Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun toinen lapsi on pullukka ja toinen tikku

Vierailija
19.12.2014 |

Perheessämme syödään tavallista kotiruokaa. On säännölliset ruokailuajat ja herkkupäivä. Molemmat lapset harrastavat liikuntaa. Me vanhemmat olemme normaalipainoisia ja lapsena olemme olleet ennemminkin niitä tikkuja.

Mikä siis avuksi, kun toisella lapsella on selvästi ylipainoa?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin perheessämme on ihan samalla tavalla! Ja koulun terkkari vihjaili terveystarkastuksessa, että meidän pitäisi tarkkailla syömisiämme. Mutta kun me syömme erittäin terveellisesti/säännöllisesti ja sokeria, rasvaa & eineksiä vältellen eikä meidän perheessämme ole muita pullukoita kuin tämä esikonen!

Ei uskonut, vaikka sanoin että olin itsekin 9-vuotiaana pullukka ja laihduin tällaiseksi kun kasvoin 12-vuotiaana aikuispituuteeni. Ehkä ihmiset tosiaan ovat erilaisia. Tai sitten juuri tämä esikoiseni on saanut jotkut läskigeenit esim. mieheni siskolta, joka on keskikeholihava. Aion kyllä usuttaa lapseni jollekin super-liikuntakuurille, mutta siten ettei tästä painoasiasta tule mitään anoreksiaa tai bulimiaa.

Vierailija
22/38 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös lapsuudenkodissa noin. Veljeni oli aina pullukka, minä tikku, vaikka samaa varsin terveellistä ja jopa vähän askeettista ruokaa syötiin, äitini terveysintoilun takia. Vasta teini-iässä nopean kasvun myötä veljestä lähti pullukkuus pois, ihan itsestään. Roteva iso mies hänestä tuli muttei ollut enää ylipainoinen. Toisaalta sitten 30 ikävuoden jälkeen on taas alkanut pyöristyä eli selvä taipumus siihen perinnöllisesti on. Minäkin olen tosin alkantu 30 jälkeen lihoa vaikka olin ennen aina luonnostani laiha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on eskarilainen ylipainon rajoilla (sellaisella lasten painoindeksillä mitattuna) samalla kun isompi on hyvin hoikka (mutta terve kuitenkin). Mutta eskarilainen on ikäisekseen pitkä ja pitkäselkäinen sekä aika vahva ja liikkuvainen, ei vyötäröstä iso. Neuvolassa ei ole sen kummemmin kummankaan painoon puututtu, terveitä kun ovat. Lapsille sopivaa painoa ei voi määritellä ihan samalla tavalla kuin aikuiselle. Onkohan teidänkin huoli ylimitoitettua, kun teillä kuitenkin liikutaan ahkerasti? Vai onko se ihan näkyvää ylipainoa? Liikutaanko teillä harrastusten ulkopuolellakin?

Vierailija
24/38 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö pullukka enempi leipää, esim. lämpimän ruuan yhteydessä? Juoko enempi maitoa, mehua tms.?

Vierailija
25/38 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja siskolla sama juttu, minä aina ollut se pyöreä ja olen edelleen. Ei auttanu vaikka äiti teininä kielsi multa kaikki herkut. Sitten kattelin kotona kun muut söi suklaata ja mä en saanu.

Vierailija
26/38 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallitsevat geenit voivat periytyä sukupolvien takaa, joten ihan normaalia. Samalla näkyy, kuinka helposti joku yksilö voi tanakoitua/lihoa, joten paino-ongelma voi olla hyvinkin todellinen!

Vierailija
27/38 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:11"]

Syökö pullukka enempi leipää, esim. lämpimän ruuan yhteydessä? Juoko enempi maitoa, mehua tms.?

[/quote]

Ei siis ole yks yhteen tekemisissä syömisen (määrän) kanssa, vaan kyseessä aineenvaihdunnallinen juttu, jossa perintötekijöillä oma roolinsa.

Vierailija
28/38 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveesti ei kannata vetää vielä johtopäätöksiä. Monesti kasvupyrähdyksen myötä tasottuu.

Vierailija
29/38 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tikku syö mielestäni koko ajan. Syö isompia annoksiakin kuin pullukka pikkusisarensa. Tikku kyllä pyöräilee koulumatkat, kun eskarilaista kuskataan autolla. Muuten liikkuvat suht saman verran. Pullukka jopa pitää liikunnasta tikkua enemmän. On aina innokas lähtemään mukaan uusiin juttuihin.

