Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen VEGAANIsisko tulee taas jouluna meille!

Vierailija
22.12.2014 |

Eli mieheni vegaanisisko tulee meille ensimmäistä kertaa jouluksi perheineen! Hänen miehensä on ihan lihansyöjä, lapset kasvissyöjiä ja hän itse vegaani. En oikeasti tiedä mitä tarjottavaa noille keksisi...

Yhdellä hänen lapsistaan on vakava pähkinäallergia, eli manteleita ei saa olla edes samassa huoneessa! + tietenkin nuo muut rajoitukset, eli ei joulukinkkua, kalaa, kalkkunaa yms. Ei myöskään mitään missä on maitoa, munia tai muita eläinperäisiä tuotteita. Miehen sisko ei kuulemma myöskään edes siedä joulukinkun HAJUA! Ei jää enää mitään tarjottavaa joulupöytään... Itkettää. Minä, mieheni ja lapsemme olemme kaikki sekasyöjiä (eikä allergioita), ja nyt tämän takia pitää kaikilta evätä hyvät jouluruoat!

En voi enää edes tätä perua. Miehen siskon perhe on siis matkustanut tänne yli tuhannen kilometrin matkan (ja nyt siis yöpyvät anoppini luona). En siis missään tapauksessa enää voi kieltää vierailua!

Mitä tekisitte tilanteessani?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ilmoittaisin, että tällä aikataululla kinkun ja laatikon paistamisten takia uunissa ei ole tilaa tehdä vielä lisää erityisruokavalioita, mutta saatat ehtiä tehdä kylmiä muiden jouluruokien rinnalle. Jos siitä ei ymmärrä kinkkua olevan pöydässä ja normaalien joulukiireiden olevan erityisvalioita tärkeämpänä, omahan on ongelma.

Vierailija
42/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinäallergikko voi yleensä syödä manteleita, ellei ole nimenomaan mantelille allerginen. Manteli ei ole pähkinää nähnytkään! Joten porvoolaista veikkaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ostako soijanakkeja, ellette ole varmoja, että ne ovat vegaanisia. Useimmat eivät ole, vaan niissä on kananmunaa. En ole ap, enkä usko, että tässä on mitään salaliittoa taustalla, mutta haluan silti mainostaa vegaanituotteita, jotta ap:lla ja muilla vegaaneja kestitsevillä olisi helpompaa: http://vegaanituotteet.net

Vierailija
44/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske syödä autossa omia eväitään.

Vierailija
45/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Vierailija
46/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin johtuu siitä että suomalaiset ruokatottumukset ovat niin epäterveellivia...rasvainen kinkku on Juhlaruoka :((( ...mikä siinä järkeä ensin syödä itsensä kipeäksi...ja sitten laihduttaa joulukilot pois!!! En ymmärrään tämäjouluporsastelu.....
Jotain hyvä ja terveellista vois olla....ruoka joka ei tee kipeäksi...

Vierailija
47/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laittaisin kasvisruoat eri pöytään ja istumajärjestyksessä huomioisin tuon kinkunhaju-ärsytyksen. Minusta olisi ok pyytää tuomaan vegaanijuttuja mukanaan. Jos teillä päin on jotain ekologista ruokakauppaa, niin sieltä saa valmisruokia, kuten vegaanisen paistin (seitan) jne.

Vierailija
48/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla noin vaikeaa tehdä vegaaniset pöperöt? Nehän käy kaikille!

Vierailija
49/82 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia ovat nämä lihavat, laiskat, naama aina norsun vitulla -ruokavammaiset, jotka eivät ole itse valmiita laittamaan kortta ristiin, mutta kummasti on varaa nyrpistellä kaikelle mitä joku on vaivalla laittanut. Ihan vapaasti saa ehdottaa, että voinko minä myös osallistua joulun laittamiseen ja tuoda pöytään mitä ikinä itse haluaakin. Sekin olisi tosi kohteliasta eikä tulla kahta kättä heiluttaen ja vaatia koko joulupöydän uuteen muotoon vääntämistä yhden ihmisen vuoksi. Suurin osa haluaa kuitenkin perinteiset ruuat, joissa on lihaa, voita, munia, kermaa jne.

Vierailija
50/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 19:22"]

[/quote]

Ei kai vegaanipöperöitä ole vaikea tehdä. On eri asia ehtiikö sellaista kaiken muun joulukiireen lomassa. Meillä ainakin joka joulu juuri ja juuri ehtii saada siivoukset hoidettua, lahjat pakettiin, kuusen koristeltua, joulun herkut, mm. kakut ja piparit leivottua. Aattoruoka normaalijouluruokineen valmistuu juuri joulupöytään.

Jos kaiken sen lisäksi pitää keksiä paria päivää ennen samaan pöytään sopivat jouluiset vegaaniruoat, se ei ole pelkästään stressi kaiken muun stressin päälle. Sen valmistamiseenkin pitäisi keksiä jostain aikaa, vaikka aikaa ei ole. 

Mielelläni huomioisin sukulaisten allergiat, mutta jos kinkkuallergia on sitä luokkaa, ettei hajuakaan kestä, olisi parempi mennä muualle. Kinkkua valmistetaan sen verran, että sen jouluruoan jälkeen sitä ei jätetä jääkaapin perälle pilaantumaan tai odottamaan sitä inhoavien muualle menoa.

Joulukinkku on ainakin meidän perheessä laatikoiden kera se kotimainen pyhä lehmä, jolle ei edes irvistetä, jos lihasta ei tykätä. Sen mureutta ja mehukkuutta tai perunalaatikon imellyksen onnistumista voi kyllä arvioida, kunhan muistaa huomioida kohteliaan ilmaisutavan.

Vierailija
51/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on vaikeaa? Rosolli on kasvisruokaa (tee sen kanssa sitruuna-öljykastike tavallisen rosollikastikkeen viereen), sienisalaatin voi tehdä ilman maitotuotteita ja se on kasvisruokaa, joulupuuron mantelin voi korvata kolikolla eurooppalaisten joulukakkujen ja -vanukkaiden tapaan ja tarjota marjakeiton kanssa. Vegaani syö marjakeittoa, maitotuotteita syövät kasvissyöjät syövät puuroa ja keittoa siinä missä sekasyöjätkin.

Haudutettu punakaali on kasvisruokaa, lanttulaatikon voi korvata vaikka Valamon lantuilla (kvg) eikä porkkanalaatikko vaadi sen enempää voita, munia kuin kermaakaan, vaan kekseliästä maustamista (sitruunaa, appelsiinia, inkivääriä, kanelia ...). Porkkanoiden keitinvesi on hyvä ottaa talteen laatikkoa mehevöittämään. Perunalaatikkoa ei saa vegaaniseksi. Kun laatikoita lämmittää, ei ole iso vaiva lohkota muutama Rosamundaperuna, maustaa ne suolalla, pippurilla, yrteillä ja öljyllä ja kypsentää lohkoperunoiksi kasvissyöjille. Kaupan pakastealtaasta voi ostaa falafeleja tai sienipelmenejä lämpimäksi ruuaksi. Tarkista onko pelmenien taikinassa kananmunaa!

Jälkiruoka voi olla marjoista ja talven hedelmistä tehty salaatti, jonka taas voi maustaa kekseliäästi. Jos joku syö maitotuotteita, hän voi lisätä salaattiinsa vispikermaa, rahkajugurttikastiketta tai jäätelöä. Sekahedelmäsopan luulisi sopivan kaikille.

Leipäkoriin voi muiden leipien joukkoon leipoa sämpylöitä, joissa rasvana on öljyä. Meijeriperäisen levitteen viereern voi viidessä minuutissa surauttaa peston tai hummuksen. 

Eli mikä on ongelma? En tajua miksi pöydässä ei voisi olla myös kaloja, kinkkua/ kalkkunaa. Ainoa, joka on otettava huomioon, on pähkinä- ja manteliallergia. Jos sisko ei kestä sianlihan hajua, niin voivoi. Te otatte hänet huomioon tarjoamalla ruokaa, jota hänkin voi syödä. Hän kestää sen kinkun hajun. Ellei, hän voi mennä kotiin. 

Ihmettelen syvästi miksi Suomessa niin monille on ongelma vihanneksista ja juurelksista tehty ruoka. Jos kutsuu vieraita jouluksi on kohteliasta pitää huolta siitä, että kaikki viihtyvät ja saavat syödäkseen. Viihtymistä lisää se, ettei emäntä liikaa neurotisoi muiden syömisiä. 

Vierailija
52/82 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 17:49"]Voi voi jos kinkun haju tökkii. Minä inhoan kinkun hajua, enkä koskaan syö joulukinkkua, mutta minä olen meillä se lihamestari, joka sen kinkun uuniin tyrkkää ja sitä vahtii. Koska 10 muuta sitä haluaa syödä, niin kinkkua pöydässä on, vaikka yksi ei sen hajua siedäkään.

Uskomatonta nirppanokkaisuutta kieltää muilta kinkku vain siksi, ettei sitä voi itse sietää.

Muuhun en ota kantaa, liian monimutkaista.
[/quote]

Missä kohdassa lukee että se on kielletty?

Vierailija
53/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 19:57"]

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 19:22"]

[/quote]

Ei kai vegaanipöperöitä ole vaikea tehdä. On eri asia ehtiikö sellaista kaiken muun joulukiireen lomassa. Meillä ainakin joka joulu juuri ja juuri ehtii saada siivoukset hoidettua, lahjat pakettiin, kuusen koristeltua, joulun herkut, mm. kakut ja piparit leivottua. Aattoruoka normaalijouluruokineen valmistuu juuri joulupöytään.

Jos kaiken sen lisäksi pitää keksiä paria päivää ennen samaan pöytään sopivat jouluiset vegaaniruoat, se ei ole pelkästään stressi kaiken muun stressin päälle. Sen valmistamiseenkin pitäisi keksiä jostain aikaa, vaikka aikaa ei ole. 

Mielelläni huomioisin sukulaisten allergiat, mutta jos kinkkuallergia on sitä luokkaa, ettei hajuakaan kestä, olisi parempi mennä muualle. Kinkkua valmistetaan sen verran, että sen jouluruoan jälkeen sitä ei jätetä jääkaapin perälle pilaantumaan tai odottamaan sitä inhoavien muualle menoa.

Joulukinkku on ainakin meidän perheessä laatikoiden kera se kotimainen pyhä lehmä, jolle ei edes irvistetä, jos lihasta ei tykätä. Sen mureutta ja mehukkuutta tai perunalaatikon imellyksen onnistumista voi kyllä arvioida, kunhan muistaa huomioida kohteliaan ilmaisutavan.

[/quote]

Miksi ei voi tehdä vegaanisia pipareita ja muita vegaanisia herkkuja kaikille? Miksi ylipäätään pitää tehdä jotain eläinperäistä? Laatikot, piparit yms saa helposti vegaanisena ja maistuvat kaikille, ei tule ylimääräistä vaivaa.

Vierailija
54/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:59"]Pyytäisin naista tuomaan itselleen ja lapsilleen omat syötävät tullessaan.

Muille tarjoaisin samaa, mitä itse syön.

Ne pähkinät ja mantelit jättäisin kokonaan pois.
[/quote]

Vieraat tuokoon omat eväät? Emäntähän ei rupea ruokaa muille laittamaan..? Eikö sitä nyt kerran jumalauta vois laittaa vieraille jotain ruokaa, jota hekin vois syödä? Onko teille ihmisille annettu ollenkaan tapakasvatusta? T: vegaani, joka pystyy laittamaan sekasyöjävieraillensakin tarjottavaa

Vierailija
55/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kasvissyönnin (olen itsekin joskus ollut) ja syön edelleen usein kasvisruokia mutta tuo vegaanius on kyllä turhaa vaikeilua..

Vierailija
57/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi et voi pyytää miestäsi soittamaan siskolleen että eihän häntä haittaa jos te syötte normi jouluruuat ja hänen seurueelle on tarjolla jotain heille sopivaa?

Vierailija
58/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 22:02"]

Miksi ei voi tehdä vegaanisia pipareita ja muita vegaanisia herkkuja kaikille? Miksi ylipäätään pitää tehdä jotain eläinperäistä? Laatikot, piparit yms saa helposti vegaanisena ja maistuvat kaikille, ei tule ylimääräistä vaivaa.

[/quote]

Ainakin meillä me muut haluamme syödä hyviä perinteisiä jouluruokia eikä jotain vegaanisia korvikkeita, joiden maku jää kauas alkuperäisestä. Miksi ihmeessä ison joukon pitää tyytyä korvikkeisiin siksi, että joukosta yksi noudattaa täysin vapaa-ehtoisesti tosi rajoittunutta ruokavaliota? Minusta olisi täysin kohtuullista, että vegaani toisi itse mukanaan ainakin pari ruokalajia.

Vierailija
59/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta rypsipossua, se on sopivaa vekaaneille.

Vierailija
60/82 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika epätodelliselta. Itse yritän vältellä kylässä syömistä ja aina yritän väkisin melkein tuoda omat ruuat, etten ketään omilla valinnoillaan rasita. Tämä on kaveripiirissäni yleinen käytäntö riippumatta siitä onko vegaani vai keliakia. Erikseen sitten, jos maksaisin ruuasta. Silloin voi jo pyytää huomioimaan, kun minulle sitä ravintoa saa vielä tavallista halvemmalla valmistettua.
T. Kasvissyöjä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi