Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjän herkku? Apua!

Vierailija
20.12.2014 |

Nyt tarvitaan apua! Mikä olisi kasvissyöjälle sopiva ruokalaji buffetpöytään? Salaatit tietysti sopivat, mutta kun ei-kasvissyöjät nauttivat paahtopaistista ja kalasta, mikä olisi hyvä ruokalaji kasvissyöjälle?

Avustanne kiittäen *lihansyöjäenäntä*

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. falafelpyörykät, soijapihvit, hyvin marinoitu paistettu tofu, papupullat tms. sopivat hyvin.

Vierailija
2/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisgratiini! Paljon juustoa vaan päälle, nam! Siis jos ei ole mikää vegaani, mikä ei syö mitään eläinperäistä.. :) Sit ihan perus porkkana/pinaattiletut ne voi olla myös täytettyjä.. Esim kasviksilla/juustolla/sienillä. Mozzarella-tomaatti-pesto-pizzaa, jotain tomattista tms pastaa, kasvislasangea..

Onhan näitä! Itse olen kans lihansyöjä, noi tuli mieleen. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kyllä tuo kasvisgratiini on ehkä maailman tylsin kasvisruoka... Ja ap taisi joka tapauksessa hakea ruokaa joka sopisi kasvissyöjän vastineeksi paahtopaistille tai kalalle samaan pöytään. Siihen juuri jotkut hyvät papu/kasvispihvit tai soijapihvit voisivat toimia hyvin. Ehkä joku kastike vielä siihen viereen. Esim. uppopaistetut falafelit ja hummus tai jogurttikastike toimivat useimmille. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/11/17/maggien-ja-tarekin-falafel-ohjeet

Vierailija
4/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:42"]

Kasvisgratiini! Paljon juustoa vaan päälle, nam! Siis jos ei ole mikää vegaani, mikä ei syö mitään eläinperäistä.. :) Sit ihan perus porkkana/pinaattiletut ne voi olla myös täytettyjä.. Esim kasviksilla/juustolla/sienillä. Mozzarella-tomaatti-pesto-pizzaa, jotain tomattista tms pastaa, kasvislasangea..

[/quote]

Alapeukut koska.. Olen lihansyöjä? Kyllä ne kasvissyöjät syö muutakin kun sitä höyrytettyä porkkanaa.. In real life.. Mikä näistä tekee epäsopivia kasvissyöjälle? Ei kysytty vegaanille sopivia ruokia.

Vierailija
5/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:48"]

[/quote]

Alapeukut koska.. Olen lihansyöjä? Kyllä ne kasvissyöjät syö muutakin kun sitä höyrytettyä porkkanaa.. In real life.. Mikä näistä tekee epäsopivia kasvissyöjälle? Ei kysytty vegaanille sopivia ruokia.

[/quote]

Laitoin alapeukun, koska kasvisgratiini. Hyi hitto, ja ei vie nälkää. Se on enemmän lisäke kuin pääruoka, koska ei yleensä sisällä mitään ruokaisaa kuten papuja tai muuta proteiinilähdettä. Useimmat gratiinit on lisäksi todella tylsän makuisia, pliisuja kasviksia, vähän mausteita, mutta yritetty paljolla juustolla (ja joskus kermalla) pelastaa asia. Jokainen vegetaristi joutuu varmaan erilaisissa lounasruokaloissa syömään kyllästymiseen asti niitä kasvisgratiineita, siksi niitä ei enää juhlassa kaipaa.

Vierailija
6/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:48"]

[/quote]

[/quote]

Alapeukutin, koska kasvisgratiini ja -lasagne ovat niin tylsiä ruokia. Lasgnen tekaisen itse monesti, kun en muutakaan keksi. En haluaisi sitä enää juhlissa syödä, tai sitten saa luvan olla aivan huippuhyvää.

Vierailija
7/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipaise sellaisia vihreäpilkullisia sämpylöitä. hih, tiedät varmaan. Kuulemma maistuvat hyvin kasvissyöjille :)

Vierailija
8/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan myös papupihvejä, papupulleroita tms. Esim. mustapavuista tai kikherneistä valmistettuja. Olisivat mielestäni sopivasti tuon kalan tai paahtopaistin korvaajia ja ajankohtaisen moderneja joten varmasti mielekästä syötävää. Yleensä tällaiset ovat mausteisia joten kastike ei ole ihan välttämätön mutta varmasti mukava lisä :)

Tuollaiset kasvisgratiinit, täytetyt letut, tomaatti-mozzarallejutut yms on vähän menneen talven lumia, lähinnä työpaikkaruokalakamaa ja lisukkeita, myös ällörasvaisia.

Suosittelen muuten ettet tarjoa soijafileitä tais oijapulleroita, monet välttelevät soijaa sen ristiriitaisten tutkimustulosten vuoksi :O

T. kasvissyöjä :)

Vierailija
9/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:56"]

Laita kulhollinen esim. Temestaa, Cipralexia, Escitalopramia, Seronilia, Ketipinoria, Mirtazapinia ja Voxraa. Näitä ei ole testattu eläimillä, niin kelpaavat myös vegaaneille. Luulis maistuvan, NAM :)

[/quote]

Tai tee kuten Fingerporissa: Piristä salaattia avokadoöljyllä! Eli amfetamiinia ja avokadoöljyä :D

Vierailija
10/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et tee linssipateeta?

Vierailija
11/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa huomaavainen emäntä, kun jaksat miettiä näin pitkälle! :) 

Vierailija
12/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.yhteishyva.fi/ruoka-ja-reseptit/reseptit/kuorrutettu-tofu/014291

Kokeile tätä. Naurettavan yksinkertainen tehdä, sinapin kanssa ei kannata säästellä. Olen tehnyt itselleni useampana jouluna.

T: Kasvissyöjä

Vierailija
13/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olis google? Naurettavan yksinkertainen käyttää.

Vierailija
14/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:47"]

Miten olis google? Naurettavan yksinkertainen käyttää.

[/quote] 

Oletko idiootti?

Vierailija
15/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä alapeukuttamista nyt tässä oli? Ap on jo netissä ja google ON yksinkertainen systeemi. Vai onko tämä taas yksi niistä päivittäisistä aloituksista, joissa joku yksinkertainen ei osaa käyttää googlea ja pyytää muka apua av:lta kasvisruokaresepteihin? Apuun rientävät kilvan aina avuliaat av-veget kertomaan miten linsseistä voi tehdä keittoa ja pataa ja muhennosta ja uutuutena jopa pateeta, uuuuu. Hiukan läpinäkyvää touhua.

Vierailija
16/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 02:30"]

Mitä alapeukuttamista nyt tässä oli? Ap on jo netissä ja google ON yksinkertainen systeemi. Vai onko tämä taas yksi niistä päivittäisistä aloituksista, joissa joku yksinkertainen ei osaa käyttää googlea ja pyytää muka apua av:lta kasvisruokaresepteihin? Apuun rientävät kilvan aina avuliaat av-veget kertomaan miten linsseistä voi tehdä keittoa ja pataa ja muhennosta ja uutuutena jopa pateeta, uuuuu. Hiukan läpinäkyvää touhua.

[/quote]

Mitähän itse teet keskustelupalstalla? Täällä kysytään mielipiteitä, kokemuksia yms. Reseptejä ja tietoa saat kyllä googlesta, se on totta.

Vierailija
17/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:56"]Laita kulhollinen esim. Temestaa, Cipralexia, Escitalopramia, Seronilia, Ketipinoria, Mirtazapinia ja Voxraa. Näitä ei ole testattu eläimillä, niin kelpaavat myös vegaaneille. Luulis maistuvan, NAM :)
[/quote]
Ei Sertralinia?

Vierailija
18/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaisin ehdotaa pinaattilasganea, mutta se ei ehkä ole ihan buffet-ruoka. Googlaa vaikka thaimaalaisia ruokia, siellä on useita ruokaisia, nuudelipohjaisia salaatteja. Kts. myös Lähi-itä ja Pohjois-Afrikka, saat hyviä vinkkejä. Hae esim. sanalla meze. 

Jos buffetpöydässä voi pitää jotakin lämpimänä, niin tähän aikaan vuodesta voisi olla kiva saada lämmintä tomaatti-perunasosekeittoa (sipulia ja valkosipulia mukaan) tai sienikeittoa (venäläinen, seljankatyyppinen ei sis. maitotuotteita). Sekasyöjät voivat lisätä kippoihinsa smetanaa. 

Täyttäviä, meheviä salaatteja voi tehdä erilaisista kaaleista, juureksista, perunoista, erilaisista pavuista, linsseistä ... Kasviksia voi esikypsentää ja marinoida monin tavoin. Hyvät itsetehdyt kastikkeet ovat salaattien juju (pari riittää).

Focacciaa? Leivän kyytipojaksi hyviä tahnoja: tapenadea, hummusta, pestoa (ei kaupan valmista). 

Muista, että sekasyöjä on nimenomaan SEKAsyöjä, hän voi syödä muutakin kuin lihaa. Jos teet herkullisia kasvisruokia buffetiin, voi olla, että sekasyöjätkin valitsevat ne, kun paahtopaisti ja esim graavilohi ovat jo aika tuttuja. Ja syödäänhän jouluna aika paljon lihaa eri muodoissa.  Hauskoja juhlia! :)

Vierailija
19/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 02:34"]

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 02:30"]

[/quote]

Mitähän itse teet keskustelupalstalla? Täällä kysytään mielipiteitä, kokemuksia yms. Reseptejä ja tietoa saat kyllä googlesta, se on totta.

[/quote]

"Ap" ei kysynyt mielipiteitä yms. Eikä muuten vastannut mihinkään aloituksensa jälkeen. Muista olla tarkempi ensi kerralla ja vetää vähän "ap:n" roolia viestiesi väliin. Sehän on sinulle tuttua jo ennestään, tällä kertaa se unohtui.

Vierailija
20/58 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko, AP, varmistanut, että tämä "kasvissyöjä" ei syö kalaa?

Hyvin monet "kasvissyöjät" syövät nimittäin kalaa ja muita mereneläviä, jopa munia, vaikka kutsuvat itseään kasvissyöjiksi!

Näin tekee myös tyttäreni ja moni hänen kavereistaan. Ovat oikeasti kala-kasvissyöjiä, mutta koska kukaan ei sellaista termiä ole tottunut käyttämään, eivät edes he itse, niin ovat omasta mielestään vegejä tai kasvissyöjiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi