Kermaperseille suunnitteilla oma "vaellus"reitti Lappiin. "Mukana voisi olla vain kevyt 5–6 kilon reppu. Yöt voisi viettää sängyssä, ja ruokailu hoituisi kahviloissa, ravintoloissa"
Kommentit (200)
1) Vaellusreitit ovat huonossa kunnossa tuolla päin eli aika paljon täytyy sorastaa, tehdä pitkospuita, siltoja yms. Ja ihan vaan reittimerkinnät kuntoon! Ei kaikki handlaa karttaa tai kompassia, GPS harvemmin toimii kännykässä tuolla päin.
2) Ei ole kunnollisia ravintola, kahvila tai taukopaikkoja. Ei kaikki kanna mukaansa päiväretkelle edes sitä reppua. Mukava olisi syödä kunnon ravintolassa, enkä tarkoita vain makkarapaikkaa. Ja kun olet korvessa niin kuka sinne sitten se kahvilan perustaa? Edes latukahviloita ei saa järkeviin kohtiin, ne ovat ylihinnoiteltuja, asiakaspalvelu on tasoa häivy muualle, tarjonta on kehnoa jne. Aika kaukana ollaan Keski-Euroopan palvelutasosta.
3) Hotellimajoitukset vastaavat ehkä yhden tähden majoituksia. Ei sellaisessa halua kukaan majoittua. Pelkkä katto pään päällä ja ikean sänky eivät ole sitä luksusmajoitusta, jota nykyään haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Junalla pääsee Rovaniemelle ja siitä lähtee bussit moneen suuntaan. Esim. suoraan Kiilopäälle tai Saariselälle, jotka ovat UKK-puiston reunalla. Ei siis tarvita omaa autoa. Itse olen useinkin ollut yksin teltan kanssa viikon siellä retkeilemässä. Viimeisen yön varaan yleensä hotellista, koska ennen kotimatkaa on kiva käydä pesulla ja saunassa.
Kiitos. T: kanssamatkustaja
Olen vähän hirvityksellä katsellut sen erään huippusuositun retkeilijän tubetuksia, joissa yhdessä valittaa miten kanssamatkustajan jalat oli haisseet tulomatkalla junassa, mutta itse hyppää paluubussiin suoraan metsästä viikon reissulta useammalla videolla....
Kyseinen retkeilijä osannee pakata vaihtovaatteet mukaan ja käyttää mm merinosukkia joita ei edes saa haisemaan viikossa.
Ei pinttinyt hiki ja muu reissun tuotos vaihtovaatteiden mukana mihinkään häviä. Kyllä siinä täytyy suihkua ja saippuaa käytellä.
Ikäänkuin Lapissa ei voisi peseytyä luonnossa.
Vierailija kirjoitti:
1) Vaellusreitit ovat huonossa kunnossa tuolla päin eli aika paljon täytyy sorastaa, tehdä pitkospuita, siltoja yms. Ja ihan vaan reittimerkinnät kuntoon! Ei kaikki handlaa karttaa tai kompassia, GPS harvemmin toimii kännykässä tuolla päin.
2) Ei ole kunnollisia ravintola, kahvila tai taukopaikkoja. Ei kaikki kanna mukaansa päiväretkelle edes sitä reppua. Mukava olisi syödä kunnon ravintolassa, enkä tarkoita vain makkarapaikkaa. Ja kun olet korvessa niin kuka sinne sitten se kahvilan perustaa? Edes latukahviloita ei saa järkeviin kohtiin, ne ovat ylihinnoiteltuja, asiakaspalvelu on tasoa häivy muualle, tarjonta on kehnoa jne. Aika kaukana ollaan Keski-Euroopan palvelutasosta.
3) Hotellimajoitukset vastaavat ehkä yhden tähden majoituksia. Ei sellaisessa halua kukaan majoittua. Pelkkä katto pään päällä ja ikean sänky eivät ole sitä luksusmajoitusta, jota nykyään haetaan.
