Lemppari kouluruokasi?
Mistä kouluruoasta tykkäsit?
Mä muistan aina odottaneeni ohrapuuropäiviä. Se koulun ohrapuuro ja ruusunmarjakiisseli oli niiiiin hyvää.
Tykkäsin myös perunavellistä ja kanaviillokista.
Kommentit (106)
Hernekeitto ja pannukakku. Nykyään kouluissa ei saa enää pannarit hernaripäivänä.😔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunamuusi ja jauhelihapunajuurikastike lemppari. Yläasteella oli jotain sellaisia tiiviitä lihamurekepihvejä, joita sanoimme kengänpohjiksi. Olivat tosi hyviä
Joo hyviä pihvejä olivat, aina aika tummaksi paistettuja.
Mitähän pihvejä ne olivat? Oon koittanut ettiä ohjetta jopa kotipaikkakunnan fb-ryhmästä samassa koulussa olleilta, mutten ole löytänyt. Ne ei olleet täyslihapihvejä, mutta eivät mitään jauhelihapihvekäkään kun tiiviimpiä
Voisivatko olla merimiespihvejä?
Merimiespihvihän ei ole pihvi laisinkaan vaan laatikkoruoka, jossa on perunaa, sipulia, jotain paistilihaa, mausteita ja vettä.
Kalapuikot ja tartar kastike. Kastike oli se juttu. Tämä siis Helsingissä 80-luvulla.
Pinaattikeitto ja siinä keitetty kananmunanpuolikas. En ollut kyseistä ruokaa ennen kouluunmenoa syönyt, olin vain kuullut että se on hirveän pahaa. Niinpä olin ihan ihmeissäni, miten hyvää se saattoikin. olla.
Oslo-aamiainen, sitä todella odotettiin.
Maksalaatikko, jauheliha-perunasoselaatikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunamuusi ja jauhelihapunajuurikastike lemppari. Yläasteella oli jotain sellaisia tiiviitä lihamurekepihvejä, joita sanoimme kengänpohjiksi. Olivat tosi hyviä
Mitähän pihvejä ne olivat? Oon koittanut ettiä ohjetta jopa kotipaikkakunnan fb-ryhmästä samassa koulussa olleilta, mutten ole löytänyt. Ne ei olleet täyslihapihvejä, mutta eivät mitään jauhelihapihvekäkään kun tiiviimpiä
Merimiespihvihän ei ole pihvi laisinkaan vaan laatikkoruoka, jossa on perunaa, sipulia, jotain paistilihaa, mausteita ja vettä.
Eipä siellä koulussa nyt muutenkaan mitään oikeita pihvejä ole ollut varmasti tarjolla. :D
- pinaattiletut + savukalasalaatti (meidän kouluissa näitä tarjottiin yhdessä)
- mesikämmenkastike + spagetti (jauhelihakastike jossa oli Mesikämmen-sulatejuustoa)
- lindströminpihvit
- lihapullat
Jälkiruoista hyvä oli sellainen luonnonvalkoinen makea kastike, jota tarjottiin pakastemarjojen kanssa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mantelikala, perunavelli, nakkikastike.
Lihapullat olivat alaluokilla ihan ehdoton juttu. Jostain syystä pidin niistä enemmän kuin äidin tekemistä. Ehkä siksi, että ne olivat pieniä ja rapeapintaisia. Ihan erilaisia kuin kotona.
Menin jopa sanomaan äidille, että koulun keittäjien lihapullat ovat parempia. Äiti hymyili, mutta jälkikäteen olen harmitellut möläytystäni. Äiti oli kuitenkin hyvä kokki ja minulle äärimmäisen rakas.
Kalapullat tillikastikkeessa. Muistan sen ihanan tuoksunkin vielä!
Näkkäri. Reikäpuolelle koko nappi oikeaa voita.
Kalamurekepihvit ja kastike
Mustamakkara, perunamuussi ja puolikkasose
Makaronilaatikko
Hernekeitto
Uunilohi
Paistetut perunat
Tortillat, puuro ja mansikkakiisseli, kanaviillokki, makaronilaatikko ja semmoset pitkät lihapötköt oli kans hyviä 😄 ylä asteella niissä oli 3 per ihminen raja mutta otettiin enemmän, roskiin niitä siltikin meni kuitenkin.
Ohrapuuro ja juicekeitto. Ihme, koska normaalisti vihaan ohraa.
Sitten meillä oli tacoja kahdella eri äytteellä; jauhenlija ja kokoliha.
Kalapuikot ja perunam muusi & tartan kastike
Lasse aka Lasagne
Spagetti, jauhenlihakastike ja juustoraaste
Pinaattiletut ja napolinsalaatti & puolukkasurvos
Ei nyt tule muuta mieleen.
Ai niin. Kun olin m*elisairaalassa, niin siellä oli sellaisia Lindströminpihvejä, joissa ei ollut ollenkaan punajuuria. Oli tosi hyvää.
kaikki hyviä ruokia on ennen ollut. Nykyisin ei oikein ole mitään noista. Harmi, että on luovuttu niin monesta. Ja hyvistä raaka-aineista. Itse muistan monetkin ruoat, ja ne oli oikeaa lihaa tai kalaa. Nykyisin on lähes kokonaan eineksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siellä koulussa nyt muutenkaan mitään oikeita pihvejä ole ollut varmasti tarjolla. :D
Koulussa oli muutaman kuukauden välein lähinnä perjantaisin naudan sisäfile pihvejä, konjakkikermakastike ja kasvikset siihen vielä. Opettajat ottivat oppilailta tilauksen millaisena pihvin haluaa oli vaihtoehdot raaka, medium -, medium, medium+, kypsä. Tilaukset opettajat toimittivat keittiöön ja ruoka oli valmiiksi laitettu lämmitetyille lautasille jotka opettajat tarjoilivat oppilaillensa. Ruokajuomaksi oli pihville sopiva punaviini gabernet sauvignon, malbec, pinot noir. Opettaja tarjoili viinin ja kivennäisvettä ruoalle. Kyllä oli mukavaa aikaa ja ruoka maustui hyvin. Jälkkäriksi oli pihvipäivänä liekitetyt banaanit jotka opettaja leikitti ruokalassa.
Manna- ja ohrapuuro mehukeitolla
Lasagne ja makaronilaatikko
Leivitetty kala
Grahampiirakat