Miksi teette tällaisia FB-päivityksiä - voitteko selittää?
Miksi postaatte sellaisia päivityksiä, joissa vihjaatte johonkin asiaan, mutta ette kuitenkaan kerro mistä on kyse - vaikka joku kysyisikin. Voisiko joku tällaisia päivityksiä tekevä ystävällisesti selvittää MIKSI tekee niitä?
Esimerkki:
Maija: Vitsi kun nyt jännittää....!
Lotta: No mikäs juttu tää on?
Maija: En viitti täällä kertoa - puhutaan sit perjantaina.
Esimerkki 2:
Maija postaa kuvan kipsissä olevasta kädestään. Kuva kerää paljon paranemistoivotuksia ja myös kyselyitä mitä on tapahtunut, mutta yhteenkään kysymykseen Maija ei vastaa.
Mistä näissä on kyse - siitäkö että kerjätään huomiota ja halutaan, että toiset kyselevät että no mikäs sulla nyt? Miksi postaatte tällaisia koko kaveripiirinne nähtäville, jos kerran olette tarkoittaneet asian vain pienelle piirille?
Kommentit (78)
Mun kaverin nega-päivityksissä seikkailee usein "se yks". Viestistä voi yrittää päätellä että onko kyse exstä vai hänen uudesta puolisostaan. Jotain kauheeta se tekee usein mutta asiaa ei sen kummemmin avata...
Samaan yökkölaariin menevät ne tyypit, jotka kirjoittavat säännöllisesti yhdyssanat erikseen. "Nyt on matka laukut pakattu ja suksi telineet katolla! Vielä ruoka ostokset ja sitten ajo matka voi alkaa!". Ja siihen alle sitten kirjoittavat toiset samanlaiset vastauksiaan: "nautinnollista loma matkaa ja älkää ajako yli nopeutta:)))". Mitäs noista sanotte?
Yksi facebook-kaverini, siis reilusti yli kolmekymppinen perheenäiti harrastaa tätä huomioh**raamista lastensa sairastumisien kautta. Monta kertaa vuodessa päivittää tosi dramaattisia ja arvoituksellisia "äkkilähtö päivystykseen + kyynelhymiö"-tyyppisiä juttuja ja antaa olettaa, että jotain vakavampaakin olisi sattunut. Lopulta monien huolestuneiden kommenttien jälkeen sitten selviää että kyseessä on ollut ihan perus nuhakuume, jonka takia on päätetty lähteä lääkäriin. Itsekin huolestuin joskus, mutta nykyään jo tiedän mistä on kyse enkä viitsi edes vaivautua. Silti aina kerta toisensa jälkeen nämä päivitykset saavat facessa suuren huomion, sen takia hän varmaan tätä harrastaakin.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 17:19"]Yksi facebook-kaverini, siis reilusti yli kolmekymppinen perheenäiti harrastaa tätä huomioh**raamista lastensa sairastumisien kautta. Monta kertaa vuodessa päivittää tosi dramaattisia ja arvoituksellisia "äkkilähtö päivystykseen + kyynelhymiö"-tyyppisiä juttuja ja antaa olettaa, että jotain vakavampaakin olisi sattunut. Lopulta monien huolestuneiden kommenttien jälkeen sitten selviää että kyseessä on ollut ihan perus nuhakuume, jonka takia on päätetty lähteä lääkäriin. Itsekin huolestuin joskus, mutta nykyään jo tiedän mistä on kyse enkä viitsi edes vaivautua. Silti aina kerta toisensa jälkeen nämä päivitykset saavat facessa suuren huomion, sen takia hän varmaan tätä harrastaakin.
[/quote]
Meillä on varmaan sama fb-kaveri. :D
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 15:53"]
Se on varmaan se sama idea kuin ala-asteikäisillä tytöilläkin oli (ainakin mun lapsuudessa), se että voidaan hihitellä merkitsevästi, että meilläpä on yks tällainen juttu josta te muut ootte ulkopuolella :D Jotkut vaan ei aikuistu koskaan.
Osalla saattaa olla kyse myös siitä, että ollaan niin koukussa siihen faceen, että se toimii jonkinlaisena päiväkirjana ja sinne on siksi aivan pakko purkaa jokainen olotila. Siispä vaikka ei haluaisi kertoa sitä itse asiaa, niin sitä tunnetilaa ei osata käsitellä muuten kuin purkamalla se sosiaaliseen mediaan. Eli tavallaan se tarve purkautua on niin suuri, että ei ajatella sitä miten typerältä se vaikuttaa.
[/quote]
Totta muuten. Näin sen täytyy olla. Nyt aloin ajatella asiaa niin huomaan, että omista FB-kavereistani tuollaisia päivityksiä tekevät juurikin ne, jotka olivat jo kouluiässä niitä hihittelijöitä ja porukan ulkopuolelle sulkijoita.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:58"]Miksi postaatte sellaisia päivityksiä, joissa vihjaatte johonkin asiaan, mutta ette kuitenkaan kerro mistä on kyse - vaikka joku kysyisikin. Voisiko joku tällaisia päivityksiä tekevä ystävällisesti selvittää MIKSI tekee niitä?
Esimerkki:
Maija: Vitsi kun nyt jännittää....!
Lotta: No mikäs juttu tää on?
Maija: En viitti täällä kertoa - puhutaan sit perjantaina.
