Lapseni kummitäti, antoi lapseni lahjan hyväntekeväisyyteen!!!!!
Eli siis lapseni kummitäti sanoi, ettei tänä vuonna anna lahjaa kummitytölleen, vaan antoi sen sijaan lapseni nimissä lahjoituksen hyväntekeväisyyteen, eläinsuojelun hyväksi. Mielestäni tämä on todella törkeää ja ajattelee vain itseään, koska itse on valinnut olla ns "viherpiipertäjä". Mitä 3v tyttäreni tekee edes tällä "lahjalla".Ei edes ymmärrä asiaa... Mielipiteitä????
Kommentit (115)
"]Jos haluaa antaa hyvantekevaisyyteen please do ja sen voi tehda ihan omissa nimissa. Junttimaista rahan saastoa, etta annetaan muka 'lahjana'.
[/quote] Mun mielestä taas on junttia, jos täytyy valittaa lahjasta, joka kuitenkin menee hyvään tarkoitukseen, sekö on mielestäsi kummiuden tarkoitus, että ostetaan lahjoja??
Minusta taas on erittäin junttimaista, jos lahjan ja hyväntekeväisyyden eroa ei ymmärretä.
Hyväntekeväisyys perustuu täysin omaan valintoihin ja arvomaailmoihin. On todella junttimaista, tehdä sen toisen nimissä ja vielä lapsen, eikä kaikki hyväntekeväisyys ei ole kultaa mikä kiiltää esim. itse en haluisi tukea sotatoimintaa, vaikka lahjan antajan mielestä se saattaisi olla mitä erinomainen kohde, vaikka lahjan antajan mielestä se tukee solidaarista toimintaa.
Ja lahja on henk.kohtainen ja ystävyyden osoitus ja tässä tapauksessa se on tunneside kummilapsen ja kummin välillä, eikä sen arvoa mitata rahassa, vaan rakkaudessa ja lahja muistuttaa tuosta siteestä joskus jopa läpi elämän.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 22:06"]Minä luulen, että lapsi voi olla innoissaankin kuullessaan, että hänellä on vuohi toisella puolella maailmaa auttamassa lapsia joilla ei ole ruokaa/rahaa. Asia pitää tietenkin selittää hänelle.
[/quote]
Samaa mieltä. Ja lapsi oppii samalla välittämään muista, ja että epäitsekkyydestä saa hyvän mielen. Eiköhän niitä aineellisiakin lahjoja tule ihan riittämiin.
Minä vein lahjapaketin vähävaraisten perheiden lasten keräykseen. Uskon että lahjan saaja ja hänen perheensä osaa arvostaa sitä enemmän kuin näiden ulisijoiden äidit täällä palstalla, joiden lapset muutenkin hukkuvat lahjoihin. Vein kyllä lahjan myös omalle kummitytölle, jonka äidin mielestä kummin tärkein tehtävä on ostaa lahjoja. Ostin varmaan myös vääränlaisen lahjan. Joulumieltä kaikille.
Kyllä antoi rahan pois kaikilta suomalaisilta. Miksei sitä rahaa voisi viedä suoraan kouraan jollekin köyhälle perheelle Suomessa, jos kummilapsen perhe on tarpeeksi rikas? Voisi valita järjestön, joka auttaa ainoastaan kotimaan perheitä. Nyt antoi rahaa pois kotimaan kierrosta ulkomaiselle organisaatiolle, joka ei maksa veroja Suomeen, eikä millään tavoin auta kotimaan yhteiskuntaa. Tässä sai hataran mielikuvan jostain paperille painetusta virtuaalivuohesta. Vahva yhteiskunta on aina myös lapsen etu. Kristillistä kasvatusta jos ajattelee, niin anekauppa on varmaan tuttua? Kympillä saa ostettua aneen ja sielu taivaaseen vilahtaa.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 08:33"]
En ehtinyt lukea koko ketjua, mutta kummitäti ei ANTANUT LAPSESI LAHJAA hyväntekeväisyyteen.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 09:06"]
Minä vein lahjapaketin vähävaraisten perheiden lasten keräykseen. Uskon että lahjan saaja ja hänen perheensä osaa arvostaa sitä enemmän kuin näiden ulisijoiden äidit täällä palstalla, joiden lapset muutenkin hukkuvat lahjoihin. Vein kyllä lahjan myös omalle kummitytölle, jonka äidin mielestä kummin tärkein tehtävä on ostaa lahjoja. Ostin varmaan myös vääränlaisen lahjan. Joulumieltä kaikille.
[/quote]
Miksi veit paketin, mikset vaan "ostanut" vuohta?
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 09:06"]
[/quote]
Miksi veit paketin, mikset vaan "ostanut" vuohta?
[/quote]
Sosiaalityöntekijät olivat keränneet näiltä lapsilta toiveita ja tarpeita, ostin sen mukaisen lahjan. Lapsi sai toivomansa lahjan. Ei hän toivonut vuohta :)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 00:10"]Annan itsekin aina jouluna hyväntekeväisyyteen, mutta en todellakaan "kuittaa" sillä lahjoja esim. kummilapsilleni. Näille aineettomien lahjojen puolustelijoille varmaan sopisi mainiosti, jos heidän työnantajansa alkaisi "maksamaan" osan palkasta lahjoittamalla sen hyväntekeväisyyteen?
[/quote]
Eihän noita voi verrata toisiinsa. Ei pyhät pyssyt, kun ihmiset on idiootteja ja itsekkäitä! Minä ainakin arvostaisin tälläistä lahjaa jos lapseni saisi. Olisi kiva kertoa miten se juttu menee ja miten on ihmisiä/eläimiä jotka tarvitsee apua!
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 09:06"] Minä vein lahjapaketin vähävaraisten perheiden lasten keräykseen. Uskon että lahjan saaja ja hänen perheensä osaa arvostaa sitä enemmän kuin näiden ulisijoiden äidit täällä palstalla, joiden lapset muutenkin hukkuvat lahjoihin. Vein kyllä lahjan myös omalle kummitytölle, jonka äidin mielestä kummin tärkein tehtävä on ostaa lahjoja. Ostin varmaan myös vääränlaisen lahjan. Joulumieltä kaikille. [/quote] Miksi veit paketin, mikset vaan "ostanut" vuohta? [/quote] Sosiaalityöntekijät olivat keränneet näiltä lapsilta toiveita ja tarpeita, ostin sen mukaisen lahjan. Lapsi sai toivomansa lahjan. Ei hän toivonut vuohta :)
[/quote]
Niin kuin ei varmasti kukaan muukaan lapsi...
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 09:06"] Minä vein lahjapaketin vähävaraisten perheiden lasten keräykseen. Uskon että lahjan saaja ja hänen perheensä osaa arvostaa sitä enemmän kuin näiden ulisijoiden äidit täällä palstalla, joiden lapset muutenkin hukkuvat lahjoihin. Vein kyllä lahjan myös omalle kummitytölle, jonka äidin mielestä kummin tärkein tehtävä on ostaa lahjoja. Ostin varmaan myös vääränlaisen lahjan. Joulumieltä kaikille. [/quote] Miksi veit paketin, mikset vaan "ostanut" vuohta? [/quote] Sosiaalityöntekijät olivat keränneet näiltä lapsilta toiveita ja tarpeita, ostin sen mukaisen lahjan. Lapsi sai toivomansa lahjan. Ei hän toivonut vuohta :)
[/quote]
Ei nuo muutkaan lapset ole vuohta toivoneet, itarat av-mammat vaan ovat päättäneet että sellaisen saavat.:)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 09:30"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 00:10"]Annan itsekin aina jouluna hyväntekeväisyyteen, mutta en todellakaan "kuittaa" sillä lahjoja esim. kummilapsilleni. Näille aineettomien lahjojen puolustelijoille varmaan sopisi mainiosti, jos heidän työnantajansa alkaisi "maksamaan" osan palkasta lahjoittamalla sen hyväntekeväisyyteen? [/quote] Eihän noita voi verrata toisiinsa. Ei pyhät pyssyt, kun ihmiset on idiootteja ja itsekkäitä! Minä ainakin arvostaisin tälläistä lahjaa jos lapseni saisi. Olisi kiva kertoa miten se juttu menee ja miten on ihmisiä/eläimiä jotka tarvitsee apua!
[/quote]
Minäminäminä ja minun sädekehäni ja haluni.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 21:44"]
Eihän kolmevuotias vielä edes ymmärrä lahjojen päälle... Sukulaisilta saa varmaan rompetta ihan riittävästi. Ja huonekin pysyy siistimpänä. Itse arvostaisin em. lahjaa. T: 2- ja 5-vuotiaiden lasten äiti.
[/quote]
En tiedä sinun lapsistasi mutta kyllä meillä kaikki 4 lasta ovat 3 vuotiaina olleet todella tietoisia siitä, että mitä saavat ja keneltä ja onko kiva lahja.
Nuorin täytti 1kk sitten 3 vuotta ja on hyvinkin tietoisesti osannut kertoa, että mitä toivoo joululahjaksi.
On esim joskus nähnyt mainoksen jostakin lelusta ja muistaa sen vieläkin toivoa joulupukilta.
Yhtälailla tietää tasan tarkkaan, että keneltä on saanut minkäkin esim synttärilahjan ja mikä on mieluisin jne.
Kummitädiltään ei saanut synttärilahjaa ns ajoissa kun oli tilaus viivästynyt ja niin vaan muisti poika kyllä kysyä tältä, että meinaako kummitäti antaa synttärilahjaa niinkuin on aiemmin luvannut.
Ei ne lapset tuossa iässä mitään tyhmiäkään enään ole vaikka nuoria ovatkin.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 09:30"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 00:10"]Annan itsekin aina jouluna hyväntekeväisyyteen, mutta en todellakaan "kuittaa" sillä lahjoja esim. kummilapsilleni. Näille aineettomien lahjojen puolustelijoille varmaan sopisi mainiosti, jos heidän työnantajansa alkaisi "maksamaan" osan palkasta lahjoittamalla sen hyväntekeväisyyteen? [/quote] Eihän noita voi verrata toisiinsa. Ei pyhät pyssyt, kun ihmiset on idiootteja ja itsekkäitä! Minä ainakin arvostaisin tälläistä lahjaa jos lapseni saisi. Olisi kiva kertoa miten se juttu menee ja miten on ihmisiä/eläimiä jotka tarvitsee apua!
[/quote]
Miksei voi? Työnantajasi voisi ihan hyvin päättää, että sinulla on kuitenkin ihan liikaa kaikenlaista tarpeetonta krääsää ja laittaa osan palkastasi hyväntekeväisyyteen. Eihän kaltaisesi täysin epäitsekäs ihminen voisi moisesta pahoillaan olla, varmasti arvostaisit tuollaista jalomielistä elettä? Työnantajasi voisi toki kertoa sinulle miten se juttu menee ja kuinka on paljon ihmisiä ja varsinkin eläimiä, jotka kipeästi kaipaavat palkkarahojasi. Paljon kipeämmin, kuin sinä itse.
Emme ole vähävaraisia, mutta kyllä kummitädin kuuluu lasta muistaa, eikä kummitäti siis ostanut vuohta, vaan lahjoitti rahan suomalaiselle hyväntekeväisyysjärjestölle, joka toimii eläinsuojelun hyväksi. "Lahjaksi" sai kiitos kortin eläinsuojelu järjestöltä, jossa luki lapsen nimi.. AP
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 02:10"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 02:07"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:59"]Mutta sen sijaan annettiin toiselle lapselle ruokaa. Taattiin elämän jatkuminen. Mahdollistettiin, että tämäkin lapsi, joka on samanarvoinen kuin sinunkin kultamussukkasi, pääsee näkemään aikuisuuden. Voiko hienompaa lahjaa antaa? Voit kertoa lapsellesi, että sen ansiosta, että hän oli iso ja reipas tyttö, toinen lapsi, ehkäpä nuori tyttö niinkuin hänkin, tuli hyvin hyvin onnellliseksi.
Aika hienoa minusta.
[/quote]
Voi jessus. Voi sitä rahaa lahjoittaa, ja sitten vaikka kertoa lapselle, että äiti lahjoitti tänään rahaa köyhille, mutta ei siitä tarvitse sen lapsen LAHJAA tehdä! Ei se ole sen lahja! :D Ihan eri juttu, jos lapsi olisi itse saanut rahat ja päättänyt lahjoittaa ne köyhille. Silloin se olisi sen lahja. Mutta kun tuossa vaiheessa se lahja on jo käytetty ennen kuin saaja saa sen.
[/quote]
MIKSI EI? En tietenkään tiedä kummitädin taloudellista tilannetta, mutta entä jos käytössä on hyvin vähän rahaa? Kumpi on tärkeämpää, ostaa suomalaiselle hyvinvointiyhteiskunnan lapselle taas uusi barbie vai auttaa jotakuta oikeasti hädässä olevaa? Tuohan on upea lahja."
Se ei ole lahja. Lahja on henk.kohtainen ja siihen sisältyy tunneside ja lämpimiä ajatuksia niin antajalta kuin saajalta. Se on ystävyyden ja rakkauden osoitus. Eikä sen arvoa mitata rahassa, vaan muissa arvoissa, jotka säilyvän joskus läpi elämän. Se on erityinen, niin antajalle kuin saajalle. Lahja on rakkauden osoitus.
En aivan eri asia saada joululahjaksi isoäidin neulomat villasukat, jotka mummo on rakkaudella tehnyt, toisin, jos mummo olisi ilmoittanut lahjoittaneensa rahat hyväntekeväisyyteen. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää.
Lapseni sai viime jouluna kummitädiltään joululahjaksi nallen, joka on lapselle erityinen ja muistuttaa kummitädistä ja lohduttaa, kun hän ei enää ole tässä ajassa ja siitä olen erityisen kiitollinen ja luulen, siitä muistot säilyvän lapsen läpi elämän, joka onkin lahjan tarkoitus, toisin kuin jos kummitäti olisi laittanut lapsen lahjarahat hyväntekeväisyyteen, sillä jokainen meistä tarvitsee tunnesiteitä ja muistoja rakkaistaan ja antavat eväitä elämälle.
Minusta toisen nimissä tekemä hyväntekeväisyys ei ole pyyteetöntä, vaan oman egon pötkittämistä, jossa toiselle yritetään kertoa kuinka hyvä ihminen minä olen.
Kait joku ihan tosissaan uskoo tähän hölynpölyyn. Itse uskon 10 euron vuoheen vasta sitten, kun saan sen tällä hinnalla omalle takapihalleni määkimään. Rahan pitäisi jäädä aina ensisijaisesti kotimaahan kiertoon (eli miksi ei antanut sitä kymppiä äidille kouraan tai lapsen pankkiin?).