Mutta on kyllä enemmän makeiden herkkujen perään, mutta kun niitä ei ole saatavilla niin jotenkaan se ei selitä tätä. Ehkä geeneissä? Jossain pidemmällä?

Haluaisin vaan pullukasta sopusuhtaisen ennen koulun alkua. Notkoselkä pahentaa vielä pullukkaisen mahan näkyvyyttä.

Lapselle en ole puhunut asiasta, koska siitä varmasti tulisi ongelmia tulevaisuudessa. Toisaalta ylipainostakin tulee.

Ap

Vierailija
30/38 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko se oikeasti ylipainoinen vai vaan pyörempi ruumiinrakenne ilman läskiä?

Mulla oli lapsena vähän sama. Isosisko ja isoveli kumpikin hoikkia, kummallakin jopa ajoittain lähellä alipainoa ja vaikea saada massaa pidettyä. Ite taas pienestä asti semmonen pullukkaversio, ilman että olin kuitenkaan läski. Normaalipainonen olin, mut teininä aloin tietty vertaamaan itteäni lähes alipainoseen siskooni. Aloin pitämään itteänilihavana (jota silloin en vielä ollut). Puhkes masennus aikanaan ja sen myötä 18 vuotiaana lihoin lopulta vuodessa 10 kiloa ja siit lähtien ylipainonen ollut. Lievästi mut silti...

On se niin harmi olla perheessä se ainoa ruumiinrakenteeltaan pyöreä. Lapsena ihan samaa ruokaa kaikki syötiin ja yhtä paljon liikuttiin... normaalissa painossa olin mut ei se sitten teininä siltä tuntunut, kun muut oli niin hoikkaa että :P

Nyt aikuisena on oikeasti harmittanut kattoa noita kuvia joissa  ite on semmonen lapsenpyöreä mutta täysin normaalipainoinen 12v ja sisko 16v ja veli 13v niin hoikkina vierellä. Lähinnä kun nyt tajuaa että en mä silloin ollut läski, vaikka niin uskoin. Jos en ois tollasia kuvitellut, en ehkä oisi lihonut masennuksessani - kuvitellessani tappelevani ylipainoa vastaan, lopulta paastojen myötä syöden paastojen jälkeen hirveesti paskaa ja siitä se lähti :D oikea ylipaino.

Vierailija
31/38 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
32/38 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tuttavaperheessä on kaksi tyttöä, toinen tikku, toinen pullukka. pullukka sairastui anorexiaan 15-16 vuotiaana ja on ollut hoidossa yli vuoden.

Vierailija
33/38 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

33 jatkaa siinä perheesä isä oli tikku ja äiti pullukka

Vierailija
34/38 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
35/38 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei syödä leipää ruuan kanssa koskaan. Maitoa yksi lasi. Joskus lapsi pyytää lisää ruokaa ja silloinkin sanon, että yksi annos riittää ja hän tyytyy siihen.

Leipää muutenkin syödään meillä aika vähän.

Kaikkea hyvääkään ei lapselta tohtisi kieltää, kun niitä ei syödä muutenkaan ylenpalttisesti.

Ap

Vierailija
36/38 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi jotenkin kuulostaa ihan absurdilta koko juttu, kun oikein mietin miksi tilanne on tämä. Ja jos "vika" on geeneissä, niin voinko edes tilanteelle mitään. Ehkä yritän lisätä vielä sitä arkiliikuntaa ja odottaa jospa aika auttaisi.

Ap

Vierailija
37/38 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, nyt taidat ladata hiukan liikaa ulkonäköpaineita pieneen lapseen.  Mitä enemmän kiinnität huomiota lapsen painoon, sitä varmemmin kehität hänelle syömishäiriön.

Vierailija
38/38 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:37"]

Alkoi jotenkin kuulostaa ihan absurdilta koko juttu, kun oikein mietin miksi tilanne on tämä. Ja jos "vika" on geeneissä, niin voinko edes tilanteelle mitään. Ehkä yritän lisätä vielä sitä arkiliikuntaa ja odottaa jospa aika auttaisi. Ap

[/quote]

Eihän se vika sinällään ole, vaan länsimaisissa yhteiskunnissa ollaan jo pitkään standardisoitu ihmisiä vartalonmuodon ja ulkonäön mukaan ideaalisiksi, ja nyt asia otetaan jo annettuna ilman kritiikin häivääkään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän