Työkyvyttömyyseläkkeen hakeminen ja työmarkkinatuki
Onko kellään tietoa työkyvyttömyyseläkkeen hakemisesta samalla, kun on työnhakijana? Katkeaako työmarkkinatuki kunnes eläkehakemus on käsitelty?
Kiitos etukäteen.
Kommentit (60)
Saat työmarkkinatukea normaalisti siihen asti kun saat sairauspäivärahaa. Jos et pääse sair.p. rahalle jatkuu työm.tuki ihan normaalisti eläkehakemuksen ajan.
Kumpaa eläkettä haet, osatyökyvyttömyyseläkettä vai täyttä? Ennen täyden eläkkeen myöntämistä pitää olla vuosi sairaluslomalla, osatyökyvyttömyyseläkkeen kohdalla ei tarvitse. Sairauslomaa ei tarvita myöskään silloin, kun osatyökyvyttömyyseläkkeellä ollessa haetaan täyttä eläkettä.
Työttömänä on siihen asti, että työkyvyttömyyseläke alkaa.
Osatyökyvyttömyyseläkettä ei enää ole. Se on nykyisin kuntoutustuki ja se on määräaikainen. Sitä voidaan jatkaa aina määräajan kuluttua. kuntoutustuelle pääseminen ei vaadi sairaspäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Osatyökyvyttömyyseläkettä ei enää ole. Se on nykyisin kuntoutustuki ja se on määräaikainen. Sitä voidaan jatkaa aina määräajan kuluttua. kuntoutustuelle pääseminen ei vaadi sairaspäiviä.
Hetkinen. Hain sairauden takia eläkettä. Ei annettu. Olen siis työmarkkinatuella nyt. Kyllä eläkettä saa hakea uudestaan, kun asia ei ole muuttunut, ja mahdollisesti huonontunut.
Ensin ollaan se vuosi sairaslomalla. Sitten yleensä haetaan kuntoutustukea eli määräaikaista TK eläkettä. Kun siinä on oltu vuosia niin haetaan toistaiseksi voimassa olevaa eläkettä. Näiden aikana ei yleensä olla työnhakijoita. Terv. TK eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen. Hain sairauden takia eläkettä. Ei annettu. Olen siis työmarkkinatuella nyt. Kyllä eläkettä saa hakea uudestaan, kun asia ei ole muuttunut, ja mahdollisesti huonontunut.
Eipä tuossa ole toivoa päästä eläkkeelle.
Mun kaveri sanoi saaneena päätöksen, errä saman syyn takia ei voi hake työkyvyttömyyseläketrä (en muista miten pitkään aikaan)
Oli kuntoutustuella vuoden ja se oli maksimi. Joutui takaisin työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri sanoi saaneena päätöksen, errä saman syyn takia ei voi hake työkyvyttömyyseläketrä (en muista miten pitkään aikaan)
Oli kuntoutustuella vuoden ja se oli maksimi. Joutui takaisin työhön.
Niin. Siksi ainakin minä pidän ehkä 3 vuoden tauon. Ei minulla ole keski-ikäisenä ja sairaana edes toiveita saada työtä, joten... Kyllä se eläke pitää joskus myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et ilmeisesti valittanut hylkypäätöksestä . Eläkehakemuksen käsittely vie nykyisin 2-3 vuotta valituksineen. Ja sinä aikana voi aina lähettää uusia asiaan vaikuttavia sairausdiagnooseja sinne jos niitä tulee. toki voi uudenkin hakemuksen tehdä, en tiedä mitä hyötyä siitä on jos ei tule jotain uutta. Kuntoutustuki on vähän eri, se on määräaikainen työkyvyttömyyseläke. Lääkäri antaa siihen jatkoa tai se muutetaan pysyväksi työkyvyttömyyseläkkeeksi.
Jos olet syntynyt ennen 1.9. 1958 saat eläketuen. Se on takuueläke joka jatkuu siihen asti kun pääset eläkeikääsi. Katso kelan sivuilta tarkemmin.
Jos työnhakijalla on työkyv.eläkehakemus sisällä, voiko häneen kohdistaa työvoimapoliittisia toimenpiteitä tänä aikana (karenssi, työkokeilu jne), joskus aiemmin oli näin?
Vierailija kirjoitti:
Jos työnhakijalla on työkyv.eläkehakemus sisällä, voiko häneen kohdistaa työvoimapoliittisia toimenpiteitä tänä aikana (karenssi, työkokeilu jne), joskus aiemmin oli näin?
Jos on sairaslomalla päätöstä odottaessa niin ei voi. Jos ei ole sairaslomalla niin on työnhakija ja eipä silloin saa kuntoutustukeakaan kun on selvästi työkykyinen
kun täytätte 60v eläkkeelle pääsy helpottuu. Ja pyytäkää työkkäristä tai kunnalta lähete työkykyselvitykseen, ne ovat velvollisia sen antamaan. Siitä on laki olemassa jos ne alkavat väittää vastaan. Kehottavat menemään terkkariin hakemaan lääkäristä lausuntoa mutta siitä ei ole mitään hyötyä ellette ole kuolemansairas. Työkykyselvityksessä saatte myös halutessanne psykiatrin ja neuropsykologin, fysiatrin ym. tutkimuksia ja esim. magneettikuvauksen. Pitäkää puolenne teillä on oikeus niihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et ilmeisesti valittanut hylkypäätöksestä . Eläkehakemuksen käsittely vie nykyisin 2-3 vuotta valituksineen. Ja sinä aikana voi aina lähettää uusia asiaan vaikuttavia sairausdiagnooseja sinne jos niitä tulee. toki voi uudenkin hakemuksen tehdä, en tiedä mitä hyötyä siitä on jos ei tule jotain uutta. Kuntoutustuki on vähän eri, se on määräaikainen työkyvyttömyyseläke. Lääkäri antaa siihen jatkoa tai se muutetaan pysyväksi työkyvyttömyyseläkkeeksi.
Miksei uudesta hakemuksesta ole hyötyä? Jos on koko ajan työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Onko sinulla edes 300 päivää täynnä sairaspäivärahaa mikä on edellytys kuntoutustuelle? Ei mistään työttömyyskorvaukselta eläkkeelle mennä. Siinä on polku mikä kuljetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Pitäisi olla ensin sairaslomalla todetun työkyvyttömyyden vuoksi, työmarkkinatuelta ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Uudestaan lääkäriin jos ei ole terve.
Vierailija kirjoitti:
jos et ole sairaspäivillä niin olet ihan normaalisti työkkärin asiakas ja kaikkien toimenpiteiden alainen.
Ei katkea, vaan päinvastoin pitää toimia noin. Eläkehakemuksen käsittely kestää tyypillisesti kuukausia. Jos saa eläkkeen, työmarkkinatuki peritään sitten pois takautuvasti maksetusta eläkesummasta.
Miksi se katkeaisi?
Jos eläke myönnetään, niin mietit tietty, että mistä päivästä lähtien, siitä päivästäkö kun olet hakemuksen täyttänyt vai siitä päivästä kun eläkepäätös on tehty...
Voisit kysyä kelalta asiasta.