Potkuja mahaan ja väkivallalla uhkailua – viisi työntekijää avautuu päiväkotiarjen vaietuista ongelmista: "Jos tämä ei muutu, joku lapsi vielä kuolee"
Potkuja mahaan ja väkivallalla uhkailua – viisi työntekijää avautuu päiväkotiarjen vaietuista ongelmista: "Jos tämä ei muutu, joku lapsi vielä kuolee"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/potkuja-mahaan-ja-vakivallalla-uhka…
Kommentit (93)
Aatelkaas kun 6v vanttera poju ottaa pultit tyyliin siitä, että kaveri ei leikissä suostu pelkästään hänen sääntöönsä, seurauksena kys 6v kaataa painavan pöydän raivoa purkaessaan ja heittää pari tuolia ilmaan, siitä sitten sen kaverin kimppuun ja nyrkki heiluu kuin moukari ja jalat potkii kohti toisen vartaloa. Samalla lentelee "paskapäävitut" ym.
Jup, esimerkki tältä työpäivältäni ja kasvattajana olin n.10m päässä eteisessä kuivauskaappia tyhjentämässä. Ehdin paikalle suurinpiirtein parilla loikalla kuultuani tuon huonekalukolauksen, mutta vesselit on aika nopeita ja näin kävi, loput iskut otin itse vastaan ja mm silmälasini vääntyi, niitä ei muuten työnantaja edes korvaa.
Ei jaksaisi, enää.
Mäkin oon ollut tänä syksynä nyrkkeilysäkki. Puremisen olen vielä onnistunut välttämään. Nämä lapset kuuluisivat ihan johonkin muualle kuin päiväkotiin. Avustajista tingitään ja käytännössä ryhmän aikuisista jonkun pitää kulkea jatkuvasti tällaisen haastavan lapsen perässä. Siinä silti tapahtuu niin aikuisille kuin lapsillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet lapset on nykyään ihan päästään vialla.
Kaverin nelivuotias lyö ja potkii äitiään, sekä sylkee tämän päälle. Ja tietysti kiljuu tarjoituksellisesti niin että äitinsä pitelee korviaan.
Äitinsä ei ole koskaan lapseensa käsiksi käynyt, on muutenkin kiltti ja yrittää kaikkensa olla kiva äiti. En tiedä mikä tässä on vikaan mennyt mutta kamalaa katseltavaa ja kuunneltavaa on.
Auktoriteetti voi olla muutenkin kuin käymällä käsiksi.
Ja aina ei voi olla se kiva äiti. Vanhemmuus on myös rajojen asettamista ja se ei aina ole pelkkää kivaa äitiyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan huolissaan siitä, että niin moni lapsi joutuu noihin osa-aikaisiin laitoksiin nimeltä päiväkoti?
Päiväkodeissa toimeenpannaan laadukasta varhaiskasvatusta. Vastikään toteutettu varhaiskasvatusuudistus teki sen, että aiemmin päivähoitoa eli säilömistä toteuttaneet päiväkodit muutettiin varhaiskasvatusyksiköiksi jotka laadukkaasti ja tutkittuun tietoon pohjautuen palvelevat lasten omia tarpeita. Jokaisella lapsella on oikeus tulla varhaiskasvatetuksi. Tutkimusten mukaan varhaiskasvatus parantaa oleellisesti lapsen koulumenestystä ja ehkäisee syrjäytymistä.
Mistähän johtuu, että kaksi tuntemaani lastentarhan opea ei suostu viemään lapsiaan päiväkotiin, eikä suostu enää työskentelemään päiväkodissa?
Molemmat ryhtyivät perhepäivähoitajiksi, vaikka palkka on pienempi ja työpäivät pidempiä. Hmmm....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan huolissaan siitä, että niin moni lapsi joutuu noihin osa-aikaisiin laitoksiin nimeltä päiväkoti?
Päiväkodeissa toimeenpannaan laadukasta varhaiskasvatusta. Vastikään toteutettu varhaiskasvatusuudistus teki sen, että aiemmin päivähoitoa eli säilömistä toteuttaneet päiväkodit muutettiin varhaiskasvatusyksiköiksi jotka laadukkaasti ja tutkittuun tietoon pohjautuen palvelevat lasten omia tarpeita. Jokaisella lapsella on oikeus tulla varhaiskasvatetuksi. Tutkimusten mukaan varhaiskasvatus parantaa oleellisesti lapsen koulumenestystä ja ehkäisee syrjäytymistä.
🤔
Lasten yleinen pahoinvointi on lisääntynyt moninkertaisesti viimeisen 5-10v aikana, se näkyy päiväkodissa päivittäin.
Alalla 15v.
Vierailija kirjoitti:
Lasten yleinen pahoinvointi on lisääntynyt moninkertaisesti viimeisen 5-10v aikana, se näkyy päiväkodissa päivittäin.
Alalla 15v.
Lasten pahoinvoinnin piti vähentyä, kun kasvatus liberalisoituu. Mutta ehkä onkin niin, että remmin vaihtaminen tunnekortteihin ei oikeasti parantanutkaan lasten hyvinvointia?
Vierailija kirjoitti:
Aatelkaas kun 6v vanttera poju ottaa pultit tyyliin siitä, että kaveri ei leikissä suostu pelkästään hänen sääntöönsä, seurauksena kys 6v kaataa painavan pöydän raivoa purkaessaan ja heittää pari tuolia ilmaan, siitä sitten sen kaverin kimppuun ja nyrkki heiluu kuin moukari ja jalat potkii kohti toisen vartaloa. Samalla lentelee "paskapäävitut" ym.
Jup, esimerkki tältä työpäivältäni ja kasvattajana olin n.10m päässä eteisessä kuivauskaappia tyhjentämässä. Ehdin paikalle suurinpiirtein parilla loikalla kuultuani tuon huonekalukolauksen, mutta vesselit on aika nopeita ja näin kävi, loput iskut otin itse vastaan ja mm silmälasini vääntyi, niitä ei muuten työnantaja edes korvaa.
Ei jaksaisi, enää.
Muistat varmaan "Lapsen ehdoilla mennään"? Tätä markkinoitiin ikäänkuin lasta sosiaalistavana ja vastuuttavana kasvatusmetodina. Lapselle annettiin päätösvalta likimain kaikissa itseään koskevissa asoissa.
Tämä on juuri sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksaisi, enää.
Tuollaisessa tilanteessa lapsi pitää ottaa heti pakko-otteeseen eikä jäädä odottelemaan niitä iskuja. Eikä irti pidä päästää ennen kuin lapsi on joko rauhoittunut tai siirrettu sellaiseen paikkaan missä ei pysty aiheuttamaan vahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksaisi, enää.
Ohis, eikö perheeltä voi vaatia korvausta laseista? JONKUNHAN ne on maksettava...!
Suomen hölmö laki kieltää lapsen kasvattamisen, mutta kyllä täällä Pohjolassa saa sian kanssa rakastella.
Kaverista tehtiin lasu kun oli pistänyt riehuvan 5veen jäähylle partsille ( lämpimänä syyspäivänä). Joku perhetyöntekijä, hyvin nuori nainen tuli heille istumaan ja lässyttämään kasvatusohjeita , poika sai raivarit ja heitti äitiään kengällä päähän, äiti pakeni vessaan jonka jälkeen perhetyöntekijä sai ensin kaukosäätimestä ja sitten nyrkistä. Lässyttäjä lähti karkuun eikä takaisin tullut.
Uskon kaverini itse tietäneen mikä on paras tapa kasvattaa lastaan. Mutta kun se kasvatus on nykyään kaltoinkohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Tää on niin tätä, että naisia saa töissä vapaasti hakata, eikä yhteiskuntaa ja päättäjiä vaan kiinnosta.
Siksi vaihdoin jo opiskeluaikana alaa, tutkintoni on edelleen kesken. Ehkä teen sen kuitenkin työn ohessa joskus loppuun, jos vaikka tulevaisuudessa varhaiskasvatuksen olot paranisivat (buahhahhaa).
Kun lähdin päiväkodista, irtisanoutui minun jälkeeni vielä 6 muuta viime kesän ja tämän syksyn aikana. Eivät ole näköjään saaneet ketään tilalle, eli kai siellä jo suljetaan ryhmiä sitten tai otetaan kuka tahansa kouluttamaton kaduntallaaja töihin hakattavaksi.
Alan kriisi muuttuu nyt silmieni edessä täydeksi katastrofiksi. Tunnen vahingoniloa päättäjiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tätä, että naisia saa töissä vapaasti hakata, eikä yhteiskuntaa ja päättäjiä vaan kiinnosta.
Siksi vaihdoin jo opiskeluaikana alaa, tutkintoni on edelleen kesken. Ehkä teen sen kuitenkin työn ohessa joskus loppuun, jos vaikka tulevaisuudessa varhaiskasvatuksen olot paranisivat (buahhahhaa).Kun lähdin päiväkodista, irtisanoutui minun jälkeeni vielä 6 muuta viime kesän ja tämän syksyn aikana. Eivät ole näköjään saaneet ketään tilalle, eli kai siellä jo suljetaan ryhmiä sitten tai otetaan kuka tahansa kouluttamaton kaduntallaaja töihin hakattavaksi.
Alan kriisi muuttuu nyt silmieni edessä täydeksi katastrofiksi. Tunnen vahingoniloa päättäjiä kohtaan.
Otetaan päiväkoteihin kouluttamattomia miehiä työntekijöiksi. He eivät anna polvenkorkuisten hakata itseään, toisin kuin mitä "sanoitukseen" uskovat yliopistokoulutetut naiset antavat.