Joo no se hauskaa, kun tulee Haltilta Kilpisjärvelle, niin viimeiset kilometrit on sellaista moottoritietä...
Vierailija kirjoitti:
Olenko kummajainen, mutta itsellekin nykyisten autiotupien sosiaalisuuskin on vähän liikaa. Kyllä mielelläni vaihdan vastaantulijan kanssa muutaman sanan, mutta majoittuminen muiden kanssa on jo vähän liikaa. Majoitun yleensä siis yksin telttaan.
Et. Mä olen samanlainen. Vaikka autiotupa olisi tyhjänä, niin olen mielummin teltassa, kun ei tiedä jos aamulla sinne tulee joku ihminen.
Minusta tuollainen vaeltaminen ei ole kivaa, vaan rangaistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla täydet palvelut kulman takana mutta pitäisi silti olla kuin retkeilisi itse erämaassa?
Valitettavasti nämä ovat kaksi toisensa poissulkevaa asiaa.
Kyllä. mun mielestä kaikki retkeilyrakenteet: autio- ja päivätuvat, tulipaikat, huussit, pitkospuut ym. pitäisi poistaa, sillä ne vähentää erämaakokemuksen arvoa.
Noista palveluista on se "täysi" kaukana. Ja nuo eivät ole kulman takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Junalla pääsee Rovaniemelle ja siitä lähtee bussit moneen suuntaan. Esim. suoraan Kiilopäälle tai Saariselälle, jotka ovat UKK-puiston reunalla. Ei siis tarvita omaa autoa. Itse olen useinkin ollut yksin teltan kanssa viikon siellä retkeilemässä. Viimeisen yön varaan yleensä hotellista, koska ennen kotimatkaa on kiva käydä pesulla ja saunassa.
Olen vähän hirvityksellä katsellut sen erään huippusuositun retkeilijän tubetuksia, joissa yhdessä valittaa miten kanssamatkustajan jalat oli haisseet tulomatkalla junassa, mutta itse hyppää paluubussiin suoraan metsästä viikon reissulta useammalla videolla....
Kyseinen retkeilijä osannee pakata vaihtovaatteet mukaan ja käyttää mm merinosukkia joita ei edes saa haisemaan viikossa.
Ei pinttinyt hiki ja muu reissun tuotos vaihtovaatteiden mukana mihinkään häviä. Kyllä siinä täytyy suihkua ja saippuaa käytellä.
No mitä se auttaa jos on puolivälissä peseytynyt ja sitten taas marssitaan. Ei kai se kyseinen herra siinä bussipysäkillä peseydy?
Vierailija kirjoitti:
Olenko kummajainen, mutta itsellekin nykyisten autiotupien sosiaalisuuskin on vähän liikaa. Kyllä mielelläni vaihdan vastaantulijan kanssa muutaman sanan, mutta majoittuminen muiden kanssa on jo vähän liikaa. Majoitun yleensä siis yksin telttaan.
Et ole. En minäkään erämaahan lähde ihmisiä tapaamaan, vaikka en heitä siellä karkuun juoksekaan jos nyt joku sattuu vastaan tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule sitä on vasta raikas olo kun menee seisomaan pieneen tunturilampeen ja huljuttelee menemään (jos käyttää biohajoavaa saippuaa, niin sitten maalle vähän matkan päähän lammesta ja huuhteluvesi pullolla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä se auttaa jos on puolivälissä peseytynyt ja sitten taas marssitaan. Ei kai se kyseinen herra siinä bussipysäkillä peseydy?
Ikäänkuin kyseisen herran videoilla olisi 100% tapahtumista mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Tunturipuron hanasta ei tule kuumaa vettä!!!1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et. Mä olen samanlainen. Vaikka autiotupa olisi tyhjänä, niin olen mielummin teltassa, kun ei tiedä jos aamulla sinne tulee joku ihminen.
Epätodennäköisin saapumisaika sinne on kyllä juurikin aamu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä idea, näitä lisää jokaiseen kansallispuistoon, ei vain Lappiin.
Monissa kansallispuistoissa on jo reitit liikuntaesteisille. Mutta eihän ne kelpaa kun ne on vain leveitä lyhyitä polkuja siihen lähimmälle tulipaikalle parkkikselta.
Minun pitää päästä rullatuolillani keskelle Kaldoaivvin erämaata!
Hei tollo, kaikki liikuntarajoitteiset eivät liiku pyörätuolilla. Miten se on muutenkaan sinulta pois, että myös vammaiset ja sairaat pystyvät nauttimaan luonnosta?
Teille on jo olemassa paikat nauttia luonnosta.[/quote!]
Sinäkö ne paikat määräät? Lisää esteettömiä reittejä vaan, niitä ei voi olla liikaa.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Tunturipuron hanasta ei tule kuumaa vettä!!!1
Mitä? Eikö? OMG!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla täydet palvelut kulman takana mutta pitäisi silti olla kuin retkeilisi itse erämaassa?
Valitettavasti nämä ovat kaksi toisensa poissulkevaa asiaa.
Kyllä. mun mielestä kaikki retkeilyrakenteet: autio- ja päivätuvat, tulipaikat, huussit, pitkospuut ym. pitäisi poistaa, sillä ne vähentää erämaakokemuksen arvoa.
Noista palveluista on se "täysi" kaukana. Ja nuo eivät ole kulman takana.
No on se kuitenkin siihen "oikeaan" erämaahan aika valtava ero, että jos satut kastelemaan vaatteet, sun ei tarvi niitä missään risuista kasatun nuotion ympärillä kuivata, vaan voit mennä lähimpään tupaan ja pistää tulet pilkotuista klapeista kamiinaan. Ja kakalla käydä huolletussa huussissa. Ja kun tulee oikein paha suo vastaan, niin kipaiset pitkoksia yli. Kyllä se kokemus olisi huomattavasti erilainen (karumpi) ilman noita mukavuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole. Itse usein vasta heräilen teltassa kun ne 4:00 am liikkeelle lähteneet saapuvat paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahin on se, kun olet juuri itse saanut laitettua kaiken valmiiksi ja olet kömpinyt makuupussiin nukkumaan, niin sitten illan hämärtyessä tulee pari sankaria sinne ja rupeaa otsalampuilla sokaisten kokkailemaan jotain viiden lajin ateriaa siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä idea, näitä lisää jokaiseen kansallispuistoon, ei vain Lappiin.
Monissa kansallispuistoissa on jo reitit liikuntaesteisille. Mutta eihän ne kelpaa kun ne on vain leveitä lyhyitä polkuja siihen lähimmälle tulipaikalle parkkikselta.
Minun pitää päästä rullatuolillani keskelle Kaldoaivvin erämaata!
Hei tollo, kaikki liikuntarajoitteiset eivät liiku pyörätuolilla. Miten se on muutenkaan sinulta pois, että myös vammaiset ja sairaat pystyvät nauttimaan luonnosta?
Mikä kansallispuistojen olemassaolevissa reiteissä on vikana?
Oletpa tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän sais varmaan jo suostuteltua lapsetkin mukaan 👍
Ihanaa, minä niin haluan törmätä Lapin erämaassa mölyävään lapsiperheeseen.
Miksi ihmeessä sinä eräjorma/tar tälle kermapersis poluille olisit tulossa? Mene sinne jeeraan mököttämään synkkää yksinäistä elämääsi.
En tarkoita, että vanhemmat ihmiset tahtoisivat mitään mukavuuksia, vaan niitä on käytännön syistä ehkä oltava. Mitä ne tuollaiset lapset ovat? Lapset tahtovat nimenomaan seikkailla ja he kestävät lähes mitä vaan ja nauttivat, kun pääsevät testaamaan omia rajojaan. Aikuiselle rankka, on lapselle yleensä leikki. Itselläni ollut kolme lasta ja kyllä se olen minä, joka ensin kitisen.