Au pair kotiin?
Millaisia kokemuksia teillä on suomalaisista au paireista? Asumme itse ulkomailla ja pohdimme suomalaisen au parin ottamista. Mieheni mielestä siinä ei ole järkeä, sillä on kuulemma vain "yksi lapsi lisää huollettavaksi ja valtava biletyskonekin vielä". Minä taas suhtaudun asiaan paljon myönteisemmin ja uskon, että sopivalla etukäteisvalinnalla voisi löytyä hyvä tyyppi.
Miten olette haastatellet hakijoita etukäteen? Puhelimitse, sähköpostilla vai Skypellä? Entä minkä verran olette kertoneet itsestänne etukäteen?
Mitä kaikkea voi aupar-sopimukseen työiden ja palkan lisäksi kirjoittaa? Voinko esim. määrätä, että perheestä tai asunnosta ei saa laittaa mitään kuvia facebookiin tai muualle nettiin? Entä voinko laittaa, että humalassa kotiin saapumisesta seuraa takaisin lähtö omalla kustannuksella?
Meillä on ollut 8 au pairia suomesta. Ilman välitystoimistoa netin au pair world -sivuilta ovat löytyneet. Vain yhden kanssa oli ongelmia, muut olivat vastuuntuntoisia, mukavia, lapsirakkaita ja ahkeria nuoria.
Tässä muutama vinkki:
Kerro selvästi ja rehellisesti mitä odotat ja mitkä säännöt teillä on. Ihan hyvin voit sanoa, että faceen jne ei saa laittaa kuvia kodistanne tai lapsistanne. Kerro mitä su psirin odotetaan tekevän ja milloin hänellä on vapaata.
Pyydä suosituksia sähköpostitse esim. entiseltä opettajalta, kesätyöpaikan pomolta jne. Tämä on tosi tärkeää!
Skypettäkää ja soitelkaa ehdokkaiden kanssa ainkin pari kolme kertaa. Jos on tärkeää, että au pair osaa jotain toistakin kieltä kuin suomea, haastattele sillä kielellä skypessä.
Lue au pair worldin sivuilta standardisopimus. Käy sopimus etukäteen läpi au pairin kanssa ja pidä myös itse kiinni sovituista asioista! Sopimukseen voi lisätä tuon kohdan alkoholin käytöstä.
Älä ota alaikäistä au pairia. Heistä olet eri tavalla vastuussa kuin täysi-ikäisestä.
Kun au pair tulee, älä odota että hän osaa lukea ajatuksia. Käy viikko-ohjelma hänen kanssaan läpi ja anna hänelle kaikki tärkeät puhelinnumerot. Anna palautetta ystävällisesti ja selkeästi, jos toivot, että asioita tehtäisiin toisin kuin au pair tekee.
Muista, että tyytyväinen au pair = tyytyväiset lapset :-)