Esimerkki 2:
Maija postaa kuvan kipsissä olevasta kädestään. Kuva kerää paljon paranemistoivotuksia ja myös kyselyitä mitä on tapahtunut, mutta yhteenkään kysymykseen Maija ei vastaa.
Mistä näissä on kyse - siitäkö että kerjätään huomiota ja halutaan, että toiset kyselevät että no mikäs sulla nyt? Miksi postaatte tällaisia koko kaveripiirinne nähtäville, jos kerran olette tarkoittaneet asian vain pienelle piirille?
[/quote]
No totuus on se että teostaan kuka on sairaalloisen utelias.
Ettekö te, jotka noita aloituksessa mainittuja päivityksiä teette, tajua että sillä menolla kukaan ei kohta jaksa seurata teitä. Kelle sitten niitä vihjailuja ja arvoituksia esitätte? Itse olen poistanut kavereista sellaisia, koska en jaksa lukea joka luojan päivä tai viikko noita arvoituksia ja tiedän monen muunkin tehneen niin.
Mä tein kerran arvuuttelupäivityksen. Olin synnyttämässä ja kirjoitin hyvät viikonalut ja laitoin näkymään missä olen. Kovin moni ei edes tiennyt raskaudesta, niin ensin tuli kyselyjä ja huolestuneita kommentteja, mutta kun asiasta tietävät alkoivat laittaa tsemppejä ja onnitteluja niin paljastin pian että synnyttämässä vain. Se oli ihan hauskaa, mutta nimenomaan niin että paljastin hetken päästä. Arvoituksiksi jäävät vituttavat minuakin!
On kyllä käsittämätöntä, miten moni aikuinen (30+) taantuu Facebookissa ihan teinin tasolle. Itsellänikin on Facebook-kavereissa noita arvuuttelijoita, jotka päivittävät jotain salamyhkäistä eivätkä sitten kerro, mistä on kyse. Mitä järkeä? Koko Facebook on viime vuosina muuttunut sellaiseksi jatkuvan pätemisen areenaksi, jossa ihmiset yrittävät antaa elämästään todellisuutta hohdokkaamman kuvan. Missä nämä narsistit ennen pätivät?
Itseäni ärsyttävät ihmiset, jotka julkaisevat monta kertaa viikossa kuvia tai päivityksiä lapsistaan. Yksikin tuntemani mies esiintyy Facessa kunnollisena perheenisänä ja julkaisee jatkuvalla syötöllä kuvia jälkikasvustaan. Kuitenkin tiedän, että tuo sama mies petti vaimoaan, kun tämä oli viimeisillään raskaana. Julkisesti sitten esitetään jotain täydellistä perheidylliä. Myös aivan arkisten asioiden jatkuva raportoiminen on typerää. Kaikki meistä siivoavat, laittavat ruokaa, käyvät kaupassa jne. Miksi tällaisetkin asiat pitää jakaa julkisesti, ketä kiinnostaa?
Toi ehkä pitää paikkansa, mitä joku aiemmin kommentoi. Että näillä päivittäjillä ei ole kanavaa ja mallia käsitellä tunteitaan. He eivät halua oikeasti kertoa asiasta, mutta eivät pysty käsittelemään tunnetilaansa, joten se purkautuu sosiaaliseen mediaan.
Ollaanko me kaikki Miian kanssa frendejä Facessa? Miia! Jos luet tätä ketjua niin varmaan huomasit ettei ketään oikeasti kiinnosta. Hyvää joulua Espooseen! Ehkä ensi vuonna sulla jo paremmat päivitykset.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:08"]Toi ehkä pitää paikkansa, mitä joku aiemmin kommentoi. Että näillä päivittäjillä ei ole kanavaa ja mallia käsitellä tunteitaan. He eivät halua oikeasti kertoa asiasta, mutta eivät pysty käsittelemään tunnetilaansa, joten se purkautuu sosiaaliseen mediaan.
[/quote]
Pelkkää huomion hakemista ja pätemisen tarvetta. Joidenkin on ikään kuin pakko mittauttaa oma suosionsa ja kiinnostavuutensa somessa aika ajoin. Kun saa tykkäyksiä ja huomiota, voi kokea olevansa suosittu. Joillekin tämä tuntuu olevan elinehto. Säälittävää.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 15:36"]
Minun näkökulmastani katsottuna elämä saa olla melkoisen köyhää, jos joulumieli tulee salilla käymisestä...
[/quote]
Ehkä se treenaa tonttulakki päässä :D
Oon joskus ihmetelly näitä fb:n päivittäjiä salilla. Miten siitä kännykästä ei voi laskea irti edes treenin ajaksi. Joo, tiedän, osa kuuntelee musiikkia ja osa merkkaa ylös tuloksia, se on ihan jees. Mutta somen päivitys kesken treenin, ei jaksa ymmärtää.
Omalla kaverilistalla on myös noita. Yleisesti hieman vähä-älyisiä kaikki jotka noita laittavat. kaikki muuten myös naisia. Tiedättekö yhtään miespuolista joka laittaisi näitä?
Perjantai-iltaisin alkaa muutaman facebook-kaverin nostalgiakohtaus; kaikki nuoruusajan lempparibiisit juuduubi-videoina, joka jumalan perjantai samat eppunormaalit, europet ja popedat. Hyvä meininki! Aamuyöllä vielä kaijakoota.
Mun yksinkertainen elämä on niin haljua että lähdin facesta... ei ollut aihetta hehkuttaa olematonta enkä jaksanut enää niitä toisten valheita seurata