Kaduttaa, kun en tehnyt lapsia
Tuli mieleen tuosta, että joku harmittelee lapsiaan.
Että ihmisiä voi alkaa kaduttaa mitkä elämänvalinnat tahansa. Minulle suurin virhe oli jättää lapset tekemättä! Olin pitkälle yli kolmekymppiseksi asti vakaumuksellinen vela, kunnes rakastuin uuteen mieheen, joka tykkäsi lapsista. Aloin itsekin ajatella pikku hiljaa toisin. Alettiin yrittää omaa, kun olin 38-vuotias. Ei onnistunut luomusti, eikä hoidoilla. Kun olin 41-vuotias, meille tuli ero, mies otti nuoremman, jonka kanssa hänellä nyt on kaksi lasta. Mitä minulla on nyt, 45-vuotiaana... Tyhjä koti, liikaa aikaa ja tilaa ihmetellä, tätäkö mun elämäni on hautaan asti. Juu, saan matkustella ja juhlia ja ostaa mitä haluan, mutta kun sitä on tehny koko aikuisikänsä sekin tylsistyttää.
Ei kaikille veloilla tietystikään näin käy. Mutta osalle käy. Tunnen samoin ajattelevia kypsällä iällä mieltään muuttaneita kaksi muutakin. Tämä lohdutuksena niille äideille, joita harmittaa oman ajan puute ja jatkuva lapsiperhearki: voisi hyvin olla, että jos teillä ei niitä lapsia olisi, saattaisitte katua sitten puolestaan sitä!
Kaikkea hyvää äideille ja lapsettomille, koetetaan muistaa se, että oma elämä ei ole sama asia kuin kaikkien muiden elämä ja jokaisella on oikeus omiin ratkaisuihinsa ja tunteisiinsa.
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:15"]
Perhe=rakkaus. Velojen elämä on loppupeleissä varmaan aika tyhjää. Paitsi, jos teillä on näin Suomen oloissa harvinaisen yhtenäinen suku.
[/quote]
Ei mun elämä ainakaan ole, ystäviä on sekä läheinen suku. Neljä sisarusta ja neljän lapsen täti, kyllä siinä on puuhaa kanssa riittänyt :DD mutta lapsethan ne vasta mun elämästä hyvän tekiskin, eiks niin?
[/quote]
Ei lapset vaan perhe (oma lauma :D). Mun olis vaikea kuvitella elämääni ilman mun sukua, joka olis huomattavasti pienempi, jos kaikki olisivat ryhtyneet veloiksi. Ihmisiä, jotka huolehtii, välittää ja rakastaa mua. Turvaverkko.
Jestas mua ärsyttää tuo "kulta pieni". Siinä on niin vittumaista vähättelyä ettei mitään rajaa.
Minulla oli samoin kuin ap:lla vankka päätös etten halua lapsia. Tykkäsin matkustella mieheni kanssa, sisustaa kotia ja harrastaa kaikenlaista. Kuitenkin mieleni kääntyi 37 vuotiaana ja päätimme tehdä lapsen. En ole katunut päivääkään, mutta jälkeenpäin tajusin, että jyrkätkin mielipiteet voivat ja saavatkin muuttua elämän aikana.
Jokainen tekee omat päätöksensä, mutta ei sitä tarvitse katua, jos huomaakin, että päätös on väärä itselle.
Joulumieltä kaikille!
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:15"]
Perhe=rakkaus. Velojen elämä on loppupeleissä varmaan aika tyhjää. Paitsi, jos teillä on näin Suomen oloissa harvinaisen yhtenäinen suku.
[/quote]
Ei mun elämä ainakaan ole, ystäviä on sekä läheinen suku. Neljä sisarusta ja neljän lapsen täti, kyllä siinä on puuhaa kanssa riittänyt :DD mutta lapsethan ne vasta mun elämästä hyvän tekiskin, eiks niin?
[/quote]
Ei lapset vaan perhe (oma lauma :D). Mun olis vaikea kuvitella elämääni ilman mun sukua, joka olis huomattavasti pienempi, jos kaikki olisivat ryhtyneet veloiksi. Ihmisiä, jotka huolehtii, välittää ja rakastaa mua. Turvaverkko.
[/quote]
Kai ymmärrät että sun viesti sotii suomalaista itsenäisyys -käsitystä vastaan?
Vai niin. Vaikutat sen verran ikävältä ihmiseltä noine voivotteluinesi, ettei ihme että keski-iän kynnyksellä alkaa kaivata seuraa, etenkin silloista, jonka voi biologialla sitoa kiinni itseensä.
Ja ei, en ole vela, en myöskään äiti.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:26"]Vai niin. Vaikutat sen verran ikävältä ihmiseltä noine voivotteluinesi, ettei ihme että keski-iän kynnyksellä alkaa kaivata seuraa, etenkin silloista, jonka voi biologialla sitoa kiinni itseensä.
Ja ei, en ole vela, en myöskään äiti.
[/quote]Millä perusteella Ap vaikuttaa ikävältä ihmiseltä???
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:15"] Perhe=rakkaus. Velojen elämä on loppupeleissä varmaan aika tyhjää. Paitsi, jos teillä on näin Suomen oloissa harvinaisen yhtenäinen suku. [/quote] Ei mun elämä ainakaan ole, ystäviä on sekä läheinen suku. Neljä sisarusta ja neljän lapsen täti, kyllä siinä on puuhaa kanssa riittänyt :DD mutta lapsethan ne vasta mun elämästä hyvän tekiskin, eiks niin? [/quote] Ei lapset vaan perhe (oma lauma :D). Mun olis vaikea kuvitella elämääni ilman mun sukua, joka olis huomattavasti pienempi, jos kaikki olisivat ryhtyneet veloiksi. Ihmisiä, jotka huolehtii, välittää ja rakastaa mua. Turvaverkko.
[/quote]
Mutta kun se perhe ei oo kaikille lapset ja mies, se on niin eri asia jokaiselle ihmiselle.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:15"] Perhe=rakkaus. Velojen elämä on loppupeleissä varmaan aika tyhjää. Paitsi, jos teillä on näin Suomen oloissa harvinaisen yhtenäinen suku. [/quote] Ei mun elämä ainakaan ole, ystäviä on sekä läheinen suku. Neljä sisarusta ja neljän lapsen täti, kyllä siinä on puuhaa kanssa riittänyt :DD mutta lapsethan ne vasta mun elämästä hyvän tekiskin, eiks niin? [/quote] Ei lapset vaan perhe (oma lauma :D). Mun olis vaikea kuvitella elämääni ilman mun sukua, joka olis huomattavasti pienempi, jos kaikki olisivat ryhtyneet veloiksi. Ihmisiä, jotka huolehtii, välittää ja rakastaa mua. Turvaverkko.
[/quote]
Mutta mitä jos jokainen heistä olis vela, rakastaisitko tai arvostaisitko heitä vähemmän koska heillä ei ole lapsia? Ajattelitko että jokainen heistä joutuisi elämään yksinäisen elämän?
Meidän lapset maksaa teidän velojen eläkkeet
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:22"]
[/quote]
Mutta mitä jos jokainen heistä olis vela, rakastaisitko tai arvostaisitko heitä vähemmän koska heillä ei ole lapsia? Ajattelitko että jokainen heistä joutuisi elämään yksinäisen elämän?
[/quote]
Mun perheeseen kuuluu mun vanhemmat, sedät, tädit, serkut ja mun omat lapset. Arvostan heitä kaikkia yksilöinä en "vanhempina." (?)
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:34"]
Meidän lapset maksaa teidän velojen eläkkeet
[/quote]
Ja mä maksan siittä että sä saat olla äitiyslomalla, tai sossuelättinä. Huoh...
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:22"]
[/quote]
Mutta mitä jos jokainen heistä olis vela, rakastaisitko tai arvostaisitko heitä vähemmän koska heillä ei ole lapsia? Ajattelitko että jokainen heistä joutuisi elämään yksinäisen elämän?n
[/quote] no sukua ei taitaisi edes olla olemassa, jos siinä olisi paljon veloja. Velat kuolee äkkiä sukupuuttoon
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:22"] [quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:15"] Perhe=rakkaus. Velojen elämä on loppupeleissä varmaan aika tyhjää. Paitsi, jos teillä on näin Suomen oloissa harvinaisen yhtenäinen suku. [/quote] Ei mun elämä ainakaan ole, ystäviä on sekä läheinen suku. Neljä sisarusta ja neljän lapsen täti, kyllä siinä on puuhaa kanssa riittänyt :DD mutta lapsethan ne vasta mun elämästä hyvän tekiskin, eiks niin? [/quote] Ei lapset vaan perhe (oma lauma :D). Mun olis vaikea kuvitella elämääni ilman mun sukua, joka olis huomattavasti pienempi, jos kaikki olisivat ryhtyneet veloiksi. Ihmisiä, jotka huolehtii, välittää ja rakastaa mua. Turvaverkko. [/quote] Mutta mitä jos jokainen heistä olis vela, rakastaisitko tai arvostaisitko heitä vähemmän koska heillä ei ole lapsia? Ajattelitko että jokainen heistä joutuisi elämään yksinäisen elämän? [/quote] Mun perheeseen kuuluu mun vanhemmat, sedät, tädit, serkut ja mun omat lapset. Arvostan heitä kaikkia yksilöinä en "vanhempina." (?)
[/quote]
Et tainnut tajuta kysymystä...
Velana on hyvä elämä. Saa 80vuotta juoda ssamngriaa, matkustel la ja rakastella takkatulen ääressä ja nauttia elämästä ja miehestä
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:33"]
Jos olisit ollut vela, olisit hankkinut itsellesi sterilisaation vahinkoraskauksien välttämiseksi. Minulle on ollut aina selvää, etten missään olosuhteissa hankkisi lapsia.
[/quote]
Ei ollut tarvetta hankkia, kierukka pelitti erinomaisesti, joten en stressannut ehkäisyä muutenkaan. Ja kuten myöhemmin kävi ilmi, ei ihme ettei tarvinnut stressata :-(
Ihme kiivaus sulla muuten dissata muiden kokemuksia "jos olisit ollut vela".... Mistä moinen aggressio? Minä kerroin oman tarinani, sinulla on omasi.
ap
[/quote]
Kulta pieni, saat ihan vapaasti katua lapsettomuuttasi ja muuttaa mieltäsi asiasta vaikka kuinka monta kertaa. Älä kuitenkaan väitä olleesi vapaaehtoisesti lapseton, koska et ole sitä koskaan ollut. Vapaaehtoinen lapsettomuus on pysyvä päätös siitä, ettei koskaan tule hankkimaan lapsia. Vela ei muuta mieltään lasten hankinnasta, vaikka tapaisi kuinka ihanan miehen. -2
[/quote]
Ja näin puhui Jessica 17 v, joka tossahti viikkoa myöhemmin paksuksi kotibileissä :D
Ei vais. Todella hyvä, ettet tuollaisella tilannetajulla edes yritä äitiyttä tai isyyttä (ei vittuilua tai syyllistämistä). Kaikista ei ole vanhemmiksi ihan jo omien mieltymysten vuoksi ja hyvä se on rajansa tuntea, eikä vaan ampua väkeä aukoistaan, kun " niin ne kaikki muutki". Ei kylläkään mitenkään mahdu päähän, miksi tämä on sinulle näin suuri ylpeyden aihe, että " olen vela ja mielensä muuttanut vela ei ollut vela alkuunkaan!". Eivät lapsettomat mikään yhteneväinen kultti tai salaseura ole O.o
En jaksanut muita vastauksia lukea, mutta niinhän se on, että aina sitä toisen elämää kadehditaan. Vaikka sinä ap nyt olisitkin halunnut niitä lapsia, niin muista, että ei se olisi ollut koko ajan hauskaa ja mukavaa. Olisit sinäkin varmaan jossain vaiheessa haaveillut siitä lapsettomasta elämästä, kun se lapsi kirkuu ruokakaupassa tai on muuten ärsyttävällä tuulella. Jos olisit silloin nuorempana "vastoin tahtoasi" lisääntynyt, niin itkuhan siitä olisi tullut. Olisit varmaan koko elämäsi sitä katunut. Helppo sitä on nyt tässä iässä sitä sitten katua.
Ja haluatko sinä oikeasti niitä lapsia edes? Se miehesi niitä halusi ja ehkä koit halua tyydyttää miestäsi? Minäkään en koe haluavani lapsia milloinkaan, mutta oma mieheni on todella lapsirakas ja haluaisi lapsia. Välillä on ruvennut ajatus houkuttelemaan, mutta sitten tajuan, että tekisin sen vain mieheni puolesta. Jotta hän saisi ne hänen kovasti kaipaamansa lapset ja meillä olisi sitten se miehen kaipaama perhe. Mutta onneksi ajattelen järkevästi ja tiedostan sen, että ei ne lapset tätä liittoa parantaisi. Jos meille sitten ero tulisi, niin miten minä jaksaisin niiden lasten kanssa, kun en alunperinkään ole itse ollut äitiydestä kiinnostunut. Ei ne lapset ole mikään liima, joka pitää suhteen elossa. Päinvastoin - tosi monihan eroaa nimenomaan lapsen ollessa pieni. Lapset ovat kova pala suhteelle, vaikka toisin usein ajatellaankin.
Mitäs jos vaikka viettäisit paljon aikaa lapsiperheiden kanssa? Tarjoa lapsille yökylää välillä, niin pääset nauttimaan lapsista ja vanhemmat saavat omaa aikaa hetkeksi. Eihän se vieras lapsi oma ole, mutta tässä tapauksessa pääset nauttimaan lasten parhaista puolista etkä joudu olemaan paikalla niinä huonoina hetkinä.
En ole sossuelätti ollenkaan vaan erittäin hyväpalkkaisessa työssä ja olin äitiyslomallakin vain 6 kk. Perheemme ja sukumme on niin varakas, että olemme veroillamme moninkerroin maksaneet äitiyslomat ja eläkkeet.
käytämme cain yksityisiä lääkäripalveluja ja lapsen koulukin on yksityinen, sorry, jos harmittaa.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:41"]
En ole sossuelätti ollenkaan vaan erittäin hyväpalkkaisessa työssä ja olin äitiyslomallakin vain 6 kk. Perheemme ja sukumme on niin varakas, että olemme veroillamme moninkerroin maksaneet äitiyslomat ja eläkkeet.
käytämme cain yksityisiä lääkäripalveluja ja lapsen koulukin on yksityinen, sorry, jos harmittaa.
[/quote]
:'DDD juu juu
Tää voi kuulostaa turhalta, mutta jos löytäisit pian sopivan miehen niin voisit ihan stressittömästi "yrittää" vauvaa. Ihmeitä tapahtuu. Et ole vielä vanha! Ei aktiivista yrittämistä, vaan rentoa rakastunutta lempeä. Toivon että et ihan vielä olisi luopunut toivosta, vaikka ymmärränkin ettei se enää päällimmäisenä asiana välttämättä ole.