Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka olette nähneet kihomadon

Vierailija
21.12.2014 |

...muistuttaako kihomatko valkovuoto (tms.) haituvaa vai huomaako heti, että kyseessä on kihomato? Jos paperilla pyyhkäisee niin "mureneeko" vai pysyykö ehjänä paperissa?
Auttakaa!

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne madot ole vaan lasten ongelma, kyllä aikuisillekin niitä saattaa tulla. Ap; jos kutisee enemmän siellä takana, ei kyse ole valkovuodosta. Käy apteekista ostamassa Pyrvin- nimistä lääkettä.

Vierailija
22/37 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutinan lisäksi saattaa olla vatsakipua sekä kipua peräaukossa. Noilla oireilla oman lapsen kihomadot huomattiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasi siitä, kun liikkui. Muuten olisi varmaan mennyt kategoriaan "ruumiin nesteet". Pieni, alle sentin mittainen. Hieman ompelulankaa paksumpi, ohuempi kuin villalanka.

Vierailija
24/37 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kihomadot kyllä voi siirtyä myös "emättimen suulle" eli eivät pysy pelkästää peräaukolla!

Vierailija
25/37 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin murenee paperiin. Ovat ihan ohan ohkaisia ja kiemurtelevia. 

Vierailija
26/37 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Kihomatotartunta mahdollinen ja kutinaa yleensä iltaisin. Kutinaa pyllyssä, mutta kun tarkemmin pyytää paikallistamaan, niin välillä kutinaa on edessä, välillä pakarassa jne. eli milloin missäkin. Kutina ei tunnu olevan kovaa, koska ei rapsuttele tms. Olen sitten yrittänyt myöhemmin illalla lampun kanssa katsoa, mutta mitään en sieltä peräaukon seudulta ole löytänyt. Myöskään kakassa ei ole mitään näkynyt. Ainut vaan tuo kutina ja se, että heti kutinasta valittelun jälkeen on saattanut takapuolessa olla jotain valkoista (kerran vähän kellertävää), joka voisi olla joko kuollut kihomato tai kuivahtanutta valkovuotoa tms. Olen sitten sitä hetken seurannut eikä ole siitä mihinkään liikahtanut ja pyyhkäissyt sitten paperilla ja se on siitä siihen litistynyt/murentunut ja ollut pois pyyhittävissä. Kaiken tämän kutina- ja kihomatoepäilyepisodin myötä myös tuntuu, että itsellä kutisee joka paikka. Kuulostaako siis siltä, että voisi nyt olla kihomatoja?

Vierailija
27/37 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 00:01"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 23:24"]Näkee ihan paljain silmin yöllä lapsen pepulla. Taskulamppu mukaan. Pieni valkoinen lankamainen, joka luikertelee.

Ei mennyt ruokahalut, mutta eipä toi mikään mieltäylentävä näky tosiaan ollut. No, onneksi ovat ihan harmittomia, lähinnä vain helvetinmoinen riesa se kämpän ja tavaroiden pesu.

Päiväkodista niitä vaan tulee, tosi vaikea estää. Onneksi ollaan sentään täiltä vältytty :)
[/quote]

Meillä kärsittiin 10 kk kihomadoista. Siivottiin, puunattiin, lääkittiin. Lopullinen turhautuminen iski, kun päästyämme kesällä vihdoin niistä toistaiseksi heti syksyn ekassa perhekerhossa kulki taapero käsi housujen sisällä pepussa koko ajan.

Saimme taas matoja. Jostain luin, että papaijatabletit auttavat. Ostin niitä, 90 tbl 14 e tai jotain sinne päin. Kolmessa vuorokaudessa madot katosivat silminnähden. Lapset söivät niitä ehkä vajaan viikon ja sen jälkeen välillä muutaman päivän kuureina jälkikasvun hoitelemiseksi. Ei ole matoja enää näkynyt. Jos olen kuullut niitä jossain olevan, ovat taas syöneet silloin tällöin muutaman päivän ajan papaijatabletteja mahdollisten tulokkaiden nitistämiseksi alkuunsa.

Enää ei stressiä madoista.

[/quote]millä nimellä näitä tbletteja myydään?
[/quote]

Näissä lukee Papaya enzyme.

Vierailija
28/37 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
29/37 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 23:24"]

Näkee ihan paljain silmin yöllä lapsen pepulla. Taskulamppu mukaan. Pieni valkoinen lankamainen, joka luikertelee.

Ei mennyt ruokahalut, mutta eipä toi mikään mieltäylentävä näky tosiaan ollut. No, onneksi ovat ihan harmittomia, lähinnä vain helvetinmoinen riesa se kämpän ja tavaroiden pesu.

Päiväkodista niitä vaan tulee, tosi vaikea estää. Onneksi ollaan sentään täiltä vältytty :)

[/quote]

Mitä ihmettä, minä ottaisin 100x mieluummin täitä kuin kihomatoja. Täit on paljon helpompi hävittää.

Olen nähnyt kihomadon, ällöttävä se on. Siinä siivouspakko ryöpsähtää valloilleen välittömästi ja tekis mieli syödä mitä vain myrkkyä, jotta oksetukset kuolisivat.

Vierailija
30/37 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyii, pyyhkäisin paperilla niin tuli pieni valkoinen asia joka liikkui, voisiko olla kihomato?

Vierailija
31/37 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävisi ihan ilman mitään lääkettä. Hyvä hygienia riittää

Vierailija
32/37 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävisi ihan ilman mitään lääkettä. Hyvä hygienia riittää

Siis lapsi olin tuolloin ja vain sisko sai lääkettä

Vierailija
33/37 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, 6 ja 11- vuotiailla kaikilla kihomatoja

Vierailija
34/37 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oli 15-vuotias kun mulle tuli kihomatoja. Siis aika vanha. Muistan sen kutinan. Oli pakko peilata illalla tai yöllä ja sieltähän näkyi tulevan sellaisia langan ohuita aika lyhyitä kiemurtelevia matoja. Sitten katsoin omaa ulostetta oikein tarkkaan ja siinä pinnassa niitä oli vaikka kuinka paljon. Muistaakseni lähti vasta kolmannella pyrvin kuurilla.

Nyt olen kohta 38. Kiva muisto...

Vierailija
35/37 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin murenee paperiin. Ovat ihan ohan ohkaisia ja kiemurtelevia. 

Naaraat on pidempiä ja silmin näkee kyllä kiemurtelun. Koirasmadot ovat lyhyitä ja liikkumattomia, menee paperissa vaaleaksi putuksi.

Nyt on taas epidemia päiväkodissa. Eräs jättää aina lapsensa hoitamatta, koska "ei meillä mitään matoja voi olla".

Lääkkeitähän ei tietenkään tarvitse turhaan syödä, mutta kai sen nyt näkee sokea Reettakin, kun lapsi raapii itseään sieltä kaiken aikaa.

Vierailija
36/37 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ällöttää jo ajatuskin kihomadoista niin paljon, että meillä on nykyään aina Pyrviniä lääkekaapissa ja surutta vedetään heti kuuri koko family jos joku valittaa pyllynsä kutiavan.

Esikoinen joskus pienenpänä valitteli kutinaa ja pestiin vaan kun en tiennyt koko matojen mahdollisuudesta. Ei oman lapsuuteni aikana lapsilla ollut kihomatoja eikä täitä ja luulin niiden olleen isoäitien aikaan vaan riesana. Kun kuulin, että niitä nykyään taas on (miksi palanneet, koska paljon matkustellaan??), niin ollaan toimittu kuten yllä kirjoitin. En lähde perseitä kurkkimaan sen isommin, kuuria naamaan vaan ja tehosiivousta kotiin.

Jos löytyy matoja pyytäkää/velvoittakaa päiväkoteja ja kouluja tiedottamaan asiasta niin ketään ei voi olla tietämättä, kuten itse olin alkuun kun päiväkotiin esikoinen meni.

Vierailija
37/37 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt itselläni kihomadon, joka ”joogasi” ja oli n. villalankaa vähän ohuempi. Pyrvinin jälkeen olen löytänyt valkoisia, hiuksen paksuisia haituvia, voivatko ne olla kihomatoja tai kuolleita sellaisia?