Ärsyttävimmät joulu-facebook päivitykset
Mitkä jouluun liittyvät facebook -päivitykset ottavat sinua aivoon? Mulla kaikenlaiset "olen niin hyvä ihminen kun muistan jouluna että koko muu maailma kärsii". Tuli nyt ensimmäinen ruutuun, eli kaveri postannut kuvan intialaisesta vaatetehtaasta, jossa lahjapaketteja ja naisille tietokoneella piirretty tonttulakit päähän. Viime vuonna tuli kanssa kuvia teurassioita ja nääntyneistä Afrikan lapsista (teksteillä "Kun me syömme hyvin, muualla kärsitään, kannaattaa tämä muistaa joulunakin").
Sanon tähän vielä, että osa omista lahjoistani on kierrätettyjä, osa suomalaisten käsityöntekijöiden tekemiä ja osa eri kehitysyhteistöjärjestöjen lahjoja. Eli itse olen panostanut lahjojen eettisyyteen, mutta ei tulisi mieleenkään syyllistää niitä ihmisiä joulun alla, jotka ovat omat lahjansa muualta hankkineet!
Kaikenlainen joulun masentaminen on minusta aivan järjettömän typerää. Ei ketään kiinnosta pilata jouluaattoaan ajattelemalla nälänhätää Afrikassa. Jouluna nautitaan, edes yhtenä iltana vuodessa on hyvä vain olla onnellinen siitä mitä itsellä ja perheellä on.
Huh, olipa hyvä avautua :D
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 12:14"]Miksi nämä esimerkit täällä ovat minusta ihan kivoja eivätkä ainakaan ärsyttäviä? Voisiko joku kertoa mitä tuossa perhepotretissa esim on vikana? Ja ei, en päivitä fb:tä enää ollenkaan vaan seuraan muiden päivityksiä. Enkä ärsyynny. Mistä ja miten voi poistata, ettei postaus päädy av:lle ilkuttavaksi? Minusta tämä on todella lapsellista ja antaa ilkkujasta aika ikävän kuvan. Varsinkin,kun en itse ainakaan näe näissä päivityksissä mitään pahaa. Eikö saisi olla onnellinen perheestään ja laittaa kuvaa tonttulakit päässä? En ymmärrä.
[/quote]
100% peesi
[/quote] Mikä peesi?
Ruokanatsien kuvat "ah niin herkullisesta" ja yököttävän näköisestä kaali-kerma muhennoksesta. Perään 10 postausta sokerin vaaroista, teuraseläinten kohtelusta ja paleo/karppaus/fennovegaaniruokavalioista. Fb:n aikajanan perusteella tähänkin käytetty pari tuntia jouluaattona, kun perheessä on 2-4 pientä lasta, jotka varmasti mielellään leikkisivät äidin kanssa. Tiedoksi: postaukset eivät herätä minussa syyllisyyden tunnetta - ärsyttävät vain.
Suomi on kateellisten luvattu maa...kiitos kaikille ystävilleni, jotka ovat jouluaan jakaneet Facebookin kautta, itselläni ei enää rohkeus riitä.
Vinkiksi kateellisille, niitä viestejä ei ole pakko lukea eikä sellaisia ystäviä pitää, joiden päivitys ei kiinnosta. Mutta muuten voi tietenkin leimautua epäsuosituksia, jos jäljelle jää ehkä kaksi kaveria...
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 12:14"]Miksi nämä esimerkit täällä ovat minusta ihan kivoja eivätkä ainakaan ärsyttäviä? Voisiko joku kertoa mitä tuossa perhepotretissa esim on vikana? Ja ei, en päivitä fb:tä enää ollenkaan vaan seuraan muiden päivityksiä. Enkä ärsyynny. Mistä ja miten voi poistata, ettei postaus päädy av:lle ilkuttavaksi? Minusta tämä on todella lapsellista ja antaa ilkkujasta aika ikävän kuvan. Varsinkin,kun en itse ainakaan näe näissä päivityksissä mitään pahaa. Eikö saisi olla onnellinen perheestään ja laittaa kuvaa tonttulakit päässä? En ymmärrä.
[/quote]
100% peesi
[/quote] Mikä peesi?
[/quote]
Komppi
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 00:59"]Ekan lapsensa saanut pariskunta perhepotretissa. Aikuisilla tonttulakit päässä, lapsi puettu tonttuasuun. Aikuisilla neuleet päällä ja villasukat jalassa. Lapsi aseteltu kuvaan viimeisen päälle ja aikuiset suut korvissa asti hymyillen "aidosti" tuijottelevat toisiaan/lastaan. Kuvassa mukana esim. talja tai lyhty. Kuvatekstinä: "Meidän perhe toivottaa kaikille ihanaa Joulua!/ Ihanaa Joulua! t. Meidän perhe"
[/quote]
Tuo on samaa sarjaa kuin "joulukortit", joita tupsahtelee postista ja sähköisinä, joissa on perheen lasten kuvat. Itseäni ärsyttävät vuodesta toiseen yhä enemmän. Ihan sama, onko lapsilla tonttulakit vai ei, minusta nuo eivät tunnu joulukorteilta. Kyllä tietysti omastakin mielestäni omat lapseni ovat maailman suloisimmat, mutta koska tiedän, että tämä on hyvin subjektiivinen näkemys, en todellakaan pakkosyötä heidän kuviaan muille tuijotettaviksi.
Toinen lähinnä myötähäpeää herättävä piirre korteissa on se, jos perisuomalainen perhe painattaa korttiinsa toivotukset monella eri kielellä, koska ehkä yksi niistä menee jonnekin ulkomaille. Tuntuu jotenkin hassulta "hei katsokaa, me ollaan näin kansainvälisiä" - hehkutukselta. Monikielisillä perheillä eri asia tietysti, se tuntuu luonnolliselta.
"en lähettänyt tänä vuonna joulukortteja, vaan lahjoitin ne rahat apua tarvitseville".. Joo, niin varmaan.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 12:24"]Suomi on kateellisten luvattu maa...kiitos kaikille ystävilleni, jotka ovat jouluaan jakaneet Facebookin kautta, itselläni ei enää rohkeus riitä.
Vinkiksi kateellisille, niitä viestejä ei ole pakko lukea eikä sellaisia ystäviä pitää, joiden päivitys ei kiinnosta. Mutta muuten voi tietenkin leimautua epäsuosituksia, jos jäljelle jää ehkä kaksi kaveria...
[/quote]
Niin totta!
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 12:25"]"en lähettänyt tänä vuonna joulukortteja, vaan lahjoitin ne rahat apua tarvitseville".. Joo, niin varmaan.
[/quote]
Minä ainakin lahjoitin kolmelle eri järjestölle. Jos sinä puhut paskaa, se ei tarkoita että kaikki tekevät niin.
Jokin aika sitten ärsytti "hyväosaisten" facetuttujen pitkän pitkä ketju, jossa he taputtelivat toisiaan siitä, että olivat niin armollisesti lahjoittaneet lahjoja johonkin hyväntekeväisyyteen ja ilmeisesti hinnakkaita sellaisia. Hyvä ettei kilpailu tullut siitä, kenen lahjoitus oli arvokkaampi. Hohhoijakkaa! En ole koskaan ymmärtänyt facessa sitä, että jaksetaan "omalla hyvyydellä ja hienoudellaan" brassailla. Mielummin katson niitä tonttulakkisten lasten kera olevia perhepotrettia, kuin niitä tyyppejä, jotka leuhkivat omalla erinomaisuudellaan ja sillä, että ovat maailman lahja eritoten vähäosaisille ihmisille. Yäk!
Veit sanat suustani...kerrankin jotain järkevää tekstiä.
Veri Meri Kristmäs änd Häpi Nyy Jiör! From Pattaya!
"Meidän joulu alkoi neidin vatsataudilla :( katsotaan miten se kiertää meidät kaikki". Ja tästä on tulossa seikkaperäiset päivitykset.
"Kahdestaan miehen kanssa kynttilänvalossa! Skumppaa ja herkkuja! Rakkaudentäyteistä joulua muillekin!"
Ei ärsytä mikään jouluaiheinen päivitys. Ärsyttää tämän aloituksen tekijä. Sinä tunnelmanpilaaja, häpeä.
Sohvalla ukon kanssa kaljatölkit kädessä, jee, hyvää joulua!!
Olisipa jotain noin todenmukaista, eikä aina sitä herkkusiirappijännää.
Ne kinkun kuvat. Ei kiinnosta kyllä yhtään toisten kinkut!
Itse kun yleensä nautin joulusta, on ärsyttävää lukea tällaisia päivityksiä, joita kirjoittaa ennen kaikkea Tiedostava Ja Erilainen joulunviettäjä... joihin varmaan nuo ap:nkin kuvailemat lukeutuvat. Sellaiset ylinegatiiviset ja asenteella "Minähän en tue tuollaista amerikkalaista kulutusjuhlaa". No ai kun kiva, minä tuen ja vieläpä nautin siitä! :)
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 23:31"]
Ei ärsytä mikään jouluaiheinen päivitys. Ärsyttää tämän aloituksen tekijä. Sinä tunnelmanpilaaja, häpeä.
[/quote]
Hahaha, oletko itse niitä "muistakaa kärsimys" -päivitysten tekijöitä? :D Ainakin sopivan negatiivinen asenne löytyy...
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 23:29"]"Kahdestaan miehen kanssa kynttilänvalossa! Skumppaa ja herkkuja! Rakkaudentäyteistä joulua muillekin!"
[/quote] Yök! :D
Kylläpä te osaatte valittaa. Mun kavereilla on ollut vain ehkä 2 päivitystä viimeisen viikon aikana yhteensä, ei siinä ole facebookissa tälläkään menolla paljon järkeä. Ehkä kohta teilläkin loppuu ne ärsyttävät päivitykset...