Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen VEGAANIsisko tulee taas jouluna meille!

Vierailija
22.12.2014 |

Eli mieheni vegaanisisko tulee meille ensimmäistä kertaa jouluksi perheineen! Hänen miehensä on ihan lihansyöjä, lapset kasvissyöjiä ja hän itse vegaani. En oikeasti tiedä mitä tarjottavaa noille keksisi...

Yhdellä hänen lapsistaan on vakava pähkinäallergia, eli manteleita ei saa olla edes samassa huoneessa! + tietenkin nuo muut rajoitukset, eli ei joulukinkkua, kalaa, kalkkunaa yms. Ei myöskään mitään missä on maitoa, munia tai muita eläinperäisiä tuotteita. Miehen sisko ei kuulemma myöskään edes siedä joulukinkun HAJUA! Ei jää enää mitään tarjottavaa joulupöytään... Itkettää. Minä, mieheni ja lapsemme olemme kaikki sekasyöjiä (eikä allergioita), ja nyt tämän takia pitää kaikilta evätä hyvät jouluruoat!

En voi enää edes tätä perua. Miehen siskon perhe on siis matkustanut tänne yli tuhannen kilometrin matkan (ja nyt siis yöpyvät anoppini luona). En siis missään tapauksessa enää voi kieltää vierailua!

Mitä tekisitte tilanteessani?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua altistaa perhettäni mielenterveyshäiriöille. Siksi meillä ei syödä vegaanisia jouluruokia.

Vierailija
62/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siiis jos se on tulossa pelkälle vierailulle, eikä aio olla koko joulua, niin mikä tässä on ongelmana? Tarjoaisit jotain hyvää pientä vegaanista, ei välttämättä edea ateriaa. Syökää virallinen ateria etukäteen? Vegaanin näkökulmasta ajatellen siinä kinkussa ei ole ongelma itsessään se haju, vaan se fakta, että itse yleensä itken joka joulu sitä sikaa. Ei se oo mikään valinta tai halu olla vaikea, jos aidosti suree sitä kuollutta eläintä... Jos söisitte etukäteen sitä kinkkua ja muita ruokia, ja sitten vierailun ajaksi tarjoaisitte vaikka Tofulinen jäätelöä ja valmista vegaanista juustoa, tai ihan vaikka perusleipää, kahvia tms., niin se ois ystävällisintä. Jos oisin itse siskon tilanteessa, niin en toivois tai olettais saavani kunnon vegaanisafkaa, mutta myös olisin harmissani ja kokisin, että mun vakaumusta ei oikein kunnioiteta, jos sitä kinkkua pitää just sen mun vierailun aikana syödä, jos se vierailu oikeasti kestää tyyliin puoli tuntia - tunnin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talossa talon tavalla. Talonväki voi syödä mitä haluaa. Toki kohteliasta tarjota vieraille heille sopivaa ruokaa.

Vierailija
64/82 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat tottuneita siihen että he eivät ota vastuuta mistään. Silti saa aina valittaa.

Vierailija
65/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis jos ois mistä tahansa muusta kyläilystä kyse, niin voisin ymmärtää noi näkökannat, mutta jos se on puolison sisko! Sehän on silloin miehen PERHETTÄ, ja jos sitä ei huomioida niin se menee vähän epäkohteliaaks... Kyllä mä toivoisin just perheellä kyläillessäni, että saisin hyvää kohtelua. Jos käyn jossain muualla vierailulla, niin hyväksyn asisan ja jätän yksinkertaisesti syömättä tai syön leipää, enkä marise vaikka kuinka kuvottaa.

Vierailija
66/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 22:54"]

Siiis jos se on tulossa pelkälle vierailulle, eikä aio olla koko joulua, niin mikä tässä on ongelmana? Tarjoaisit jotain hyvää pientä vegaanista, ei välttämättä edea ateriaa. Syökää virallinen ateria etukäteen? Vegaanin näkökulmasta ajatellen siinä kinkussa ei ole ongelma itsessään se haju, vaan se fakta, että itse yleensä itken joka joulu sitä sikaa. Ei se oo mikään valinta tai halu olla vaikea, jos aidosti suree sitä kuollutta eläintä... Jos söisitte etukäteen sitä kinkkua ja muita ruokia, ja sitten vierailun ajaksi tarjoaisitte vaikka Tofulinen jäätelöä ja valmista vegaanista juustoa, tai ihan vaikka perusleipää, kahvia tms., niin se ois ystävällisintä. Jos oisin itse siskon tilanteessa, niin en toivois tai olettais saavani kunnon vegaanisafkaa, mutta myös olisin harmissani ja kokisin, että mun vakaumusta ei oikein kunnioiteta, jos sitä kinkkua pitää just sen mun vierailun aikana syödä, jos se vierailu oikeasti kestää tyyliin puoli tuntia - tunnin...

