YRITYS PÄÄLLÄ 2015
Niin siinä kävi, etten itse ainakaan kauan toivottua plussaa tämän vuoden puolella saa eli yritys jatkuu vuonna 2015! :D
Itse aion vielä ainakin seurailla ketjun Yritys päällä 2014 keskustelua, mutta sitä mukaan, kun yritys vuodelle 2015 siirtyy, niin tervetuloa seuraksi tänne jatkamaa keskustelua ja viimeistään sitten vuoden vaiteessa!
Kommentit (2463)
Voi vitsi miten paljon kirjoittelua!
Pahoittelut Noorav negasta :(
Meillä on sukulaiset suoraan kysyneet et koska pieni tulee häiden jälkeen (häät 6/2014) ja se onnistuttu kiertäen ohittaa. Jolleikki vitsinä mies heittää et heti ku toi suostuu ;) Ja osassa vaihdetaan puheenaihetta :DDD
Pioni1 joko jännää? ;) ON: Kun oon päässy taas töihin lomilta ni aikakin on menny sikapaljon nopsemmin :D Tajusin meinaa just on et on kiertopäivä 26/25! Yövuoroa pukkaa joten uskoisin sen sekoittavan pakkaa. Lisäksi kierto ei ole aivan vielä tasaantunut joten olen päättänyt testata vasta viikonloppuna. Jotenkin nyt on sellainen seesteinen fiilis eikä pakonomaista tarvetta testata heti. En tie mist seki johtuu ku oon intona testaillu väärinäki aikoina :D Toki mulla on ens ma työhöntulotarkastus vakipaikkaa varten ni jotenki en sinne tahtois kertoo olevani raskaana vaikka se ei vaikutakka paikan saantiin tai ainaka pitäis :DDD Tuskin vaikuttaa. Toisaalta mul pitäis antaa jäykkäkouristuspiikki, tietääks joku voiks sellaisen ottaa vaiks on raskaana?
Ps, kiitos Legolatar sä se aina jaksat kannustaa muita! <3
Huomenta kaikille!
Ei mekään olla tästä yrittämisestä kellekkään sanottu. Anopin mielestä olen jo viimeiset 5 vuotta ollu raskaana.. :) Jos erehyin 2 keksiä kahvin kanssa ottamaan niin se oli jo ihan varma asiasta. :D Aina huumorilla menty. Tosiaan ku eihän tässä tiedä että milloin on tähdet kohdallaan ja kuu oikeassa asennossa et milloin tärppää.. Legolatarella hyvä pointti tuo että kannattaa suhtautua raskautumiseen kuin siihen menisi vuosi.Siis niin totta!! Minusta kaikilla asioilla on tarkoituksensa. Yritän nyt suhtautua rennommin tuohon raskaus asiaan ja keskittyä muihin juttuihin.. :) Onneksi juhlia tulossa ja kesää odotellessa! :)
Pitää vielä hehkuttaa että itestä on ainakin mukavaa käydä täällä lukemassa muitten kuulumisia ja yhdessä jännäämässä..!! Tottakai plussa kaikille toivoen!! :)
Ambrosiaalle paljon voimia ja jaksamisia!! "Halaus"! Olet ajatuksissani!!
Aurinkoista torstaita kaikille!! :)
Rennompi, menkkoja odotteleva Savannah85
Mikä tää on? Näkyykö kuva?
Onko tää pieleenmennyt raskaustesti / positiivinen raskaustesti ?
Tein nyt aamulla, ruskean vuodon kp 28/28.
Ja HUOM: Ei ole roskishaamu, vaan kuva otettu noin 2 min. kuluttua testin tekemisestä.
Tämä on luomukierto, eli 4 clomikierron jälkeinen kierto. Toukokuussa on sovittuna FSH-hoito, ja syksyksi IVF. (Menikös kirjainyhdistelmät oikein?) NIIN ETTÄ MIKÄ TÄÄ TESTI NYT ON?????
Heippa kaikki,
sori oon vietelly aika hiljaiseloa tän palstan suhteen nyt alkukierrosta, mut kaipa sitä vois taas vähän päivittää kuulumisia. :) Ensiksi haluan toivottaa onnea kaikille jotka sen maagisen plussa on saanut tässä kuussa <3. Kaipa se onni suo meille muillekin joskus sen täydellisen onnen. Sitä odotellessa. :)
Mites käyttääkö täällä kaikki ovis testejä? Onko ne ihan must have juttu jos haluaa raskaaksi? En ole vieläkään niitä ostanut, kun jotenkin tuntuu että luulisi tärppäävän ilmankin. Anteeksi kun kyselen tyhmiä, mutta entäs ovulaatio? Onko se kellon tarkka? Tai onko meillä miehen kanssa tekniikka ihan hukassa kun ollaan otettu nyt sellanen menetelmä, että peitto heiluisi aina monena päivänä peräkkäin mahdollisen ovulaation lähistöllä? Mulla on kännykässä sellanen sovellus joka näyttää kierron vaiheet ja mahdollisen ovulaatio päivän ja peittoa heiluteltu 5 päivää ennen sitä ovis päivää ja pari päivää sen jälkeen... Näin siis tehty viime kierrossa ja tässä kierrossa myös tarkoitus. Onkohan meidän taktiikka ihan hakoteilla?? :D
Nyt pitäs olla stressaamatta niin paljon ku viime kierrossa. Eihän tästä muuten tuu yhtään mitään. Noh viikonloppuna on kummitytön ristiäiset niin ehkä se saa ajatukset muualle raskautumisesta ainakin hetkeksi. :D
Anteeksi tää omanapailu, mutta vaikea päästä heti kiinni muiden kuulumisiin, kun ei paljon ole lukenut palstaa nyt. Lupaan taas olla vähän aktiivisempi täällä. :D
Melinah, mulla on vähän sama fiilis et onko tekniikka hukassa. Kyllähän niitä lapsia tehdään ilman testiäkin, ja musta ne on turhia jatkuvassa käytössä jos vähäänkään on käryä koska ovis on. Mä oon nyt yhen kierron kokeillu, viivat täsmäs mun oviskipujen kanssa mutta en mä niist ihan varmuutta saanu koska se oikea h-hetki olis.
Aattelin sitä digitaalista mut nyt oon sitä mieltä et oikeesti vaan harrastettava sitä seksiä oikeeseen aikaan, ja riittävästi. Ja kuinka moni täälläkin varmasti harrastaa seksiä juuri oikeeseen aikaan ja silti ei tärppää, ni eipä siinä ne ovistestit paljon helpota.
Olisko vähän ehkä psykologistakin tää testailu, jos sä tiedät et nyt on testin mukaan ovis, seksi hoidettu ja ei tärppää, ni onkohan pettymys suurempi?
Kapakala, mä en nää mitään kuvaa mut se taitaa taas johtua tästä mobiilisovelluksesta.
Kyllä rupeaa toivo tämänkin kierron suhteen hiipumaan, kroppa tuntuu olevan sen verran sekaisin että tuskin tärppää. Varsinaiset menkat loppui jo maanantaina mutta tuhruttelua vieläkin, tuhrut mukaan laskien nyt on kymmenen päivää vuotoa ollut =( Päätä särkee, tissejä särkee ja tekis tällä hetkellä mieli kirota nää hormonit jonnekin syvälle *******. Ja sitten päälle vielä toi mokoma murtunut ison mustikannäköinen varvas. Pyykkiä pitäis pestä ja ruokaakin laittaa mutta inspiraatio ylipäätään yhtään mihinkään on tänään jossain muualla kun meillä :D Kiitos kun sain avautua (vaikka en lupaa kysynytkään). Lupaan että seuraava viestini on täynnä positiivista mieltä ja auringonsäteitä! :)
Melinah, ovistesteistä on hyötyä vain silloin kun on epäsäännölliset kuukautiset. Jos naisen kroppa toimii kuin kello, riittää kun lasketaan itse se ovulaatiopäivä tai käytetään sovelluksia.
Ja vaikka ovistesti näyttää positiivista tulosta, ovulaatiota ei välttämättä tapahdu.
Mä en ihan täysin voi luottaa sovelluksiin koska mun kierto vaihtelee 1-2 päivää. Ja mun testitulokset ja sovellus eivät aina täsmää.
Mä luotan vain ovisliomihin ja vähän myös lämpöihin.
Kapakala, jos nyt tekisit uuden testin kun siitä ei voi päätellä mitään, raskaustestejä ei kannata ottaa auki koska sisällä olevat viivat ei anna oikeaa tulosta. Ja kun siellä näky vain yksi viiva ja punainen tahra, klöntti, niin siitä ei voi päätellä mitään
kp 49 ja negatesti tehtynä. En kyllä paljon muuta tulosta odottanutkaan, mutta pakkohan se oli jo tässä vaiheessa varmistaa. Nyt ollaan sellaisessa tilanteessa, että tämän vuoden puolella minulla on ollut yhdet kuukautiset, enkä varmaan ihan metsään mene jos oletan että samassa ajassa on ollut nolla ovista. Edellinen kierto oli tosiaan 52 päivää. Ei luulisi kropankaan enää etsivän itseään pillereiden jälkeen, niitä kun olen syönyt viimeksi heinäkuussa.
I
Ha
Naa
Suututtaa niin paljon, ettei edes suremaan ehdi :D Olen nyt tässä yrittänyt hyväksyä sen, että minussa hyvin pitkälti on jotain vikaa ja koittanut terästää itseäni siihen, että apua on lähdettävä hakemaan kunhan uusi kierto joskus suvaitsee alkaa. En pidä lääkäreistä yhtään, ja edelleenkin pelkään että minut holhoavasti ajetaan sieltä ulos, että kuule tää on ihan normaalia, raukkaparka etkö tajua että pitää odottaa.
Osana jatkuvan murehtimisen poissysäämisprojektiani ilmoittauduin pääsykokeisiin. Ehkä sitä sitten ensi syksynä ollaan opiskelemassa (ja eri paikkakunnalla kuin mies - kyllähän niitä lapsia pyhästä hengestäkin sikiää! :D) Jos meillä olisi tärpännyt heti ensimmäisestä kiekasta, nyt valmistauduttaisiin pikkuhiljaa synnärille lähtöön ja sen jälkeen olisin määrittelemättömän ajan kotona vauvan kanssa. Mutta kun tämä ei käynyt toteen, niin pitää suunnitella jotain muuta. En voi jäädä ikuisuudeksi miettimään että entä jos. Enkä varmasti tulisi olemaan maailman ensimmäinen pienen lapsen vanhempi joka opiskelee, jos sattuisi osumaan oikein monta positiivista uutista seuraaville kuukausille.
Täällä on taas puhuttu jonkun verran muiden uteluista ja vauvasuunnitelmien kertomisesta. En ole itse henkilökohtaisesti oikein koskaan ymmärtänyt sitä, miksi vauvan yrittäminen pitäisi olla joku salaisuus. Olen kertonut vähän kaikille, puolitutuillekin. Varsinkin tällaisessa tilanteessa, kun ongelmia ilmenee ja yritys venyy, olen erityisen kiitollinen kaikesta tuesta jonka läheisiltä saan. Moni on sanonut ettei halua kertoa koska pelkää uteluita että joko joko. Itse en ole kokenut yhtäkään uteluhetkeä, ja ainahan voi sanoa että toivoisin ettei kysellä, vaan toimii itse aloitteentekijänä mitä tulee vauvajuttuihin. Tuntuu myös siltä, että monet häpeävät sitä, ettei yritys onnistu poks tuosta noin vaan. Ihan turhaan! Eihän täällä kukaan tahallaan tee mitään sellaista, minkä vuoksi yritys kestää! Eikä sillekään mitään mahda, jos kroppa ei vain toimi. Pois sellaiset ajatukset, että olisi jotenkin huono ja epäonnistunut ihminen/nainen. Minä olen ainakin ihan mahtava ihminen ja minusta tulee vielä joku päivä mahtava äiti, vaikka munikseni eivät tajuakaan miten ovuloidaan.
Vähän-vähemmän-omm-mutta-kyllä-tämä-tästä-Dimou (25v) kp 49 ya 7/14
Huh täällä on taas vaikka minkälaista oiretta. Luultavaati osan kuvittelen tässä vauvakuumeilussa.
Mietityttää vaan et oliko minun ovis tosissaan aikasin vai mitäs ihmettä. Menkkojen aikaan heiluteltiin peittoja kun mies oli lomilla ja siitä viikko niin pyyhittäessä jäi hailakkaa vaaleanpunaista verta paperiin.
Mutta sitten taas seuraavana vkl pupuiltiin ja oletetun oviksen olisi pitänyt olla 16-19pv niin sunnuntaina jomotti alamahaa.. sen jälkeen ollu paineen tunnetta alamahassa ja nivusissa +satunnaiset nippasut.. en ymmärrä :(
Mwiihh kp 25/29-32
MELINAH, mä en ole noita ovis tikkuja raaskinnu ostaa, muutenkin veikkaisin, että mä alkaisin ainakin stressata vielä lisää niin mitäpä suotta. Meillä peitot heiluu joka kuussa ainakin jokatoinen päivä niin ei se nappaaminen niistä tikuista niin ole kiinni mun mielestä... eipä nappaa ilmankaan :D perhana!
Täällä kiertopäivät paukkuu yli, oottelen rauhassa sunnuntaihin kun silloin on kp 35 mihin asti viime kuussakin veny... jotenkin olen nyt jo 100% että sieltä ne menkat taas "yllättää", että ärsytyksen ärsytys.
Eihän tässä nyt muuten mikään hoppu & hätä ole vaikka hirveä kuume onkin, se vaan tässä nyt ahdistaa kun tuo miekkonen lähtee heinäkuussa armeijaan, niin jos ei nyt ole tärpännyt on enää 2 kiertoa ennen sitä aikaa napata...
tai onhan sitä aikaa mutta se vähintään 6kk kun tuo käy kotona sitten about kahden vk välein on aika ihme jos silloin muka saisi tärppäämään...
Ei tähän voi muuta sanoa kun iso huokaus.
Kapakala tee uus testi tai digi. Must toi näyttää kaikkeist eniten vaan sellaiselta pieleen menneeltä... :(
Höpötin mun käsittääkseni tää palsta on just tollast avautumist varte yhtä paljo ku positiivisiiki juttui varten :) Varsinki jos ei oo itte paljoo puhunu siit lapsenyrittämisest kavereil tai työkavereil ni ne ei vaan käsitä sitä ärtymyksen määrää ku ei plussaannu. Ei mitään tietookaa niistä toiveiden määrästä, odottamisen tuskasta ja siitä pettymyksestä. Jaksut!
Melinah ilman testejä täälläkin mennään. Ajattelin ens kuussa ihan kokeilumieles testata pari kertaa jollei nyt plussaannu :) Koen kuitenkin että siitä tulee vaan lisää stressiä yrittämiseen... Ei hyvä.
Dimou en voi ymmärtää turhautumisesi määrää! Jaksuhalit!
Kikii lohdutuksen sanoina; max pari kuukautta armejan alusta on et tulee vaan joka toinen viikko, sit pääseeki jo melkein joka viikonloppu, pikkuveli on nimittäin armejas ja tuntuu et se on jatkuvasti lomilla sieltä. Ja jos ovis sopii sillai aikatauluihin ja seikkailumieltä riittää niin hakee miehen iltalomille jonnekkin mettänlaitaan ;)
ON: Aamulla yövuoron jälkeen kun kävelin käytävää pitkin poies ni tuli pahoinvointi ja nous ylös mut en kehdannu oksentaa pitkin työpaikan käytävää ni oli pakko nieleskellä :D Pahaa oloa kesti n. tunnin, ajattelin et joko aamupahoinvointi alko! :DDDDD Luultavimmin olin syöny vaan jotain sopimatonta koska olo helpottus ittestään piakkoin, mutta toinen yövuoro viel ni aamulla näkee, jos oon taas pahoinvointii ni sit meen suoraan ostaa testin! Oon siis tehny aiemminki öitä eikä oo tullu siit pahoinvointii ku jollainhan voi tulla pahoinvointii jo pelkästä valvomisesta :)
[quote author="kapakala" time="26.03.2015 klo 08:08"]
Mikä tää on? Näkyykö kuva?
Onko tää pieleenmennyt raskaustesti / positiivinen raskaustesti ?
Tein nyt aamulla, ruskean vuodon kp 28/28.
Ja HUOM: Ei ole roskishaamu, vaan kuva otettu noin 2 min. kuluttua testin tekemisestä.
Tämä on luomukierto, eli 4 clomikierron jälkeinen kierto. Toukokuussa on sovittuna FSH-hoito, ja syksyksi IVF. (Menikös kirjainyhdistelmät oikein?) NIIN ETTÄ MIKÄ TÄÄ TESTI NYT ON?????
[/quote]pieleen mennyt testi, ei muuta...
Täällä käynnisty yk 4 järjettömien kipujen kera... kp 1/30-35 (laitan nyt näin ku tuntuu vaan venyvän).
Vituttaa tottakai, mietityttää, surettaa, mut kyllä se joskus sitten toivon mukaan tärppää tääläkin...
Kikii mulla on ihan samat fiilikset ku sanoit, että et jaksa kun mielessä pyöriui vaan vauva vauva vauva ja vitamiinit ovis yms. Se on todella rasittavaa kun ei kuitenkaan jaksaisi koko ajan asiaa miettiä, mutta silti se on jatkuvasti mielessä ja jos onkin käynyt niin, että saat hetkeksi muuta mietittävää niin eiköhän joku asia taas siitä muistuta. Ja pahoittelut uuteen kiertoon joutumisesta.
Tunne on samalla ihan ja samalla todelle ahdistava! Ihanaa on haaveilla tulevasta ja siitä mitä voisi olla mutta välillä tuntuu, että tää on todella vauvaKUUME kun on jotenkin niin voimakastunne eikä sitä pysty kontrolloimaan niin kuin haluaisi...
Sunshine14 niimpä kyllähän niitä lapsia on tehty ilman testejäkin aiemmin niin luulisi onnistuvan meiltäkin. :D Jotenkin vaan kun kaikki niistä puhuu niin tulee tunne et pitäisköhän itsekin sitten käyttää, että olis paremmat mahikset. :o
Tuuni ihan jotenkin samaa mieltä oon, että ne tikut tuo vaan enemmän stressiä siihen yrittämiseen...
ON: Täällä suunnilla ei mitään uutta ovis ehkä mahdollisesti vklp joten siinä toivossa mennään ja yritetään, että josko meillä tärppäisi. Ihanaa kuitenkin on se, että mies on alkanut innostumaan tästä enemmän ja puhuu nykyään useinkin kuinka ihanaa olisi jos olis vauva.. Joten nyt oikeesti sormet ja varpaat ristiin, että sellainen ihana pallero saataisiin aikaiseksi. :) Ihanaa viikonloppua kaikille!
Niin piti vielä laittaa MELINAH kp 15/30-32 yk 2. Anteeksi kun tuo mun edellinen viesti oli niin täynnä kirjoitusvirhetä. Sen siitä saa, kun kirjoittaa aamulla unenpöpperössä. :D
Pioni, Tirris, Kapakala, EllieP miltä testit tänään näyttää? :)
Tilanne 27.3
Pioni1 kp 36/34 yk1
Tirris kp 34/26-27 yk1 (testi 18.3.nega)
Kapakala (39v) kp 31/28 ya 6/14
EllieP (30v), kp 31/28-30 yk1
Legolatar (27v) kp 27/31 yk 10
Exile kp 27/30-33 yk 12
Tuuni (24v) kp 27/25? yk3
Savannah85 (29v) kp 26/28-35 yk 5
Viivitys (33v) kp 26/27-29 yk2
Mwiihh kp 24/29-32 yk4
Werus (30v) kp 24/25-28 ya loppuvuosi -12
Kuurankukka91 kp 24/29-31 yk3
Starling (40v) kp 24/31 yk 2
Lumilla kp 22/29 yk 4
Annma (33v) kp 22/29 yk 4
Zaron (32v) kp 22/26 yk 3
Garnet (27v) kp 21/29-30 yk0
Hilkka K (30v) kp 20/25-32 yk 3
Piki Piki79 kp 20/28-33 yk 3
Dindinden (26v) kp 20/35 yk 3
Huolestunut Ensiyrittäjä kp 20/27-30 yk 6 (k 10/14)
Mindyh kp 19/26 yk 4
Pia87 kp 17/26-30 ya 12 (km rv12 2/14)
Melinah (23v) kp 15/30-32 (km 6/14) yk2
Miinuska15 (25v) kp 15/37-43? yk1
Mila Nnnnkkk (22v) kp 15/26-28 yk 4
Diamond11 kp 14/29-30, ya 2013
Tiuhtiska kp 14/28 yk20
Finest (27v) kp 11/26-28 yk 5
Minea92071 (25v) kp 11/28 (yk2+1 tm 2/15)
Höpötin (26v) kp 9/28 yk4
Nuuskiksentytär kp 8/28 yk2
Orchid87 kp 8/23 yk 13
AnttiAmalia (24v) kp 6/28 yk3
Sunshine14 (31v) kp 6/24-26
Muskottipähkinä (25v) kp 4/30-42 yk 8
Noorav kp 4/? yk 5
Nuppunella (34v) 3/27-32 yk 11
Jannuli85 kp 3/26-32 yk 13 ya 03/14
Kikiii (20v) kp 1/30-35 yk 4
Odottaa selkeyttä kiertoon:
Ainoaa (26v), Kalastajataas, Melita yk 13, Ciira (km 2/15), Lukka (27v), Alina yk1, Jassuu93 (22v) (km 3/15), Tiikerikuu (28v) yk 2 km jk (km11/14) ya 5/14, Tiitiläinen (31v) yk 4, Seepra87 yk2, Ambrosiaa (tm 3/15)
TAMMIKUUSSA PLUSSANNEET (9 plussaa)
Sminkki 23v. (yk3), Phyllis20 (yk8 ya 4/14), Trooppinen tuuli 32v. (yritystä takana 1v 10kk), Mikka 20v. (yk 1), Luna82 (yk 2), Tipi87 27v. (yk3), JQ 32v. (yk 6), Heinähaave15 26v. (yk3), Seppo07 (yk2)
HELMIKUUSSA PLUSSANNEET (12 plussaa)
Lefemme (yk 12 ya 3/14), Hönttentönttiäinen (yk 2), Himja87 (yk2), Ciira (yk 1), Mariele (yk3), MinkaMaaria (yk1), Ambrosiaa (yk 1), Lialia (yk3), MelodyPop 33v. (yk2), MapleWinter 30v (yk2), Elsuli (kkm 12/14), Iica86 28v.(yk4)
MAALISKUUSSA PLUSSANNEET (13 plussaa jo)
Malma 26v. (yk1), Kastehelmi90, Tinttu89 (yk3, km 10/14), Kikke89 (yk4), Anneleh (yk2), Nepala24v (yk7), Reetwe, Maryy 24v (yk1), Marlener 28v (yk3), Heinähaave15 (ya 10/14, km 2/15), Nelmis (yk 12, ku 11/2014), Tossu83 (yk2), Kiia80 (yk3)
Plussaryhmä: Suljettu ryhmä nimeltä “Kevät/kesämasut 2015”, jonne voi laittaa liittymispyynnön plussauksen jälkeen
ON: Tänään dpo9. Minähän saatan olla vaikka raskaana! Nyt haluan taas nautiskella ajatuksesta niin kauan kuin mahdollista. Se on niin kaunis ajatus ja toivottu lopputulos. Tulkoon, jos sen aika on. Yrityksen alussa luulin raskautuvani heti kun ehkäisy jätetään pois, mutta nyt ymmärrän miksi niin ei ole käynyt. Elämä on nyt niin paljon parempaa, kauniimpaa, onnellisempaa ja toiveikkaampaa. Lähdin avoimin mielin ja vastaanottavaisena tälle vaihtoehtoiselle tielle, jossa minä en määrääkään tahtia vaan kunnioitan kehoani, ajatuksiani ja elämää. Ja kuinka hyvä vauvan on minussa sitten kasvaa, kun hän päättää matkaan tarttua <3 Ajattelin testata 31.3. (dpo13) tai 1.4. (dpo14), vähän fiiliksen mukaan.
Täällä lähti yk2 käyntiin! Eli kp3/34 käynnissä. Ensi kuussa on astetta enemmän asennetta mukana ovistikkujen muodossa ;)
Anttiamalia - pienet meritähdet! Tietän tunteen, mikään ei ole niin suloista kuin hitaasti eteenpäin vaappuva ryhmä toisiaan käsistä piteleviä tarhalaisia :')
Jannuli85, olen pahoillani :( kieltämättä hiljaiseksi vetää jokainen uusi kierto kun mennään jo kaksinumeroisilla yrityskierroilla. Huokaus ja halaus. Olet vahva nainen ja varmasti tästä taas nouset, vaikka sen hetki ei nyt olekaan. Suru pitää surra ja pettymys käsitellä. Voimia, sis!
Legolatar dpo7, yk10