Paino ei tipu!!!
Olen tässä nyt 2,5kk yrittänyt tiputtaa painoa. Mitähän lääketieteellisiä syitä painon tippumattomuuteen voisi olla? Olen ensimmäistä kertaa eläissäni liikkunut, punnitsen kaiken mitä syön (tämä on jäänne jostain Firtfarmilta) ja merkitsen kalorilaskuriin. En laske edes liikuntoja ollenkaan kulutukseen ja silti en laihdu!!! Syön vähähiilihydraattisesti.
Voiko stressi vaikuttaa näin paljon? Olen reilusti ylipainoinen (liki 100kg) eli tiputettavaa kyllä olisi...
APUA! Kerrankin olisi motivaatiota enkä ole lipsunut ruokavaliosta tai liikunnoista, vaikka vaaka ei ole suotuisa ollutkaan. Kohta vaan keittää kuppi nurin, kun päivästä toiseen se vaaka näyttää sitä samaa lukemaa (no 500g sisällä).
Kommentit (149)
Kiitos kaikille vastauksista. Taidan vaan jatkaa tätä terveellistä syömistä ja liikkumista ja yrittää lisätä sitä lihaskuntoa mukaan (tämä on pitänyt tehdäkkin jo, mutta jotenkin ei vain ole saanut aikaiseksi). Tiedän toki, että laihtuisin jos lopettaisin syömisen kokonaan tai söisin sen 1000 kcal päivässä, mutta en halua (ENÄÄ) laihtua siten, koska se ei ole tapa, jolla voin loppuelämää elää.
Ja tupakoinnin lopettamisesta kertyneet kilot tulivat isoksi osaksi syömällä, annoin itselleni luvan syödä mitä vaan, kunhan en ratkea enää tupakkaan. Enkä ratkennut. Nyt ne kilot pitäisi vaan saada pois!
Ja stressiä on. Oikeastaan koko laihdutus on lähtenyt siitä, että toivon, että oikealla ruokavaliolla ja liikuntaa lisäämällä saisin tuota stressin määrää vähennettyä...
Keho on stressissä, siksi! Ota d vitamiinia ja älä ole obsessiivi ruuan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
2,5 kuukautta 😂
Ala huolestumaan vasta sitten, jos paino ei 2,5 vuodenkaan jälkeen ole tippunut.
No hah Hah.
Minä olen taistellut ylipainoa vastaan 3v ja 9kk,ja olen saanut 4kg pois.
N 96kg ja 36v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2,5 kuukautta 😂
Ala huolestumaan vasta sitten, jos paino ei 2,5 vuodenkaan jälkeen ole tippunut.
No hah Hah.
Minä olen taistellut ylipainoa vastaan 3v ja 9kk,ja olen saanut 4kg pois.
N 96kg ja 36v
Hei! Yrittää paastoa 1-2 vrk viikossa tai kokeile 16:8 paastoa! Ota d vit ja yrittää nukkua hyvin! Hiilarit alas, sitten keho polttaa tallennettua rasvaa! Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukuvika, geenit, kilppari , nämä yleisimmät tekosyyt.
Minua ärsyttää tämä syyllistäminen. Itse olen yrittänyt laihduttaa (normaalipainon sisällä), ja painon putoaminen pysähtyi 5 kilon jälkeen. Laitoin kaiken kalorilaskuriin - jokaisen suupalan grammantarkasti - katsoin että syön sulamon ohjeiden mukaan hiilareita ja protskuja - liikuin päivittäin. Ja paino pysähtyi.
Sitten osallistuin toiseen valmennukseen. En löytänyt mitään muutettavaa. - paitsi tietty se, että olisin alkanut rääkkäämään itseäni syömällä 1000 kaloria ja liikkumalla kolme tuntia päivässä - mutta sitähän ei suositella.
Juu, on minulla kilpparilääkitys ja olen vaihdevuosissa. En keksi mitään muuta selitystä. Eivät ne ole tekosyitä, vaan faktoja.
Hyvässä hoitotasapainossa oleva kilpirauhasen vajaatoiminta ei vaikuta painoon mitenkään. Vaihdevuosien aikana ja jälkeen energiankulutus vähenee vain hieman. Kehonkoostumus muuttuu useimmilla rasvaisemmaksi, mutta siihen auttaa lihastreeni, aerobisen liikunnan lisäksi. Hyvällä lihaskunnolla aineenvaihduntasi voi olla samalla tasolla tai jopa tehokkaampi kuin ennen vaihdevuosia.
Faktaa on, ettei mikään sairaus, ikä, lääkitys tms. estä pudottamasta painoa. Ihminen laihtuu jos energiansaanti jää energiankulutusta pienemmäksi. Jos energiankulutus jostain syystä vähenee, silloin on vähennettävä myös saantia, ja/tai nostettava kulutusta. Kenenkään ei tarvitse kuitenkaan kituuttaa 1000 kcal päivässä. Peruselintoimintoihin kuluu jo tuon verran tai enemmänkin.
Olen tuo, jolle vastaat.
Olen myös lukenut, että asia on noin kuin sanot. Fakta kuitenkin on, että paino ei laskenut enää niin kuin ennen. Puhun kokemuksesta, en tutkimustuloksista.
Olen koko elämäni ollut normaalipainoinen siten, että laihdutan säännöllisin väliajoin. Olen siis laihduttanut muistaakseni 4 kertaa aikuiselämässäni, muutaman kuukauden kerrallaan. Nyt olen 53 v.
Aina ennen olen saanut laihdutettua samalla kaavalla kuin yritin nyt. Nyt ei vain toimi samalla tavalla kuin ennen. Voihan se syy olla se, että kävelen hitaammin kuin ennen tai liikunta ei ole yhtä intensiivistä - en tiedä - mutta sen vain tiedän, että jotain on _minussa_ eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää tämä syyllistäminen. Itse olen yrittänyt laihduttaa (normaalipainon sisällä), ja painon putoaminen pysähtyi 5 kilon jälkeen. Laitoin kaiken kalorilaskuriin - jokaisen suupalan grammantarkasti - katsoin että syön sulamon ohjeiden mukaan hiilareita ja protskuja - liikuin päivittäin. Ja paino pysähtyi.
Sitten osallistuin toiseen valmennukseen. En löytänyt mitään muutettavaa. - paitsi tietty se, että olisin alkanut rääkkäämään itseäni syömällä 1000 kaloria ja liikkumalla kolme tuntia päivässä - mutta sitähän ei suositella.
Juu, on minulla kilpparilääkitys ja olen vaihdevuosissa. En keksi mitään muuta selitystä. Eivät ne ole tekosyitä, vaan faktoja.
Hyvässä hoitotasapainossa oleva kilpirauhasen vajaatoiminta ei vaikuta painoon mitenkään. Vaihdevuosien aikana ja jälkeen energiankulutus vähenee vain hieman. Kehonkoostumus muuttuu useimmilla rasvaisemmaksi, mutta siihen auttaa lihastreeni, aerobisen liikunnan lisäksi. Hyvällä lihaskunnolla aineenvaihduntasi voi olla samalla tasolla tai jopa tehokkaampi kuin ennen vaihdevuosia.
Faktaa on, ettei mikään sairaus, ikä, lääkitys tms. estä pudottamasta painoa. Ihminen laihtuu jos energiansaanti jää energiankulutusta pienemmäksi. Jos energiankulutus jostain syystä vähenee, silloin on vähennettävä myös saantia, ja/tai nostettava kulutusta. Kenenkään ei tarvitse kuitenkaan kituuttaa 1000 kcal päivässä. Peruselintoimintoihin kuluu jo tuon verran tai enemmänkin.
Olen tuo, jolle vastaat.
Olen myös lukenut, että asia on noin kuin sanot. Fakta kuitenkin on, että paino ei laskenut enää niin kuin ennen. Puhun kokemuksesta, en tutkimustuloksista.
Olen koko elämäni ollut normaalipainoinen siten, että laihdutan säännöllisin väliajoin. Olen siis laihduttanut muistaakseni 4 kertaa aikuiselämässäni, muutaman kuukauden kerrallaan. Nyt olen 53 v.
Aina ennen olen saanut laihdutettua samalla kaavalla kuin yritin nyt. Nyt ei vain toimi samalla tavalla kuin ennen. Voihan se syy olla se, että kävelen hitaammin kuin ennen tai liikunta ei ole yhtä intensiivistä - en tiedä - mutta sen vain tiedän, että jotain on _minussa_ eri tavalla.
Hormoonit! Ota d vit
Ei muuta kuin tutkittavaksi, jos syö vähemmän kaloireita kuin kuluttaa eikä silti laihdu. Ehkä olemme löytäneet mystisesti uusiutuvan energialähteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin tutkittavaksi, jos syö vähemmän kaloireita kuin kuluttaa eikä silti laihdu. Ehkä olemme löytäneet mystisesti uusiutuvan energialähteen.
Siellä taas yksi neropatti.
Hankalasti laihtuvan kohdalla se oleellinen kysymys on se, että miksi hän kuluttaa niin paljon vähemmän kuin kokoisensa ja ikäisensä ihminen keskimäärin.
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen kuten vierottautuminen lääkeaineista on haastavimpia asioita ihmiselle tai eläimelle elämässä. Tähän yleensä vaaditaan tiukkaa lääketieteellistä apua.
On todistettavissa olevaa faktaa ettei dieetit tai liikunnat auta. Lihavuus kuten köyhyyskin on monien asioiden summa. Yhdysvalloissa vapauden maassa on näitä molempia ja ei kukaan tahtoisi olla lihava ja köyhä, mutta enemmistö on.
Omaa tahtoa ei ole olemassakaan. Kaikki on enemmän ympäristön ja ulkopuolen vaikutusta.
On jopa viitteitä siitä että henkilö laihtuu helpommin, kun muuttaa toiselle paikkakunnalle tai toiselle puolelle maailmaa ja vaihtaa alaa jolla on töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teollisuusprosessin läpi käynyt ruoka stimuloi kehoa vapauttamaan dopamiinia, joka saa ihmisen tuntemaan olonsa kylläiseksi vaikka hän ei saisikaan kunnon ravintoaineita. Esim leipää valmistavat yritykset ovat myyneet niitä parhaana vaihtoehtona ja eikö sinusta a jalostetuilla prosesseilla voi olla negatiivisia vaikutuksia kehoon? Ja missä elintarviketeollisuuden etu piilee sinussa pilee? Sinun hyvinvoinnissa vai rahanteossa?
Minkä teollisen prosessin teen kotona, jos sekoitan vettä, hiivaa, suolaa sekä jauhoja? Tai jos sekoitan kananmunaa ja jauhoja? Ensimmäisestä saa leipää, jälkimmäisestä pastaa. Muuttuko prosessi myrkylliseksi, jos sen tekee kotonakin monitoimikoneella eikä käsin?
Mistä sinä sen jauhon olet käynyt keräämässä? Kaupan hyllyltä vai pellosta?
Mitä myrkyllistä mylly tekee jauhoille?
Rikkoo solun rakenteen.
Mitä myrkkyä viljasolun rikkomisesta tulee?
Ei siitä tule myrkkyä. Se vain heikentää siitä saatuja hyötyjä.
Mitä nämä hyödyt ovat?
Mitkä ovat ravintokuidun hyödyt? Nyt takaisin peruskoulun penkille.
Ei se kuitu murskaamalla mihinkään katoa.
Kuitu hajoaa murskaamalla. Kuink typeriä te ihmiset olette?
ketjun aloittaja kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista. Taidan vaan jatkaa tätä terveellistä syömistä ja liikkumista ja yrittää lisätä sitä lihaskuntoa mukaan (tämä on pitänyt tehdäkkin jo, mutta jotenkin ei vain ole saanut aikaiseksi). Tiedän toki, että laihtuisin jos lopettaisin syömisen kokonaan tai söisin sen 1000 kcal päivässä, mutta en halua (ENÄÄ) laihtua siten, koska se ei ole tapa, jolla voin loppuelämää elää.
Ja tupakoinnin lopettamisesta kertyneet kilot tulivat isoksi osaksi syömällä, annoin itselleni luvan syödä mitä vaan, kunhan en ratkea enää tupakkaan. Enkä ratkennut. Nyt ne kilot pitäisi vaan saada pois!
Ja stressiä on. Oikeastaan koko laihdutus on lähtenyt siitä, että toivon, että oikealla ruokavaliolla ja liikuntaa lisäämällä saisin tuota stressin määrää vähennettyä...
Et pysty kasvattamaan lihasta miinuskaloreilla. Ainoastaan väsytät itseäsi turhaan.
Stressi, kahvi, kola- ja energiajuomat nostavat kortisolitasoja. Se puolestaan estää laihtumisen. Kokemusta on. Vasta kun lopetin Pepsi Maxin juomisen, aloin laihtua.
Syöt liikaa. Jos et ole kova urheilija, niin 1600kcal on paljon. Tiputa kalorit nyt ensin 1000:een per päivä pariksi viikoksi, josko sillä saisit homman käyntiin. Sitten herkuttelupäivä, eli jotain pientä hyvää ja toinen kahen viikon setti tuhannella.
Neuvo siitä, että varmasti laihtuu jos ei syö klo 18 jälkeen, on outo. Vaikka itse olisit iltasyömäri, eivät kaikki muut ole. Hyvin harvoin elämässäni olen syönyt klo kuuden jälkeen mitään ja silti olen ollut merkittävästi ylipainoinen. Itselläni tippui hieman paino, kun päätin, etten enää klo 14:n jälkeen syö mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teollisuusprosessin läpi käynyt ruoka stimuloi kehoa vapauttamaan dopamiinia, joka saa ihmisen tuntemaan olonsa kylläiseksi vaikka hän ei saisikaan kunnon ravintoaineita. Esim leipää valmistavat yritykset ovat myyneet niitä parhaana vaihtoehtona ja eikö sinusta a jalostetuilla prosesseilla voi olla negatiivisia vaikutuksia kehoon? Ja missä elintarviketeollisuuden etu piilee sinussa pilee? Sinun hyvinvoinnissa vai rahanteossa?
Minkä teollisen prosessin teen kotona, jos sekoitan vettä, hiivaa, suolaa sekä jauhoja? Tai jos sekoitan kananmunaa ja jauhoja? Ensimmäisestä saa leipää, jälkimmäisestä pastaa. Muuttuko prosessi myrkylliseksi, jos sen tekee kotonakin monitoimikoneella eikä käsin?
Mistä sinä sen jauhon olet käynyt keräämässä? Kaupan hyllyltä vai pellosta?
Mitä myrkyllistä mylly tekee jauhoille?
Rikkoo solun rakenteen.
Mitä myrkkyä viljasolun rikkomisesta tulee?
Ei siitä tule myrkkyä. Se vain heikentää siitä saatuja hyötyjä.
Mitä nämä hyödyt ovat?
Mitkä ovat ravintokuidun hyödyt? Nyt takaisin peruskoulun penkille.
Kuitu hajoaa murskaamalla. Kuink typeriä te ihmiset olette?
Hajoaa pienemmiksi palasiksi, mutta molekyyli on aivan sama. Jos kilon viljaa murskaa jauhoksi niin se on yhä se kilo, eikö grammaakaan vähemmän ja vatsahapoissa se hajoaisi joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa. Jos et ole kova urheilija, niin 1600kcal on paljon. Tiputa kalorit nyt ensin 1000:een per päivä pariksi viikoksi, josko sillä saisit homman käyntiin. Sitten herkuttelupäivä, eli jotain pientä hyvää ja toinen kahen viikon setti tuhannella.
Neuvo siitä, että varmasti laihtuu jos ei syö klo 18 jälkeen, on outo. Vaikka itse olisit iltasyömäri, eivät kaikki muut ole. Hyvin harvoin elämässäni olen syönyt klo kuuden jälkeen mitään ja silti olen ollut merkittävästi ylipainoinen. Itselläni tippui hieman paino, kun päätin, etten enää klo 14:n jälkeen syö mitään.
Jos urheilee ja syö liian vähän, niin tulee pian sairastumaan ja sairastelulle ei tule sitten loppua kunnes lopettaa vuosiksi urheilut ja aloittaa syömään hyvin levon kanssa.
Ei koskaan pidä pelleillä urheilun ja syömisten kanssa. Nuorena ehkä sen kestääkin, mutta luusto ja kroppa heikkenee salakavalasti. Aika monet pellet tekee sen pinnallisten seikkojen takia.
Aina kun urheillaan niin syödään hyvin ja koskaan ei urheilla kovaa, jos ollaan mukana työelämässä.
Ammattimainen ja puoliammattilainen urheilu vaatii aina sen ettei ole mukana työelämässä.
Pysytellään reippaasti alle 8h viikossa määrillä ja vain kerran viikossa sallitaan kovatehoinen harjoitus.
Eikä välttämättä kerran viikossakaan. Kuunnellaan kehoa eri ikäisenä ja mittaillaan tarkkaan sykkeitä syöden hyvin. Muuten ei hyvä heilu ja turha on tulla itkemään myöhemmin että olin oikeassa, koska minä olen näissä asioissa aina oikeassa.
En jaksa lukea ketjua kokonaan, joten en tiedä onko joku jo suositellut tätä: Pätkäpaaston ja ketoruokavalion yhdistelmä on monella hyvin tehokas. Ap kertoo syövänsä vähän hiilareita, mutta ehkäpä niitä pitäisi karsia pois vielä rankemmalla kädellä? Itselläni tästä on ollut ratkaiseva apu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos urheilee ja syö liian vähän, niin tulee pian sairastumaan ja sairastelulle ei tule sitten loppua kunnes lopettaa vuosiksi urheilut ja aloittaa syömään hyvin levon kanssa.
Ei koskaan pidä pelleillä urheilun ja syömisten kanssa. Nuorena ehkä sen kestääkin, mutta luusto ja kroppa heikkenee salakavalasti. Aika monet pellet tekee sen pinnallisten seikkojen takia.
Aina kun urheillaan niin syödään hyvin ja koskaan ei urheilla kovaa, jos ollaan mukana työelämässä.
Ammattimainen ja puoliammattilainen urheilu vaatii aina sen ettei ole mukana työelämässä.
Pysytellään reippaasti alle 8h viikossa määrillä ja vain kerran viikossa sallitaan kovatehoinen harjoitus.
Eikä välttämättä kerran viikossakaan. Kuunnellaan kehoa eri ikäisenä ja mittaillaan tarkkaan sykkeitä syöden hyvin. Muuten ei hyvä heilu ja turha on tulla itkemään myöhemmin että olin oikeassa, koska minä olen näissä asioissa aina oikeassa.
Ylikunnosta selviää kuukausissa jopa pahimmissa tapauksissa, vuosien tauko on ylilyönti. "Liian vähän syöminen" on todella subjektiivinen käsite, mutta laihtuminen ja kovaa urheileminen onnistuvat kyllä samaa aikaa mikäli työ ei ole todella fyysistä. Yli 8h urheilu viikossa ja monta kertaa viikossa treenaamisen on täysin mahdollista töissä käydessä jos siihen on tottunut. Ylikunto ja rasitusvammat ovat marginaalisia ongelmia, jotka eivät kosketa valtaosaa väestöstä millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
No, tietenkin annoskoot pitää olla kohtuulliset joka aterialla eikä mitään mättöä lautaselle silloin kun syö. Olet vetänyt ennen 14 niin isot kalorit. Aterialla tulee syödä vaan 1 hengen edestä, ei koko kattilallista.