Muodostatko kuvasi Suomesta ja itsestäsi politiikan kautta?
Media on täynnä puoluepolitiikkaa aivan jokainen päivä. Yksi puolue lupaa tekevänsä yhtä ja toinen protestoi. Huomenna osat vaihtuvat. Siinä samassa eduskunnan koulutstaso on romahtanut, kuten Suomen taso vähän kaikessa.
Kommentit (5)
Miten kansat saisivat demokratian takaisin puolueilta, joiden kautta kukaan ei jäsennä maailmaa tai edes Suomea?
En ole koskaan ajatellut noin syvällisesti. M66
En ole erityisen poliittinen, toki minullakin on omat näkemykset ja perusarvot. Kyllä mun peruskäsitys itseäni ympäröivästä yhteisöstä päivittäisellä tasolla tulee ihmisistä, joita kohtaan.
Ne ihmiset eivät tietenkään edusta koko yhteiskuntaa, sillä kaikkien meidän sosiaalinen verkosto on rajoittunut ja sen ulkopuolella on paljon ihmisiä, jotka ajattelevat ihan eri tavalla ja joiden elämä on hyvin erilaista. Lehtiartikkelit, TV:n ajankohtais- ja keskusteluohjelmat ovat sitten keskeisessä roolissa raottaessaan hieman ovea siihen osaan yhteiskunnasta, johon itse en kuulu tai jota en kohtaa omassa arjessani.
Poliitikot ja politiikka ovat yksi osa palapelia, mutta toisaalta kun katsoo pelkästään eduskunnassa istuvien 200 kansanedustajan edustamien arvojen ja ajattelutavan kirjoa, niin voi helposti päätellä, että sama pätee koko Suomeen. Eli ei ole olemassa yhtä simppeliä kuvaa ja kuvausta, joka kattaa koko yhteiskuntamme
Edessä on vaalit, joihin me tavalliset suomalaiset emme voi osallistua, muuta kuin puolueiden kautta. Jos emme jäsennä maailmaa puoluepolitiikan keinoin, miten meidän näkemyksemme saisi Arkadianmäelle?
Suomen vaalijärjestelmä on auttamattomasti vanhentunut. Se varmistaa harvainvallan ehdokasasettelun kautta. Keksiikö joku meistä, miten eduskuntaan saisi vähän järkeä ja enemmistön edustajia?
En tiätenkää! Ei liity mun elämään mitenkää 😎