Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tehoaako sarastuslamppu?

Vierailija
18.12.2014 |

Olen miettinyt sarastuslampun ostamista. Aamuherätykset ovat yhtä tuskaa, olen väsynyt koko päivän. Olisiko tuollaisesta lampusta mitään hyötyä vai onko moisen ostaminen pelkkää rahanhukkaa? Kokemuksia? Olen katsellut alustavasti tällaista mallia: http://www.prisma.fi/fi/prisma/philips-wake-up-light-hf3520-01?cm_vc=PRISMAprod1

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 21:30"]

Turhakkeiden turhake minusta. Torkkuherätysten välissä voi sytyttää ihan tavallisenkin lampun. Ihan kuin sillä olisi jotain väliä, syttyykö lamppu hitaasti vain nopeasti! 

[/quote]

On sillä väliä. Kyllä mulla ainakin aamuherätykset on muuttuneet huomattavasti helpommiksi sarastusvalon oston jälkeen.

Vierailija
2/25 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija 18.12.2014 klo 21:01
Ei toimi mulla. Valo menee päälle puoli tuntia ennen herätystä, joten herään siis puoli tuntia liian aikaisin, kun valo räpsähtää päälle. Olen säätänyt sarastuksen kaikkein himmeimmälle mutta olen ilmeisen herkkä valolle.

Siirrä herätys puoli tuntia myöhemmäksi. Tai vaikka tyynyliina tms siihen päälle tai vähän kauemmas naamasta se lamppu

No jos siirrän herätyksen puoli tuntia myöhemmäksi, niin silloinhan tuo sarastuksen idea katoaa. Herään valon syttymiseen ja herätyskellon piipitykseen saman tien, ja sarastusvalon tarkoitus on se, että vähitellen voimistuva valo helpottaa heräämistä. Nyt valo ei ehdi pikkuhiljaa kirkastua, kun herään heti. Lamppu on minulla lattialla noin metrin päässä pylvään takana eli ei siis ole naaman lähelläkään, sillä myös digitaalinen näyttö loistaa niin, etten pysty nukkumaan, jos se on sängyn vieressä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhakkeiden turhake minusta. Torkkuherätysten välissä voi sytyttää ihan tavallisenkin lampun. Ihan kuin sillä olisi jotain väliä, syttyykö lamppu hitaasti vain nopeasti! 

[/quote]

Eihän tuo olisi ollenkaan sama asia.

Vierailija
4/25 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pyytänyt kanssa sarastuslamppua joululahjaksi. Toivottavasti tehoaa :)

Vierailija
5/25 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Juu, voihan sitä tilata aamuksi vaikka nuijaherätyksen, mutta eri asia onkin, kuinka mukava moinen vaihtoehto on.

Vierailija
6/25 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En herää siihen valoon,mutta lamppu onkin minulla kauempana kuin yöpöytä ja herätyksenä mulla on kännykkä. Mutta sängystä nouseminen on helpompaa ja tulee torkutettua vähemmän kun huone ei  ole pilkkopimeä ja tuolle yhdelle joka ehdotti että sytyttää itse lampun.... on varmaan paras tapa pilata mun koko päivä: täräytää pilkkopimässä täys päivänvalo ennenkuin saa rähmät silmistä.

Siinä on samalla hyvä lukuvalo jos joku vielä lukee sängyssä aamun hesaria, tunnelmavalo kun kaipaa vähän valoa kulkemiseen esim toisen nukkuessa ja kelloaika näkyvillä yöllä. Eli vaikkei se sarastus omalla kohdalla toimisikaan, niin siinä on silti ihan hyvä lamppu.

Lampun vaihdosta kysyneelle: meidän malli on led - eli sähköromua kun lakkaa palamasta.

Vierailija
7/25 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 21:53"]

Vierailija 18.12.2014 klo 21:01 Ei toimi mulla. Valo menee päälle puoli tuntia ennen herätystä, joten herään siis puoli tuntia liian aikaisin, kun valo räpsähtää päälle. Olen säätänyt sarastuksen kaikkein himmeimmälle mutta olen ilmeisen herkkä valolle.

Siirrä herätys puoli tuntia myöhemmäksi. Tai vaikka tyynyliina tms siihen päälle tai vähän kauemmas naamasta se lamppu

No jos siirrän herätyksen puoli tuntia myöhemmäksi, niin silloinhan tuo sarastuksen idea katoaa. Herään valon syttymiseen ja herätyskellon piipitykseen saman tien, ja sarastusvalon tarkoitus on se, että vähitellen voimistuva valo helpottaa heräämistä. Nyt valo ei ehdi pikkuhiljaa kirkastua, kun herään heti. Lamppu on minulla lattialla noin metrin päässä pylvään takana eli ei siis ole naaman lähelläkään, sillä myös digitaalinen näyttö loistaa niin, etten pysty nukkumaan, jos se on sängyn vieressä.

[/quote]

Säädä se digitaalinen näyttö himmeämmälle... mulla ainakin siinä on 4 kirkkausvaihtoehtoa.

Vierailija
8/25 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 21:53"]

Vierailija 18.12.2014 klo 21:01 Ei toimi mulla. Valo menee päälle puoli tuntia ennen herätystä, joten herään siis puoli tuntia liian aikaisin, kun valo räpsähtää päälle. Olen säätänyt sarastuksen kaikkein himmeimmälle mutta olen ilmeisen herkkä valolle.

[/quote]

Sama juttu minulla: lamppu on pienimmällä tehollaan yöpöydän alla, mutta herään aina siihen ensimmäiseen valonsäteeseen. Ennen tätä laitetta minulla oli saman valmistajan aiempi malli, joka naksahti ihan hiljaa mennessään päälle ja herätti minut sillä ennen valonkajoa. Olen lainannut laitetta kahdelle ihmiselle, jotka olivat aivan innoissaan valoon ja linnunlauluun heräämisestä, mutta kumpikaan ei voinut ostaa mokomaa minulta pois.

Minulla ei kuitenkaan ole heräämisvaikeuksia. Olen käyttänyt pitkälti toistakymmentä vuotta kirkasvalolamppua puolen tunnin meikkaukseen ja mietiskelyyn joka arkiaamu kesät talvet, joten en pysty edes arvaamaan, olisiko minulla heräämisongelmia ilman sitä vai ei.

Jos heräämisvalo ei tehoa tai toimii väärin, ehdotan kirkasvalon kokeilemista. Moni on kertonut kokeilleensa sitä, mutta tarkentavien kysymysten jälkeen on selvinnyt, että kokeilu on ollut lyhytaikaista ja/tai satunnaista ja/tai valo on ollut pienimmällä tehollaan. Valoa on otettava kuin antibioottia: tarpeeksi paljon ja tarpeeksi monena päivänä ennen kuin vaikutuksesta voi sanoa mitään.

Vierailija
9/25 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyötyä ainakin mulle, nyt toista talvea käytössä. Aamuherääminen on huomattavasti vähemmän tahmeaa (hirveää herätä pilkkopimeään huoneeseen), ja usein herään ennen herätysääntä pelkkään valoon.

Philipsillä on joillekin malleille "60 päivän rahat takaisin" -tyytyväisyystakuu.

http://www.philips.fi/content/dam/Finland/promotion/pdf/philips-60-dagar-Informationsblankett-2014FI.pdf

Vierailija
10/25 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 20:45"]

On hyötyä ainakin mulle, nyt toista talvea käytössä. Aamuherääminen on huomattavasti vähemmän tahmeaa (hirveää herätä pilkkopimeään huoneeseen), ja usein herään ennen herätysääntä pelkkään valoon.

Philipsillä on joillekin malleille "60 päivän rahat takaisin" -tyytyväisyystakuu.

http://www.philips.fi/content/dam/Finland/promotion/pdf/philips-60-dagar-Informationsblankett-2014FI.pdf

[/quote]

Hei, kiitos mielipiteestä ja vinkistä. Ainakin Verkkokaupassa näyttäisi olevan kyseiselle mallille tyytyväisyystakuu.

Vierailija
11/25 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helpompi herätä valoon kuin pimeään. Ei se toki väsymystä poista mutta itseäni ainakin auttaa nousemaan ylös ajoissa. Kannattava hankinta minun mielestäni jos on taipumusta tuskaisiin heräämisiin.

Vierailija
12/25 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään tosi paljon eli tuntuu toimivan. Kiva herätä valoon!

Vierailija
13/25 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arkisin pelkkään valoon herää, mutta torkuttaminen loppui valon myötä.

Vierailija
14/25 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi mulla. Valo menee päälle puoli tuntia ennen herätystä, joten herään siis puoli tuntia liian aikaisin, kun valo räpsähtää päälle. Olen säätänyt sarastuksen kaikkein himmeimmälle mutta olen ilmeisen herkkä valolle.

Vierailija
15/25 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 21:01"]Ei toimi mulla. Valo menee päälle puoli tuntia ennen herätystä, joten herään siis puoli tuntia liian aikaisin, kun valo räpsähtää päälle. Olen säätänyt sarastuksen kaikkein himmeimmälle mutta olen ilmeisen herkkä valolle.
[/quote]

Vierailija
16/25 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 20:51"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 20:45"]

[/quote]

Hei, kiitos mielipiteestä ja vinkistä. Ainakin Verkkokaupassa näyttäisi olevan kyseiselle mallille tyytyväisyystakuu.

[/quote]

Kummallista, että verkkokaupassa on mallille HF3520/01 luvattu tuo tyytyväisyystakuu (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/17346/dhsvv/Philips-HF3520-01-Wake-Up-Light), mutta tällä sivulla http://www.philips.fi/content/dam/Finland/promotion/pdf/philips-60-dagar-Informationsblankett-2014FI.pdf taku on luvattu malleille HF3419/00, HF3420/01 ja HF3430/01...

Vierailija
17/25 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lampun vaihto onnistuu? Pitääkö lähettää huoltoon vai voiko vaihtaa itse? 

Vierailija
18/25 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta tästä mallista: https://www.mustaporssi.fi/tuotteet/tuote/132897 ?

Vierailija
19/25 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/25 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No on niitä kyllä paljon turhempiakin laitteita...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän