Onko totta ettäs köyhät ja pienituloiset ajelevat päivittäin satoja kilometrejä taksilla valtion piikkiin kun Kela maksa?
Vai onko tällä väitteellä mitään totuuspohjaa tai perää? Siis että köyhät lähtevät useita kertoja viikossa huviajelulile taksilla kun se on heille ilmaista samalla kun Kela maksaa heidän taksikulunsa valtion verokassasta?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kelataksin saa rikaskin, jos ehdot täyttyy.
Koska omavastuu on 25e ei köyhä sillä usein ajele, koska se 25e on iso summa.
Itse sain aivotapahtuman ja kortti otettiin tietenkin pois. Sairaala jossa joudun asian takia käymään on 200km päässä ja saisin taksilapun, mutta en raaski sillä ajella, kun äkkiä niistä 25 eurosista tulee iso summa. Omainen yrittää jaksaa kuskata ja kela korvaa kilometrirahalla matkan kun omavastuu 25e ylittyy.
Raskastahan se on, mutta ei ole vara ajella sairaan edes sillä 25e taksilla.
Tuttu just sanoi, että kelataksi maksaa 10 euroa suunta. Pitemmälle matkalle siis tosi vähän.
Vielä tämän vuoden alussa oli 25e per suunta. Eli 50e päivä kun sädehoidossa kävin. Siihen 300e asti.
Minä puolestani ajan taksilla nimenomaan muusikko Kelan piikkiin. Sillä kun on piikki monissa eri taksifirmoissa, niin riittää kun sanoo perillä, että Kela maksaa. Kannattaa kokeilla.
Ei tarvitse olla edes köyhä tai pienituloinen. Mulle tarjottiin rasvaimun ja kohotusleikkauksen (jotka myös yhteiskunta maksoi) jälkeen kelataksia kotii 140km matkalle. Harmi, että oli jo kyyti matkalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla edes köyhä tai pienituloinen. Mulle tarjottiin rasvaimun ja kohotusleikkauksen (jotka myös yhteiskunta maksoi) jälkeen kelataksia kotii 140km matkalle. Harmi, että oli jo kyyti matkalla.
Täyttä paskaa, esteettistä kirurgiaa ei korvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä paskaa, esteettistä kirurgiaa ei korvata.
Korvataan, kun se on sairauden hoitoon.
Riittävällä rusketuksella onnistuu, koska silloin koko terveydenhuolto siirtyy käytännössä valtion piikkiin. Moinen huvi ei koske kanta-asukkaita, tai ainakaan en ole tavannut moiseen palveluun koskaan päässeitä kantiksia. Tukeva rusketus ja täydellinen lukutaidottomuus parantaa palvelua huomattavasti, valtio maksaa suoraan eikä tarvitse tapella Kelan kanssakaan.
Kela taksia saavat käyttää lähinnä sairaat ja vanhukset lähinnä sairaalakäynteihin. Sitä ei kannata kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain aivotapahtuman ja kortti otettiin tietenkin pois. Sairaala jossa joudun asian takia käymään on 200km päässä ja saisin taksilapun, mutta en raaski sillä ajella, kun äkkiä niistä 25 eurosista tulee iso summa. Omainen yrittää jaksaa kuskata ja kela korvaa kilometrirahalla matkan kun omavastuu 25e ylittyy.
Tuttu just sanoi, että kelataksi maksaa 10 euroa suunta. Pitemmälle matkalle siis tosi vähän.
Vielä tämän vuoden alussa oli 25e per suunta. Eli 50e päivä kun sädehoidossa kävin. Siihen 300e asti.
Omavustuuosuuden suuruus riippuu paikkakunnasta. Se 25 euroa on yläraja.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia tarinoita ja myyttejä liikkuu että köyhät saisivat valtion piikkiin ajella taksilla niin paljon kuin heitä huvittaa liikkuu, mutta niihin kannattaa suhtautua urbaanilegendoina sillä ne eivät ole totta. Kela-taksin saa vain harvat ja senkin vain sairaalassa käymistä varten.
Mutta silti aivan järjettömiä tapauksiakin esiintyy Kela-kyydityksissä.
Esim. naapurini lapsi käy toimintaterapiassa toisella paikkakunnalla, koska täällä ei sitä palvelua ole. No tämä ei ole se ongelma, vaan se, että paikallinen taksiyrittäjä hävisi kilpailutuksen ja nyt lasta kuljettaa taksi, joka tulee kolmensadan kilometrin päästä, käyttää tämän lapsen siellä terapiassa ja ajaa kolmensadankilometrin matkan tyhjänä takaisin.
Hullua.
Kunta maksaa jokaikiselle kehitysvammaisille ja osalle vanhuksista 18 ilmaista taksimatkaa kk. Ne. virkistysmatkouihin maksat vain omavastuun joka on esim. alle 5 km. matkoista n 3-5 euroa. Vähän enempi pitemmistä matkoista, ja ilman näitä virkistyskyytejä ja kelakyytejä osa takseista menisi konkkaan. Syrjäkylillä vain näiden takia on enää kannattavaa taksitoimintaa. PS. Ei se taksin kyydissä istuminen niin ihmeellistä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavasi matkustaa sillä taksilla lyhyen matkan, joka maksaa vain se 10e. Omavastuu on 25e ja jos matka maksaa vähemmän, kuin 25e asiakas maksaa sen itse kokonaan, mutta se kerryttää maksukattoa, joka matkojen osalta on 300e/vuosi.
Kun matkustaa vaikkapa tuon 200km suuntaansa on omavastuu 25e/suunta. Eli meno-paluu maksaa 50e.
Kelatakseissa omavastuu on 25€ per matka johon työmarkkinatuella ei ole varaa. Joka tuppaa unohtumaan kaikilta jotka eivät ole työmarkkinatuella koskaan eläneet. Siksi kuljen matkani sairaalasta kotiin bussilla. Tai ainakin niin pitkään kun jalat kantavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavasi matkustaa sillä taksilla lyhyen matkan, joka maksaa vain se 10e. Omavastuu on 25e ja jos matka maksaa vähemmän, kuin 25e asiakas maksaa sen itse kokonaan, mutta se kerryttää maksukattoa, joka matkojen osalta on 300e/vuosi.
Kun matkustaa vaikkapa tuon 200km suuntaansa on omavastuu 25e/suunta. Eli meno-paluu maksaa 50e.
Oli kyllä pitempi matka kuin tuo 200 km suuntaansa. Ehkä sitten muisti väärin.
On se totta. Keksi itsellesi sopiva syy niin pääset sinäkin reissaamaan 😊
Niin, vanhan VALTAVAn mukaan saa ns. invataksikortin, jolla käyt sen 9 edestakaista matkaa kuukaudessa esim. uimassa (avustajan tai saattajan kanssa), kylässä kaverin luona, ruokakaupassa, kirkossa, harrastuksissa jne. Eli tällöin 8 menoa kuukaudessa, muut maksat itse. Jos ei ole autoa, ei ole muuta mahdollisuutta. Lisäksi tätä varten tarvitaan lääkärinlausunto, jossa hyvin tarkkaan penätään tietoja sairaudesta ja kävelyrajoitteista yms. EI todellakaan ihan helppoa saada. Eikä ole ilmaista, ei kovin mukavaakaan aina! Turhaan tätä ainakaan kukaan kadehtii. Sata kertaa mieluummin olisin terve ja kulkisin julkisella kuin kyhjöttäisin rollaattorin kanssa puolimetrisessä hangessa jäätävässä tuulessa ja lumimyrskyssä odottamassa kimppakyytiä, joka vie n. 2 km:n päähän, mutta matka kestää 1 h 30 min, koska haetaan ja viedään pari muutakin invaa... Olen toki kiitollinen, että tämä mahdollisuus on, en pääsisi muuten kotoani mihinkään. Mutta se, että tätä joku kadehtii... :o
Totta, mutta jos käytät taksia joudut aina todistamaan miksi? Eli et voi loppuvuotta ajella ihan vaan huviksesi.