Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkyvyttömyyseläkkeen hakeminen ja työmarkkinatuki

Vierailija
18.10.2021 |

Onko kellään tietoa työkyvyttömyyseläkkeen hakemisesta samalla, kun on työnhakijana? Katkeaako työmarkkinatuki kunnes eläkehakemus on käsitelty?

Kiitos etukäteen.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kellään eds tai muu ennallaan pysyvä sairaus, joka oikeasti estää työnteon, mutta eläkkeelle ei van pääse?

Miten toimitte? Pelkään joutuvani jonnekin ja sitten taas pitkään kärsin kivuista.

Laita Kelaan vaan viesti että "en pärjää ilman 100% toimeentulotukea"

Näin ollen ne ei miinusta sinun toimeentulotukea siihen -20% kun kieltäydyt

En toimeentulotukea hakea voi, sillä en halua menettää ainoa henkireikä, eli 70-luvun alkuperäiskuntoista mökkiä, jota mulla ei ole varaa korjata.

Työmarkkinatuki vain. Huh, huh.

No huh huh vaan itsellesi, sillä eihän sitä mökkiä voi menettää sillä että hakee toimeentulotukea. 

Toimeentulotukea ei saa, jos on mökki.

Vierailija
42/60 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kellään eds tai muu ennallaan pysyvä sairaus, joka oikeasti estää työnteon, mutta eläkkeelle ei van pääse?

Miten toimitte? Pelkään joutuvani jonnekin ja sitten taas pitkään kärsin kivuista.

En toimeentulotukea hakea voi, sillä en halua menettää ainoa henkireikä, eli 70-luvun alkuperäiskuntoista mökkiä, jota mulla ei ole varaa korjata.

No huh huh vaan itsellesi, sillä eihän sitä mökkiä voi menettää sillä että hakee toimeentulotukea. 

Saa sitä hakea, eikä omistusasunto ole este, jossakin on asuttava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos ei asu siellä?

Vierailija
44/60 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on kesäasuttavasta pienestä mökistä.

Lisäksi on talviasuttava "luukku"

Vierailija
45/60 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusallista hake työpaikkoja, kun tietää, ettei pysty työhön.

Vierailija
46/60 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaa siihen sitten että ei vaan pysty vaikka haluaisi. 

Vierailija
47/60 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnhakijan pitää leikkiä työkykyistä, muuten ei saa työttömyyskorvaustakaan. 

Vierailija
48/60 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytäkää työkykyselvitykseen työkkäristä tai kunnan sos. aalityöntekijältä lähete. ei terkkarin lausunnot riitä ne on pelkkää pelleilyä. ne ei vaan työkkärissä työkykyselvitystä yleensä tarjoa koska se maksaa niille n. 1000e. mutta ovat kumminkin velvollisia sen järjestämään jos on tarve. siitä on laki olemassa.

Vierailija
49/60 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnhakijan pitää leikkiä työkykyistä, muuten ei saa työttömyyskorvaustakaan. 

Valehdella ei tarvitse, joten voi kertoa totuudenmukaisesti terveydentilastaan vaikka suinkaan ei ole pakko, mutta motivaatiota kyllä edellytetään, että on työhaluja.

Vierailija
50/60 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri sanoi saaneena päätöksen, errä saman syyn takia ei voi hake työkyvyttömyyseläketrä (en muista miten pitkään aikaan)

Oli kuntoutustuella vuoden ja se oli maksimi. Joutui takaisin työhön.

Ei pidä paikkaansa. Jos tulee hylky, niin kannattaa kysyä sen perustelut. Valitusta ei kannata tehdä vaan hankkia parempi lääkärinlausunto ja tehdä parempi hakemus.

Joku väitti, että osatyökyvyttömyyseläkettä ei ole. Milloin se on muuttunut? Minä pääsin sille 2010-luvun alkupuolella eikä siinä ollut päättymispäivää, ihan toistaiseksi oli.

Vierailija
51/60 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon väärää tietoa jo ensimmäisellä sivulla. Kannattaa katsoa kelan sivuilta, tai mistä sitten eläkettä haetkaan. Olen itse saanut työmarkkinatukea moneen otteeseen normaalisti siihen asti, kunnes tuli hyväksytty päätös sairauspäivärahasta/kuntoutustuesta. Tuon ajan työmarkkinatuki perittiin sitten takaisin (veronpalautukset sain jälkikäteen). Pysyvää eläkettä en ole hakenut.

Vierailija
52/60 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kannattaa huomioida että Suomessa voi sairaspäivärahaa saada vain 300 päivää jonka jälkeen on järjestelmän mukaan terve vuoden verran. Yleensä silloin on peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella jos kuntoutustukea eli määräaikaista eläkettä ei myönnetä.

Työttömät ovat ministeriön mukaan "yliedustettuja" hylätyissä eläkepäätöksissä eli se vaikeuttaa asiaa. Muutenkin kuntoutus on aina ensisijainen vaihtoehto ennenkuin mitään eläkettä aletaan edes miettiä.

Eläkkeitä ei myönnetä todellakaan helposti. Itsellä usea diagnoosi ja asiantuntijalääkärin lausunto työkyvyttömyydestä ei riittänyt eläkeyhtiön kuntoutustukeen.

Vierailija
53/60 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri sanoi saaneena päätöksen, errä saman syyn takia ei voi hake työkyvyttömyyseläketrä (en muista miten pitkään aikaan)

Ei pidä paikkaansa. Jos tulee hylky, niin kannattaa kysyä sen perustelut. Valitusta ei kannata tehdä vaan hankkia parempi lääkärinlausunto ja tehdä parempi hakemus.

Joku väitti, että osatyökyvyttömyyseläkettä ei ole. Milloin se on muuttunut? Minä pääsin sille 2010-luvun alkupuolella eikä siinä ollut päättymispäivää, ihan toistaiseksi oli.

jos saa työeläkettä niin silloin saa osatyökyvyttömyyseläkettä. tiesitkö hakiessasi että sinulle lasketaan eläke sen osaaikatyön palkan mukaan? jos olet aikaisemmin tehnyt kokoaikatyötä niin menetit ison osan eläkkeestäsi.

Vierailija
54/60 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa, osatyökyvyttömyyseläke on olemassa.

Vierailija
55/60 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muu omaisuus katsotaan perustoimeentulotuessa varallisuudeksi, joka tulisi realisoida ennen tuen myöntämistä. Poislukien asunto jossa vakituisesti asutaan (mökki ei lukeudu tähän). Joskus myös auto on tämän ulkopuolella, jos se katsotaan liikkumisen vuoksi välttämättömäksi (työmatkat, koulumatkat tmv.)

Vierailija
56/60 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos saa työeläkettä niin silloin saa osatyökyvyttömyyseläkettä. tiesitkö hakiessasi että sinulle lasketaan eläke sen osaaikatyön palkan mukaan? jos olet aikaisemmin tehnyt kokoaikatyötä niin menetit ison osan eläkkeestäsi. &#13

Tiesitkö, että kaikki ei elä sinne eläkeikään asti?

Vierailija
57/60 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun täytätte 60v eläkkeelle pääsy helpottuu. Ja pyytäkää työkkäristä tai kunnalta lähete työkykyselvitykseen, ne ovat velvollisia  sen antamaan.   Siitä on laki olemassa jos ne alkavat väittää vastaan.  Kehottavat menemään terkkariin hakemaan lääkäristä  lausuntoa mutta siitä ei ole mitään hyötyä ellette ole kuolemansairas.  Työkykyselvityksessä saatte  myös halutessanne psykiatrin ja neuropsykologin, fysiatrin ym. tutkimuksia ja esim. magneettikuvauksen.  Pitäkää puolenne teillä on oikeus niihin!

Vuosikausia olen taistellut ja nyt vasta saan apua. Sattui onneksi kohdalle ahkera lääkäri. Sairauslomaa, magneettikuvaus, kuntoutusselvitystä ym. Kyllä on saanut olla äkäinen ja vaativa, suorastaan hankala ihminen.

Vierailija
58/60 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tämä tämä. Vielä kun te-virkailijat sanovat että "älä kerro" työnantajalle. Mielenkiintoisia ilmeitä työnantajilla kun kertoo mitä te-virkailijat käskevät sanomaan. Terveyskeskuksessa lääkäritkin ohjeistaa että maksata sairauksien hoitaminen työnantajalla vaikkei sairaudet sen työnantajan työssä ole edes syntyneet. Vastuun siirtelyä ja pakoilua joka paikassa. Tämä systeemi on mätä.

Itse en koskaan lupaa mitään niin kauan kuin olen osatyökykyinen, en halua valehdella. Arvostan työnantajaa, kun olen itsekin ollut esimiehenä ja palkannut ihmisen joka jätti kertomatta mt-ongelmistaan eikä sitten kyennyt niihin perustyötehtäviin joita häneltä vaadittiin. Työpaikat eivät ole mitään kuntoutuspaikkoja eikä toipumispaikkoja. Yrittäjät eivät ole hyväntekijöitä vaan tarvitsevat työkykyisen joka tekee palkkansa eteen työtä. 

Vierailija
59/60 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pyytäkää työkykyselvitykseen työkkäristä tai kunnan sos. aalityöntekijältä lähete. ei terkkarin lausunnot riitä ne on pelkkää pelleilyä. ne ei vaan työkkärissä työkykyselvitystä yleensä tarjoa koska se maksaa niille n. 1000e. mutta ovat kumminkin velvollisia sen järjestämään jos on tarve. siitä on laki olemassa.

Meilläkin rikas kaupunki vetkutteli vuoden tuota työkykyselvitystä. Ilmeisesti epäilivät että valehtelen vaikka näkivät että pystyn hädin tuskin kävelemään. Nyt se on pitänyt tehdä jo kahdesti kun aina löytyy lisää tutkittavaa ja kunto vain huononee.

Vierailija
60/60 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee, se tarvitsee oikean diagnoosin. Ei työkyvyttömyyseläkkeelle pääse migreenistä tai fibromyalgiasta tai muista sellaisista sairauksista. Aika moni kuvittelee että epämääräisillä säryillä pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle, niin se ei mene. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi