Jos syöt puoli kiloa kasviksia, hedelmiä, marjoja, päivässä?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Pyrin syömään monipuolisesti sesongin mukaan, mutta banaania, omenoita, porkkanoita syön joka viikko. Tällä hetkellä noiden lisäksi mango päivässä, nektariineja, päärynöitä. Välillä linkoan mehulingolla appelsiineja, porkkanoita ja tee smoothieita, jonka pohjana on jugurttia tai banaania antamassa makeutta. Smoothiessa useimmiten mustikkaa ja mansikkaa. Puolukkasurvosta syön myös melkein joka päivä lämpimän ruuan kanssa.
Samoin syön sokeroimatonta puolukkaa päivässä 100g-150g.
Vierailija kirjoitti:
Syön päivittäin pensasmustikoita, mutta Ei minulla ole varaa syödä kiloa päivässä.
En ymmärrä, mitä oikeasti saa niin halvalla, että tuohon pystyy. Kaalia?
Porkkanoita ostin juuri pari kiloa, maksoi pari euroa. Sesongin mukaan syöden saa hyvälaatuisia tuotteita halvalla ja loput pakasteena. Eikö siinä normipussillisessa vaikkapa kukkakaalia ole 400 g ja hinta muutaman euron. Wok-pussillinen taitaa maksaa jotain neljä euroa. Minun ei tarvitse säästää ruuassa, joten en ole seurannut hintoja sen tarkemmin, uskon kuitenkin, että kasvissyönti tulee halvemmaksi kuin lihan ja karkin syöminen. Esimerkiksi mango maksaa max kaksi euroa, karkit ja herkut ovat varmasti kalliimpia. (Syön mangon usein jälkkäriksi.)
Syön niin, että kasvikset ovat se varsinainen ruoka ja muu sitten lisukkeena. Esim. uunikasvismunakkaaseen saa uppoamaan tosi paljon vihanneksia. Välipalalla ja iltapalalla pari porkkanaa, ne eivät maksa paljon. Jos vaihtaa edes osan proteiineista kasvisproteiineiksi, kasvisten osuus kasvaa kohisten. Mutta tärkein sääntö siis, että jokainen ateria mietitään kasvikset edellä.
Aamuisin:
- sieniä
- paprikaa
- sipulia
- kesäkurpitsaa
Lounas:
- kurpitsakeitto (kurpitsaa, sipulia, perunaa)
Päivällinen:
- pussillinen vihannessekoitusta (250 g). Mulla on kaksi vakiosekoituta, mutten nyt muista tarkalleen mitä missä on. Herneitä, vihreitä papuja, porkkanaa, kukka- ja parsakaalia.
Tuossa siis kasvikset. Lounaalla ja päivällisellä myös raejuustoa ja päivällisellä täysjyväkalafile 1 kpl. Aamulla 2 munaa.
Koska olen melko köyhä, syön lähinnä kasvisruokaa.
Tänään olen syönyt mm. papupataa ( tomaateista keitetty pohja, kidneypapuja , sipulia, valkosipulia, porkkanaa), punajuurista tehtyjä pihvejä ja punajuuriomenasipulisalaattia, avomaankurkkua ja paprikaa
Porkkanat ei paljoa maksa. Marjoja ja sieniä on metsät pullollaan, tosin pakastin tarvitaan.
Kurkkua, tomaattia, lehtiselleriä ja porkkanaa. Marjoja liian vähän :(
Tuo puoli kiloa on ihan naurettavan helposti täynnä. Aamupalalla höylään isojen ruisvoileipien päälle juustohöylällä puolet isosta kurkusta, vähintään 150g pelkkää kurkkua tulee jo siinä, kylkeen 100g marjoja sellaisenaan.
Lounaalla teen salaattiin pohjan esim 150 grammasta tuoretta pinaattia, kokonaisesta paprikasta ja kurkun toisesta puolikkaasta. Tässä kohtaa on puoli kiloa jo täynnä.
Lounaalla salaatin lisäksi uunissa paahdettua kurpitsaa muutama suuri lohko. Tämän päälle vielä välipala (hedelmää tai vihannesta tämäkin) ja runsas päivällinen. Kun syö kasvisruokaa niin joskus kaikki päivän ateriat ovat tuota kasvista. Olen terve ja hoikka ja jaksan kutakuinkin mitä vaan. :D
Salaattia 200g, banaani 150g, mansikoita ja mustikoita 50g, cantaloupemelonia 100g, Noista se jo tulikin. Helposti syön enemmänkin.
Oon ihan sekasyöjä, mutta ihan helposti saan 500g täyteen. Tänään oon jo syöny mustaherukoita, banaanin, omenan, porkkanaa, lanttua, punajuurta, sipulia, kikherneitä ja pinaattia.
Aamulla yleensä marjoja tai banaani jogurtin tai puuron seassa.
Lounaalla usein kasvisruokaa, keitto, salaatti, kasvispasta, kasvisomeletti tms. Usein edellisen illan tähteitä. Esim tänään eilisistä tähteistä tehty papu & uunikasvis burrito ja salaattia.
Välipaloja syon aniharvoin mutta silloin kun syon ne saattavat olla esim kasviksia ja hummusta tai joku hedelmä.
Päivälliseksikin on usein kasvisruokaa, mutta jos ei ole niin otan annoksen kylkeen joko salaatin tai kypsennettyjä kasviksia. Esim uunissa paahdetut paprikat, punasipuli, tomaatit, kesäkurpitsat ja munakoisot on herkullisia.
Lisäksi lisään kaikenlaisia kasviksia ruokiin. Esim uunissa paahdetut munakoisot toimivat tosi hyvin bolognese-kastikkeessa.
Söin äsken puolisen pakettia porkkanalettuja. Lasketaanko ne kasvikseksi?
Mustikoita desi ja banaani aamupuurossa. Omenaa välipalaksi. Ruuan kanssa lounaalla paljon salaattia ja lämmin kasvislisuke. Päivällisellä kurkkua ja tomaattia plus tietysti kypsennetyt kasvikset; sipulia ainakin ja ruokalajista riippuen paljon muutakin, lisukkeena hapankaalia tai kimchiä. Joskus otin asiakseni punnita ja kyllä niistä helposti puoli kiloa päivittäin kertyi.
Vierailija kirjoitti:
Itse syön ison sipsipussin päivässä, siitä saa jo 350 grammaa kasviksia.
Kolmasosa siitä on rasvaa
Vierailija kirjoitti:
Pyrin syömään monipuolisesti sesongin mukaan, mutta banaania, omenoita, porkkanoita syön joka viikko. Tällä hetkellä noiden lisäksi mango päivässä, nektariineja, päärynöitä. Välillä linkoan mehulingolla appelsiineja, porkkanoita ja tee smoothieita, jonka pohjana on jugurttia tai banaania antamassa makeutta. Smoothiessa useimmiten mustikkaa ja mansikkaa. Puolukkasurvosta syön myös melkein joka päivä lämpimän ruuan kanssa.
Mitä syöt, että saat tarpeeksi rautaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan mitä vaan. Tällä hetkellä paljon kurpitsaa ja porkkanaa, ympäri vuoden menee perus omena/kurkku/tomaatti/salaatti. Rakastan avokadoja, mutta pyrin eettisistä syistä käyttämään niitä aika vähän. Kesäkurpitsaa, paprikaa ja maissia menee kesällä grillikaudella eniten. Marjoja käytän puurossa ympäri vuoden, hedelmiä on usein eväänä.
Olen vege eli senkin takia kasvisten määrä nousee aika automaattisesti isompaan osaan.
Salaatti ei paina juuri mitään. Samoin kurkku ei paljoa paina.
Pitää syödä salaattipuska päivässä ja kurkku päivässä, että jotain tehoa tuon 500g tavoitteluun.
Salaattipuskassa ja kurkussa ei paljon painoa ole, ei tosin paljon ravinteitakaan. Eikö mitään muuta tule mieleen kun puhutaan kasviksista vihanneksista ja juureksista?
Vierailija kirjoitti:
Pääasiassa tomaattia, siihen on koko ajan kauhea himo. Pitäisi syödä monipuolisemmin...
Ihmiset, joilla raudanpuute, himoitsevat usein tomaatteja. Samoin raskaana olevat.
Sinänsä punnitseminen lähtee tosiaankin raakatuotteesta. Eli kuivattu tuote pitää laskea eri lailla.