[/quote]

Siis mikä SINÄ oikein kuvittelet olevasi? Muiden tulee alistua sinun tahtoosi, koska SINÄ olet hurahtanut johonkin uskontoon? Aika paksua tekstiä. Pysyisit kotona mussuttaen niitä vegaanisafkojasi, jos noin kovin ahdistaa muiden valinnat.

Vierailija
67/82 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 22:54"]

[/quote]

No voi hyvää päivää... Jos mielenterveys on sillä tasolla, että pitää jotain kinkuksi kasvatettua sikaa oikein erikseen itkeä, niin lääkityksen tarkistaminen ei varmaankaan olisi pahitteeksi. Kaikenlaisia pölhöjä sitä leipä elättääkin.

Vierailija
68/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti tuo vegaanijuttu tuntuu olevan suurempi ongelma muille kun itse vegaanille. Ja sit tulee noita outoja aggressiivisia "ruokahihhuli" kommentteja just ja ihan syyttä! Ei vegaanit varmaan yleensä odota että niitä varten on kaikenmaailman erikoisherkut valmistettu. Sitäpaitsi kasvissyöjät pärjää kyllä perinteisillä joulupöydän herkuillakin esim. porkkana- ja lanttulaatikko, piirakat.siis jos noi lapset on "vaan"kasvissyöjiä. Voihan sitä tehdä myös lihattomia salaatteja yms. jos ei kerrassaan muuta keksi!
Itelle on vegaanina kaikkein karseinta toi ku ihmiset alkaa panikoida siitä et mitä syön. Tosi harvoin oon jääny täysin ruoatta ja oon ite tehny tän ruokavaliovalintani joten ei todellakaan haittaa jos joskus syön vähän kevyemmin! Tsemppiä!

Vierailija
69/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps.enkä minäkään kasvissyöjänä alkais vääntää erikseen liharuokia vaan sen tähden että ois lihansyöjiä tulossa kylään vaan kasvisruokatarjoilulla mentäisiin! Eli tarjoa vaan mitä ite haluat, vieras voi ottaa tai olla ottamatta!

Vierailija
70/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään kaikki laatikot, piparit, pullat ja muut jouluherkut vegaanisina. Eroa ei huomaa. :)

Vierailija
71/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eupesin miettimään mitä tuo otsikon "tulee" tarkoittaa. Ilmoittiko käly vain ihan yhtäkkiä tulevansa, vai onko joku ap:n perheessä ehkä kutsunut hänet ilmoittamatta siitä ap:lle mitään tai sopimatta siitä etukäteen? Siinä tapauksessa: outoa porukkaa, oudot käytöstavat. Ja lisäksi vierailu on selvinnyt vasta nyt, kun jouluun ei ole kahta täyttä päivääkään. 

Vai onko ap kenties itse ollut mukana kutsumassa perhettä kylään, mutta nyt joulustressin keskellä on vaikea ajatella selkeästi ja erilaisia kasvisruokia syövä perhe tuntuu ylivoimaiselta haasteelta?

58

Vierailija
72/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy miehen siskolta itseltään. kai tuollaisesta asiasta voi keskustella normaalisti ilman draamaa?

Vierailija
73/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani voi syödä rosollia ämpärillisen

Vierailija
74/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 16:08"]Ai nyt vasta 2 pv ennen joulua, saat kuulla heidän saapuvan? Ihan yhtäkkiä päättivät tehdä tuommoisen 1000 km extempore reissun?

[/quote]

Ei vaan menivät aluksi vanhempiensa luokse. Sitten päättivät tulla poikkeamaan meilläkin, kun kerta lähellä ovat. Ap
[/quote]

No pulmahan siirtyi sitten anoppilaan :)

Vierailija
75/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko vieraille vaikka soittaa etukäteen ja jutella, että tällaista ja tällaista olen suunnitellut pöytään laittaa. Sitten toisesta päästä kommentoidaan mikä on ookoo ja mikä ei ja ehkä esitetään jokin lisätoive, ainakin jos kysyt että tuleeko jotain muuta mieleen. Ehkä lisätoive on helppo toteuttaa jolloin sitä voi harkita, ehkä se on vaikea jolloin voi sanoa että tuota en osaa / ehdi tms tekemään. Jos ovat järkeviä ihmisiä niin tällainen voisi auttaa asettamaan odotukset oikealle tasolle puolin ja toisin.

Vierailija
76/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään koko porukan tarjoiluita muuteta kokonaan yhden vieraan mukaan. Toki on kohteliasta valmistaa jotain rajoitteisellekin sopivaa mutta ei tietenkään kaiken tarvitse olla hänelle sopivaa. Valmista joku juuressoselaatikko kookoskermalla (vaikka valmis bataattisose, vähän mausteita, kookoskerma) ja lisäksi vaikka salaattia, tofua, sieniä. Jälkiruokana hänelle vaikka soija- tai riisimaitojäätelöä lakkahillon tai mustikkahillon kanssa, näitä saa kyllä ihan perusmarketeistakin. Te muut syötte ihan sitä mitä muutenkin syötte. Vieras tulee ajallaan, talo elää tavallaan. 

Vierailija
77/82 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniistipa ihmiset perhettään kohtelee näistä kommenteistä päättellen.. Jos vieraakseni tulisi ystävä/tuttava/perheenjäsen/sukualainen joka olisi päätynyt ihan mihin tahansa ruokavalioon, kokisin kohteliaaksi ja hyvien tapojen mukaiseksi tarjota tälle syötävää vaikka joutuisinkin vähän googlea käyttelemään. Perustuipa se ruokavalio uskontoon, elämänkatsomukseen, terveyteen tai sairauteen, niin sen on sen ihmisen asia, ei muiden. Ei pidä kutsua ihmisiä kylään, jos ei halua ottaa heitä huomioon.

Kukaan ei erota hyvin tehtyä vegaanista joululaatikkoa "normi"-versiosta, paitsi ehkä että se on maukkaampi ja vähemmän raskas!

Vierailija
78/82 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 00:15"]

Kauniistipa ihmiset perhettään kohtelee näistä kommenteistä päättellen.. Jos vieraakseni tulisi ystävä/tuttava/perheenjäsen/sukualainen joka olisi päätynyt ihan mihin tahansa ruokavalioon, kokisin kohteliaaksi ja hyvien tapojen mukaiseksi tarjota tälle syötävää vaikka joutuisinkin vähän googlea käyttelemään. Perustuipa se ruokavalio uskontoon, elämänkatsomukseen, terveyteen tai sairauteen, niin sen on sen ihmisen asia, ei muiden. Ei pidä kutsua ihmisiä kylään, jos ei halua ottaa heitä huomioon. Kukaan ei erota hyvin tehtyä vegaanista joululaatikkoa "normi"-versiosta, paitsi ehkä että se on maukkaampi ja vähemmän raskas!

[/quote]

Nyt sinä unohdit, että aloituksessa et kirjoittanut kutsuneesi heitä vieraaksi. He vain tulevat. Tarvitset lisää treeniä näiden provojesi kirjoitteluun. Koita myös hillitä tuota peukutteluasi, menee edelleen överiksi. Sinä saat ihan rauhassa pitää vegaanisia laatikoita maukkaampina, mutta älä yritä pakottaa muita pitämään samoista asioista kuin sinä. Tekstisi on pelkkää vastenmielistä tuputtamista ja sillä teet vain hallaa koko veganismi-aatteelle.

Vierailija
79/82 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muo sit vituttaa nää ruokavammaset, meillä taas useammat juhlat menny niin että olen laittanut varta vasten näille rajoittuneille heille sopivaa ruokaa ja sitten he ei ole syystä tai toisesta tulleet edes juhliin, joten tästä lähin en uhraa aikaa,vaivaa +rahaa erikois juttuihin vaan tarjolla on sitä mitä me halutaan ja jos ei kelpaa olkoon syömättä

Vierailija
80/82 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiat sekaruuat ja kasvisruoat eri paikkoihin tarjottavaksi. Netistä löytyy vaikka mitä vegaani ohjeita yllätä perhe niillä, saatatte itsekin pitää! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi