Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjestääkö POSTI paikkakunnallanne perinteisen JOULUKOKON?

Vierailija
18.12.2014 |

Tai onko paikkakunnallanne muita vastaavia tapahtumia? Täällä on joka vuosi aina ennen joulua postin kokko, jossa poltetaan liian myöhään lähetetyt joulukortit. Se on mukava perinne, jolla on myös vakavampi sanoma.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:56"]

Ei järjestä :(

mä oon hirveen pettynyt, se on kuulunut meidän jouluperinteeseen jo toistakymmentä vuotta. ne selitti sitä jotenkin näillä postin organisaatiomuutoksilla, niitä ei enää järjestetä kuin isoimmilla paikkakunnilla

[/quote]

Sama meillä: organisaatiouudistuksen takia kokkoja on vain isommilla paikkakunnilla. Vaihtoehdoksi tarjosivat sitä, että kotiinkuljetuksen sijaan hakisiin itse paketin postista ja polttaisin sen, mutta ei se ole sama asia.

Vierailija
22/38 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:56"]

Ei järjestä :(

mä oon hirveen pettynyt, se on kuulunut meidän jouluperinteeseen jo toistakymmentä vuotta. ne selitti sitä jotenkin näillä postin organisaatiomuutoksilla, niitä ei enää järjestetä kuin isoimmilla paikkakunnilla

[/quote]

Ei kai ne vain ole alkaneet tehostaa toimintaansa?  Olisihan se sääli, jos kaikki viimehetkenkin postit ehtisivät ennen joulua perille ja kokkoja ei enää polteltaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tänään postinjakaja soitti ovikelloa ja kysyi, onko kaikki jouluposti lähetetty. Valehtelin, että on, koska hän näytti niin uhkaavalta. Jakaja sanoi, että hänen ei sitten tarvitse tällä kertaa nuhdella minua, mutta jos vielä lähetän joulukortteja, hän tulee aatonaattona haukkumaan koko perheemme ja vie kaikki lahjamme :(

Vierailija
24/38 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en muuten lähettäisi ainuttakaan joulukorttia, mutta ihan sen perinteisen joulukokon vuoksi laitan aina ison pinon kortteja postiin silleen sopivasti myöhässä. Tänään aion kirjoitella vielä useamman kymmenen tervehdystä rakkailleni  ♥ ♥

Vierailija
25/38 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 18:04"]

Meillä tänään postinjakaja soitti ovikelloa ja kysyi, onko kaikki jouluposti lähetetty. Valehtelin, että on, koska hän näytti niin uhkaavalta. Jakaja sanoi, että hänen ei sitten tarvitse tällä kertaa nuhdella minua, mutta jos vielä lähetän joulukortteja, hän tulee aatonaattona haukkumaan koko perheemme ja vie kaikki lahjamme :(

[/quote]Valejakaja? Oikeasti nimittäin niitä tervehdyksiä saa lähettää ihan jouluun asti, mutta myöhään lähetetyt vain lajitellaan suoraan kokkoon.

Vierailija
26/38 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan, mutta täällä ei kuulemma enää sitä viime hetken postia riitä tarpeeksi, joten posti on alkanut kerätä kokkoa varten myös sieltä täältä ihan ajoissakin lähetettyjä kortteja ja paketteja. Pari päivää ennen aattoa tämä meidän paikallinen postinkantajamme ei yksinkertaisesti enää jaksa jakaa kortteja, joten häneltä tulee reilusti materiaalia kokkoa varten. Aina joku naapuri löytää ennen kokon sytyttämistä sieltä kasasta jonkin itselleen osoitetun kortin tai kirjeen. Itse en viitsi edes katsoa, eihän sitä loputonta kasaa voi kukaan käydä läpi.

Vierailija
27/38 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä se kokko on aina ihan valtava ja postin sidosryhmien edustajille tarjoillaan shampanjaa ja marsipaania. Tavalliset kansalaiset saavat glögiä ja joulutorttuja. Nähdään taas Seurasaaressa aattona! :)

Vierailija
28/38 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:35"]

Meille tuli ihan postista huomautus tänä vuonna, että jos jouluposti ei ole ajoissa kirjelaatikossa, tulee postinkantaja hakemaan keskeneräiset kortit ja askarteluvälineet ja vie ne poltettaviksi. Tungin äsken kaikki postin punaiseen kuoreen ja aion sujauttaa sen huomaamattomasti kantajalle, etteivät naapurit huomaa, miten uusavuttomia olemme.

[/quote]

Huomaathan, että tuo maksaa sitten 10,90 euroa/käynti.

Vierailija
29/38 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut tällä uudella asuinalueella ainakin neljän vuoden aikana sellainen perinne, että posti kerää kaikki ovelle-paketit isoon läjään ja polttaa aatonaaton iltana leikkipuiston takana olevalla pyörätiellä. Postilla on veikeä tapa jättää laatikkoon lappu, että "melkein toin pakettisi, mutta koska et ole kotona, vien sen rovioon, turha soitella perään". Rationalisoinnistahan tässä on kyse, koska ennen joutuivat raahaamaan niitä paketteja perille asti tai lähettämään takaisin, kun muka vastaanottajaa ei tavoitettu. Nyt säästyy ympäristöä, kun ei rahdata tavaraa edestakaisin.

Vierailija
30/38 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tajuan, miksi postin auto kävi tyhjentämässä kirjelaatikon 15 minuuttia ilmoitettua aikaisemmin. Posti vain huolehtii perinteiden säilymisestä.

Vierailija
31/38 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tapana laittaa uudenvuoden raketit myöhässä joulupostiin. On sitten hauska katsella, kun ne räjähtelevät kokossa.

Vierailija
32/38 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun keskisuuressa kaupungissa, jossa paikallinen tavaratalo tekee yhteistyötä postin kanssa. Kokkoon kerätään postista kaikki eBayn ja Amazonin kautta joulukuussa tilattu tavara. Tavaratalon henkilökunta jakaa mehutarjoilun ohessa joulukuvastoaan ja tiedottaa aukioloajoistaan. Kaunis perinne <3

Vierailija
33/38 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 18:32"]

Asun keskisuuressa kaupungissa, jossa paikallinen tavaratalo tekee yhteistyötä postin kanssa. Kokkoon kerätään postista kaikki eBayn ja Amazonin kautta joulukuussa tilattu tavara. Tavaratalon henkilökunta jakaa mehutarjoilun ohessa joulukuvastoaan ja tiedottaa aukioloajoistaan. Kaunis perinne <3

[/quote]

Siis asut ulkomailla? Suomessa ei joulukuussa tilattu tavara millään ennätä postin matkaan ennen tammikuuta vai tarkoitatko edellisen vuoden joulukuuta?

Vierailija
34/38 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut, että säästösyistä osa paketeista ja korteista viedään vaivihkaa Viroon poltettaviksi. Olikohan viimevuotinen kokkomme tämän vuoksi jotenkin aiempaa pliisumman näköinen?

Vierailija
35/38 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa samoissa kokoissa poltetaan muuten myös yli-ikäiset tahi työkyvyttömät postinkantajat. Varma tieto.

Vierailija
36/38 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän paikkakunnalla on yleensä ollut joku ansioitunut viihdeartisti esiintymässä kokolla. Viime vuonna oli Tauski.

Vierailija
37/38 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna kokoissa poltetaan niitä logojen sinisiä pampuloita. Parin vuoden kuluttua poltetaan tää nyt julkaistu uusi logo.

Vierailija
38/38 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on sellainen traditio, että kirjoittelen joulukortit siellä kokolla ja vien ne sitten itse perille. Hähää, siitäs saat Posti!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän