A-Studio: Euroopassa käymässä valtava kilpailu kohti vetytaloutta, Suomi taas jäämässä jälkeen kehityksessä?
Ruotsissa on jo valtavat projektit aiheen ympärillä, samoin Saksassa ja Ranskassa erittäin kunnianhimoiset suunnitelmat.
Suomessa ollaan herätty aiheeseen n. vuosi sen jälkeen kuin muissa maissa on jo täydet tohinat menossa?
Vedystä voi tulla iso teollinen vallankumous ja se voi läpäistä koko yhteiskunnan tosi merkittävällä tavalla. Samalla myös iso bisnesmahdollisuus niille maille jotka nopeasti pääsevät kehityksen kärkeen tällä sektorilla.
Kommentit (30)
Suomen hallituksen pitäisi nyt ensin laatia edes se vetystrategia ja sitten panostukset koulutukseen ja tutkimukseen ja tuet vetyinvestoinneille.
Toivotaan että elinkeinoministeriö pystyy nopeasti edistämään tätä asiaa.
Olin hieman yllättynyt että Ruotsissa on jo 3 suuren firman yhteistyö menossa vedyn varastoinnissa. Aika nopeaa toimintaa siellä.....
Vetytalous tarvitsee valtavasti uusiutuvaa energiaa, joten vetyä varten pitäisi rakentaa tuulivoimaloita tuhansittain.
Ellei sitten keksitä tuottaa isossa mittakaavassa vetyä ilman sähköä.
Äääh... Täällä on tärkeämpää keskustella harmittomasta lautapelistä.
Missään muussa maassa tämä asia ei olisi saanut tämmöstä julkisuutta.
Vety ja polttokennotekniikka jättää patteriautot turhakkeeksi. Teslat joutaa romuttamolle.
Polttomoottori- ja polttokennoautot ovat joilla ajetaan tulevaisuudessakin.
Lintilälle oli saksalainen ministeri jo vuosi sitten selostanut että Saksalla on todella massiiviset suunnitelmat vedyn suhteen. Ja tutkijapiireissä vedystä on oltu Suomessa kiinnostuneita jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vety ja polttokennotekniikka jättää patteriautot turhakkeeksi. Teslat joutaa romuttamolle.
Polttomoottori- ja polttokennoautot ovat joilla ajetaan tulevaisuudessakin.
Onnistunut vetytalous voi merkitä sitä että jatketaan polttomoottoriautojen valmistusta ainakin 20 vuotta eteenpäin. Koska toimivat vetyinfra voi tulla maanteille vasta ensivuosikymmenen lopussa.
Kyllä vihreiden puoluetoimistossa kaminillatee menee nyt väärään kurkkuun, kun toteavat tilanteen.
Vetymoottori vaatii kallista jalometallia ja voi olla liian kallis ellei ole parempaa osaa keksitty.
Eikö meidän pitänyt olla vihreyden edelläkäviä jota myydään ulkomaille isolla rahalla?
No eipä yllättänyt että punavihreä hallitus kusettaa. 🤣🤣
Toyota ja Hyndai ainakin panostavat jo nyt paljon vetyautojen kehittämiseen. Toyota Mirai ja Hyundai Nexo ovat jo täysin toimivia tuotantoautoja.
Vierailija kirjoitti:
Vety ja polttokennotekniikka jättää patteriautot turhakkeeksi. Teslat joutaa romuttamolle.
Polttomoottori- ja polttokennoautot ovat joilla ajetaan tulevaisuudessakin.
Eiköhän ne kulje rinta rinnan pitkän aikaa kuitenkin. Vetytalouden kehittäminen vaatii niin paljon aikaa että tavallinen sähköauto on ihan hyvä vaihtoehto sen ajan. Onhan vetyautokin käytännössä sähköauto. En tiedä onko yhtään siviilikäyttöön tarkoitettua autoa valmistettu suoraan vetymoottorilla toimivaksi? Kilpa-autoina tai harrastusprojekteina niitä voi olla.
I knew it!
Vastustin sähköautoinfraa ainoana meidän taloyhtiössä.
Rekat ei ikinä tule kulkemaan sähköllä, vaan vetyllä.
Ettekö ymmärrä? Ei Suomen vihervasemmistoa kiinnosta maailman rakentaminen ekologisesti energistehokkaaksi, vaan markkinatalouden ja keskiluokan tuhoaminen veroilla ja maksuilla.
Vety vaan ei ole Marinin hallituksen agendalla.
Get over it!
J. Saarni keksi vetyn enerkisoinnin.
Vierailija kirjoitti:
J. Saarni keksi vetyn enerkisoinnin.
Vierailija kirjoitti:
I knew it!
Vastustin sähköautoinfraa ainoana meidän taloyhtiössä.
En arvosta sinua
Suomeen ei tule vetytalouden start-uppeja. Suomessa vaan ei ole rahaa vetytalouden kaupallistamiseksi kuin suurilla energiayhtiöillä. Ne eivät ota riskiä. Ne tulevat mukaan kun joku on kehittänyt teknologian ja valmiit laitteet ostettavaksi.
Käykääpä kysymässä kansanedustajilta mitä vety ylipäätään on, niin ette enää ihmettele. Veikkaan että 50% ei edes tiedä mistä on kysymys.
Suomi raahaa aina jäljessä ja sitten kun jotain tapahtuu mennään aina yli. Tämä koettu.