Lemppari kouluruokasi?
Mistä kouluruoasta tykkäsit?
Mä muistan aina odottaneeni ohrapuuropäiviä. Se koulun ohrapuuro ja ruusunmarjakiisseli oli niiiiin hyvää.
Tykkäsin myös perunavellistä ja kanaviillokista.
Kommentit (106)
Pinaattiletut ja lohkoperunat, ai että.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunamuusi ja jauhelihapunajuurikastike lemppari. Yläasteella oli jotain sellaisia tiiviitä lihamurekepihvejä, joita sanoimme kengänpohjiksi. Olivat tosi hyviä
Joo hyviä pihvejä olivat, aina aika tummaksi paistettuja.
Mitähän pihvejä ne olivat? Oon koittanut ettiä ohjetta jopa kotipaikkakunnan fb-ryhmästä samassa koulussa olleilta, mutten ole löytänyt. Ne ei olleet täyslihapihvejä, mutta eivät mitään jauhelihapihvekäkään kun tiiviimpiä
Veikkaan jotain einestehdasta, mistä tulivat.
Luumuhillolla täytetyt jauheliharullat. En muista näiden nimeä. Niiden kanssa oli perunoita ja ruskeaa kastiketta. Parhaita!
En kyllä itse muista yhtään inhokkia peruskoulusta, joskus toki laatu vaihteli ja joku kärtsännyt tms. ei maistunut sinä päivänä. Amiskassa oli sit maksaruokia (kokoliha) ja niinä päivinä jäi kyllä käytännössä koko ruokala välistä. Siellä myös keittiöpuolen oppilaat teki enemmän erikoisia ruokia, joskus ei ollut ihan mun mieleen mutta kuitenkin lisukkeet, salaatit ym. niin sai vatsan täyteen opiskelijabudettiin sopivasti.
Aika paljon on kouluruoat tuosta muuttuneet. Tästä suosikkilistasta on enää kouluissa jäljellä pinaattiletut, kalapuikot (resepti on muuttunut), pinaattikeitto ja ohrapuuro (ilman kiisseliä). Muita ruokia en ole kouluissa noista syönyt, olen ollut eri kouluissa töissä jo yli 20 vuotta.
Pinaattilätyt jauhelihakastikkeella. Ai että miten hyvää😋.
Jauhemaksapihvit oli sellaisia ohuita ja kiinteitä känttyjä. Hyviä olivat.
Meillä ei ollut oppikoulussa ruokaa, mutta kansakoulussa oli.
Torstaisin saatiin niitä kolmion muotoisia, tinapaperiin pakattuja Viola sulatejuustopaloja. Silloin oli pinaattisoppaa ja yksi grahamsämpylä.
Muuten oli siihen aikaan vain puuroja ja keittoja.
Ruispuurossa oli kuivuneita kovia jauhomatoja.
Kesäkeitto oli ihanaa.
Paistetut perunat, ohrapuuro marjakeitolla, grahamlihapiirakat, siskonmakkarakeitto, lasagne, makaronilaatikko, lihaperunasoselaatikko.
Kävin yläasteen kasarilla ja lukion ysärillä.
Kalopsi, sianlihakastike, kaalikeitto, maksakastike.
Kerran yksi pahispoika söi minun kiltin pojan kalapuikot ja pahistyttö vain naureskeli minulle :(
Rakastin ysärillä kanaviillokkia. Just sitä räkäkastiketta mitä moni vihasi. Siihen vielä mustaherukkahilloa mukaan.
Peruskoulussa makaronilaatikko ja kanaviillokki.
Kasvissyöjäksi ryhtymisen jälkeen lemppari oli tofu. Opiskelijana en raskinut ostaa sitä kotiin, joten pari kertaa kuussa söin koulussa pääosin vaan paistettua tofua, kun sitä oli saatavilla. Oli hyvää!
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Meillä ei ollut oppikoulussa ruokaa, mutta kansakoulussa oli.
Torstaisin saatiin niitä kolmion muotoisia, tinapaperiin pakattuja Viola sulatejuustopaloja. Silloin oli pinaattisoppaa ja yksi grahamsämpylä.
Muuten oli siihen aikaan vain puuroja ja keittoja.
Ruispuurossa oli kuivuneita kovia jauhomatoja.
Kesäkeitto oli ihanaa.
Miksiköhän Valio lopetti tuon juuston tekemisen, parasta ikinä. Nyt lähinnä on vaan se Lidlin sulatejuusto.
Kalapuikot ja pinaattilätyt. Mun kouluaikana näitä sai ottaa rajattomasti. Nykyään kuulemma puikkoja kolme ja niitä pikkulättyjä viisi.
Siis onneksi mun kouluaikana 70-luvulla ei ollut puuroja lounaaksi, paitsi kerran vuodessa jouluna riisipuuro, joka jäi syömättä. Tosi hyvää kanaviilokkia oli - työharjoittelussa kun söin toisella koululla niin kamala yllätys miten pahaa siitäkin pystyy saamaan. Kaikki jauheliharuoat oli hyviä, erityisesti muistan jauhelihaperunamuusiseoksen, joka kulki vuoroon nimillä lapintapa ja lapinpata - ei koskaan selvinnyt kumpi oikein eikä mitä tekemistä ruoalla oli Lapin kanssa, mutta alasmeni niin monta annosta kuin vain sai
Kinkkukiusaus! Vähän päältä kärähtänyt. Lukion lopulla ruokalan valikoimaan tuli myös joku sellainen mausteinen gulassityyppinen pata... Oli aika hyvä, kun tultiin kamalassa krapulassa koululle penkkariajelulta ja tätä oli tarjolla... :P