Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä työtön äiti, jonka lapsi päiväkodissa!

Vierailija
15.12.2014 |

Mitä teit tänään lapsen hoitopäivän aikana työllistymisesi edistämiseksi? Paljonko aikaa kului aktiiviseen töiden hakemiseen tänään?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:36"]

tänään en mitään. Sn sijaan nukuin univelkaa pois.

Tässä olen kuitenkin tehnyt 21 päivää putkeen töitä, näistä noin 15 päivänä kahta vuoroa. Olen muutaman eri vuokratyöfirman listoilla, lisäksi minua kutsutaan lyhyellä varoitusajalla (parhaimmillaan olen päässyt puolessa tunnissa töihin, ja matkalla vienyt lapsetkin päiväkotiin) sijaiseksi.

Virallisesti olen siis työtön, vaikka välillä tulee tällaisia ruuhkahuippuja. Normaali viikko on sellainen, jolloin saan töitä 2-3 päiväksi.

[/quote]

U SUCK

Vierailija
22/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö ap, että subjektiivinen päivähoito-oikeus perustettiin juuri siksi, että äiditkin voisivat työllistyä?

Älytön ajatus, että lapset pitäisi ottaa pois päiväkodista, kun vanhempi jää työttömäksi. Itse rupesin tekemään sijaisuuksia, joihin tuli kutsu esim. edellisenä iltana. En olisi voinut ottaa mitään työtä vastaan, jos lapsilla ei olisi ollut päivähoitopaikkoja. Joskus töitä ei ollut päiviin. Pidin välillä ylimääräisiä vapaapäiviä. Toisaalta, päiväkodissa oltiin sitä mieltä, että hoitopäiviä pitäisi olla riittävästi ettei lapset jää ulkopuolisiksi porukasta. Olivat myös ehdottomasti sitä mieltä, että lapsen arjen tulee jatkua turvallisen samanlaisena silloin, kun vanhempien elämässä on kriisejä (työttömyys on kriisi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:29"]

Avoimet päiväkodit ja perhekerhot antaa tarpeeksi virikkeitä mutta ei nämä laiskat viiti niihin mennä!!

[/quote]  minäkin olin työtön ja vein lapseni päiväkotiin ja menin sen jälkeen nukkumaan. On siinäkin äiti, hävetköön. Lapsi oli jo n 3,8 vee ja ei ollut töitä. Nykyään olen töissä ja lapseni jo täysi-ikäinen. Olihan se kivaa aikaa, lapsi kasvaa niin nopeasti. 

Vierailija
24/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:09"]

Mitä enemmän luen näitä työttämien nillityksiä sitä vähemmän heitä arvostan. Kiitos kuitenkin, kun avaatte ajatusmaailmanne.

[/quote]

No on se hirveää, kun yksi nillittää että on saanut töitä ja toinen kertoo olevansa töissä pätkissä  lyhyellä varoitusajalla. No onhan näitä ihmisiä paljon, joiden mielestä työttömyys on parantumaton sairaus ja kaikki mikä ei sovi mustavalkoiseen maailmaan, jätetään huomioimatta ja siitäkn syyllistetään, jos työtön työllistyy. Miksi työttömän työllistyminen vituttaa noin paljon? 

Vierailija
25/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on päiväkodissa puheenviivästymän takia, osa-aikaisena on eli 3 päivää viikossa, 5 tuntia per päivä.

Vierailija
26/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:15"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:29"]

Avoimet päiväkodit ja perhekerhot antaa tarpeeksi virikkeitä mutta ei nämä laiskat viiti niihin mennä!!

[/quote]  minäkin olin työtön ja vein lapseni päiväkotiin ja menin sen jälkeen nukkumaan. On siinäkin äiti, hävetköön. Lapsi oli jo n 3,8 vee ja ei ollut töitä. Nykyään olen töissä ja lapseni jo täysi-ikäinen. Olihan se kivaa aikaa, lapsi kasvaa niin nopeasti. 

[/quote]

Onhan se kivaa ulkoistaa se lyhytkin lapsuusaika muiden hoidettavaksi.

Vierailija
27/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:29"]Avoimet päiväkodit ja perhekerhot antaa tarpeeksi virikkeitä mutta ei nämä laiskat viiti niihin mennä!!
[/quote]
Siis sun mielestä lapset pitäisi repiä tutusta hoitopaikasta ajaksi x ja hakea heille uusi hoitopaikka esim. 3kk:n kuluttua? Ajatteletko ollenkaan lasten parasta?

Vierailija
28/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään, mulla on työpaikka valmiina helmikuulle :)!

Vierailija
29/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan nykyään sama, itse jäin työttömäksi joulukuun alussa  ja seuraava työ oli jo tiedossa tammikuussa. Silloin päiväkodista toivottiin että lapset olisivat paikalla joka päivä ma-to joulujuhlaan asti, että voivat harjoitella. Perjantaisin sitten oli suotavaakin ottaa kotiin. 

Vierailija
30/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:05"]

Ymmärtääkö tämän aloituksen kirjoittaja, että ei työtön voi lähteä töihin puolen tunnin varoitusajalla, jos lapsella ei ole hoitopaikkaa? Silloin voi mennä sivu suun hyvinkin pitkäaikainen työ, esimerkiksi äitiysloman ja sen jatkoksi hoitovapaan sijaisuus.

Mitäkö tein työllistymisen edistämiseksi? Opiskelin silloin, kun olin työtön ja lapseni oli päivähoidossa. Nyt olenkin töissä.

[/quote]

Äitiysloman sijaisuus tuskin noin lyhyellä varotusajalla tulee, tuleva äitiyslomahan on työnantajan tiedossa hyvissä ajoin.

Vierailija
31/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:17"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:29"]Avoimet päiväkodit ja perhekerhot antaa tarpeeksi virikkeitä mutta ei nämä laiskat viiti niihin mennä!! [/quote] Siis sun mielestä lapset pitäisi repiä tutusta hoitopaikasta ajaksi x ja hakea heille uusi hoitopaikka esim. 3kk:n kuluttua? Ajatteletko ollenkaan lasten parasta?

[/quote]

Meidän kunnassa on käytössä hoitopaikkatakuu, eli työtön voi ottaa lapsensa pois päiväkodista ja käyttää avoimen varhaiskasvatuksen palveluja ja työllistyessään on oikeutettu saamaan lapsen takaisin samaan päiväkotiin. Hoitosopimusta ei siis irtisanota, vaan paikka jää ikäänkuin pitoon.

Vierailija
32/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 18:54"]

Mitä teit tänään lapsen hoitopäivän aikana työllistymisesi edistämiseksi? Paljonko aikaa kului aktiiviseen töiden hakemiseen tänään?

[/quote]

Olen työvoimatoimiston kirjoilla mutta olin tänäänkin töissä. Välillä tulee työttömiä päiviä (ei joka kuukausi) ja pari kertaa vuodessa viikkojakin. Toisaalta ei ole lomiakaan näin pätkätyöläisenä, joten ei tätä jaksaisikaan ilman työttömyyspäivien tuomaa "lomaa". 

Vierailija
33/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
34/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
35/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat erilaisia. Ei avoin päiväkoti ja srk:n kerhot tarjoa jokaiselle lapselle heidän tarpeitaan. Säännöllisyys ja samankaltaisuus ovat usealle lapselle välttämättömyys. Tästä johtuen pysyvä päivähoito on parempi kuin joka päivä eri paikka, jossa ei kuitenkaan voi ryhmäytyä. Ei toki tarkoita, että kotona olevan vanhemman alla kouluikäisen lapsen pitäisi olla päiväkodissa joka päivä monta tuntia, mutta ei muutamasta tunnista päivässä voi kuitenkaan sanoa, että äiti ei lastaan hoitaisi. 

Vierailija
36/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:05"]

Ymmärtääkö tämän aloituksen kirjoittaja, että ei työtön voi lähteä töihin puolen tunnin varoitusajalla, jos lapsella ei ole hoitopaikkaa? Silloin voi mennä sivu suun hyvinkin pitkäaikainen työ, esimerkiksi äitiysloman ja sen jatkoksi hoitovapaan sijaisuus.

Mitäkö tein työllistymisen edistämiseksi? Opiskelin silloin, kun olin työtön ja lapseni oli päivähoidossa. Nyt olenkin töissä.

[/quote]

Äitiysloman sijaisuus tuskin noin lyhyellä varotusajalla tulee, tuleva äitiyslomahan on työnantajan tiedossa hyvissä ajoin.

[/quote]

Mä olen ihan vakipaikkaan (kirjoitin aiemmin, mutta tässä vähän tarkennusta) työllistynyt niin, että haastatteluun kutsuttiin maanantaina, kun hakuaika oli loppunut perjantaina, haastattelu keskiviikkona ja töihin seuraavana maanantaina. Tosin mulla kuopus oli silloin eskari-ikäinen; mitä muuten jatkossa tapahtuu päiväkodissa eskaria käyville, jos vanhemmat joutuvat työttömäksi? Tuolloin oli maaliskuu ja kuopuksen koulu alkoi seuraavan syksynä. Aiempi tapaus oli sellainen, että haastattelu ja päätös tulivat äkkiä, mutta päivähoidon järjestämiseen olisi ollut aikaa. Mutta, olisi ollut hassua ottaa lapset siinä tapauksessa pois päiväkodista ja hakea paikka uusiksi, kun kyse ei ollut kovin pitkästä ajasta ja pari viikkoa joulun aikaan olivat kuitenkin hoidosta pois. Se paikan olemassaolo on vaikuttanut noissa tapauksissa siihen, että minut on valittu. En tiedä onko laillista, mutta kyllä noissa suoraan sanottiin, että olisi harkittu jotain toista jos ei olisi ollut hoitopaikkaa. 

Vierailija
37/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:29"]Avoimet päiväkodit ja perhekerhot antaa tarpeeksi virikkeitä mutta ei nämä laiskat viiti niihin mennä!!
[/quote]

Harmi tätä ahdasmielisyyttä, ei haluta edes ymmärtää.

t. Työssäkäyvä äiti, joka vietti kaikki mahdolliset hoitovapaat lapsia hoidellen (7v), yhtään päivää lapset eivät olleet virikehoidossa. Silti ymmärrän miksi myös työtön laittaa lapsensa päiväkotiin.

Vierailija
39/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:25"]

Tyomarkkinatukea ei makseta, jos lapset eivät ole hoidossa. Kotiäitiä ei lasketa työttömäksi. Voitte tämän tarkistaa ihan työkkäristä ja/tai kelasta. Työmarkkinatuen edellytys on, että hoitoikäisille lapsille on hoitopaikka.

[/quote]

Jaa, kyllä mulle vain maksetaan. Työkkäriä ei kiinnosta tippaakaan, missä lapset ovat. Vain se, että työtön työnhakija on käytettävissä.

-kutonen-

PS. Esikoinen on päiväkodissa vain tukitoimena, siksi kuopus on kanssani kotona. Sitä ei tokikaan kysytty mutta alapeukuista päätellen ilmeisesti minun ajatellaan olevan kovinkin laiska kun toinen lapsista on päiväkodissa (puolipäiväisenä ja vain neljänä päivänä viikosta, jos jotakuta kiinnostaa). Ei ole eka kerta kun saan rumia katseita asiasta mutta en koe että olisin tilivelvollinen meidän perheeseen liittyvistä asioista.

Vierailija
40/53 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:33"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:29"]Avoimet päiväkodit ja perhekerhot antaa tarpeeksi virikkeitä mutta ei nämä laiskat viiti niihin mennä!!
[/quote]

Asutko pk seudulla?
[/quote] En.