Kermaperseille suunnitteilla oma "vaellus"reitti Lappiin. "Mukana voisi olla vain kevyt 5–6 kilon reppu. Yöt voisi viettää sängyssä, ja ruokailu hoituisi kahviloissa, ravintoloissa"
Kommentit (200)
Pitäisi olla täydet palvelut kulman takana mutta pitäisi silti olla kuin retkeilisi itse erämaassa?
Valitettavasti nämä ovat kaksi toisensa poissulkevaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo voisi olla yksin retkeilevällä ihan hyvä juttu. Ehkä reitit lyhempiä ja niinpä uskaltaisi lähteä sinne yksinkin jos tietäisi minne kulkea. Näin matkasta ei tulisi niin pitkä ja eksymisen vaarakin vähenisi. Yksinään en lähtisi mihinkään telttaan yöpymään ja minulla ei ole edes autoa millä sinne Lappiin ajaa. Niinpä olisi hyvä jos kyyti veisi esim junalta johonkin hotelliin ja sieltä sitten aloittaisi vaelluksen seuraavaan yöpaikkaan jne. Mietinkin juuri tätä, että jopa ulkomaille olisi kiva lähteä retkeilemään niin, että tarvisi miettiä vaan sen päivän reitit ja yöksi pääsisi levähtämään. Voisi ensin Suomessa "harjoitella" ja kasvattaa kuntoa ja sitten ulkomaille. Tykkään itse kävellä paljon ja päivässä yleensä kävelen aina lähes 10 km ja jos on aikaa vieläkin enemmän. Santiago de compostelan reitistä olen lukenut joskus ja se kiinnostaa. Tosin vielä ei ole ajankohtainen ja en tiedä sitten miten tuo on järjestetty. Ilmeisesti majoitusta sielläkin on matkan varrella.
Hmm. Junalla pääsee Rovaniemelle ja siitä lähtee bussit moneen suuntaan. Esim. suoraan Kiilopäälle tai Saariselälle, jotka ovat UKK-puiston reunalla. Ei siis tarvita omaa autoa. Itse olen useinkin ollut yksin teltan kanssa viikon siellä retkeilemässä. Viimeisen yön varaan yleensä hotellista, koska ennen kotimatkaa on kiva käydä pesulla ja saunassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän toimisi hienosti porttiteoria: kun ensin ottaa iisimmin ja mukavammin niin voi myöhemmin haluta vähän karumpaa menoa.
Kun lapsena/nuorena aloittaa niin vanhempana voi eräillä ihan vaikka tiettömillä teillä ja kun ikää tulee lisää niin voi taas ottaa iisimmin.
Vauvasta vaariin systeemi 😊Ne portit on jo olemassa. Suomessa on kattava kansallispuistojen valikoima joista löytyy jokaiselle jotakin, ja puistojen eri reittivaihtoehdoistakin, aloittajasta konkariin.
Mutta muualla ei saa vaeltaa?
Ei vaikka olisi tehty helpoksi?
Loistava idea, mihin kenelläkään ei ole syytä suhtautua negatiivisesti. Mikäs sen mukavampaa kuin retkeillä upean luonnon helmassa ilman turhaa rasitetta. Pidemmätkin vaellukset olisi mahtavia, jos päivän etapin välein olisi tarjolla kelvollinen majoitus aamiaisella ja pari lounaspaikkaa reitin varrella.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Junalla pääsee Rovaniemelle ja siitä lähtee bussit moneen suuntaan. Esim. suoraan Kiilopäälle tai Saariselälle, jotka ovat UKK-puiston reunalla. Ei siis tarvita omaa autoa. Itse olen useinkin ollut yksin teltan kanssa viikon siellä retkeilemässä. Viimeisen yön varaan yleensä hotellista, koska ennen kotimatkaa on kiva käydä pesulla ja saunassa.
Kiitos. T: kanssamatkustaja
Olen vähän hirvityksellä katsellut sen erään huippusuositun retkeilijän tubetuksia, joissa yhdessä valittaa miten kanssamatkustajan jalat oli haisseet tulomatkalla junassa, mutta itse hyppää paluubussiin suoraan metsästä viikon reissulta useammalla videolla....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo reittihän menisi >90%sti teitä pitkin. Nuorpinniemeltä Kaamasmukkaan pieni hortoilu Paistunturin erämaan läpi. Pokasta Puljuun Loueaapan läpi.
Esimerkiksi Pokasta Puljuun on linnuntietä 40km ja siinä välillä ei ole yhtään mitään. Siis oikeasti, ei yhtään mitään, edes mitään rupisimpiakaan polkuja.
Siihen sitten vain pykäämään niitä ravintoloita ja hotelleja muutaman kilometrin välein.
Tuskin ne sitä suosituinta etappia suunnitteli siihen Pokka-Pulju -välille. Ja vaikka sinne joku polku ja varaustupa rakennettaisiinkin, niin tuskin se koko erämaa siitä menisi pilalle.
Eihän jutun asiakkaille mikään varaustupa kelpaa. Varaustuvassa ei palveluja.
No ehkä ne jutun asiakkaat ei sitten menisi Pokka-Pulju -välille? Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta lanseeraaminen tekee ison eron. Aika harva on kävellyt edes kovin pitkää pätkää vaikka tuosta Santiago de Compostean vaellusreitistä. Tai vaikka Appalachian Trailista. Mutta silti ne tunnetaan ja niissä on joku juttu. Joku HC-trekkeri voisi tulla vähän huonommilla palveluilla käpyttelemään koko reitin, ja sitten jotkut vähemmän HC:t kävisivät käpyttelemässä sen itselle sopivan, lyhyemmän, mutta paremmilla palveluilla varustellun pätkän.
Tuli mieleen se kyllä etteivät rahani tuskin riittäisi majoitukseen ainakaan hotellihinnoilla. Ehkä niiden sijaan voisikin olla jotain halvempaa tarjolla myös. Jotain sen teltan ja hotellin välimaastossa. Muuten jää kyllä menemättä omalla kohdallani. Samoin mietityttää roskaaminen ja pitäisi huolehtia, että jos turistimäärät kasvaisivat niin ihmiset eivät heittäisi kaikkia roskia luontoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi menisin heti mielelläni!!
T: tuki ja liikuntaelinsairas ihminen joka rakastaa luontoa ja patikoisi vaikka miten jos vain terveys sallisi
Btw, joillekin ihmisille ei oikeasti tule mieleen miksi myydään esim valmiiksi oilkottuja juureksia, tai valmista perunamuusia. Luulevat että uusavuttomille...
Kuinka pitkän matkan pystyisi patikoimaan 6kg repulla? Entä kokonaan ilman reppua? Millainen polun tulee olla?
Pohdin vain miten taajaan palveluita tulisi Lapissa olla ja minkälaisten reittien yhdistelmänä esim sinulle että siitä muodostuu 800km reitti.
Tuskin sen koko 800km on pakko olla täysin huollettu ja esteettömästi kuljettavissa. Varmaan sekin riittäisi, että olisi vaikka muutama 100km pätkä, joissa olisi paremmat palvelut lyhyemmillä väleillä.
No silti tahtoisin kuulla esimerkin miten tiuhaan tuolla sadallakin kilometrillä pitäisi olla palveluja ja millaisen polun yhdistämänä.
En tiedä, sun pitää käydä dallaan vaikka santiago de compostela ja tsekkaan miten ne on siellä hommat järkänneet.
Sitä ei ainakaan kovin huonojalkainen suorita alusta loppuun koska paikoin ne polut on kovin muhkuraisia.
Haluammeko oikeasti jonkun Santiago de Compostellan Lappiin? Jos asukastiheyksiä vertaillaan niin se kuuluisi Vantaalle.
Karwendelikin riittäisi Lappiin. Paljon kävijöitä jotka kummasti katoavat vuoristoon eikä luontoakaan ole isommin raiskattu, vaikka siellä onkin näitä kermapeppumajataloja. Majoittuminen muuten 30 hengen makuusalissa on aika kansainvälinen kokemus...
Tirolin väestötiheys on 57,7 as/km2
Lapin 1,9 as/km2
Niin, tottakai majoitut siellä 30 hengen huoneisiin kun siellä on väkeä kuin pipoa. Lapissa taas saat usein olla autiotalossa yksinäsi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo voisi olla yksin retkeilevällä ihan hyvä juttu. Ehkä reitit lyhempiä ja niinpä uskaltaisi lähteä sinne yksinkin jos tietäisi minne kulkea. Näin matkasta ei tulisi niin pitkä ja eksymisen vaarakin vähenisi. Yksinään en lähtisi mihinkään telttaan yöpymään ja minulla ei ole edes autoa millä sinne Lappiin ajaa. Niinpä olisi hyvä jos kyyti veisi esim junalta johonkin hotelliin ja sieltä sitten aloittaisi vaelluksen seuraavaan yöpaikkaan jne. Mietinkin juuri tätä, että jopa ulkomaille olisi kiva lähteä retkeilemään niin, että tarvisi miettiä vaan sen päivän reitit ja yöksi pääsisi levähtämään. Voisi ensin Suomessa "harjoitella" ja kasvattaa kuntoa ja sitten ulkomaille. Tykkään itse kävellä paljon ja päivässä yleensä kävelen aina lähes 10 km ja jos on aikaa vieläkin enemmän. Santiago de compostelan reitistä olen lukenut joskus ja se kiinnostaa. Tosin vielä ei ole ajankohtainen ja en tiedä sitten miten tuo on järjestetty. Ilmeisesti majoitusta sielläkin on matkan varrella.
Siellä Santiago de Compostela reitillä on täyspalvelu koko reitillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän hirvityksellä katsellut sen erään huippusuositun retkeilijän tubetuksia, joissa yhdessä valittaa miten kanssamatkustajan jalat oli haisseet tulomatkalla junassa, mutta itse hyppää paluubussiin suoraan metsästä viikon reissulta useammalla videolla....
Kyseinen retkeilijä osannee pakata vaihtovaatteet mukaan ja käyttää mm merinosukkia joita ei edes saa haisemaan viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän toimisi hienosti porttiteoria: kun ensin ottaa iisimmin ja mukavammin niin voi myöhemmin haluta vähän karumpaa menoa.
Kun lapsena/nuorena aloittaa niin vanhempana voi eräillä ihan vaikka tiettömillä teillä ja kun ikää tulee lisää niin voi taas ottaa iisimmin.
Vauvasta vaariin systeemi 😊Ne portit on jo olemassa. Suomessa on kattava kansallispuistojen valikoima joista löytyy jokaiselle jotakin, ja puistojen eri reittivaihtoehdoistakin, aloittajasta konkariin.
Mutta muualla ei saa vaeltaa?
Ei vaikka olisi tehty helpoksi?
Miksi se pitäisi tehdä muualla helpoksi. Kansallispuistot on niitä helppoja vaelluksia varten.
Keskustelusta on unohtunut, että näitä kermaperseitä voivat olla ulkomaalaiset turistit. He käyttävät rahaa Lapissa paljon enemmän henkeä kohti kuin suomalaiset vuorokaudessa. He ovat valmiita maksamaan oheispalveluista, hyvästä ruuasta ja kunnon hotellihuoneesta.
Näille erityisesti varakkaille aasialaisille asfalttiviidakossa suunnistaneille uudet kevytreitit ovat tervetulleita.
Ystäväni Backki tapasi näissä tapauksissa sanoa, että "Köyhiä ja kateellisia panettaa".
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla täydet palvelut kulman takana mutta pitäisi silti olla kuin retkeilisi itse erämaassa?
Valitettavasti nämä ovat kaksi toisensa poissulkevaa asiaa.
Kyllä. mun mielestä kaikki retkeilyrakenteet: autio- ja päivätuvat, tulipaikat, huussit, pitkospuut ym. pitäisi poistaa, sillä ne vähentää erämaakokemuksen arvoa.
Eikös Ruotsissa ole "autio"tuvat sellaisia, että niissä on ihan henkilökuntaa paikalla ja niistä otetaan pieni maksu? Kuuluuko niihin millaisia palveluita ja onko yhteis- vai omat huoneita?
Olenko kummajainen, mutta itsellekin nykyisten autiotupien sosiaalisuuskin on vähän liikaa. Kyllä mielelläni vaihdan vastaantulijan kanssa muutaman sanan, mutta majoittuminen muiden kanssa on jo vähän liikaa. Majoitun yleensä siis yksin telttaan.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelusta on unohtunut, että näitä kermaperseitä voivat olla ulkomaalaiset turistit. He käyttävät rahaa Lapissa paljon enemmän henkeä kohti kuin suomalaiset vuorokaudessa. He ovat valmiita maksamaan oheispalveluista, hyvästä ruuasta ja kunnon hotellihuoneesta.
Näille erityisesti varakkaille aasialaisille asfalttiviidakossa suunnistaneille uudet kevytreitit ovat tervetulleita.
Niille voi näyttää hotellin pihalle tuotua poroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen retkeilijä osannee pakata vaihtovaatteet mukaan ja käyttää mm merinosukkia joita ei edes saa haisemaan viikossa.
Ei pinttinyt hiki ja muu reissun tuotos vaihtovaatteiden mukana mihinkään häviä. Kyllä siinä täytyy suihkua ja saippuaa käytellä.
Vierailija kirjoitti:
... ja ne kevytreitit voi olla siellä Kiilopäällä mihin ne aasialaiset kuitenkin menee.
Hmm, itseasiassahan ne ON siellä.
Joku on vain saanut päähänsä että parin päivän Lapin matkalle tullut Li tahtoisikin vaeltaa 800km.
Ei kun Lohjalle.