"Anteeksi, että koit asian näin"
Onko se oikeasti pahoittelua, jos sanotaan "Anteeksi, että koit asian näin" tai pahoitellaan, että siitä heräsi ikävä tunne? Sitten kerrotaan, miten asian olisi voinut tulkita toisin ja mukavammin.
Kommentit (73)
En yhtään tiedä mistä on kyse, mutta kuulostaa siltä että joku on käsittänyt asian aivan täysin väärin ja pahoittanut siitä mielensä. Eli siis mitään oikeasti anteeksipyydettävää ei ole, mutta toinen haluaa kuitenkin pahoitella sitä mielentilaa mikä toiselle tuli.
Riippuu tilanteesta. Osa meistä.on väärinymmärtäjiä, eikä silloin vika ole kuin heissä itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tossa lauseessa ole järkeä mutta kyllähän asioita voi pahoitella.
"Olen pahoillani, että koit asian noin."
Eli ei voi pyytää anteeksi mutta voi pahoitella.
No tuohan on melkein vielä pahempi. Syyllistetään molemmissa tapauksissa sitä jota on loukattu ja asetutaan ylemmän asemaan, lytätään toinen maan rakoon. Loukkaaja ei edes mieti, että käyttäydyinkö tai sanoinko jotenkin väärin. Normaalin ihmisen käytöstä olisi miettiä sanomisiaan ja sanoa vaikka:
"Olen pahoillani, että olin noin ajattelematon." tai "Anteeksi, että loukkasin sinua. En tarkoittanut!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin käytän tuota tilanteessa, jossa odotetaan anteeksipyyntöä mutta mua ei kaduta pätkääkään.
Olen pahoillani, jos koit asian niin...
Olen pahoillani, jos susta tuntuu että...
Pahoittelen, ikävää kokemusta...Siinä esitetään pahoittelut ja empatiat samassa yhteydessä ja asia on sillä sovittu. Kätevä tapa esim. töissä jos tulee vaikka mielipide-eroja palaverissa ja joku loukkaantuu.
"Olen pahoillani, jos susta tuntuu, että...", on todella loukkaavaa. Ikäänkuin tuntemasi tunne olisi väärä ja epäoikeutettu, ja sitä pitää pahoitella ja voivotella. Olet todenäköisesti töissäsi ei-pidetty ihminen tai kiusaajana tunnettu. Empatia on ihan muuta kuin tuollainen sanoilla kikkailu, joka päällepäin näyttää korrektilta, mutta pinnan alta on vai narsistisen alentuvaa käytöstä toista kohtaan ja myös loogisesti virheellinen päätelmä: "Tunnet väärin, joten minä siis olen empaattinen."
Hitsin vaikeeta. Ei saa pahoitella eikä pyytää anteeksi. Jos teet niin, niin mönkään menee.
Ymmärsit väärin, mitä sulle sanoin, en pyydä anteeksi enkä pahoittele, koska syy ei ollut minussa vaan jossain muualla? Sinussa?
Väännän rautalangasta: eikö ole naurettavaa pyytää anteeksi tai pahoitella TOISEN tunteita? "Pyydän anteeksi, että sinä suutuit, kun kusin kenkääsi ja puhuin sinusta pas kaa selän takana. Olet outo, kun tuosta suutuit, minussa ei ole mitään vikaa. "
Tuossa ärsyttää se että anteeksipyynnön varjolla sanoittaa toisen kokemusta, että koet noin pitää sisällään tulkinnan toisen tunteista ja se on loukkaavaa itsessään saati kun siinä vielä lisäksi on jotain muuta aihetta josta on erilainen näkemys. Näitä tunnesanoittajia kyllä riittää, kun minä ymmärrän niin hyvin mitä toinen kokee, olen empatiakyvyn nero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos pyytää anteeksi wokelta?
Sääntö numero 1: Wokeilta ei pyydetä anteeksi. Mitään. Koskaan.
Sääntö numero 2: Muista sääntö numero 1. Aina.
Mikä on WOKE ??
Käyttäjä36288 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin käytän tuota tilanteessa, jossa odotetaan anteeksipyyntöä mutta mua ei kaduta pätkääkään.
Pahoittelen, ikävää kokemusta...Siinä esitetään pahoittelut ja empatiat samassa yhteydessä ja asia on sillä sovittu. Kätevä tapa esim. töissä jos tulee vaikka mielipide-eroja palaverissa ja joku loukkaantuu.
"Olen pahoillani, jos susta tuntuu, että...", on todella loukkaavaa. Ikäänkuin tuntemasi tunne olisi väärä ja epäoikeutettu, ja sitä pitää pahoitella ja voivotella. Olet todenäköisesti töissäsi ei-pidetty ihminen tai kiusaajana tunnettu. Empatia on ihan muuta kuin tuollainen sanoilla kikkailu, joka päällepäin näyttää korrektilta, mutta pinnan alta on vai narsistisen alentuvaa käytöstä toista kohtaan ja myös loogisesti virheellinen päätelmä: "Tunnet väärin, joten minä siis olen empaattinen."
Hitsin vaikeeta. Ei saa pahoitella eikä pyytää anteeksi. Jos teet niin, niin mönkään menee.
Ymmärsit väärin, mitä sulle sanoin, en pyydä anteeksi enkä pahoittele, koska syy ei ollut minussa vaan jossain muualla? Sinussa?Väännän rautalangasta: eikö ole naurettavaa pyytää anteeksi tai pahoitella TOISEN tunteita? "Pyydän anteeksi, että sinä suutuit, kun kusin kenkääsi ja puhuin sinusta pas kaa selän takana. Olet outo, kun tuosta suutuit, minussa ei ole mitään vikaa. "
Hukkaan menee rautalankasi, kun kaikki tajuaa miten sä asian näet. Se ei kuitenkaan ole mikään fakta-vakiintunut määritelmä- jota alleviivata useamman kommentin kautta.
Moni näkee asian niin, että siinä edelleen pyydetään anteeksi tuotettua tunnetta. Naurettavaa ei ole muu kuin se, että sä väität tietäväsi mitä muut ajattelevat.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ärsyttää se että anteeksipyynnön varjolla sanoittaa toisen kokemusta, että koet noin pitää sisällään tulkinnan toisen tunteista ja se on loukkaavaa itsessään saati kun siinä vielä lisäksi on jotain muuta aihetta josta on erilainen näkemys. Näitä tunnesanoittajia kyllä riittää, kun minä ymmärrän niin hyvin mitä toinen kokee, olen empatiakyvyn nero.
Eihän tuota fraasia käytetä ennen kuin se toinen on joko sanottanut tunteensa tai saanut itkupotkuraivarit. Ei silloin tarvitse tulkits enää mitään.
Tässä on nyt kärpäsestä tehty taas härkänen, kun täysin mitättömästä asiasta saadaan tunteiden tulkintaa/arvottamista/narsismia/vallankäyttöä jne.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko sulla usein tuollaisia tilanteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuota fraasia käytetä ennen kuin se toinen on joko sanottanut tunteensa tai saanut itkupotkuraivarit. Ei silloin tarvitse tulkits enää mitään.
Tässä on nyt kärpäsestä tehty taas härkänen, kun täysin mitättömästä asiasta saadaan tunteiden tulkintaa/arvottamista/narsismia/vallankäyttöä jne.
Se on lässytystä, toisen kokemuksen vähättelyä sillä että otetaan hallintaan, ja anteeksipyyntäjä osoittaa paremmuuttaan nälvimällä kaunopuheisesti.
Anteeksipyynnössähän tosiaan pyydetään anteeksi omaa tekoa, joka on jollain tapaa ollut väärin toista osapuolta kohtaan.
Siksi ei oikein voi pyytää anteeksi toisen reagointia, tunnetilaa tms. vaan pyynnön pitää sisältää viittaus anteeksipyytäjän omaan toimintaan. Monelle tämä on suorastaan mahdotonta.
Tuota kyllä aina ihnettelen. Se jos siirtää vastuun uhrille ja syyllistää häntä rikollisen sijaan ja tekee rikollisesta jonkinlaisen väärinkohdeltavan reppanan. Näinhän tämä aina menee, nainen on se oikea rikollinen ja kaikesta, myös tai oikeastaan varsinkin miesten teoista vastuussa.
Alkoholismi ei vapauta miestä oman pskan käytöksen vastuusta.
Mulla on se alkoholismi ja SEN vuoksi käyttäydyn sovinistisesti voi juma!
Vierailija kirjoitti:
Tuota kyllä aina ihnettelen. Se jos siirtää vastuun uhrille ja syyllistää häntä rikollisen sijaan ja tekee rikollisesta jonkinlaisen väärinkohdeltavan reppanan. Näinhän tämä aina menee, nainen on se oikea rikollinen ja kaikesta, myös tai oikeastaan varsinkin miesten teoista vastuussa.
Alkoholismi ei vapauta miestä oman pskan käytöksen vastuusta.
Mulla on se alkoholismi ja SEN vuoksi käyttäydyn sovinistisesti voi juma!
Entä jos ei ole uhria ollenkaan, vaan uhriutuja, joka kokee kaiken sanotun loukkauksena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lässytystä, toisen kokemuksen vähättelyä sillä että otetaan hallintaan, ja anteeksipyyntäjä osoittaa paremmuuttaan nälvimällä kaunopuheisesti.
Tai sit se kokemus on itselle niin vaikea, että jopa anteeksipyyntö värittyy sen tuntevan omassa päässä?
Mä käytän tätä useammin muodossa ”Anteeksi, en mä tarkoittanut sitä noin (eikä ollut tarkoitus tuottaa tuollaista oloa), mutta kyllä se sama sanoma on tyossa yksinkertaisemmassakin mukana.
Jos sen toisen tunteen mitätöisi tai sanoisi sitä turhaksi/naurettavaksi tms., mukana on tunteen arvottaminen.
Käyttäjä36288 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsit väärin, mitä sulle sanoin, en pyydä anteeksi enkä pahoittele, koska syy ei ollut minussa vaan jossain muualla? Sinussa?Väännän rautalangasta: eikö ole naurettavaa pyytää anteeksi tai pahoitella TOISEN tunteita? "Pyydän anteeksi, että sinä suutuit, kun kusin kenkääsi ja puhuin sinusta pas kaa selän takana. Olet outo, kun tuosta suutuit, minussa ei ole mitään vikaa. "
Ei näin sanotakaan jos on itse tehnyt jotain mistä toisen on oikeasti syytäkin loukkaantua. Silloin tulee pyytää anteeksi omia sanoja tai tekoja. Ei kuitenkaan ole mitään syytä pyytää anteeksi omaa käytöstään, jos toinen loukkaantuu tulkittuaan jonkun asian toisin kuin olit sen tarkoittanut. Voit silti olla aidosti harmistunut toisen puolesta, koska hän koki asian ikävällä tavalla.
Esimerkiksi jos ihan vilpittömästi kehut kaverisi uutta kampausta, mutta kaverisi suuttuu kun kokee sinun vihjailevan sillä, että edellinen oli huono. Pitäisikö silloin mielestäsi sanoa "anteeksi, kun haukuin aiempaa kampaustasi"? Itse kyllä ennemmin pahoittelisin, että kaveri koki sanani sillä tavalla, vaikka sitäkään minun ei tarvitsisi siinä tilanteessa tehdä. Sillä osoitetaan vain empatiaa toista kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asioissa on kaksi puolta. Mitä siinä sitten sanotaan, jos toimin mielestäni oikein, mutta toinen loukkaantuu? En ala pyytelemään anteeksi, jos mielestäni siihen ei ole aihetta. Mielen pahoittaminen ei tarkoita, että on oikeassa.
Miksi pahoitella toisen tunteita? Tunne on tunne, ja sellaisenaan sallittu. Jos et ole tehnyt mielestäsi väärin, niin miksi pyytelet anteeksi? Jos olet, niin pyydät anteeksi sitä omaa SANOMAASI, et toisen tunnetta. Joko ymmärrät eron?
Siis onko täällä oikeasti näin moni sitä mieltä että jos sanoo "Olen pahoillani että sinulle tuli paha mieli" niin se on sen toisen tunteen kieltämistä?? Sehän vain tarkoittaa että empaattisena ihmisenä en halua tahallani pahoittaa kenenkään mieltä, eli olen pahoillani että näin kävi. En kuitenkaan sanonut mielestäni mitään väärää joten olisi valehtelua sanoa anteeksi että sanoin niin. Tämäkö muka tekee minusta narsistin? Toki ennen tuota pahoittelua olen yrittänyt ymmärtää mikä siinä sanomassani loukkasi ja selittää mitä itse tarkoitin, mutta jos se on totta eikä pahalla sanottu niin miksi ihmeessä en saisi pahoitella sitä väärinymmärrystä enkä sanojani?
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia pitää v*ttuilla tuolla tavalla? Joko on pahoillaan tai sitten ei ole. En ihmettele jos monet vihaa sinua töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä. Erittäin persoonallisuushäiriöistä käytöstä. Vielä pahoittelunkin kohdalla se väännetään toisen alentamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään tiedä mistä on kyse, mutta kuulostaa siltä että joku on käsittänyt asian aivan täysin väärin ja pahoittanut siitä mielensä. Eli siis mitään oikeasti anteeksipyydettävää ei ole, mutta toinen haluaa kuitenkin pahoitella sitä mielentilaa mikä toiselle tuli.
Ei kyse ole mistään pahoittelusta. Kyse on vastuun siirtämisestä vain ja ainoastaan sille jolla vastuuta ei ole.
Tuota samaa "anteeksipyyntö" höpinää kuuli hyvin paljon eri pelinkehittäjien keskustelussa viime vuosiin saakka.
Kun joku pelaaja valitti siitä ettei hänen pelinsä toimi, niin ihan kuin jonkun ohjeen mukaan, kehittäjät "pyysivät anteeksi" tyyliin. "Anteeksi että tunnet ärtymystä tuotettamme kohtaan."
Tuo voi kuulostaa ihan reilulta, mutta oletetaan että tilaisit itsellesi keittiö, joka on kuitenkin asennuksen jälkeen rikki ja roikkuu joka nurkalta, eikä edes ovet pysy kiinni. Sitten kun raivoaisit firmalle, niin firmasta tulisi kirje, "Anteeksi että tunnet ärtymystä tuotettamme kohtaan". Mikä anteeksipyyntö tuo muka on?
Yleensä tuo jolta oli muka "pyydetty anteeksi", hämmentyneenä kirjoitti kiitosviestin, että kiitos kun ymmärrätte tämän ongelman jne. Mutta. Kirjoittaisitko sinä firman edustajalle että kiitos kun ymmärrätte tämän ongelman. Mutta edelleen vesihanat vuotaisivat, ovet roikkuisivat avoinna ja mikään ei pysyisi hyllyillä tai edes vesi altaassa.
Kirjoitin eräälle kehittäjälle että heidän sietäisi lopettaa tuollainen anteeksipyyntöjargon, koska se on erittäin loukkaavaa pelaajayhteisöä kohtaan, varsinkin kun useimmilla pelaajilla on aivot korviensa välissä. Siihen loppui tuo, ihan suoraan sanottuna, paskanjauhanta, ja se on loppunut myös useilta muilta kehittäjiltä. Ilmeisesti pelifirmoja on kiertänyt jokin konsulttihöpisijä, joka on opettanut firmoille vähän PR-taitoja, eli sitä kuinka muka pyydetään anteeksi, mutta kaikki laitetaan anteeksipyydettävän syyksi.
Pahoittelen, että koet tämän asian henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi ja tunnet itsesi vihaiseksi ja loukkaantuneksi.