Lapseni kummitäti, antoi lapseni lahjan hyväntekeväisyyteen!!!!!
Eli siis lapseni kummitäti sanoi, ettei tänä vuonna anna lahjaa kummitytölleen, vaan antoi sen sijaan lapseni nimissä lahjoituksen hyväntekeväisyyteen, eläinsuojelun hyväksi. Mielestäni tämä on todella törkeää ja ajattelee vain itseään, koska itse on valinnut olla ns "viherpiipertäjä". Mitä 3v tyttäreni tekee edes tällä "lahjalla".Ei edes ymmärrä asiaa... Mielipiteitä????
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 00:10"]
Annan itsekin aina jouluna hyväntekeväisyyteen, mutta en todellakaan "kuittaa" sillä lahjoja esim. kummilapsilleni. Näille aineettomien lahjojen puolustelijoille varmaan sopisi mainiosti, jos heidän työnantajansa alkaisi "maksamaan" osan palkasta lahjoittamalla sen hyväntekeväisyyteen?
[/quote]
Palkalla ja lahjalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Yhä olen sitä mieltä, että on typerää antaa lahjaksi tieto hyväntekeväisyyden harjoittamisesta. Jos ei aio antaa lahjaa vaikkapa sille kummilapselle niin ei sitten anna ja that's it. Miksi sitä pitää selitellä jollain lahjoitusasialla.
Samoin minusta on jotensakin typerää sädekehän kiillotusta kuulutella esim. facebookissa, ettei tänä vuonna lähetä joulukortteja vaan on laittanut korttirahat hyväntekeväisyyteen. Aha, ei kiinnosta. Itse en ainakaan jää miettimään tai edes huomaa, jos joltakulta ei tule joulukorttia.
(harvemmin näkee tai kuulee sellaisia juttuja, että emme osta tänä vuonna kinkkua, lahjoitimme rahat tai että en osallistunut pikkujouluristeilylle, lahjoitin rahat....)
Meillä on 2 lasta ja on tosi kiva, etteivät kummit ole aina ostaneet lisää tavaraa lapsille. Sen sijaan he ovat antaneet jotain hyvin arvokasta ja mieluisaa, nimittäin aikaansa. Esikoisen kummit tekevät lapsen kanssa aina keväällä pienen reissun ja jouluna sitä aletaan suunnitella. Kuopus saa aina kummeiltaan "lahjakortin" kummilapsen hauskanpitopäivään, johon voi kuulua vaikka metsäretki ja nuotioruokaa tai leffa ja syömässä käyminen.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 07:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 00:10"]
Annan itsekin aina jouluna hyväntekeväisyyteen, mutta en todellakaan "kuittaa" sillä lahjoja esim. kummilapsilleni. Näille aineettomien lahjojen puolustelijoille varmaan sopisi mainiosti, jos heidän työnantajansa alkaisi "maksamaan" osan palkasta lahjoittamalla sen hyväntekeväisyyteen?
[/quote]
Palkalla ja lahjalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
[/quote]
Mutta toisen puolesta lahjoittaminen on sama asia, riippumatta millä rahalla huseeraa.
Kyllä mun paras joululahja on kummipojalta (ja hänen äidiltään) saatu puolestani annettu lahjoitus lastensairaalalle sekä tietty kummipojan piirrustukset. Mitään krääsää en tarvitse eikä tarvitse kyllä alle kouluikäinen kummipoikanikaan.
Suomessa on aika monella lapsella lelujen sekä tavaran paljous ongelmana ja heille tekee hyvää oppia antamaan muille omastaan. Toivon, että kummilapseni on ymmärtänyt minulle annetun lahjan tarkoituksen "lahjakorttia" tehdessä.
Itse pohdin pääni puhki kummipojan lahjoja ja hankin pienen joululahjan sekä synttäriksi lipun esitykseen. Viimeksi tuliaislelu jaksoi kiinnostaa vain pienen hetken ja sitten oli kaupassa uudet vastaavat lelut mielessä...tällä perusteella olen sitä mieltä, että tavaroita ei tarvita jatkuvalla syötöllä lisää. Tiedän myös, että hän saa leluja muilta jouluna ja ne varmasti riittävät joulun "tavarailon" saamiseksi. Silti halusin pikkupaketin antaa, mutta mietin sisältöä tarkkaan. Mieluiten antaisin omaa aikaani ja kokemuksia. Valitettavasti olen tällä hetkellä liian kaukana. Toivottavasti ensi vuonna sitten.
Tämän ketjun aloittajan kommentin ymmärrän vain siinnä tapauksessa, että rahasta ja leluista/vaatteista/herkuista on todellista pulaa perheessä arkena ja niitä siksi erityisesti jouluksi toivotaan. Muussa tapauksessa se, että kummi opettaa lapselle hyviä arvoja, on ainoastaan positiivinen asia. "Lahjoituslahjankin" voi selittää lapselle, jolloin lapsi voi saada iloisen mielen ja tarinan sen lelun sijaan.
Minusta se on jotenkin aika irvokasta että luopuu läheisen lahjasta ja käyttää rahan hyväntekeväisyyteen. Aivan äärimmäisen itsekästä. Jättäisi vaikka omat jouluruuat ostamatta ja lahjottiasi sen rahan.
Mä en osta kummilapsille mitään joululahjaa. Synttärilahjat ostetaan kyllä. Meillä on 15 kummilasta ja 4 omaa lasta,ei rahat eikä aika riitä siihen että lahjottaisiin jouluna kummilapset. Kukaan lasten vanhemmista ei ole valittanut.
En ehtinyt lukea koko ketjua, mutta kummitäti ei ANTANUT LAPSESI LAHJAA hyväntekeväisyyteen. Hän antoi lapsellesi elämyksen olla itse hyväntekijä. Lapset ovat monesti hyvinkin pyyteettömiä ja haluavat auttaa, etenkin kärsiviä lapsia ja eläimiä, mutta heillä on harvoin siihen resursseja. Nyt olisi sitten sinusta kiinni, miten sinä äitinä tuet tätä ajatusta, jos lapsesi meinaa ensin pettyä.
Kummin tehtävä on myös kristillinen kasvatus ja tuossahan se tehtävä toteutuu, kun opetallaan antamaan omasta pyytettömästi tarvitsevien hyväksi. Lapsellasi lienee jo kaikki tarpeellinen materia.
Miten täällä jotenkin oletetaan, että se lahja on joku perusoletus ja jo ansaittu omaisuus vrt. palkka. Voihan se rahalla ostettu ja annettu lahjakin olla pettymys. Pitäisikö aina antaa 50 euroa tai satanen, jotta saaja voi ostaa just sitä mitä haluaa? En pidä tällaisesta 'minun tai lapseni oikeus lahjaan' -ajattelusta, vaikka aika avokätinen lahjanantaja olenkin. Jos havaitsisin tuollaista, lahjahanani sinne suuntaan kyllä ehtyisi.
Joo, täs on sulle suklaarasia...annoin ne suklaat naapurin muksulle mut täs nyt ois tää tyhjä rasia ilostuttamaan sun jouluasi.........??????????????? Jokainen lahjoittakoon mitä haluaa mutta EI TOISTEN KUSTANNUKSELLA! Tuossa itsekekskeinen on kyllä se kummitäti eikä tuo lapsi tai lapsen äiti.
Menkää äidit itseenne, ne teidän kullannuppunne eivät ole maailman napa ja miettikää nyt itsekin, minkä kuvan annatte a. itsestänne b. lapsellenne.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 02:10"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 02:07"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 01:59"]Mutta sen sijaan annettiin toiselle lapselle ruokaa. Taattiin elämän jatkuminen. Mahdollistettiin, että tämäkin lapsi, joka on samanarvoinen kuin sinunkin kultamussukkasi, pääsee näkemään aikuisuuden. Voiko hienompaa lahjaa antaa? Voit kertoa lapsellesi, että sen ansiosta, että hän oli iso ja reipas tyttö, toinen lapsi, ehkäpä nuori tyttö niinkuin hänkin, tuli hyvin hyvin onnellliseksi.
Aika hienoa minusta.
[/quote]
Voi jessus. Voi sitä rahaa lahjoittaa, ja sitten vaikka kertoa lapselle, että äiti lahjoitti tänään rahaa köyhille, mutta ei siitä tarvitse sen lapsen LAHJAA tehdä! Ei se ole sen lahja! :D Ihan eri juttu, jos lapsi olisi itse saanut rahat ja päättänyt lahjoittaa ne köyhille. Silloin se olisi sen lahja. Mutta kun tuossa vaiheessa se lahja on jo käytetty ennen kuin saaja saa sen.
[/quote]
MIKSI EI? En tietenkään tiedä kummitädin taloudellista tilannetta, mutta entä jos käytössä on hyvin vähän rahaa? Kumpi on tärkeämpää, ostaa suomalaiselle hyvinvointiyhteiskunnan lapselle taas uusi barbie vai auttaa jotakuta oikeasti hädässä olevaa? Tuohan on upea lahja.
[/quote] No sitten rehdisti auttaa sitä hädänalaista ihan suoraan mutta ei yritä valehdella sitä kummityttönsä lahjaksi. Törkeää kaksinaamaisuutta ja luultavasti myös itaruutta tuo oli!
Siinä on lahjan antajalta mennyt puurot ja vellit sekaisin ja tämä tuntuu olevan aika yleinen käytäntö, kun itse on niin pihi, ettei raaski antaa hyväntekeväisyyteen vaan toiselle antamansa lahjan antaakin toiselle ja tässä tapauksessa jopa lapsi on laitettu pelinappulaksi ja oman egon pönkittäjäksi.
Henk.kohtaisesti en arvosta millään tavalla tuollaista hyväntekeväisyyttä, kun kysymyksessä on paremminkin oman paremmuuden ja hyvyyden korostaminen, toisen kustannuksella, asia on aivan toinen, jos lahjan saaja on sitä pyytänyt.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 08:45"]
Siinä on lahjan antajalta mennyt puurot ja vellit sekaisin ja tämä tuntuu olevan aika yleinen käytäntö, kun itse on niin pihi, ettei raaski antaa hyväntekeväisyyteen vaan toiselle antamansa lahjan antaakin toiselle ja tässä tapauksessa jopa lapsi on laitettu pelinappulaksi ja oman egon pönkittäjäksi.
Henk.kohtaisesti en arvosta millään tavalla tuollaista hyväntekeväisyyttä, kun kysymyksessä on paremminkin oman paremmuuden ja hyvyyden korostaminen, toisen kustannuksella, asia on aivan toinen, jos lahjan saaja on sitä pyytänyt.
[/quote]
Pitääkö kaikkien lahjojen olla sellaisia, joita äiti on lapselle pyytänyt?
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 21:44"]
Eihän kolmevuotias vielä edes ymmärrä lahjojen päälle... Sukulaisilta saa varmaan rompetta ihan riittävästi. Ja huonekin pysyy siistimpänä. Itse arvostaisin em. lahjaa. T: 2- ja 5-vuotiaiden lasten äiti.
[/quote]
Sinä arvostaisit, mutta entä lapsesi?
Ensinnäkin palkasta menee hyväntekeväisyyteen iso potti, ennen kuin se tulee tilille, käteen jää vain netto ja brutosta menee osa muiden kansalaisten elättämiseen eli sosiaaliturvaan yms. Jokainen veronmaksaja osallistuu pakolla hyväntekeväisyyteen, halusipa tai ei.
kummikirjassa lukee, mikä on kummin tehtävä. Kummin tehtävä on huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Lahjojen ostaminen ei ole kummin tehtävä. Hyväntekeväisyyteen kasvattaminen on kristillistä kasvatusta, sillä lähimmäisenrakkaus ja köyhistä huolehtiminen on kristinuskon ydinsanomaa. Jos tarkkoja ollaan, kummi on toiminut niin kuin kummin pitää eli opettanut kristillistä kasvatusta.
Minä tein tuon saman viime jouluna. Kummipoika 13v oli kärähtänyt juuri ennen joulua tupakoinnista ja sen normaalin viisikymppisen sijaan laitoin ne rahat hänen nimissään ULS-keräykseen ja annoin pojalle vain sen tulostetun diplomin. Rahat meni varmasti parempaan tarkoitukseen keräyksessä. Tänä vuonna pojalle menee taas viisikymppinen, koska on ollut "ihmisiksi" (kait)
näistä vuohista ym lahjoitetetuista rahoista suurin osa menee näiden järjestöjen virkailijoiden kuluihin kuten lentolippuihin jne. Sama se on muissakin järjestöissä. Diktaattorit vetää vielä välistä ja kurjuus ei poistu koskaan, rahaa on syydetty miljardeja euroja vuosien saatossa. Miksi ei kysytä: miksi pysyvää parannusta ei saada koskaan? En ole persu.
Minusta muistaminen jouluna on tärkeää. Kummi voi muistaa kummilasta konkreettisella joululahjalla, esim. lelulla tai sitten jollain aineettomalla, esim. leffalipulla. Tai kummi voi tulla käymään (jos asuu lähellä) ja tuoda vaikka itse tehdyn piparkakun kummilapselle. Tai kummi voi postittaa joulukortin lapselle. Sekin riittää.
Muistamista ei kuitenkaan ole se, että antaa rahaa jonnekin vuohihommaan ja sanoo sen olevan lahja. Ihan outoa.
Ja on tärkeää ymmärtää tässäkin ketjussa, että on kahdenlaisia "vuohilahjojen" paheksujia. Niitä, joiden mielestä pitäisi ostaa/antaa lahja lapselle ja että lapselle olisi kuuluneet ne vuohirahat. Itse katson kuuluvani taas niihin vuohilahjojen paheksujiin, joiden mielestä on täysin ok jättää kummilapsi ilman joululahjaa, mutta on aivan turhaa ulkokultaisuutta antaa muka lahjaksi tieto omasta vuohilahjoituksesta.
Tuntuu vaan, että nuo "vastustajat" keskittyvät vaan tuohon ensimmäiseen mainitsemaani paheksujaryhmään.
Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä mieltä olette tästä mm. minun edustamastani mielipiteestä vuohilahjojen suhteen. Eli lyhyesti: lahjattomuus ok, hyväntekeväisyys on, mutta ei toisille lahjaksi vuohi-ilmoituksia.
Kyllä Jeesus kääntyisi haudassaan, jos tietäisi minkälaista anekauppaa näimä avustusjärjestöt harrastaa nykyisin.