Joulumenu; eli mitä teillä syödään?
Nyt voi alkaa miettiä ;) Olemme ensimmäistä kertaa koko Joulun kotona (uusi omakotitalomme on valmistunut juuri) ja nyt mietin erilaisia vaihtoehtoja. Kinkku, kalaa ja itsetehtyä maksalaatikkoa..
Kommentit (130)
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 23:07"]
Alapeukuttaja iski :'D
[/quote]
Näköjään. Kiinnostaisi kovasti tietää, mitä Alapeukuttajan omassa joulupöydässä tarjotaan ja mitä hän itse söisi, kun täällä mainituista mikään ei tunnu hänelle kelpaavan.
Läskiä lotinaa ja sian persettä ihanaa.... Auran väkevä sinappi on hyvää kinkun päällä.
Tuota jälkkäriä mietin. Luumuvaahto on ihanaa, mutta aika "raskas" jälkkäri..eli jotain kevyempää vaihtoehtoa.
ap
Onneks sitä auraa ei tosiaan ole pakko ottaa! Mutta kiitos, olen hionut joulumenua nyt noin 15 vuotta ja aletaan olla aika lähellä täydellistä. Tapaninpäivälle taidan tänä vuonna laittaa punajuuriauralaatikon ja bataattilaatikon ja pienen palan kinkkua. Alkoi nimittäin jo nyt sittenkin tehdä niitäkin mieli! Mut tiedän kokemuksesta että samalle päivälle kalaihanuuksien kanssa niitä ei kannata laittaa, jäävät syömättä.
Perinteiset:
Kinkku
Porkkana-lanttulaatikko
Rosolli
Italiansalaatti
Perunasalaatti
Joululimppu
Lisäksi on valittu muutamia perheenjäsenten lemppariruokia:
Lihapullia
Ranskanpottuja
Vesimelonia
Valkosipulidippiä
Luumutomaatteja
Suolakeksejä
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 23:13"]En ole vielä täysin varma, luulisin että näitä:
Porkkanalaatikkoa
Bataattilaatikkoa
Kinkkua tai kalkkunaa
Chilikastikkeessa marinoituja oliiveja
Kylmäsavulohta
Kahta erilaista vihreää salaattia
Sienisalaattia
Herneitä
Lohimoussea
Ehkä jotain kalaa vielä.
Juustoja.
Jälkiruokana on ihan konvehteja ja ehkä joku jäädyke.
Juomana punaviiniä ja valkoviiniä, vettä, kahvia ja glögiä.
[/quote]
Vahinko alapeukku, anteeksi!
Järsitään kynsiä, juomana vesijohtovettä!
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 23:07"]
Alapeukuttaja iski :'D
[/quote]
Näköjään. Kiinnostaisi kovasti tietää, mitä Alapeukuttajan omassa joulupöydässä tarjotaan ja mitä hän itse söisi, kun täällä mainituista mikään ei tunnu hänelle kelpaavan.
[/quote]
Näinpä.
Meillä aamusta riisipuuroa.
Päivälliseks:
Poronkäristystä
Perunoita
Kinkkua
Fetasalaattia
Jälkkäriks:
Konvehteja
Pipareita
Torttu
Julmustia
Kahvia
Mummo tekee vaikka mitä :) ensin ruoka; porkkana-, peruna-, maksa- ja lanttulaatikko, perunoita, lihapullia, kahta erilaista lohta, uunijuustoa, sienisalaattia, rosollia ja sitä pinkkiä kastiketta, muita salaatteja, kinkku ja lisäksi myös omatekemää sämpylää ja piimälimppua. Jälkiruoaksi myöhemmin kahvin/teen kanssa esim puuroa& luumukeittoa ja hedelmärahkaa tai sellaista kuumu moussekakkua.
Kalkkuna
Graavilohi
Lämminsavulohi
Vege"kinkku"
Lasimestarin silli
Jonkinlainen vihreä salaatti x2
Itsetehty perunasalaatti
Itsetehty rosolli
Laatikot itsetehtynä: Porkkana, imelletty bataatti, lanttu
Jälkkäriksi:
Juustotarjotin
Glögijuustokakku
Juomana löytyy aina punkkua, valkkaria, olutta, limua ja vettä. Jälkkärin kanssa kahvia, jouluteetä ja glögiä.
Meille on tulossa jouluaatoksi ihan perinteistä jouluruokaa tänä vuonna. Laatikoita, kinkkua, kaloja, uusia perunoita ja sit pipareita ja joulutorttuja.
Joulupäivänä mennään syömään ravintolaan, se on mulle sitä joulun luksusta, kun ei tarvitse kokata eikä tiskata.
Tapanina varmaan sitten taas jouluruokaa, niin ei ehdi kyllästyä.
Luumuista ja puolukoista en välitä.
Pyypaistia, uunijuurekset, mustapekkakastike. Teeripaisti, lohkoperunat, konjakkikermakastike. Graavi siika ja lohi, sillit ja keitinperuna, sienisalaatti. Lanttulaatikko. Lakkaparfait, Irish coffee, konvehdit. Vähän mutta hyvää.
8, ootko meidän äiti? Kuulostaa aivan täsmälleen mun vanhemmilla tarjoiltavalta! :)
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 23:43"]
Pyypaistia, uunijuurekset, mustapekkakastike. Teeripaisti, lohkoperunat, konjakkikermakastike. Graavi siika ja lohi, sillit ja keitinperuna, sienisalaatti. Lanttulaatikko. Lakkaparfait, Irish coffee, konvehdit. Vähän mutta hyvää.
[/quote]
Kuulostaa ihanalta. En osaa valmistaa noita tipuja eikä kukaan käy metsällä, niin en tiedä edes mistä niitä saisi. Onko sulla hyvä ohje konjakkikermakastikkeeseen ja mustapekkakastikkeeseen? Voisin soveltaa johonkin vaikka uudeksi vuodeksi.
Meillä mennään joulu aika perinteisillä enkä jaksa tehdä koko repertuaaria, kun on pienet lapset ja monia paikkoja, joissa käydään. Graavaan lohen itse ja teen jonkun variaation siitä esim. wasabikastikkeen kanssa tms. lisäksi, juureslaatikko, kinkku, juustoja..
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 22:55"]
Meillä tänä vuonna vain alkuruokia buffet-pöydässä, koska kaikki pitää niistä eniten. Pöydästä löytyy sinappisilakoita, valkosipulisilakoita, lohimoussea, graavilohta, graavisiikaa, muikunmätiä, kirjolohenmätimoussea (lapsille), riimihärkää konjakkikastikkeella, hyvää ankanmaksapateeta, sienisalaattia, waldorfinsalaattia, viikuna-vuohenjuustosalaattia, punajuuri-fetasalaattia, keitettyjä perunoita, saaristolaisleipää, juustoja (brie, gruyere, appenzeller, aura), lisäksi vielä varmaan ihan pienimmille lapsille lihapullia kermakastikkeessa. Jälkkäriksi olen kaavaillut vadelmacharlottaa. Sit konvehdit, vihreät kuulat, pähkinät. Rakastan joulua ja rakastan ruokaa. Terkkuja tutuille!!
[/quote]
Mmmmm nam. :p poistuisin teidän herkkupöydästä kierien, koska söisin itseni tärviölle. Kaikki kuulostaa ihanalta. En jaksa tehdä lähellekään noin montaa sorttia, mutta tuollainen olisi mun unelmajoulupöytä. Tyydyn läiskimään ranskankermaa mädin viereen, ja haaveilen että jonain päivänä on paukkuja tuollaiseen repertuaariin :)
Meillä:
Aamulla riisipuuro
Kirkkokahvit: pasteijat, kuorrutettu kardemummakakku, joulutortut, piparit
Glögit
Ruoka:
Sillikaviaari
Graavilohi
Savusiika
Mäti, smetana, sipulisilppu
Keitetyt perunat
Oliivit, kaprikset, aurinkokuivatut tomaatit jne
Rosolli
Sienisalaatti
Kinkku
Paistikastike
Peruna-, lanttu-, bataatti- ja maksalaatikko
Kuohuviini, rose- ja valkoviini, vaalea ja tumma olut, kivennäisvesi
Karpalo-kinuskikakku
Juustoja
Portviiniä
Jaksaa jaksaa... :D
Aamulla riisipuuro ja sekahedelmäsoppa (itse syön Saksassa oppimallani tavalla, suklaanpala pohjalle)
Jouluruokana perus laatikot, ehkä myös bataattilaatikko. Kinkku, paistettu lohi, graavilohi tai -siika, silliä, rosollia, jokin vihersalaatti, sienisalaatti, italiansalaatti, herneet, juustoja, joululimppua, kotikaljaa, julmustia. Jälkuruokaa ei kukaan jaksa, mutta on luumurahkaa, piparkakkurahkaa, glögijuustokakku, konvehteja. Nam, jouluruoka <3
Me emme laita muuta kuin:
- graavattua lohta
- kylmäsavulohta
- kuhaa
- muikunmätiä
- kirjolohenmätiä
Lisäksi on tietysti pähkinöitä ja suklaata, viskejä ja viinejä.
Emme välitä muista jouluruoista tai juomista lainkaan. :)