Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laura Räty haluaa kaikki lapset pieninä päiväkotiin

Kommentit (157)

Vierailija
121/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räty on unohtanut etteivät kaikki elä kuten hän. Ilmeisesti hänen lähipiirissään on toimittu samalla tavalla, joten hän ei kerta kaikkiaan ymmärrä ettei kaikki toimi samoin. Haluaisin tietää paljonko naisvaltaisten alojen palkat nousisivat esim sairaanhoitajien, jos tämä toteutuisi? Ai, ei yhtään? Mutku Räty lupasi.

Vierailija
122/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:32"]Mä en ihan oikeesti voi uskoa, että näin moni vastustaa tuota puolittamista. Sitten kitistään, kun "naisen euro on 80 senttiä".
Miksi teette lapsia miesten kanssa, jotka niitä ei halua, vaan suostuu vaan pitkin hampain? Mulle ei tulisi kuuloonkaan, ettei lapseni isä hoitaisi poikaamme yhtä paljon kuin minä.

Vai onko kyse nyt siitä, että teillä, naiset, on niin huono palkka, ettette pysty elättämään perhettänne jonku vuoden? Ja jos on, niin kysymys kuuluu, että miksi.
[/quote]
Minä en vastusta, mutta en usko että se lisää merkiträvästi kotiin jäävien miesten määrä. Lisää hoitoon tulevia lapsia. Kotihoito edellyttää joko hyviä tuloja tai tukien varassa elämistä. Meidän perheessä ei ole kumpaakaan. Aika harva kai vanuu kotona koko kotihoidonajan per lapsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh, mua ärsyttää koko Räty, sen suusta ei kyllä tuu yhtään mitään viisasta. Vastenmielisen näköinenkin ämmä.

Vierailija
124/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 02:12"]

Minua aina ihmetyttää tuo, että naisella pitäisi olla muka jotenkin todella kova palkka että mies voi jäädä kotiin... Miten korkea elintaso teillä oikein on jos näin todella on? 

Minä olen tällä hetkellä vanhempainvapaalla ja mies opiskelee. Minä saan verojen jälkeen 900e ja mies saa 280e asumislisää koska hänen opintokuukaudet ovat loppuneet. Eli elämme 1180e/kk (minä, mies, 9kk vauva ja kolme kissaa) eikä meillä ole mistään puutetta. Jos mies jäisi kotiin kotihoidontuelle ja minä menisin vanhaan työpaikkaani jossa palkka on n. 1500e/kk verojen jälkeen niin johan meillä olisi melkein tuplasti enemmän rahaa kuin nyt. 

Elämä on täynnä valintoja ja te olette valinneet kalliit autot ja talot joita nyt ei vaan makseta millään kotihoidontuella ja that's it. Siitä on ihan turha syyttää ketään muuta kuin itseä.

[/quote]

Et taida olla ihan penaalin terävimpiä kyniä...

Elät yhteiskunnan tuilla, mutta arvostelet itsensä työllä elättäviä.

Teille voisi ilmainen sterlisaatio olla paras tukimuoto, ei suinkaan loppumaton kotihoidontuki...

Vierailija
125/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:42"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:03"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:52"]

Korvaani särähti se, että hänen mielipiteensä vaihtui kotihoidontuesta jyrkästi. Ei varmasti vielä kuitenkaan siinä vaiheessa kun omat lapset olivat alle 3-vuotiaita. How convenient.

[/quote]

Eikös Laura nimenomaan halua, että useammat toimisivat kuten hänen perheensä. Kaikille se ei varmaan ole mahdollista, mutta varmasti on paljon miehiä, jotka jäävät mielellään kotiin kun se ratkaisu yleistyy.

[/quote]

Eikös Lauran perhe toiminut niin, että heillä oli lastenhoitajaa ja mummua kotona? Tällaista muistelen lukeneeni lehdestä.

[/quote]

No Laura mainitsee kyllä ihan ensiks lasten isän, ja sen jälkeen lisää että myös isovanhemmat auttoivat ja välillä oli hoitaja kotona. Ei taida meistä kukaan tietää, miten se täsmälleen on mennyt, mutta usko tai älä, kyllä Lauran lasten isä on ihan hyvin voinut ottaa päävastuun lapsista. Jos lisäksi on turvaverkostoja, se tuskin on paha asia.

Ministerit eivät aina tee kaikessa oikein, mutta tässä asiassa Laura on tehnyt niin kuin opettaa. 

Vierailija
126/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se miehen äiti paikkaa siellä Lauran kotona koko ajan? Ja Laura itse kikkaili yritystulojaan samalla kun nosti kotihoidontukea...

Vierailija
127/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse on työtön ja kouluttamaton. Nyt kotohoidontuella. Miehen palkka on 5000e. Jos mies jäisi kotihoidontuelle ja itse menisin työttömäksi tai opiskelemaan. saisin sitten 500e/kk ja mies sen 300e/kk. Kuka maksaa meidän asuntolainan ja laskut?

Vierailija
128/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 08:26"]

Itse on työtön ja kouluttamaton. Nyt kotohoidontuella. Miehen palkka on 5000e. Jos mies jäisi kotihoidontuelle ja itse menisin työttömäksi tai opiskelemaan. saisin sitten 500e/kk ja mies sen 300e/kk. Kuka maksaa meidän asuntolainan ja laskut?

[/quote]

No mitä sinun mielestäsi yhteiskunta tai sinä itse voisitte tehdä sinun työmarkkina-asemasi parantamiseksi?

Vierailija
129/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä valinnanvapaus ei toimisi. Mies on ollut vanhempainvapaalla 8 kk ja nyt osittaisella hoitorahalla niin että lapsi on hoidossa 2-3 8h päivää viikossa. Minun alaltani ei olla poissa pitkiä aikoja tai töihin ei ole palaamista ilman koulutusta. En jäisi millekään vapaille vaikka yhteiskunta yrittäisi pakottaa. 

Jännä juttu muuten että en tunne yhtään kotiäitiä, sen sijaan useamman perheen missä mies on jäänyt vanhempainvapaalle tai hoitovapaalle. Luulen kuitenkin että tuttavani eivät edusta yhteiskuntaa sinällään.

Vierailija
130/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukutusjakaumasta päätellen tällä hetkellä palstailevat työmatkalaiset...

Vierailija
131/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räty on aivan oikeassa, tasa-arvon edistämiseksi tarvitaan myös tällaista keppiä ainaisten porkkanoiden lisäksi. Naisten lisäksi tämä olisi pidemmässä juoksussa myös miesten ja lasten etu. Rohkea avaus ennen vaaleja.

t. SDP:tä äänestävä feministi.

Vierailija
132/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvo ei parane tämän uudistuksen myötä, siihen on turha uskoa. Miehet eivät tule sankoin joukoin jäämään kotiin.
Ainoa mikä parantaisi tilannetta oikeasti, olisi työnantajien vanhempainvapaista aiheutuvien kustannusten jakaminen tasaisesti tyänantajien kesken. Sillä olisi todella merkitystä naisten työurien kannalta. Naurattaa ja suututtaa tämä askartelu kotihoidon tuen kanssa.

Vierailija
133/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoteja demonisoidaan aivan turhaan. Terveelle lapselle ne ovat vähintään OK paikka ja useimmiten myös laadukas ja mukava hoitopaikka. Kotihoitoa ihannoidaan eikä huomata, että se itse asiassa luo vakavan sosiaalisen riskin koko perheelle. Äidin pitkä kotona olo lisää riskiä pudota kokonaan työelämästä, mikä johtaa köyhyyteen, joka puolestaan on lapsiperheen suurin sosiaalinen riskitekijä. Rakenne (=kotihoidontuki), joka lisää lapsiperheiden köyhyyttä on yhteiskunnan kannalta huono.

Lisäksi Hesarin artikkelista käy ilmi, että jo nyt yli 20 % perheistä äiti tienaa enemmän kuin isä. Silti isät pitävät vain murto-osan perhevapaista. Isät tarvitsevat nyt kannustusta, jotta ymmärtävät hoittaa oman osansa perheestään.

