Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lemppari kouluruokasi?

Muistoja
19.10.2021 |

Mistä kouluruoasta tykkäsit?

Mä muistan aina odottaneeni ohrapuuropäiviä. Se koulun ohrapuuro ja ruusunmarjakiisseli oli niiiiin hyvää.

Tykkäsin myös perunavellistä ja kanaviillokista.

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manna- ja ohrapuuro mehukeitolla

Lasagne ja makaronilaatikko

Leivitetty kala

Grahampiirakat

Vierailija
62/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeitto ja pannukakku. Nykyään kouluissa ei saa enää pannarit hernaripäivänä.😔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunamuusi ja jauhelihapunajuurikastike lemppari. Yläasteella oli jotain sellaisia tiiviitä lihamurekepihvejä, joita sanoimme kengänpohjiksi. Olivat tosi hyviä

Joo hyviä pihvejä olivat, aina aika tummaksi paistettuja.

Mitähän pihvejä ne olivat? Oon koittanut ettiä ohjetta jopa kotipaikkakunnan fb-ryhmästä samassa koulussa olleilta, mutten ole löytänyt. Ne ei olleet täyslihapihvejä, mutta eivät mitään jauhelihapihvekäkään kun tiiviimpiä

Voisivatko olla merimiespihvejä?

Merimiespihvihän ei ole pihvi laisinkaan vaan laatikkoruoka, jossa on perunaa, sipulia, jotain paistilihaa, mausteita ja vettä.

Vierailija
64/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalapuikot ja tartar kastike. Kastike oli se juttu. Tämä siis Helsingissä 80-luvulla.

Vierailija
65/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikko

Vierailija
66/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattikeitto ja siinä keitetty kananmunanpuolikas. En ollut kyseistä ruokaa ennen kouluunmenoa syönyt, olin vain kuullut että se on hirveän pahaa. Niinpä olin ihan ihmeissäni, miten hyvää se saattoikin. olla.

Vierailija
67/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oslo-aamiainen, sitä todella odotettiin.

Vierailija
68/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko, jauheliha-perunasoselaatikko.

Vierailija
69/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunamuusi ja jauhelihapunajuurikastike lemppari. Yläasteella oli jotain sellaisia tiiviitä lihamurekepihvejä, joita sanoimme kengänpohjiksi. Olivat tosi hyviä

Mitähän pihvejä ne olivat? Oon koittanut ettiä ohjetta jopa kotipaikkakunnan fb-ryhmästä samassa koulussa olleilta, mutten ole löytänyt. Ne ei olleet täyslihapihvejä, mutta eivät mitään jauhelihapihvekäkään kun tiiviimpiä

Merimiespihvihän ei ole pihvi laisinkaan vaan laatikkoruoka, jossa on perunaa, sipulia, jotain paistilihaa, mausteita ja vettä.

Eipä siellä koulussa nyt muutenkaan mitään oikeita pihvejä ole ollut varmasti tarjolla. :D

Vierailija
70/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanakastike.

71/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- pinaattiletut + savukalasalaatti (meidän kouluissa näitä tarjottiin yhdessä)

- mesikämmenkastike + spagetti (jauhelihakastike jossa oli Mesikämmen-sulatejuustoa)

- lindströminpihvit

- lihapullat

Jälkiruoista hyvä oli sellainen luonnonvalkoinen makea kastike, jota tarjottiin pakastemarjojen kanssa. 

Vierailija
72/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mantelikala, perunavelli, nakkikastike.

Vierailija
73/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapullat olivat alaluokilla ihan ehdoton juttu. Jostain syystä pidin niistä enemmän kuin äidin tekemistä. Ehkä siksi, että ne olivat pieniä ja rapeapintaisia. Ihan erilaisia kuin kotona.

Menin jopa sanomaan äidille, että koulun keittäjien lihapullat ovat parempia. Äiti hymyili, mutta jälkikäteen olen harmitellut möläytystäni. Äiti oli kuitenkin hyvä kokki ja minulle äärimmäisen rakas.

Vierailija
74/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalapullat tillikastikkeessa. Muistan sen ihanan tuoksunkin vielä!

Vierailija
75/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkkäri. Reikäpuolelle koko nappi oikeaa voita.

Vierailija
76/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalamurekepihvit ja kastike

Mustamakkara, perunamuussi ja puolikkasose

Makaronilaatikko

Hernekeitto

Uunilohi

Paistetut perunat

Vierailija
77/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tortillat, puuro ja mansikkakiisseli, kanaviillokki, makaronilaatikko ja semmoset pitkät lihapötköt oli kans hyviä 😄 ylä asteella niissä oli 3 per ihminen raja mutta otettiin enemmän, roskiin niitä siltikin meni kuitenkin.

Vierailija
78/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohrapuuro ja juicekeitto. Ihme, koska normaalisti vihaan ohraa. 

Sitten meillä oli tacoja kahdella eri äytteellä; jauhenlija ja kokoliha. 

Kalapuikot ja perunam muusi & tartan kastike

Lasse aka Lasagne

Spagetti, jauhenlihakastike ja juustoraaste

Pinaattiletut ja napolinsalaatti & puolukkasurvos

Ei nyt tule muuta mieleen. 

Ai niin. Kun olin m*elisairaalassa, niin siellä oli sellaisia Lindströminpihvejä, joissa ei ollut ollenkaan punajuuria. Oli tosi hyvää. 

Vierailija
79/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki hyviä ruokia on ennen ollut. Nykyisin ei oikein ole mitään noista. Harmi, että on luovuttu niin monesta. Ja hyvistä raaka-aineista. Itse muistan monetkin ruoat, ja ne oli oikeaa lihaa tai kalaa. Nykyisin on lähes kokonaan eineksiä.

Vierailija
80/106 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä siellä koulussa nyt muutenkaan mitään oikeita pihvejä ole ollut varmasti tarjolla. :D

Koulussa oli muutaman kuukauden välein lähinnä perjantaisin naudan sisäfile pihvejä, konjakkikermakastike ja kasvikset siihen vielä. Opettajat ottivat oppilailta tilauksen millaisena pihvin haluaa oli vaihtoehdot raaka, medium -, medium, medium+, kypsä. Tilaukset opettajat toimittivat keittiöön ja ruoka oli valmiiksi laitettu lämmitetyille lautasille jotka opettajat tarjoilivat oppilaillensa. Ruokajuomaksi oli pihville sopiva punaviini gabernet sauvignon, malbec, pinot noir. Opettaja tarjoili viinin ja kivennäisvettä ruoalle. Kyllä oli mukavaa aikaa ja ruoka maustui hyvin. Jälkkäriksi oli pihvipäivänä liekitetyt banaanit jotka opettaja leikitti ruokalassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi