Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hankit lapsen, vaikka et pysty lasta kunnolla elättämään?

Vierailija
19.12.2014 |

Ja nyt en halua kuulla näiltä ylemmiltä toimihenkilöiltä, joille ero täytenä yllätyksenä ja mies kavalsi kaikki rahat. Kyllä keskiluokasta voi romahtaa, mutta ei se kovin tavallista ole. Haluan kuulla vastauksen  tältä enemmistöltä eli alempaan sosiaaliluokkaan kuuluvilta jo valmiiksi köyhyydessä ja/tai kurjuudessa eläviltä naisilta, jotka ovat aina vaiti, kun kiusallinen kysymys esitetään. Miksi teistä oli ok lisääntyä, vaikka mitään edellytyksiä riittävien lapsen materiaalisten edellytysten turvaamiseen ei ole?

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on suurperhe, osalla lapsista eri isä, olen pienituloinen. En silti ole työtä vieroksuva ja aikuiset lapseni ovat ahkeria veronmaksajia ikäisekseen poikkeuksellisen hyvällä ja aukottomalla työhistorialla. Luojan kiitos minut on varustettu korkealla älykkyysosamäärällä toisin kuin suuri osa kirjoittajista. Köyhä=työnvieroksuja=sosiaalipummi=tyhmä=päihdeongelmainen=moniongelmainen ja mitäs vielä. Ettekö oikeasti pysty monipuolisempaan analyysiin kuin niputtamaan kaikki pienituloiset samaan stereotyyppiseen ryhmään? En itse tunne mitään hengenheimolaisuutta yksinkertaisiin lähiöpubissa viihtyviin sosiaalituilla eläjiin jotka kiroilee rööki suupielessä ja syö epäterveellisesti. On niin kaukana omasta maailmastani kuin olla ja voi. Olen yrittäjä hyvinvointialalla joten aika kaukana tuosta sossupummikategoriasta (itseasiassa yrittäjänä sosiaaliturvan ulkopuolella, heh). Omaa tyhmyyttään ja maailmankuvansa kapeutta ei tarvitse julistaa julkisesti, jos ei tarkoituksena ole herättää myötähäpeää.

Vierailija
2/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin joskus samaa. Kun paljon on perheitä joissa on rahasta tiukkaa ja silti niitä lapsia pitää vaan tehdä lisää. Kun ei se tilanne siitä ainakaan helpotu. ...Toki jokainen saa itse päättää lastensa lukumäärän mutta jos itse olisin ns.köyhä ja mulla olisin esim.kaksi lasta niin en kyllä varta vasten enempää tekisi. ...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisääntyminenhän on tietysti perusoikeus, joka muiden täytyy kustantaa. -ap

Vierailija
4/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olin nuori ja tyhmä. Ja koska minua odotti kymmenien miljoonien eurojen perintö niin en osannut silleen olla huolissani.

-työtön ja kouluttamaton luuseri

Vierailija
5/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pätkätyöläinen ja mulla on pieni tyttö. Miksi en olisi hankkinut lasta? Rahalla saa paljon, meillä on välillä tiukkaa, mutta ei mikään silti saa mua ajattelemaan että mulla ei olis ollu oikeutta saada tätä ihanaa tyttöä. Vaan siks että on huono työtilanne just nyt, ei saa mua laittamaan omaa elämääni ja onnellisuuttani ylähyllylle odottamaan katkeraa vanhuutta yksin.

Eli vastaus sulle: varmaan ihan samasta syystä kun kaikki muutkin perustaa perheitä.

Vierailija
6/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa, että yhteiskunnan varoilla autetaan jaloilleen ihmisiä, jotka ovat kokeneet vastoinkäymisiä. Tämä on hieno juttu. Mutta lapsen hankkiminen on vapaaehtoinen elämäntapavalinta siinä missä hevosen omistaminenkin. Yhteiskunnan ei mielestäni tarvitsisi kustantaa köyhille omaa lasta sen enempää kuin mitään muutakaan kymmeniä tai jopa satoja tuahansia maksavaa harrastusta. Eikä varsinakaan kannustaa köyhiä hankkimaan lisää lapsia! -ap

Vierailija
7/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:13"]

Minua ei haittaa, että yhteiskunnan varoilla autetaan jaloilleen ihmisiä, jotka ovat kokeneet vastoinkäymisiä. Tämä on hieno juttu. Mutta lapsen hankkiminen on vapaaehtoinen elämäntapavalinta siinä missä hevosen omistaminenkin. Yhteiskunnan ei mielestäni tarvitsisi kustantaa köyhille omaa lasta sen enempää kuin mitään muutakaan kymmeniä tai jopa satoja tuahansia maksavaa harrastusta. Eikä varsinakaan kannustaa köyhiä hankkimaan lisää lapsia! -ap

[/quote]

tosiasia on, että lastenteosta on tullut rahanansaintatapa osalla kansaa :/ . Aina kun on jokin tukimuoto, aina on niitä, jotka keksivät siitä itselleen tavan hyötyä tavalla, johon tukea ei alunperin tarkoitettu. KOko sosiaaliturvaverkosto on nykyään sellainen. Kohta tästä tulevat kärsimään kaikki, kun rahat eivät riitä

Vierailija
8/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lisääntyminen on perusoikeus, vaikka ymmärrän ap:n mielipiteen, niin ihmettelen aina suuresti ihmisiä, jotka kritisoivat taloudellisista syistä näin tärkeitä perusoikeuksia. Sanotaan nyt että moraalisesti yhteiskunnan vastuusta voidaan puhua vain siitä syystä, että olemme luoneet tällaisen yhteiskunnan. Meillä on tämä järjestelmä. Synnytät sinä 0 tai 20 lasta, järjestelmä on sama kaikille. Näihin asioihin vaikutetaan äänestämällä tai vaihtamalla valtiota. Perhe taas on pienempi yksikkö, jossa luojan kiitos, saa vapaassa maassa joko lisääntyä, käyttää ehkäisyä tms.

Vierailija
9/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin köyhät lisääntymään kun kusipäät. Siitä ei hyvää seuraa.

Vierailija
10/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:22"]

[/quote]

Lisääntyminen on perusoikeus, vaikka ymmärrän ap:n mielipiteen, niin ihmettelen aina suuresti ihmisiä, jotka kritisoivat taloudellisista syistä näin tärkeitä perusoikeuksia. Sanotaan nyt että moraalisesti yhteiskunnan vastuusta voidaan puhua vain siitä syystä, että olemme luoneet tällaisen yhteiskunnan. Meillä on tämä järjestelmä. Synnytät sinä 0 tai 20 lasta, järjestelmä on sama kaikille. Näihin asioihin vaikutetaan äänestämällä tai vaihtamalla valtiota. Perhe taas on pienempi yksikkö, jossa luojan kiitos, saa vapaassa maassa joko lisääntyä, käyttää ehkäisyä tms.

[/quote]

Olet faktisesti väärässä. Lisääntyminen ei ole perusoikeus, koska perusoikeus ei tarkoita "mitä tahansa minä haluan tehdä". Perusoikeus on juridinen termi. Kannattaa lukaista vaikkapa perustuslaki. Valtiolla ei ole mitään velvollisuutta rahoittaa yhdenkään köyhän vauvahaaveita. Se, että niin tehdään, on seurausta poliittisista päätöksistä, ja niitä voidaan onneksi aina muuttaa. -ap

Vierailija
11/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halusin lapseni nuorena. Ja siten, että mulla on aikaa olla lasten kanssa. Ei ole hääviä sekään että pienet lapset on päiväkodeissa päivät pitkät. Hetkeäkään en ole katunut valintaani. Eikä mieskään. Miksi olisi? Olemme saaneet viettää aikaa perheenä, jakaa arki tasapuolisesti niin ei ole ollut turhia riitoja ja kun lapset on isompia alkaa meillä ihan erilainen tulevaisuus. Suosittelisin muillekin.

Vierailija
12/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaus, rakkaus, rakkaus. Eikä sitä viimeistä hupsista! lasta voinut lopettaa. Sydän olisi särkynyt.

Vaikka ei ole niin rikasta materiaalisesti kuin ylemmillä yhteiskuntaluokilla niin henkistä pääomaa meidän lapset saavat siitäkin edestä.  ---> Meillä harrastetaan taiteita, lukemista, keskusteluja, musiikkia (soitetaan eri soittimia ja lauletaan), puutarhanhoitoa ja kukkien ja vihannesten kasvattamista, Yrttien keräilyä...tavaroiden, huonekalujen ja vaatteiden tuunausta ja kierrättämistä. Meillä ei ole: taulutelkkaria, uusimpia älypuhelimia, uusia vaatteita (paitsi jos lahjaksi saadaan), uusia kenkiä. Mutta meillä on kauniita, puhtaita ja ehjiä kierrätys vaatteita. Meillä leikataan hiukset itse. Huh onneksi olen muotoilija ammatiltani niin on jotain silmää ja kädentaitoa. Meillä on pikkubussi koska se on pakollinen kun on niin paljon lapsia- Me ei olla kuitenkaan uskovaisia. Me ei lähdetä ulkomaanmatkoille vaan tuetuille kotimaan lomille, luonnonpuistoon ja mökille. Voi elää köyhästikin lasten siitä kärsimättä mitenkään kovin paljon. Lapset tekevät pikkuhommia jo tienataakseen omaa rahaa. Niillä omilla säästöillä hankkivat tabletteja yms. vempaimia jos haluavat.

Vierailija
13/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 12:53"]

Ja nyt en halua kuulla näiltä ylemmiltä toimihenkilöiltä, joille ero täytenä yllätyksenä ja mies kavalsi kaikki rahat. Kyllä keskiluokasta voi romahtaa, mutta ei se kovin tavallista ole. Haluan kuulla vastauksen  tältä enemmistöltä eli alempaan sosiaaliluokkaan kuuluvilta jo valmiiksi köyhyydessä ja/tai kurjuudessa eläviltä naisilta, jotka ovat aina vaiti, kun kiusallinen kysymys esitetään. Miksi teistä oli ok lisääntyä, vaikka mitään edellytyksiä riittävien lapsen materiaalisten edellytysten turvaamiseen ei ole?

[/quote]Olin juuri aloittanut ekassa työpaikassani ja rutiköyhä mutta uskalsin silti tehdä ekan lapseni. Paljon kierrätettiin ja tehtiin itse, korjattiin ja tuunattiin vuosia mutta niin vain tulotaso kohosi ja penska soittotunneille ja kielimatkalle ja  lukioon ja opiskelemaan ja nyt hän on itsekin äiti. Seuraavat lapset ovat myös pärjänneet hyvin vaikka pikkulapsiaika olikin taloudellisesti niukkaa.

Vierailija
14/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samaan syssyyn voisi myös kysyä, että miksi rumat saa lisääntyä?

Ei auta vaikka olisi rahaa ja älykkyyttä. Rumien ei pidä antaa lisääntyä, prkl.

Eikä lihavien, eikä liian laihojen, eikä tyhmien, eikä albiinojen, eikä tummien, eikä saamelaisten, eikä.....

Vierailija
15/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mani Mani Mani... Mast bii fani..... In a ritsmänswööööööörld.... 

Vierailija
16/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:22"]

[/quote]

[/quote]

Lisääntyminen ei ole perusoikeus. Ei ole koskaan ollutkaan.

Yhteiskuntaa pitää muuttaa niin että lapsiperheet eivät saa mitään tukia tai helpotuksia

Vierailija
17/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:30"]

Eikä lihavien, eikä liian laihojen, eikä tyhmien, eikä albiinojen, eikä tummien, eikä saamelaisten, eikä.....

[/quote]

Otahan aivot narikasta niin ymmärrät mikä tässä oli pointtina.

Vierailija
18/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:30"]

[/quote]

Täysin eri asia

Vierailija
19/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rumat saavat lisääntyä, koska (a) lapset harvemmin kärsivät vanhempansa rumuudesta ja (b) rumat pystyvät itse elättämään omat lapsensa. -ap

Vierailija
20/78 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Kun se elämä voi oikeesti muuttua paljonkin sen ajan kun lapsia on (18v). Huonompaan tai parempaan. Sitä ei koskaan tiedä. Se elämäntilanne voi myös kohentua. Lapsia ei voi saada kuin rajoitetun ajan elämästään. Varsinkin naisilla huomattavasti rajallisemman aikaa.

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 12:53"]

[/quote]Olin juuri aloittanut ekassa työpaikassani ja rutiköyhä mutta uskalsin silti tehdä ekan lapseni. Paljon kierrätettiin ja tehtiin itse, korjattiin ja tuunattiin vuosia mutta niin vain tulotaso kohosi ja penska soittotunneille ja kielimatkalle ja  lukioon ja opiskelemaan ja nyt hän on itsekin äiti. Seuraavat lapset ovat myös pärjänneet hyvin vaikka pikkulapsiaika olikin taloudellisesti niukkaa.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi