Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaduttaa, kun en tehnyt lapsia

Vierailija
17.12.2014 |

Tuli mieleen tuosta, että joku harmittelee lapsiaan.

Että ihmisiä voi alkaa kaduttaa mitkä elämänvalinnat tahansa. Minulle suurin virhe oli jättää lapset tekemättä! Olin pitkälle yli kolmekymppiseksi asti vakaumuksellinen vela, kunnes rakastuin uuteen mieheen, joka tykkäsi lapsista. Aloin itsekin ajatella pikku hiljaa toisin. Alettiin yrittää omaa, kun olin 38-vuotias.  Ei onnistunut luomusti, eikä hoidoilla. Kun olin 41-vuotias, meille tuli ero, mies otti nuoremman, jonka kanssa hänellä nyt on kaksi lasta. Mitä minulla on nyt, 45-vuotiaana... Tyhjä koti, liikaa aikaa ja tilaa ihmetellä, tätäkö mun elämäni on hautaan asti. Juu, saan matkustella ja juhlia ja ostaa mitä haluan, mutta kun sitä on tehny koko aikuisikänsä sekin tylsistyttää.

Ei kaikille veloilla tietystikään näin käy. Mutta osalle käy. Tunnen samoin ajattelevia kypsällä iällä mieltään muuttaneita kaksi muutakin. Tämä lohdutuksena niille äideille, joita harmittaa oman ajan puute ja jatkuva lapsiperhearki: voisi hyvin olla, että jos teillä ei niitä lapsia olisi, saattaisitte katua sitten puolestaan sitä!

Kaikkea hyvää äideille ja lapsettomille, koetetaan muistaa se, että oma elämä ei ole sama asia kuin kaikkien muiden elämä ja jokaisella on oikeus omiin ratkaisuihinsa ja tunteisiinsa.

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:54"]

#11 Miten kuvittelet pystyväsi määrittämään kuka on "aito" vela, ja kuka ei? Vaikutat hieman ylimieliseltä.

[/quote]

Kyse on siitä, mitä tuo sana tarkoittaa. -2
[/quote]
Miksi olet on vihamielinen? Miksi kaikkien lapsettomien pitäisi olla identtisiä keskenään?

Vierailija
82/96 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:56"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:54"]

#11 Miten kuvittelet pystyväsi määrittämään kuka on "aito" vela, ja kuka ei? Vaikutat hieman ylimieliseltä.

[/quote]

Kyse on siitä, mitä tuo sana tarkoittaa. -2

[/quote]

....sun mielestä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon ensin; "Moi!"

Vierailija
84/96 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Minä olen varhaisteinistä saakka tiennyt, että en halua lapsia (ja ennen varhaisteini-ikää moinen kysymys ei ollut edes käynyt mielessäni). Olen nyt viisikymppinen enkä ole koskaan katunut asiaa. Nuorempana monta orastavaa ihmissuhdetta oli katkaistava sen vuoksi, että mies välttämättä halusi lapsia. Jokunen suhde pääsi ihan kunnon seurusteluksi asti, koska miesten oli niin mahdotonta ymmärtää, että "voit sä nyt sen yhden tehdä" oli täysin mahdoton ajatus ja "kyllä sä niitä haluat" oli halventavaa.

Vanha kaverini taas ei halunnut lapsia, mutta tapasi sen "elämänsä miehen", joka halusi. Kaverini antoi lopulta periksi ja teki lapsen, mutta katui sitä vuosikausia katkerasti, vaikka äitien tapaan kuitenkin piti lasta elämänsä tärkeimpänä asiana. Hormonit vai vastuuntuntoko oli kyseessä, vai oliko siinä pakkotilanteessa edes vaihtoehtoja.

Yksi juttu on varma: koskaan ei voi tietää, miten asiat olisivat, jos olisi aikoinaan valinnut toisin. Siksi ei pidä katua niitä tekemisiään ja tekemättä jättämisiään kovin hirveästi. Ainakaan loppuelämäänsä ei pidä katumalla pilata.

Vierailija
85/96 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen näitä veloja ja keloja ja wt.

kyllä muakin harmittaisi, jos en olisi saanut lapsia.

45 muuten voi vielä synnyttää...hyvä, että olet kokeillut tuletko raskaaksi...voi olla, että ei se ole ollut vain ikäkysymys. Voi olla, että jonkun ei raskaudu ja toisen kanssa raskautuu.

Vierailija
86/96 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ykskään normaali ihminen edes haluaa leimata itsensä velaksi?

Vierailija
87/96 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli haluat lapsia jottet olis yksinäinen? Ei oo kauheen hyvä syy mun mielestä.

Vierailija
88/96 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:33"]

Jos olisit ollut vela, olisit hankkinut itsellesi sterilisaation vahinkoraskauksien välttämiseksi. Minulle on ollut aina selvää, etten missään olosuhteissa hankkisi lapsia.

[/quote]

Ei ollut tarvetta hankkia, kierukka pelitti erinomaisesti, joten en stressannut ehkäisyä muutenkaan. Ja kuten myöhemmin kävi ilmi, ei ihme ettei tarvinnut stressata :-(

Ihme kiivaus sulla muuten dissata muiden kokemuksia "jos olisit ollut vela".... Mistä moinen aggressio? Minä kerroin oman tarinani, sinulla on omasi.

ap

[/quote]

Kulta pieni, saat ihan vapaasti katua lapsettomuuttasi ja muuttaa mieltäsi asiasta vaikka kuinka monta kertaa. Älä kuitenkaan väitä olleesi vapaaehtoisesti lapseton, koska et ole sitä koskaan ollut. Vapaaehtoinen lapsettomuus on pysyvä päätös siitä, ettei koskaan tule hankkimaan lapsia. Vela ei muuta mieltään lasten hankinnasta, vaikka tapaisi kuinka ihanan miehen. -2

[/quote]

Miksi noin ärhääkkäästi haluat puolustella vela-määritelmää? Jos ihminen on vaikka 20 vuotta hedelmällisestä iästään ollut sitä mieltä ettei lasta halua vaikka se olisi kaikin puolin mahdollista, on hän mielestäni (ollut)vapaaehtoisesti lapseton, vaikka sitten syystä tai toisesta lapsen päättäisikin hankkia vaikka nelikymppisenä. Vähän sama jos joku on pitänyt itseään ateistina 20 vuoden ajan mutta tullut sitten uskoon - onko hän ollutkin tietämättään uskovainen myös näinä ateistisen ajattelun vuosinaan?

Itse pidin itseäni pitkälle kolmekymppiseksi velana. En koskaan haaveillut lapsista tai tiennyt mitä on vauvakuume ja ajattelin että elän ihan onnellisena elämäni ilman lapsia. Sitten tulinkin yllättäen raskaaksi ja pitkän phdinnan päätteeksi päätin pitää lapsen. Se on onneksi osoittautunut elämäni parhaaksi päätökseksi, sillä ei mikään matka, pitkään nukuttu aamu tai shoppailu ole tehnyt minua niin onnelliseksi kuin tämä lapsi. Tuntuu vain että olen saanut elämääni lisää ihania asioit, vaikka hetkellisesti omia  tarpeitani tyydytänkin välillä vähän myöhemmin mitä ennen.

Mutta olisinko ollut onneton ilman tätä lasta? Tuskin. Mutta nyt kun tiedän mitä olisin menettänyt ilman tätä...mutta onhan niitäkin jotka katuvat lasten tekoa. Itse ajattelin että tämä yksi riittää - saan kokea yhden kerran kaiken sen mitä lapsen saamiseen ja kasvattamisen kuuluu, mutta aika helpolla pääsee kuitenkin verrattuna useamman lapsen hoitoon. Tosin joidenkin mielestä se hyvä vain lisääntyy lapsien myötä, mene ja tiedä.

Vierailija
89/96 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaksi ei lasketa, kuin lapseton, sterilisoitu nainen. Muut ovat takinkääntäjiä, jotka eivät ole varmoja aatteestaan

Vierailija
90/96 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 17:02"]

Miksi ykskään normaali ihminen edes haluaa leimata itsensä velaksi?

[/quote]

Miksei muka?

Vierailija
91/96 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

OHIS. Mikähän kumma tuossa on, että äidit työttömyyskorvauksella katsotaan sossupummiksi? Äiti joka odottaa vauvaa etsiessään töitä tai ollessaan työtön kun määräaikaisuus loppunut.

Monet meistä työttömistä ovat tukensa maksaneet moninkerroin aiemmalla työnteolla ja veroilla kuten minäkin. Sinä huutelija et todennäköisesti ole siitä työmäärästä nähnyt puoliakaan.

Opintotuki ja siihen mitoitettu opintolaina on myös etuutta, joten se joka jaksaa joka topikissa rääkyä sossipummia
-olet itse sossupummi jos olet koskaan opiskellut, hakenut asumislisää tai tukea, valmistunut ja jäänyt työttömäksi mutta varsinkin jos sinnittelet markkinatuella.

Alkaa olla vitun ärsyttävää kun kakarat huutelee käsitteitä joiden käytöstä ei haukkumisen yhteydessä edes käsitystä. Sossu on oma taho ja kun olet tuon laitoksen asiakas (mitä moni työtön taas ei ole kuten en itsekään) niin haet toimeentulotukea, ne jotka sitä hakevat. Omalla pitkällä työhistorialla ja pätkätöiden kirjoilla olen etuuteni ansainnut takuulla tämän lyhyen pätkän etuuden saamista.

Säälin teitä suustaan ruokkoattomat, vihaiset ihmiset jotka niputatte kaikki työttömät huonouden alle tietämättä mitään faktoista.

Vierailija
92/96 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 13:07"]

Mieti jos ryhtyisit jollekin lapselle tukiperheeksi(viikonloppu silloin tällöin)tai sijaisvanhemmaksi. Sijaisvanhemmuus olis mun kutsumus mutta mies ei halua joten se täytyy unohtaa ainakin jos yhdessä pysytään. Sijaisvanhemmaksi voi ryhtyä myös yksin.

[/quote]

Voi... olen tuotakin harkinnut, muttei se ole edes likimain sama asia. Lapset ovat yleensä jo isoja, ja he ovat vain viikonlopun kuussa luona. Kummilapsia minulla on kolme plus yksi kehitysmaassa.

ap

Vierailija
93/96 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 19:27"]

Ap, minkä vuoksi lapsirakas miehesi oli odottanut lastentekoaan nelikymppiseksi asti?

[/quote]

Hei!

Vastaan vasta nyt, koska pääsin koneelle vasta...

Kyllä hän halusi lapsia koko ajan, mutta nuorempana tyytyi haluuni pysyä lapsettomana ja teki hiljaista käännytystyötään, kunnes minuakin alkoi innostaa ajatus. Sitten tosiaan yritettiin kiivaasti ja tuloksetta.

Joku ehdotti oleilua lasten seurassa. Totta kai teen sitä jo nyt. Tosin se vain pahentaa oloani ja tunnetta tyhjästä sylistä.

Missään en siis väitä, etteikö osa veloista pysy kannassaan hamaan hautaan asti. Mutta minä olen elävä todiste siitä, että mieli voi myös muuttua, ja ystäväpiiriin kuuluu tosiaan muitakin samanlaisia.

Voi, tietysti voi olla, että jos olisin saanut lapsia, nyt katuisin sitten sitä. Kukaan ei voi tietää ennen kuin kokeilee, myöskään vela sitä, millaista on olla äiti. Mutta epäilen vankasti, että en olisi katunut - tiedän kyllä aika hyvin, millaista lapsiperheen arki on.

ap

[/quote]

Mutta jos sinä löysit tuon miehen pitkälti yli kolmikymppisenä ja koska hän lienee samaa ikäluokkaa kanssasi, hänellä oli ollut jo viitisentoista vuotta aikaa tehdä lapsia jonkun muun kanssa. Vai sinkkunako hän on koko ikänsä ollut?

Ihmettelen vain, en moiti tai muuta semmoista.

Vierailija
94/96 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaa

Vierailija
95/96 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolasta lahja-alkio 400e/hoito. Aloittaja on toki jo liian vanha. Aloitus vuodelta 2014 💩

Vierailija
96/96 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinkin voi käydä