Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko moraalitonta antaa 80-vuotiaalle joululahjaksi kissa?

Vierailija
18.12.2014 |

mummoni 80v (joka paremmassa kunnossa kuin minä, 30v) kärsii yksinäisyydestä ja tekemisen puutteesta. Hänellä on ollut suurimman osan elämästään kissa mutta ei nyt viimeiseen 10 vuoteen. Olisiko moraalitonta hakea löytyeläinsuojasta kissa ja viedä se hänelle joululahjaksi?  Takuulla kissa olisi hyvässä hoidossa ja riskinä lähinnä lihominen :D

Mielipiteitä? En itse ole koskaan omistanut lemmikkiä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa ei ole lelu tai lahja. Se on eläin. 

Älä hanki kissaa yllätyksenä, vaan anna joululahjaksi vaikka kortti, jossa kerrot, että voitte yhdessä käydä hakemassa kissan hänelle, jos hän niin haluaa. 

Vierailija
2/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensäkin lemmikkien antaminen lahjaksi ellei sitä ole erityisesti toivottu on moraalitonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki sinä kissa ja ota kissa mukaasi mummon luokse aina kun vierailet hänen luonaan. (mummon luvalla ja kissan suostumuksella tietysti)

Vierailija
4/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elävä olento ei ole mikään joululahja! Lemmikki on perheenjäsen ja jokainen tekee päätöksen sellaisen hankkimisesta ITSE. Voit tietysti jutella asiasta ja tarjoutua maksamaan pennun tai hankkimaan sille tarvikkeita, mutta et voi tuosta vaan viedä kenellekään lemmikkieläintä lahjaksi!

Huomaa, ettei sinulla ole mitään kokemusta lemmikeistä...

Vierailija
5/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et todellakaan hanki kissaa. Mummillasi voi olla edessä useamman viikon sairaalassoloaikoja, keuhkokuume jne. tulevina vuosina. Oletko itse valmis ottamaan kissan itsellesi silloin ja myös, kun mummisi kuolee? Kissa ei ole tavara, jota voi pitää huvikseen. Huono idea. Kissa ei myöskään korvaa ihmisen seuraa.

Vierailija
6/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ajatus, mutta mielestäni sinun pitää silloin sitoutua siihen, että huolehdit kissasta, kun mummosta aika jättää ja muutenkin autat sen kanssa, jos hän alkaa olla huonokuntoinen. Varmaan siihen on syynsä, miksi hänellä ei 10 vuoteen ole ollut kissaa. 

Vierailija
7/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana idea! Onko kissalle sitten hoitopaikka tiedossa, jos jotain yllättävää tapahtuu, sairaalareissu tms.?

Tarvikkeiden tulisi sitten myös kuulua lahjaan. Onko mummolla varaa eläinlääkärimaksuihin?

Vierailija
8/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasikymppiselle voisi kuvitella korkeintaan jotain melko iäkästä kissaa, jolla ei ole enää pariakymmentä vuotta elinajanodote, vaan korkeintaan muutama vuosi. Lahjaksi ei saa ostaa eläintä kenellekään. Lisäksi mielestäni läheisillä on moraalinen velvoite joka tapauksessa seurata, että mummot ja papat ovat siinä kunnossa, että jaksavat hoitaa kissojaan. Jos esim dementia alkaa liian pahasti vaivata, kissalla ei välttämättä ole enää turvallista olla heikolla hoidolla. (ruokailu voi unohtua vanhuksilta itseltäänkin)

Vierailija
9/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ettei, mutta toki vain mummon suostumuksella ja siten, että varaudut vaikka itse ottamaan kissan hoitoosi jos mummo on syystä tai toisesta estynyt sitä hoitamasta. Ja huonoimmassa tapauksessa ottamaan kissan kokonaan itsellesi. Käy myös välillä vilkaisemassa miten kissalla ja mummolla menee.

Vierailija
10/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kissaa! Eläinrakkaatkaan vanhukset eivät yleensä halua eläintä itselleen ja siihen on syynsä.

Pystyykö mummo oikeasti hoitamaan kissaa, vaihtamaan hiekat ja antamaan sille tarpeeksi huomiota?

Onko mummosi niin skarppi, että oikeasti huomaa jos kissa sairastuu? Se ei syö tai sillä kasvaa patti nisässä?

Kuka hoitaa kissaa, kun mummo joutuu ylllättäen sairaalaan, vanhainkotiin tai kuolee?

Oletko valmis maksamaan yksityisen kotiavun, jos kunnan kotisairaanhoidossa toimiva iltavuoron sairaanhoitaja on eläinallergikko?

Vierailija
11/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on varmasti syynsä miksei hänellä enää ole kissaa. Mitä jos vaikka kysyisit ihan suoraan?

Omilla isovanhemmilla kissa aiheutti hirveästi huolta kun joutuivat vähäksikin aikaa sairaalaan tai kävivät ihan missä vaan. Kissan takia ei lopulta voinut lähteä edes sukulaisiin, kun "miten se nyt pärjää siellä?". Tietenkin se olisi pärjännyt, mutta vanhuksen mieli on sellainen. Eläin aiheutti tosi paljon huolta ja stressiä. Pelkäsivät (ihan aiheesta) etteivät kykene hoitamaan sitä. Ihan jo tästä syystä en hankkisi kissaa mummolle.

Ja lisäksi, se lihominen ei ole eläimelle mikään pikkujuttu jolle on kiva naureskella. Se aiheuttaa ihan samoja tauteja ja ongelmia kuin ihmisellekin. Vielä enemmänkin, koska eläimillä on paljon suurempi tarve liikkua kuin ihmisellä, eikä se onnistu jos on ylensyötetty liikuntakyvyttömäksi.

Vierailija
12/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en halua kissaa, minun luonani se ihan takuulla olisi heitteillä! Olen täysin vastuuton. Kaikilla muilla sukulaisilla on kissat joten hoitaja löytyisi takuulla jos tarve vaatii. Mummo on tällainen rautarouva, lenkkeilee, ei sairauksia, elänee vielä 20 vuotta, tie vaikka enemmänkin. Puhuu aina rakkaudella ja lämmöllä menneiden vuosien kissoistaan. Hän asuu yksin "mummonmökissä" maalla, tekee itse polttopuuta jne.

lähinnä hän on hiukkasen alakuloinen kun kaikki kaverit alkaa olla mullan alla jne. Ihmiskontaktit vähenee.

ap

Vierailija
13/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytöeläintalosta et edes saa kissaa, mikäli kerrot aikeesi rehellisesti. Kissan luovutussopimuksessa on pykälä, joka kieltää eläimen luovuttamisen kolmannelle osapuolelle. Ja hyvä niin, sillä kuten jo aiemmat kommentoijat ovat todenneetkin, eläin ei ole lahja. 

Jospa annat lahjaksi lupauksen viikottaisista vierailuista? Laitatte ruokaa, syötte, siivoilet, katsotte yhdessä vanhoja valokuvia jne.

Vierailija
14/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellekään iästä riippumatta ei voi hankkia lemmikkieläintä keskustelematta ja sopimatta asiasta. Sinänsä 80-vuoden ikä ei minusta ole esteenä, jos mummo on halukas kissan ottamaan ja sitoutumaan sen hoitoon ja kykenevä sitä hoitamaan. Mutta eläin ei voi tulla yllätyksenä.

Vierailija
15/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 14:48"]

Itse en halua kissaa, minun luonani se ihan takuulla olisi heitteillä! Olen täysin vastuuton. Kaikilla muilla sukulaisilla on kissat joten hoitaja löytyisi takuulla jos tarve vaatii. Mummo on tällainen rautarouva, lenkkeilee, ei sairauksia, elänee vielä 20 vuotta, tie vaikka enemmänkin. Puhuu aina rakkaudella ja lämmöllä menneiden vuosien kissoistaan. Hän asuu yksin "mummonmökissä" maalla, tekee itse polttopuuta jne.

lähinnä hän on hiukkasen alakuloinen kun kaikki kaverit alkaa olla mullan alla jne. Ihmiskontaktit vähenee.

ap

[/quote]

Aiot siis antaa mummolle kissan, jonka asiaan millään tavalla liittymättömät sukulaiset saavat niskoilleen? Se, että itsellä on lemmikki, ei tarkoita että haluaisi tai pystyisi hoitamaan siihen päälle vielä muidenkin lemmikit!

Mitä jos nyt vaan unohtaisit tuon lahjaidean, koska se on todella HUONO.

Vierailija
16/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo olisi ottanut kissan jos haluaisi. Eläintä ei anneta lahjaksi yllättäen, niin kuin jo sanottiin.

Vierailija
18/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-vuotiaallle kissassa on herkästi ongelmana vessan siivoaminen, jos nivelet ei enää niin anna periksi. Toisaalta pysyyhän siinä paremmin kunnossa kun vähän voimistelee. 

Paremmalta esitykseltä tuntuu se, mitä täälläkin joku esitti,että käy mummon luona kylässä kissan kanssa. Ja käy siis useasti kylässä.

Harrastuskerhot tuntuisivat yksinäisyyteen paremmilta vaihtoehdoilta, vaikka kissat kivoja onkin. Tulisi juteltua ihmisten kanssa.

Vierailija
19/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huomaa ettet sä tiedä mistään mitään. Se, että sukulaisilla on kissoja, ei tosiaan tarkoita että he ottaisivat random kissan hoitoonsa. Jotkut kissat ei ensinnäkään tule yhtään toimeen toisten kissojen kanssa jne. JNE!!!

Vierailija
20/22 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo kannattaa mieluummin antaa se kortti,
jossa tarjoudut ostamaan hänelle kissan eläinsuojeluyhdistykseltä, jos hän haluaa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan