Ärsyttääkö ketään muuta tällaiset ihmiset?
Jos puhutaan esimerkiksi yleisesti jostain, niin nämä ihmiset kärkkäästi nostavat oman tilanteensa esille ja korostavat tällä tavalla, että heitä se kyseinen puheenaihe ei koske.
Esimerkki yksi (suututaan aiheesta, josta ei periaatteessa voi suuttua, mutta silti pitää suuttua koska ollaan ERITYISTAPAUKSIA):
"EU-barometrin mukaan joka kolmas suomalainen söi antibiootteja viime vuonna"
-"MINÄ en ainakaan syönyt! Ihan paska tutkimus! Mä oon ollut terve kuin pukki viimeiset viis vuotta!"
Esimerkki kaksi (käsitetään faktat tahallaan väärin ja/tai ei tahallaan huomata jotain pointtia. Esim. tässä lauseessa sana 'perusterve'):
"Moni perusterve ihminen jättää varmaan lenkkeilyn tai arkiliikunnan sikseen ihan silkkaa laiskuuttaan"
-"Minä olen sairaseläkkeellä, minulla on nivelet rikki ja sääriluu poikki! Sen lisäksi minulla on katupöly-, siitepöly ja pölypölyallergiat, astma ja palan herkästi! Ei tässä kunnossa voi kuvitellakaan menevänsä pihalle! Ja sitäpaitsi lenkkeilykengät maksavat ja olen köyhä!"
Esimerkki 3 (vastataan kysymykseen, vaikkei tarvitsisi vastata mutta kun pitää jotenkin päästä ääneen. Mahdollisesti vielä suututaan, koska koetaan kysymys loukkaavana):
"Onko joku nähnyt, missä suodatinpussit ovat?"
-"En MINÄ ainakaan! Miten sä voit edes kuvitella, että mä niitä tästä yhtäkkiä näkisin?"
Kommentit (55)
Esimerkki 4. Minulla on ollut todella vakava sisäinen verenvuoto synnytyksen yhteydessä. Minulla se vasta paha olikin!! Jouduttiin elvyttämään ja antamaan lisäverta ämpärisotalla. Eli mitätätöidään toisen kokemus "pistämällä paremmaksi" asiassa kuin asiassa. "Ai että vituttaa. Minua se vasta vituttaakin, on täiepidemia perheessä, hiivatulehdus, ero tulossa ja Soneran kentät ei pelaa, Minua se vasta vituttaakin!"
Sellaiset ärsyttävät, jotka teilaavat kaikki tilastot ja mielipidemittaukset, jos ne eivät vahvista heidän omia luulojaan. Kun esim. tilastojen mukaan Suomen maantieliikenteessä kuolee huomattavasti vähemmän ihmisiä kuin 10, 20, 30 ja 40 vuotta sitten, niin siihen kiekaistaan että valhe-emävalhe-tilasto ja kyllä vaan niin kamalasti kuolee kun niin törkeästi ajetaan.
Politiikassa tämä korostuu erityisesti. Jos ja kun lähiviikkojen gallupit lupaavat persuille vaalitappiota, niin jopa nousee persuleiristä palstoille hirmuinen buhahahahaa. Tulokset ovat kommari-porvari-vihreän median vääristelyä, ja Gunnar Gallup on lisäksi Stubbin kavereita. Jytky tulee, buhahaa, 25 ropsenttia, buhahaa!
Joo, ärsyttää. Mitätöidään muiden kokemukset, tieteelliset tutkimukset, suututaan turhasta ja sitten kiukutellaan.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:05"]
"Miksi monet velat vihaavat lapsia?" "Minä en vihaa lapsia, vaikka olen vela!" "Puhe ei siis ollut sinusta..." "Kyllä oli, se sisälsi piiloväitteen, että vihaan lapsia!!111" "Eikä sisältänyt." "Et siis tiedä, mikä on piiloväite, tässäpä kotuksen sivuille linkki, et ole varmaan edes lukiota käynyt!!!11"
Eilen täällä oli em.kaltainen keskustelu. :D
[/quote]
Huonostipa muistat tuon keskustelun.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:05"]
"Miksi monet velat vihaavat lapsia?" "Minä en vihaa lapsia, vaikka olen vela!" "Puhe ei siis ollut sinusta..." "Kyllä oli, se sisälsi piiloväitteen, että vihaan lapsia!!111" "Eikä sisältänyt." "Et siis tiedä, mikä on piiloväite, tässäpä kotuksen sivuille linkki, et ole varmaan edes lukiota käynyt!!!11"
[/quote]
Huonostipa muistat tuon keskustelun.
[/quote]
Laita toki linkki kotukseen!
Ärsyttää ihmiset jotka väittävät eu:sta olevan hyötyä?
Maksa sinne 1000 ja iloitse kun saat sieltä 15 takaisin. Saatiin eu rahalla. Just joo.
Eikä nyt persuilla vaan uskallatko miettiä ihan ite?
Kotus-linkkejä tuli muihinkin keskusteluihin, ilmeisesti maaninen vaihe ollut päällä.
Eihän noihin tyyppeishin törmää kuin av:lla ja viihteen vuoksi mä näitä täällä lueskelen. Eli ei ärsytä.
Tuota tapahtuu erityisesti internetin keskustelupalstoilla, esim. täällä.
Erityisesti kuukautisia ja kuukautissuojia koskevat keskustelut kuumentavat jostain syistä tunteita. Joku sanoo käyttävänsä pelkkiä tamponeja, kun taas joku toinen julistaa tamponit (ja muutkin kertakäyttöiset suojat) belsebuubin keksinnöksi, niiden käyttäjät aivottomiksi lampaiksi ja sanoo käyttävänsä kuukuppia. Eikös äkkiä keskusteluun liitykin toisen äärilaidan fanaatikko, joka haukkuu kuukupin käyttäjiä vihervassareiksi, femakoiksi ja turhanpäiväisen erikoisuuden tavoittelijoiksi. Joku mainitsee kärsivänsä kuukautiskivuista, jonka joku toinen tietysti tyrmää - kun itsellä ei ole kipuja, ei muillakaan voi olla. Ja joku kyselee, miksi te edes keskustelette kuukautisista, hyi miten ällöttävää ja eiväthän miehetkään valita omista ruumiintoiminnoistaan jne. Tietysti ketjuun tulee jossain vaiheessa myös miesasiamies (Pyhä Vulva -jankkaaja). Jossain vaiheessa joku mainitsee sivulauseessa hormonaalisen ehkäisyn, joka herättää tietysti silmitöntä raivoa.
Ja niin edelleen.
Harvinaisen monet ihmiset ottavat joka asian henkilökohtaisesti kuten palstallakin on huomattu, vaikka tarkoitus on vain todeta jotain. Esimerkiksi kahdesta viimeisimmästä (2,3) esimerkistä koen että nämä henkilöt alitajuntaisesti kokevat että nimeomaan HEITÄ syytetään jostain ja heidän täytyy kärkkäästi puolustaa itseään. Ei osata katsoa asioita kuin omasta näkökulmasta.
Kyllä tuollaisia suodatinpussityyppejä oikeasti on - siskoni!
Kerronpa tässä esimerkin todellisesta elämästä. Meillä oli isot perhejuhlat äitini luona. Menin sinne jo muutaman päivää aikaisemmin auttamaan järjestelyissä. Siivosin, soittelin eri paikkoihin, hain sitä sun tätä ja selvitin, miten asiat toimivat. Siskoni ei koko aikana hetkauttanut eväänsä. Sitten kun en meinannut löytää paistinpannua, kysyin, että eikö täällä ole sellaisia. Sisko sai hirveän raivarin ja huusi, että jos niitä ei ole, niin minä olen heittänyt ne pois. :-(
Eikö nämä kaikki voi vaan niputtaa MINÄ-ihmisen alle? Eli ihmiset, jotka näkevät vain oman napansa ja yleistävät kaikki omat kokemuksensa yleisiksi totuuksiksi. Ja luulevat, että kaikki mitä joku muu sanoo tai tekee, liittyy jollain tavalla heihin itseensä.
Onneksi en tunne yhtään ap:n kuvailemaa henkilöä, voisi ärsyttää, jos joutuisi päivittäin kuuntelemaan.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:19"]
Kotus-linkkejä tuli muihinkin keskusteluihin, ilmeisesti maaninen vaihe ollut päällä.
[/quote]
Minä olen se, joka linkkasin piiloväitettä käsittelevän jutun Kotuksesta, kun keskustelukumppanini ei sitä tuntenut. Muhin ketjuihin en ole Kotusta linkannut. Lieneekö jollakulla trollilla mustamaalauskampanja päällä?