Ruotsissa työskennellyt sairaanhoitaja: Ruotsissa palkasta keskustellaan JOKA VUOSI, täällä ei ollenkaan
https://sverigesradio.se/artikel/sairaanhoitaja-koin-ruotsissa-ammatin-…
Näin se vain on, että Ruotsissa ei ole keskitettyjä palkkaratkaisuja vaan jokaisen palkka on yksilöllinen, ns. individuell lönesättning. Tämä olisi varmasti kauhistus laiskurihoitajille, mutta ahkerat Florence Nightingale -henkiset hoitajat kiittäisivät. Tehy olisi toki käärmeissään.
Tämä YKSILÖLLINEN PALKKAUS usein unohdetaan, kun puhutaan Ruotsin suuremmista palkoista. Ei sitä makseta Suomen tavoin kaikille vaan jokaisen kohdalla käydään joka vuosi neuvottelut ja palkka nousee tai on nousematta suoritusten mukaisesti. Vieläkö Ruotsin suuremmat palkat houkuttelevat?
T. Sote-alan ammattilainen
Kommentit (10)
Ei voi olla totta! Minua on huijattu!
t. Suomalainen hoitaja
Sopii hyvin. Suomessa käydään kehityskeskustelut kyllä joka vuosi. Eli miten voisit olla vielä parempi, tehokkaampi, missä voisit vielä vähän kehittyä ja ylittää ittes...
"kehityskeskutelut ei ole palkoista keskustelua varten" sanoo samalla työnantaja. Että kyllä se ihan hitokseen väärin minun mielestäni on. Suomessa kyllä maksetaan joitakin henkilökohtaisia lisiä, mutta äärimmäisen nuivasti.
t. hoitaja alalla 10 vuotta
Eli paikallista sanelua Suomen malliin. Miten suoritukset mitataan?
Vierailija kirjoitti:
Tehylle ja hoitajille palkkaharmonisointi on punainen vaate juuri tästä syystä.
Miksi? Siinä suurimalla osalla nousee palkka.
Ei se näin toimi että ahkerat saavat eniten.
Perseennnuolijat voittavat palkkakesksutelut, juoruakat, jotka saavat olantaputusta kun valehtelevat ja juoruavat.Moni ruotsalainen hoitaja on aivan poikki.Palkkataso on sama kuin Suomessa.
Itse ollut hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Siinä suurimalla osalla nousee palkka.
Niin, mene ja tiedä, mutta näin on:
Tehy ei kannata palkkojen harmonisointia lailla.
Tehy ei kannata palkkaharmonisointia koskevaa lainsäädäntöä. Nykyinen lainsäädäntö on varsin selkeä. Samasta tai yhtä vaativasta tehtävästä pitää maksaa yhtä paljon palkkaa.
-Tehy-lehti
Vierailija kirjoitti:
Sopii hyvin. Suomessa käydään kehityskeskustelut kyllä joka vuosi. Eli miten voisit olla vielä parempi, tehokkaampi, missä voisit vielä vähän kehittyä ja ylittää ittes...
"kehityskeskutelut ei ole palkoista keskustelua varten" sanoo samalla työnantaja. Että kyllä se ihan hitokseen väärin minun mielestäni on. Suomessa kyllä maksetaan joitakin henkilökohtaisia lisiä, mutta äärimmäisen nuivasti.
t. hoitaja alalla 10 vuotta
Niinpä. Henkilökohtaisen lisän joskus puheeksi ottaneena kokemus on ollut se, että esimies antoi ymmärtää pyytäjällä olevan liian suuret luulot itsestään ja osaamisestaan, moisen aiheuttavan turhaa kateutta muissa työntekijöissä eikä se organisaatiossamme kuulemma ollut millään lailla muutenkaan tapana.
Mihkäs sinne Ruotsiin vois tällänen suomalainen hoitaja mennä töihin? Ruotsia en osaa, että suomeksi jos voisi puhua...