Paino ei tipu!!!
Olen tässä nyt 2,5kk yrittänyt tiputtaa painoa. Mitähän lääketieteellisiä syitä painon tippumattomuuteen voisi olla? Olen ensimmäistä kertaa eläissäni liikkunut, punnitsen kaiken mitä syön (tämä on jäänne jostain Firtfarmilta) ja merkitsen kalorilaskuriin. En laske edes liikuntoja ollenkaan kulutukseen ja silti en laihdu!!! Syön vähähiilihydraattisesti.
Voiko stressi vaikuttaa näin paljon? Olen reilusti ylipainoinen (liki 100kg) eli tiputettavaa kyllä olisi...
APUA! Kerrankin olisi motivaatiota enkä ole lipsunut ruokavaliosta tai liikunnoista, vaikka vaaka ei ole suotuisa ollutkaan. Kohta vaan keittää kuppi nurin, kun päivästä toiseen se vaaka näyttää sitä samaa lukemaa (no 500g sisällä).
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se lautasmalli pois niin alkaa tapahtua. Ei leipää eikä varsinkaan maitoa tai jugurttia. Aloita kevyesti aamulla ja syö pieniä annoksia useita päivässä.
Kulkeeko autosi ilman polttoainetta?
Viljatuotteita voi käyttää ja myös maitotuotteita. Mutta jos painoaan haluaa pudottaa niin kannattaa se leipä ja maitolasillinen jättää pois. Polttoainetta saa kyllä ihan tarpeeksi, näkyyhän se juurikin siinä vaa’alla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukuvika, geenit, kilppari , nämä yleisimmät tekosyyt.
Minua ärsyttää tämä syyllistäminen. Itse olen yrittänyt laihduttaa (normaalipainon sisällä), ja painon putoaminen pysähtyi 5 kilon jälkeen. Laitoin kaiken kalorilaskuriin - jokaisen suupalan grammantarkasti - katsoin että syön sulamon ohjeiden mukaan hiilareita ja protskuja - liikuin päivittäin. Ja paino pysähtyi.
Sitten osallistuin toiseen valmennukseen. En löytänyt mitään muutettavaa. - paitsi tietty se, että olisin alkanut rääkkäämään itseäni syömällä 1000 kaloria ja liikkumalla kolme tuntia päivässä - mutta sitähän ei suositella.
Juu, on minulla kilpparilääkitys ja olen vaihdevuosissa. En keksi mitään muuta selitystä. Eivät ne ole tekosyitä, vaan faktoja.
Minä luulen, että sinun faktasi oli se, että et maltanut antaa sille painonpudotukselle riittävästi aikaa vaan kokeilit kuukauden tai pari.
Kokeilin neljä kuukautta. Ekat kaksi kiloa lähti kahden viikon sisällä, eli oli nestettä. Sen jälkeen kaksi kiloa laski kuukaudessa. Kolmantena kuukautena enää kilon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se lautasmalli pois niin alkaa tapahtua. Ei leipää eikä varsinkaan maitoa tai jugurttia. Aloita kevyesti aamulla ja syö pieniä annoksia useita päivässä.
Pitkin päivää syöminen on huono ohje, ei laihduta.
Toimii kyllä, jos esim syö neljästi. Painoa itseltäni lähti putoamaan n. 0,5- 1kg viikkotahtia. Annoskoko tuollainen vajaa puolet syvästä lautasesta. Nyt jo reilu 10 kg kevyempi ja -15 kg vielä edessä. Hyvältä tuntuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii kyllä, jos esim syö neljästi. Painoa itseltäni lähti putoamaan n. 0,5- 1kg viikkotahtia. Annoskoko tuollainen vajaa puolet syvästä lautasesta. Nyt jo reilu 10 kg kevyempi ja -15 kg vielä edessä. Hyvältä tuntuu!
Eihän neljästi syöminen ole pitkin päivää syömistä.
Syön rasvaa, rasvaa, proteiinia ja läskiä. En laihdu, nyyh!
Vastaus: syö enemmän rasvaa! Juo kermaa! Syö kolme emmental-juustoa päivässä! Syö kokonainen sika!
Huomenna olet laiha. Älä laske kaloreita.
Rupesin toissapäivänä laskemaan kaloreita, Keventäjissä. Alkuun nyt niin, että valitsen jonkin samankuuloisen ruoan ja arvioin määrän, ja pysyttelen siinä kalorimäärässä, jonka ohjelma minulle laski. Osaan jo sanoa, että syön vähemmän kuin ennen, mutta ei ole liian vaikeaa. Katson kuukauden kuluttua, auttaako yhtään vai pitääkö ruveta laskemaan tarkemmin
Puhun nyt omasta kokemuksesta. Vaikka aamiaista painotetaan niin olen huomannut että jos ei aamulla puoleenpäivään mennessä syö kovin paljon niin paino lähtee putoamaan, ei siis mitään hiilihydraatteja muuta kuin hedelmästä. Eli esim. kahvi, mandariini (omena, banaani) ja keitetty kananmuna. Lisäksi liikuntaa lähes tyhjällä vatsalla. Itse käyn lenkillä aamulla koska se on mahdollista. Sitten myös iltapalaksi proteiinia eikä hiilihydraatteja. Ei leipää vaan esim. keitetty kananmuna tai maustamatonta rahkaa ja sinne jotain hedelmää, esim. puolitettuja viinirypäleitä tms. Joo, onhan hedelmät hiilihydraatteja mutta kuitenkin. Jos vaatii enemmän niin lisäksi esim. kanaa tai kalkkunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukuvika, geenit, kilppari , nämä yleisimmät tekosyyt.
Minua ärsyttää tämä syyllistäminen. Itse olen yrittänyt laihduttaa (normaalipainon sisällä), ja painon putoaminen pysähtyi 5 kilon jälkeen. Laitoin kaiken kalorilaskuriin - jokaisen suupalan grammantarkasti - katsoin että syön sulamon ohjeiden mukaan hiilareita ja protskuja - liikuin päivittäin. Ja paino pysähtyi.
Sitten osallistuin toiseen valmennukseen. En löytänyt mitään muutettavaa. - paitsi tietty se, että olisin alkanut rääkkäämään itseäni syömällä 1000 kaloria ja liikkumalla kolme tuntia päivässä - mutta sitähän ei suositella.
Juu, on minulla kilpparilääkitys ja olen vaihdevuosissa. En keksi mitään muuta selitystä. Eivät ne ole tekosyitä, vaan faktoja.
Minä luulen, että sinun faktasi oli se, että et maltanut antaa sille painonpudotukselle riittävästi aikaa vaan kokeilit kuukauden tai pari.
Kokeilin neljä kuukautta. Ekat kaksi kiloa lähti kahden viikon sisällä, eli oli nestettä. Sen jälkeen kaksi kiloa laski kuukaudessa. Kolmantena kuukautena enää kilon.
Eli lainaamasi henkilö oli oikeassa, menit niiden kilppareiden ja iän taakse. Dieetittömällä tavalla kaloreita voidaan helposti vähentää 500 kcal päivässä. Tällä vauhdilla yhden liikakilon putoamiseen voi mennä 2 – 3 viikkoa. Tuo kilo hukkuu helposti nesteen ja suolen sisällön vaihteluihin. Saat varmuuden laihtumisestasi vasta kuukausien kuluttua. Mutta sitkeä jatkaja huomaa vuoden kohdalla painon pudonneen kilokaupalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän neljästi syöminen ole pitkin päivää syömistä.
Totta! Ehkä itse ajattelen sitä sellaisena tasaisena syömisenä mikä tuntuu siltä, että syö ”pitkin päivää”. Aamupala jäi muuten pois tuosta. Syön silloin vain hedelmiä, että ”maha herää”.
Olipas asiallisia vastauksia... Ja kyllä, kilot eivät ole tulleet parissa kuukaudessa, mutta iso osa hyvin lyhyessä ajassa lopetettuani yli 20 vuoden tupakoinnin keväällä.
Olen laihduttanut monta kertaa vuosien mittaan aiemminkin ja normaalisti paino on lähtenyt tippumaan, mutta silloin olen käyttänyt juurikin mm. Fitfarmia ja muita kitukuureja. Nyt haluaisin muuttaa elämäntapoja ja syön terveellisesti ja liikun, mutta ei se paino mihinkään putoa. Edes sentit eivät pienene.
Ja jumit minä ymmärrän, mutta eikö ne jumit tule yleensä vasta kun laihdutuksen on aloittanut...? Ja painoa on enemmän kun koskaan milloinkaan aiemmin niin ei ole siitäkään, että olisi joku paino mihin kroppa on tottunut.
Kaloreita syön n.1600-1700 päivässä. Hiilarit on alle 50g. Ja pituutta löytyy 170cm ja painoa tosiaan se liki 100kg.
ketjun aloittaja kirjoitti:
Olipas asiallisia vastauksia... Ja kyllä, kilot eivät ole tulleet parissa kuukaudessa, mutta iso osa hyvin lyhyessä ajassa lopetettuani yli 20 vuoden tupakoinnin keväällä.
Olen laihduttanut monta kertaa vuosien mittaan aiemminkin ja normaalisti paino on lähtenyt tippumaan, mutta silloin olen käyttänyt juurikin mm. Fitfarmia ja muita kitukuureja. Nyt haluaisin muuttaa elämäntapoja ja syön terveellisesti ja liikun, mutta ei se paino mihinkään putoa. Edes sentit eivät pienene.
Ja jumit minä ymmärrän, mutta eikö ne jumit tule yleensä vasta kun laihdutuksen on aloittanut...? Ja painoa on enemmän kun koskaan milloinkaan aiemmin niin ei ole siitäkään, että olisi joku paino mihin kroppa on tottunut.
Kaloreita syön n.1600-1700 päivässä. Hiilarit on alle 50g. Ja pituutta löytyy 170cm ja painoa tosiaan se liki 100kg.
Entäs rasvat ja proteiinit? Mikä on makrojen suhde? Sillä on merkitystä.
18.00 jälkeen kun ei syö mitään laihtuu varmasti jos on suht normaalia(koti) ruokaa syövä ihminen. Ruokarytmi korjaantuu, aamupala maistuu. Syö tavallisen päivällisen 17.00 ei santsiannoksia tms. millään muillakaan ruokakerroilla. Kaikki light juomat pois, aina vesi juomana. Ei tarvitse punnita, eikä mitään "fittivalmennuksia", jokainen tietää jo millainen annos on normaali ja syökö liikaa. Perusjutut uhontuneet ihmisiltä, pieneen nälkään ei kukaan kuole. 3 ruokakertaa päivässä riittää hyvin, eikä mitään välipaloja tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
18.00 jälkeen kun ei syö mitään laihtuu varmasti jos on suht normaalia(koti) ruokaa syövä ihminen. Ruokarytmi korjaantuu, aamupala maistuu. Syö tavallisen päivällisen 17.00 ei santsiannoksia tms. millään muillakaan ruokakerroilla. Kaikki light juomat pois, aina vesi juomana. Ei tarvitse punnita, eikä mitään "fittivalmennuksia", jokainen tietää jo millainen annos on normaali ja syökö liikaa. Perusjutut uhontuneet ihmisiltä, pieneen nälkään ei kukaan kuole. 3 ruokakertaa päivässä riittää hyvin, eikä mitään välipaloja tarvitse.
Tai sitten niin päin, että syö illalla, mutta ei aamulla.
yleisohjetta ei ole, liian nopeat muutokset voivat sekoittaa aineenvaihduntaa joka voi hidastua puolustuskeinona ja paino pysyy pienemmälläkin ruokamäärällä
hitaasti on hyvä keino koska hitaasti se on tullutkin
melko paljon saa syödä jos syötävät ovat vaikkapa: hedelmät, raejuusto, tonnikala jne toki noissakin mm suolaa, mutta vain esimerkkejä joilla korvata vaikka vaalea leipä-sipsit-limut-burgerit
jatkuva liikkuminen/tekeminen kuluttaa mutta vaikkapa lenkkeilyt ym aika vähän jos sen lisäksi ei tee muuta vaan heittäytyy sohvalle, tämä yhtälö siis ei toimi, paremmin toimii jatkuva pieni puuhastelu
jos lihaksiin saisi vähän voimaa/tiiveyttä niin ne kuluttaisivat jatkuvasti energiaa vaikka et tee mitään, rasitettu lihas voi kuluttaa palautuessaan jopa viikon energiaa vaikka vain makaisit, siksi erilaiset voimaharjoitteluun liittyvät hommat ovat tehokkaampia kuin nuo lenkkeilyt sun muut
siinä jotain pohjaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Itselle sopii paremmin 18 ei enää syödä, saan noin paremmat yöunet kuin täydemmällä vatsalla. Kukaan ei jaksa loppuikäänsä punnita ja laskea kaloreita, se on liian työllästä tulee vaan jojolaihtuja, syöminen on meidän tavallisia perustarpeita. Tykkään myös hyvästä ja hyvintehdystä ruuasta, mutta syön aina sitäkin kohtuudella. Aina tulee se seuraava ruokakerta. :)
Vierailija kirjoitti:
Paasto on tosiaan ollut ihmiselle normaali tila ennen kuin siirryttiin tähän ylisyömiseen. Sieltä kaupasta ei tarvitse tuoda seitsämää eri sorttia joka aterialle. Miettikää nyt vähän esim lautasmallia.
Oma kämmen on paras mittari oikean kokoiseen annokseen. Pari kourallista kasviksia ja kourallinen proteiinia ja siihen joku hyvä rasvan lähde päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Itselle sopii paremmin 18 ei enää syödä, saan noin paremmat yöunet kuin täydemmällä vatsalla. Kukaan ei jaksa loppuikäänsä punnita ja laskea kaloreita, se on liian työllästä tulee vaan jojolaihtuja, syöminen on meidän tavallisia perustarpeita. Tykkään myös hyvästä ja hyvintehdystä ruuasta, mutta syön aina sitäkin kohtuudella. Aina tulee se seuraava ruokakerta. :)
Hyvästä ja hyvin tehdystä ruuasta?
En kyllä söisi hedelmiä laihdutuskuurilla.
Valtavasti kaloreita.. Mielummin palkokasveja, paprikaa, parsaa ja pinaattia yms kasviksia.
Näkkileipää/ ruisleipää, ei höttöä ja leivän määrä saa olla pieni jos aamupuuron keittää.
Paljon proteiineja jotta maha täyttyy ja lihakset kasvaa.
Tunti- kaksi esim.pyöräilyä päivässä on ok liikunta.
Pieni tasainen hengästyminen riittää.
Kalorimäärä on liian suuri/päivä suhteutettuna ilmeisesti siihen, ettet liiku tarpeeksi.
1500 kaloria/päivä on usealla laihduttajalla saanti ja tuohon määrään saa syödä terveellistä ruokaa jo _paljon_.
Kun itse painoin vähän yli 90 kiloa, kyllä 3 kuukauden erittäin tiukka kalorivaje pudotti painoani 5kg. Joulusyömisten jälkeen vaaka näytti ensin 95kg. Ensin lähti 4kg nesteitä pois ekan viikon aikana. Sen jälkeen itse paino putosi 91 kilosta 86 kiloon. Tämä onnistui syömällä 1000cal päivässä ja juomalla runsaasti. Pois olivat turhat hiilarit eli lisukkeet lautaselta (riisi, pasta, peruna enkä syönyt leipää ja ihan kaikki herkut). Myöhemmin otin uuden spurtin ja sain vielä vähän painoa pois.
Kalorivajeen on oltava kunnollinen, jotta paino lähtee. Tahti oli noin puolikiloa viikossa.