajilla ei ole aikaa noihin ylimääräisiin soitteluihin.

Hakemusten perään soittaminen oli hyvä tapa ehkä vielä 90-luvulla, mutta ei nykypäivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun omalle työpaikalleni haetaan uutta työntekijää, jätetään puhelinnumero pois tarkoituksella. Pomolla on mennyt hermot noihin ”tikusta asiaa” -puheluihin.

4/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että eläkeläiset ovat sitä mieltä, että työpaikkaan pitää soittaa, jos on kiinnostunutta itse olen sitä mieltä että s-posti on parempi ja siinä voi kertoa itsestään enemmän.

Vierailija
5/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteystiedot puuttuvat juuri sen vuoksi, että työnantajilla ei ole aikaa noihin ylimääräisiin soitteluihin.

Hakemusten perään soittaminen oli hyvä tapa ehkä vielä 90-luvulla, mutta ei nykypäivänä.

Ok, ajattelinkin kiireen syyksi.

Olen itse hakenut näin työpaikkoja 2008-2015. Silloin oli vielä ok.

Turhauttavaa on, kun töitä olisi vaikka miten paljon tarjolla ja voisin aloittaa vaikka heti, mutta hakemukseni lojuu jossain potentiaalisen työnantajan 342 lukemattoman sähköpostin seassa....

- ap

Vierailija
6/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Olen huomannut, että eläkeläiset ovat sitä mieltä, että työpaikkaan pitää soittaa, jos on kiinnostunutta itse olen sitä mieltä että s-posti on parempi ja siinä voi kertoa itsestään enemmän.

No olen itse vähän päälle 30. Toki kirjallisessa hakemuksessa on jotain, mutta ihan erilaisen yhteyden saa mielestäni puhelimessa/kasvokkain.

- ap

Vierailija
7/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi, kun sua ei haluta sinne. Eikä välttämättä ketään muutakaan. Auki oleva paikkakin voi olla pelkkä muodollisuus, ja se on jo valmiiksi luvattu jollekin kumminkaimanserkulle. Eivät ne silloin tarvitse aidosti paikasta kiinnostuneita ihmisiä soittelemaan ja kyselemään.

Vierailija
8/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun omalle työpaikalleni haetaan uutta työntekijää, jätetään puhelinnumero pois tarkoituksella. Pomolla on mennyt hermot noihin ”tikusta asiaa” -puheluihin.

Onko se "tikusta asiaa", jos soittaa, kertoo olevansa erittäin kiinnostunut paikasta ja haluaisi tulla kasvotusten keskustelemaan?

Toki varmaan jotkut soittelee turhia, mutta tiedän omalta kohdaltani, että kyse on vain lyhyestä "hei, olen olemassa ja vakavissani hakemassa avointa paikkaanne" -puhelusta.

- ap

Vierailija
9/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se "tikusta asiaa", jos soittaa, kertoo olevansa erittäin kiinnostunut paikasta ja haluaisi tulla kasvotusten keskustelemaan?

Toki varmaan jotkut soittelee turhia, mutta tiedän omalta kohdaltani, että kyse on vain lyhyestä "hei, olen olemassa ja vakavissani hakemassa avointa paikkaanne" -puhelusta.

- ap

On se. Lähes jokaisella paikkaa hakevalla on aivan sama viesti: olen todella kiinnostunut ja haluan haastatteluun. Jos luulit olevasi jotenkin uniikki, niin think again.

Vierailija
10/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain hyvin pieniin paikkoihin voi enää hakea sähköpostilla, isoihin haetaan käytännössä aina rekryjärjestelmällä.

Et hae enää samanlaisia paikkoja kuin parikymppisenä, tai jos haet, olet niihin jo liian vanha. Eli ne sama metodit eivät muutenkaan enää toimi. Lisäksi olet ilmeisesti työtön, koska "voit aloittaa heti" ja aika harva firma tarvitsee työntekijää heti huomisesta, koska menee aikaa kulkulupien ja muiden käyttöoikeuksien hankintaan.

Vierailija
11/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Mikä saa sinut kuvittelemaan, että muut hakevat jotenkin epävakavissaan paikkoja?

Vierailija
12/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

On se. Lähes jokaisella paikkaa hakevalla on aivan sama viesti: olen todella kiinnostunut ja haluan haastatteluun. Jos luulit olevasi jotenkin uniikki, niin think again.

Juuri tämä. Olen ollut mukana rekrytoimassa uusia työntekijöitä, ja pahimmillaan on puhelin soinut muutaman minuutin välein, ja kaikkien puheluiden sisältö on ollut ”Hei, olen xxx, ja olen ERITTÄIN kiinnostunut työskentelemään yrityksessänne ja tulisin mielelläni kertomaan itsestäni lisää kasvotusten”. Tällä tavalla et erotu joukosta mitenkään, usko pois.

Vierailija
13/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ei vaan halua kuluttaa aikaansa siihen, että puhuu puhelimessa ties kuinka monen henkilön kanssa, joka on "erittäin kiinnostunut ja haluaa keskustella kasvotusten". Se kiinnostus on varmasti ilmaistu hakemuksessa ja se haastatteluun haluaminen nyt on vähän niin kuin oletus, kun on hakemuksen laittanut.

Uskon kyllä, että tuo soittelu voi edelleen olla joissakin tapauksessa ihan hyvä tyyli, mutta selvästi siitä on ollut enemmän haittaa, kuin hyötyä niissä firmoissa, joissa on erikseen sanottu että ei yhteydenottoja ja jätetty numerokin pois.

Vierailija
14/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Mikä saa sinut kuvittelemaan, että muut hakevat jotenkin epävakavissaan paikkoja?

Kyllä niitä on monenlaisia kyselijöitä kun jokin paikka on avoinna.

Sellaisiakin jotka kysyvät pelkkää palkkaa, eivätkä mitään muuta.

Siinä saisi yksi ihminen istua 8-16 vastailemassa vaikka minkälaisiin kysymyksiin puhelimessa.

Kysytään jopa valmiiksi, että minkälaiset vuorot mulla olisi, jos sinne tulisin töihin?

Vaikka ei ole edes hakemusta vielä lähettänyt.

Ihmiset kyselevät vaikka mitä.

Vierailija
15/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Ite en just tollasta tyrkytys puhelua kehtais soittaa, vastaajana näkisin sen just kuormittavana tekijänä. Ite soitin vaan, jos oli jotain oikeeta kysyttävää työstä.

Vierailija
16/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Ne kaikki muut soittaa (=häiritsee) ihan täsmälleen samalla asialla.

Vierailija
17/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää tein kerran sen virheen, että kävin työhaastattelussa ja kun ei alkanut kuulumaan mitään, niin soitin ja kysyin, mikä on tilanteeni työpaikan suhteen. Puhelu oli todella vaivaantunut ja kiusallinen. Olin käynnyt aikaisemmin jonkun työvaoimatoimiston kautta tulleen kurssin työnhakuun liittyen ja siellä juurikin neuvottiin, että kannattaa aina soittaa ja kysellä perään ja olla itse se aktiivinen osapuoli.

100% varmuudella en enää lähde soittamaan mitään häiritseviä kinuamispuheluita. 

Vierailija
18/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti paikka on sellainen, että hakemuksia tulee satoja.

Vierailija
19/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, näyttää siltä, että ei ole todellakaan enää hyväksyttyä soittaa. 

Jatkan siis hakemusten lähettelyä ja odotan kiltisti jos jostain tärppäisi.

- ap

Vierailija
20/35 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Kyllä niitä on monenlaisia kyselijöitä kun jokin paikka on avoinna.

Sellaisiakin jotka kysyvät pelkkää palkkaa, eivätkä mitään muuta.

Siinä saisi yksi ihminen istua 8-16 vastailemassa vaikka minkälaisiin kysymyksiin puhelimessa.

Kysytään jopa valmiiksi, että minkälaiset vuorot mulla olisi, jos sinne tulisin töihin?

Vaikka ei ole edes hakemusta vielä lähettänyt.

Ihmiset kyselevät vaikka mitä.

Toinen näiden asioiden kanssa tekemisissä oleva komppaa:

Yleisiä kysymyksiä ovat mm. onko jo ensi kesän kesälomat lyöty lukkoon, koska on jo varattu lomamatka. Millainen työterveyshuolto on, siitä kun ei ilmoituksessa sanottu mitään!

Onko parkkipaikkoja firman puolesta. Ei ole ollut tapana maksaa auton pysäköimisestä työn vuoksi. 

Voiko työhaastatteluun ottaa mukaan tukihenkilön?

No niin, eipä siis meilläkään enää ole puhelinnumeroa johon soittaa. On vain sähköposti. Kyllä niistä hakemuksista erottuu hyvin vakavissaan hakevat hakijat. Kannattaa ainakin otsikoida hakemukset sen firman mukaan, mihin on hakemassa. Ja poistaa keskeltä hakemusta kutakin firmaa varten tehdyt personoinnit.