Hei sinä työtön äiti, jonka lapsi päiväkodissa!
Mitä teit tänään lapsen hoitopäivän aikana työllistymisesi edistämiseksi? Paljonko aikaa kului aktiiviseen töiden hakemiseen tänään?
Kommentit (53)
Eli yksikään teistä työttömistä äideistä ei halua pitää lasta/lapsia päivähoidossa siksi, että pääsee itse arjessa helpommalla, kun ei tarvitse viihdyttää lasta, ulkoilla, leikkiä, ruokkia jne? Tästähän tässä keskustelussa oikeasti on kyse, vaikka kukaan ei sitä ääneen sanokaan.
Itse en yksinkertaisesti kehtaisi lonnia kotona työttömänä ja viedä lapset joka aamu hoitoon. Hävettäisi.
Joku väitti, että työmarkkinatukea ei saa, jos lapset eivät ole hoidossa. Ei pidä paikkaansa.
T. AP, jonka lapset ovat jo koululaisia ja itsekin käy aivan vakituisessa työssä.
Siinä on iso ero, kuinka KAUAN päivittäin pitää lastaan päiväkodissa. Minusta ok aika on 4-7 tuntia, jos vanhempi on kotona.
Siinä vaiheessa tehdään väärin lasta ja yhteiskuntaa kohtaan, jos lapsi on 7-10 tuntia hoidossa, vaikka vanhempi kotona. Kyllä se lapsellekin on rankkaa, olla pitkä päivä hoidossa. Lapsella ja vanhemmalla olisi myös oltava mukavaa yhteistä aikaa.
terveisin lastentarhanopettaja
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 22:03"]
Eli yksikään teistä työttömistä äideistä ei halua pitää lasta/lapsia päivähoidossa siksi, että pääsee itse arjessa helpommalla, kun ei tarvitse viihdyttää lasta, ulkoilla, leikkiä, ruokkia jne? Tästähän tässä keskustelussa oikeasti on kyse, vaikka kukaan ei sitä ääneen sanokaan.
Itse en yksinkertaisesti kehtaisi lonnia kotona työttömänä ja viedä lapset joka aamu hoitoon. Hävettäisi.
Joku väitti, että työmarkkinatukea ei saa, jos lapset eivät ole hoidossa. Ei pidä paikkaansa.
T. AP, jonka lapset ovat jo koululaisia ja itsekin käy aivan vakituisessa työssä.
[/quote]
Sun on vaikea ymmärtää pätkätyöläisen tilannetta jos et itse ole sellaisessa ollut. Päiväkodissa kuitenkn toivottiin, että paikkaa ei turhaan varalla, vaan että lapset myös ovat siellä silloin kun ei ole lomakausi. Kyllä suakin ottaisi päähän hakea hoitopaikkaa joka pätkän jälkeen uudelleen. On se niin nähty että ne jotka sanovat tekevänsä yhtä, eivät sitä tee kun työttömäksi jäävät. Koska se totuus tulee niin päin naamaa sitten kuitenkin ja he saavat huomata, etteivät olekaan mitään eliittiä muiden työttömien joukossa.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:29"]
Avoimet päiväkodit ja perhekerhot antaa tarpeeksi virikkeitä mutta ei nämä laiskat viiti niihin mennä!!
[/quote]
Ja sinne voi jättää lapset työhaastattelun ajaksi?
Minulle tuli aikoinaan haastattelukutsuja jopa 2h varoitusajalla. Pääsin töihin, joten hukkaan ei mennyt lasten olo päiväkodissa.
Ja miksi ap kysyy vain työttömistä äideistä? Kun isä on työtön, hänkö voi kuitenkin hyvällä omatunnolla pitää lapsen pk:ssa, koska omaa kivekset?
Ei mitään pitkäaikaista työtä niin lyhyellä varoitusajalla täytetä, etteivätkö sen 2 viikkoa odota mikä menee kun hoitopaikan saa, usein sen saa vielä nopeamminkin kun tietävät että työpaikka odottaa äitiä.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:29"]
Avoimet päiväkodit ja perhekerhot antaa tarpeeksi virikkeitä mutta ei nämä laiskat viiti niihin mennä!!
[/quote]
Ja sinne voi jättää lapset työhaastattelun ajaksi?
Minulle tuli aikoinaan haastattelukutsuja jopa 2h varoitusajalla. Pääsin töihin, joten hukkaan ei mennyt lasten olo päiväkodissa.
[/quote]
Siellä muiden mammojen joukossa voisi vaikkapa verkostoitua, että olisi muutama tuttu, joka voisi lapsia katsoa haastattelun ajan.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:25"]
Tyomarkkinatukea ei makseta, jos lapset eivät ole hoidossa. Kotiäitiä ei lasketa työttömäksi. Voitte tämän tarkistaa ihan työkkäristä ja/tai kelasta. Työmarkkinatuen edellytys on, että hoitoikäisille lapsille on hoitopaikka.
[/quote]
Höpö höpö! Minä olin 2,5 vuotta työttömänä sen jälkeen kun kaksoset täyttivät 3v. ja kertaakaan ei kukaan kysellyt että ovatko päiväkodissa. Sanoin työkkärissä sen verran että mitään niin pienipalkkaista en voi tehdä että päivähoitomaksun (550€) jälkeen ei jää ylimääräistä työkkärirahaan verrattuna, meidän perheen talous ei sitä kestäisi. Sanoin että kun sopiva kokopäiväinen työpaikka tulee kohdalle, niin sitten lapset menee päiväkotiin, ja niin tapahtui.
Ja minä en saanut ansiosidonnaista, ennen poikia jäi viikko tai pari työssäoloehtoa täyttymättä kun eivät hyväksyneet työkkärissä viimeisintä työpaikkaa. Mulla tuli 500 päivää täyteen, ja silloin piti täyttää kuponki jossa kysyttiin omaisuudet ja muut, mutta mitään se ei vaikuttanut, vaan saman rahan sain kuin ennenkin, rahan nimi vaan muuttui.
Minä teen keikkatyötä ja mies kolmivuorotyötä. Maksamme kuitenkin hoidosta, joten vien lapset hoitoon vaikkei aina töitä olisikaan. Se on myös päiväkodin toive. Että paikat ovat käytössä. Myös lapset kaipaavat päiväkotiin jos pidempiä työttömyysjaksoja.
Että anteeksi nyt kamalasti. Mitä se ketään haittaa, kun siitä hoidosta kuitenkin maksaa pitkän pennin?
Lapset ovat kuitenkin max. kolme kertaa viikossa 5-6 h tuntia kerrallaan näinä päivinä kun ei töitä ole. Kerhopaikkaa en lapsille saa, kun on päiväkotipaikka. Ja siitä en luovu, koska kuitenkin niitä töitäkin on.
Huomenna laitan työhakemuksia, käyn jumpassa ja hoidan kauppa-asioita yms. sillä aikaa kun lapset hoidossa.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:26"]
tässä on kysymys myös lapsen edusta. Yli 3-vuotiaalla pitää olla jo virikkeitä. Ei työtön,mahdollisesti masentunut vanhempi voi sellaisia hirveästi tarjota. Lapset tarvitsevat seuraa ja muita lapsia ympärille...
[/quote]
Ei kuitenkaan koko päivää.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:23"]
Ei hoitopaikka ole työttömyydestä tai sen torjumisesta kiinni. Hoitopaikan voi saada oli vanhemmat töissä tai kotona, ei sillä ole väliä.
[/quote]
Odottelin puhelua tulinko valituksi. Ei kuulunut vielä mitään. Eli odotellaan.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:09"]
Mitä enemmän luen näitä työttämien nillityksiä sitä vähemmän heitä arvostan. Kiitos kuitenkin, kun avaatte ajatusmaailmanne.
[/quote]
No on se hirveää, kun yksi nillittää että on saanut töitä ja toinen kertoo olevansa töissä pätkissä lyhyellä varoitusajalla. No onhan näitä ihmisiä paljon, joiden mielestä työttömyys on parantumaton sairaus ja kaikki mikä ei sovi mustavalkoiseen maailmaan, jätetään huomioimatta ja siitäkn syyllistetään, jos työtön työllistyy. Miksi työttömän työllistyminen vituttaa noin paljon?
[/quote]
Erikoinen tulkinta.