Lapsettomat häät ja välit poikki
Kaveriporukastamme eräs meni naimisiin kesällä. Kutsussa kerrottiin häiden olevan vain aikuisille. Minulla on keväällä syntynyt vauva ja sen lisäksi 2 vanhempaa lasta myös. Häät olivat toisella paikkakunnalla ja olisivat vaatineet muutaman tunnin matkustusta suuntaansa. Imetän vauvaa ja meillä ei ole tukiverkistoa, joten oli järkevämpää jäädä koko perhe kotiin. Hääparille lähetimme kortin ja toivotimme onnea.
Olemme sen ikäisiä, että kaveriporukassa myös muilla on lapsia ja osalla oli haasteita lastenhoidon ja matkustamisen kanssa, joten osa ei luonnollisesti päässyt lähtemään lapsettomiin häihin.
Nyt kuitenkin morsian on jälkikäteen suuttunut meille, ketkä emme päässeet paikalle. Hän ei puhu enää meille ollenkaan. Tämä tuli hänelle nyt ilmeisesti yllätyksenä, että lapsettomat häät saattavat karsia perheellisiä. Itse koen että päinvastoin noudatin hänen toivettaan ja jätimme saapumatta, kun en pientä vauvaa voi vielä jättää kotiin. En kokenut järkeväksi raahata hääpaikkakunnalle myöskään koko perhettäni ja jättää heitä sitten keskenään hotelliin ja mennä yksin häihin muutamaksi tunniksi.
Mitä ihmettä pitäisi tehdä? Täytyykö vain hyväksyä, että en voi miellyttää tätä morsianta ja kaveruutemme oli tässä...
Kommentit (126)
Mun häistä ei jäänyt pois kuin 2 pikkuserkkua ja hekin tekosyiden varjolla.
Juu nou hätä. Jos tuosta kovasti suuttuu, vaikka korttisi oli varmasti rakastava ja lämmin, eikä mitään ilkkumista tyyliin no en sitten tuu häihin kun ei kerta mun lapsetkaan pääse, niin ei siinä sitten mitään, suuttuu jos suuttuu.
Ootko varma että tuosta suuttui? Josko muuten vaan ei ole nyt ollut yhteydessä? Kyllästynyt vauvallisten vauvamaailmaan? Itse toivoo raskautta eikä se meinaa onnistua, niin vauvojen näkeminen tuottaa kipeitä tunteita?
Mahomorsian, tottakai kirpaisisi juhlia omia häitä kaikkien lasten melskatessa ja muistuttaessa, ettei hääpari tule lapsia saamaan. Muuten tuskin olisi lapsettomia häitä järjestänyt jos isolla osalla kutsutuista olisi pieniä lapsia tai ainakin olisi sitten keskustellut etukäteen järjestyykö ihmisillä se lastenhoito. Veikkaan, että hänellä on vaikeeta eikä välttämättä käyttäydy kovin rakentavasti lapsettomuuskriisissään. Vela olisi varmaan rennompi.
Et voi asialle mitään. Voit käyttäytyä täysin normaalisti, anteeksipyyntöä et ole velkaa kun et ole tehnyt mitään väärin. Ota sinä yhteyttä kaveriisi ihan tavallisesti - jos hän ei halua olla tekemisissä, ei ystävyys kovin vahvalla pohjalla ollut alkujaankaan. Mutta se on hänen valintansa.
Itsekin pidin lapsettomat häät eikä olisi tullut mieleenkään suuttua niille parille perheelle, jotka eivät sen takia päässeet tai halunneet tulla.
Vierailija kirjoitti:
Mun häistä ei jäänyt pois kuin 2 pikkuserkkua ja hekin tekosyiden varjolla.
Lisään, että mekään ei kutsuttu lapsia.
Jos kutsuu lapsia, niiden vanhempien aika menee lapsistaan huolehtimiseen.
Halusin häät ilman lapsia, jotta voidaan juhlia aikuisten kesken. Alkoholia ei ollut tarjolla
Itse tekisin niin, että häiden iltajuhla olisi lapseton, mutta päivällä oleva vihkimistilaisuus, ruokailu ja ohjelma ihan kaikille.
Lapsettomat häät ovat tietysti ok, mutta eihän siitä voi närkästyä jos joku ei pääse paikalle kun ei saa lapsille hoitajaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Juu nou hätä. Jos tuosta kovasti suuttuu, vaikka korttisi oli varmasti rakastava ja lämmin, eikä mitään ilkkumista tyyliin no en sitten tuu häihin kun ei kerta mun lapsetkaan pääse, niin ei siinä sitten mitään, suuttuu jos suuttuu.
Ootko varma että tuosta suuttui? Josko muuten vaan ei ole nyt ollut yhteydessä? Kyllästynyt vauvallisten vauvamaailmaan? Itse toivoo raskautta eikä se meinaa onnistua, niin vauvojen näkeminen tuottaa kipeitä tunteita?
Tiedän hänen suuttuneen meille, ketkä emme päässeet, koska kaasot kertoivat morsiammen pahoittaneen mielensä eikä hän halua enää olla tekemisissä.
En halua tästä ketjusta mitään lapsettomat vs lapselliset häät jankkausta. Kaikki voivat varmaan päättää itse häidensä vieraslistasta ja vieraat päättävät itse pääsevätkö he osallistumaan, eikö?
Ap
Haluan vielä lisätä, että ilmeisesti morsiamesta tuntuu, että meille hänen hääjuhlansa ei ollut tärkeä asia, kun emme tehneet enemmän järjestelyjä, jotta olisimme päässeet tulemaan. Hän siis kokee ettei meidän mielestä hänen häillään ollut mitään väliä.
Mielestäni tämä ei kyllä meillä perheillä ollut tarkoituksena vähätellä hänen häitänsä, vaan käytännön ongelmat osallistumiseen vain olivat osallistumisen esteenä.
Tässä ei ollutkaan nyt kyse siitä, saako järjestää häät ilman lapsia. Sehän on makuasia, mutta tietenkin saa järjestää. Jos olet käyttäytynyt itse puhtaasti (eli et ole takanapäin ruikutellut häiden lapsettomuudesta ja levittänyt negaa, joka on voinut kantautua morsmaikun korviin tms.), sinussa ei ole vikaa.
Lapsettomat eivät aina (usein kyllä) tajua, mikä vaiva pienten lasten vanhemmille on järkätä edes se pari tuntia omaa aikaa. Lisäksi sitä paria tuntia ei haluaisi käyttää häissä, vaikka ihania juhlia ovatkin. Ihan kärkeen menee oman ajan ja yksinolon tarve monella. Näin se vaan on, olipa siitä muut mitä mieltä tahansa.
Anteeksi nyt, mutta tuntuu siltä että monille häistä on enemmän harmia kuin iloa. Nykyään nuo (täydellisyys) vaatimukset ovat niin kovat että moni varmaan pelkää mennä häihin ettei pilaa koko juhlaa. Polttarit ja yöpymiset maksavat maltaita ja häälahjaksi halutaan rahaa. Miksi morsian ei voi itse kertoa vaan laittaa kaasot asialle? Miksi kaasot suostuvat toimimaan viestintuojina? Mielestäni erikoista.
Kyllä minun mielestäni on tärkeämpää olla oman pienen vauvan kanssa, kuin jonkun noin hölmön eukon häissä. Lapsi on pieni vauva vain kerran - nuo häät tuskin tulevat olemaan rouvan ainoat.
Lapsettomat harvoin käsittävät sitä, että lapset ovat vanhemmilleen kaikkein tärkein asia koko maailmassa ja kaikenmaailman kissanristiäiset ovat arvojärjestyksessä jossain todella kaukana. Ei kukaan normaali ihminen laita imeväisikäistä hoitoon jonkun toisen ihmisen jonninjoutavien juhlien takia.
Teit ihan oikein kun jätit menemättä, ja jos jostain käsittämättömästä syystä edelleen haluat tuollaisen ihmisen vielä elämääsi "ystäväksesi," niin sinun ei auta kuin toivoa, että hän jonain päivänä kasvaa aikuiseksi, osaa tarkastella omaa toimintaansa ja havaitsee toimineensa idioottimaisesti suuttuessaan tuollaisesta. Itse olisin vain onnellinen päästessäni noin helpolla eroon tuollaisesta ns. ystävästä.
Morsiamet tietenkin haluavat unelmiensa prinsessahäät, mutta heiltä jää huomaamatta, että osallistujat eivät välttämättä halua osallistua. Vapaa-ajalla on nykyään muutakin tekemistä, kaikki muutkin pitävät hyvin samanlaiset häät ja kun kerrankin hommaa vapaa-aikaa lapsista, miksi lähtisi jonkun toisen häihin?!
Jos olet pistänyt kortin ja pahoitellut asianmukaisesti, että ette vauvan vuoksi pääse, et ole tehnyt mitään väärää. Se, joka syyttä suuttuu, se lahjatta leppyy, kuten vanha sanontakin sanoo.
Meillä oli kesällä häät enkä edes pannut merkille, ketkä eivä päässeet mukaan. Osallistujatiedot menivät siskolleni eikä hän kouhkannut, että se ja tämä eivät tulekaan. Lapsettomat häät halusin siksi, että niin monessa perheessä pyöritään vain lapsen ympärillä enkä halunnut, että kirkossa jonkun lapsi huutaa sillä hetkellä, joka on minulle tärkeä. Itse juhla oli ihana, tärkeimmät ihmiset olivat paikalla ja ne vähemmäntärkeät ns. kiintiökutsuttavat eli kutsutta jäämisestä loukkaantuvat jäivät saapumatta.
Aika monelle paikalle saapumattomalle en tosin ole sanonut sanaakaan häiden jälkeen ja aika lailla siksi, että he ovat pysytelleet kesän ajan perheineen mökillä tms. ja nyt syksyllä päivähoitorumba vie paljon aikaa. Enkä viitsi soitella vain kuullakseni, että olisi tultu häihin, mutta kun ei saanut ottaa lapsia mukaan, niin ollaan nyt vihaisia.
Ymmärrän hyvin miksi joku haluaa lapsettomat häät ja heillä on siihen täysi oikeus. Itsekin jätän häihin mennessä lapset mieluiten hoitoon, sillä rakastan häitä ja lapsille ne taas ovat yleensä aika tylsiä juhlia. Saan myös itse keskittyä täysin siihen juhlaan, eikä tarvitse höösätä lasten perässä.
Mielestäni lapsettomissa häissä pitäisi olla (ja yleensä on ollutkin) sellainen käytäntö, että alle puolen vuoden ikäiset imetettävät vauvat ovat olleet tervetulleita juhliin, koska ei heitä voi oikein hoitoonkaan jättää.
Itse ainakin olen pitänyt läheisteni häitä niin tärkeänä, että olen järkännyt hoitajan sille päivälle. Häistä kun ilmoitetaan hyvin etukäteen, niin ei ole ollut ongelma. Ei meilläkään yhteistä vapaa-aikaa mieheni kanssa liikaa ole, mutta olen ajatellut, että sitä enemmän hääpari arvostaa vaivannäköämme. Ja suurin osa hääpareista onkin lahjan sijaan toivonut aikaa, mikä on tosi kaunis ajatus. Yhteinen aika on arvokasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun mielestäni on tärkeämpää olla oman pienen vauvan kanssa, kuin jonkun noin hölmön eukon häissä. Lapsi on pieni vauva vain kerran - nuo häät tuskin tulevat olemaan rouvan ainoat.
Lapsettomat harvoin käsittävät sitä, että lapset ovat vanhemmilleen kaikkein tärkein asia koko maailmassa ja kaikenmaailman kissanristiäiset ovat arvojärjestyksessä jossain todella kaukana. Ei kukaan normaali ihminen laita imeväisikäistä hoitoon jonkun toisen ihmisen jonninjoutavien juhlien takia.
Teit ihan oikein kun jätit menemättä, ja jos jostain käsittämättömästä syystä edelleen haluat tuollaisen ihmisen vielä elämääsi "ystäväksesi," niin sinun ei auta kuin toivoa, että hän jonain päivänä kasvaa aikuiseksi, osaa tarkastella omaa toimintaansa ja havaitsee toimineensa idioottimaisesti suuttuessaan tuollaisesta. Itse olisin vain onnellinen päästessäni noin helpolla eroon tuollaisesta ns. ystävästä.
Ihmeellinen oletus, että vain lapsettomat järjestävät lapsivapaat häät. Olen ollut monissakin häissä joissa ei ole ollut lapsia, vaikka hääparilla on itsellään lapsia. Vihkimisessä ovat hääparin lapset olleet paikalla ja sitten lähteneet hoitajan kanssa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kesällä häät enkä edes pannut merkille, ketkä eivä päässeet mukaan. Osallistujatiedot menivät siskolleni eikä hän kouhkannut, että se ja tämä eivät tulekaan. Lapsettomat häät halusin siksi, että niin monessa perheessä pyöritään vain lapsen ympärillä enkä halunnut, että kirkossa jonkun lapsi huutaa sillä hetkellä, joka on minulle tärkeä. Itse juhla oli ihana, tärkeimmät ihmiset olivat paikalla ja ne vähemmäntärkeät ns. kiintiökutsuttavat eli kutsutta jäämisestä loukkaantuvat jäivät saapumatta.
Aika monelle paikalle saapumattomalle en tosin ole sanonut sanaakaan häiden jälkeen ja aika lailla siksi, että he ovat pysytelleet kesän ajan perheineen mökillä tms. ja nyt syksyllä päivähoitorumba vie paljon aikaa. Enkä viitsi soitella vain kuullakseni, että olisi tultu häihin, mutta kun ei saanut ottaa lapsia mukaan, niin ollaan nyt vihaisia.
Ihanaa uhriutumista. :D
Ei, kukaan ei varmasti ole vihainen sulle siitä, että olet pitänyt lapsettomat häät. Osa jättää osallistumatta sen vuoksi ja osa olisi joka tapauksessa jättänyt osallistumatta.
Kolmikymppisillä tuppaa olemaan useammatkin häät joka kesä, ja sukulaisten häitä vielä pitkään sen jälkeenkin. Hyvä vaan, ettei kaikkiin tarvitse osallistua. Jotkut morsiamet kuvittelevat tekevänsä palveluksen lapsiperheille pitämällä lapsettomat häät. "Saatte ihanaa yhteistä aikaa!" Suhaamalla autossa pitkin maaseutua (pitäähän kirkon olla hieno ja hääpaikan vielä hienompi), istumalla siellä pöydässä tuntemattomien kanssa, syödä ne samat ruuat ja kakut, katsoa samat ohjelmat?
Ei kuule, kyllä pikkulasten vanhemmat ovat mieluummin nukkumassa tai nussimassa tai jos syömässä, täysin kahden kesken omavalintaisessa paikassa.
Mulla on lapsia ja kerran oon ollut häissä ennen kuin oli lapsia. Oli aivan saaatanan tylsää enkä ole menossa kenenkään häihin enää koskaan. Hyvä jos voi sanoa, että ei saada lapsia hoitoon. Useimpiin häihin ovat valitettavasti tervetulleita, mutta jotain menoa oon kyllä keksinyt aina samaan aikaan.
Haluatko olla moisen idarin kanssa vielä kaveri? Itse menin naimisiin 90-luvulla, jolloin häät oli vielä PERHEjuhla ja paikalla oli kaikki vauvasta vaariin. Ja ihan oli hyvät häät, bilettämäänkin ehdittiin sen illan aikana, eikä kukaan pahoittanut mieltään, paitsi bestmanin silloinen tyttis, mutta se nyt veti herneen nenään ihan kaikesta muutenkin.