Vierailija
134/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka periaatteellisesti kannatankin lasten kotihoidon jakamista, on meillä ainakin ongelmana tuloerot. Mies olisi ERITTÄIN halukas jäämään kotiin lapsen kanssa, mutta vvalitettavasti taloutemme ei hoitovapaan puolittamista kestäisi. Molemmilla on sama koulutustaso, mutta minä olen kuntasektorilla töissä terkkana, mies taas nostaa isoa liksaa asiantuntijana. Mitenköhän toimii yhtälö kun perheen tuloista tippuu 66%. On asuntolaina ja perhe elätettävänä. Vaikka asuntolaina on pieni, on myös hoitajan palkkakin (netto 1900e/kk) niin pieni että sillä ei nelihenkistä perhettä elättäisi edes hyvällä tahdolla. Vaihtoehtoja tasan kaksi: äiti kotirouvaksi tai lapsi pienenä päiväkotiin. Onneksi ei ole ajankohtaista, ainokaisemme on 4 ja yhteistuumin opiskeluaikoina kotihoidettu.

Vierailija
135/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:53"]Päiväkoteja demonisoidaan aivan turhaan. Terveelle lapselle ne ovat vähintään OK paikka ja useimmiten myös laadukas ja mukava hoitopaikka. Kotihoitoa ihannoidaan eikä huomata, että se itse asiassa luo vakavan sosiaalisen riskin koko perheelle. Äidin pitkä kotona olo lisää riskiä pudota kokonaan työelämästä, mikä johtaa köyhyyteen, joka puolestaan on lapsiperheen suurin sosiaalinen riskitekijä. Rakenne (=kotihoidontuki), joka lisää lapsiperheiden köyhyyttä on yhteiskunnan kannalta huono.

Lisäksi Hesarin artikkelista käy ilmi, että jo nyt yli 20 % perheistä äiti tienaa enemmän kuin isä. Silti isät pitävät vain murto-osan perhevapaista. Isät tarvitsevat nyt kannustusta, jotta ymmärtävät hoittaa oman osansa perheestään.
[/quote]

Tai voisiko olla niin, että noissa perheissä perhevapaita pidetään muutenkin vähemmän? Ne äidit, jotka ovat vain kotiäiteinä koko 3 vuotta per lapsi, ovat oikeasti aika marginaalissa. Monet opiskelevat tai tekevät osa-aikatyötä, mutta tilastoharha syntyy kun nostavat samalla khtukea, joka mahdollistaa lapsen kotihoidon.

Vierailija
136/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:22"]Holhousta. En muuta voi sanoa!
T. Äiti, joka rakastaa lapsiaan liikaa laittaakseen heidän laitoksiin vauvoina.
[/quote]

Ooh, oletpa oikea Vuoden Äiti.

t. Äiti jonka lapsi meni päiväkotiim vuoden iässä ja on kehittynyt hyvin kaikin puolin eikä meidänkään suhteemme ole siitä kärsinyt koska olen niin hyvä äiti ettei muutaman tunnin erossaolo viidesti viikossa tee hallaa :)

Vierailija
137/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:55"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:48"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:41"]

Minäkin luulen, että tuo tulee lopulta kalliimmaksi kuin kotihoidontuki. Miehethän ei tule kotiin jäämään, joten päiväkotien pikkulapsiryhmiin tulee lisää lapsia. Sehän on kaikille itsestäänselvyys, että pitkä kotonaolo on huono juttu äidille. Mutta jos on valmis sen seuraukset hyväksymään, niin mitäs sitten.

[/quote]

Jos äidit antaisi niiden miesten jäädä kotiin niin yllättävän moni saattaa jäädäkin. Suurin syy että miehet ei jää hoitovapaalle on lasten äidit jotka mustasukkaisesti pitää kiinni jokaisesta hoitovapaakuukaudesta.
[/quote]

Höpölöpö. Mun mies ei ainakaan ollut valmis jäämään kotiin, vaikka olisi ollut koko kotihoidontukiaika käytettävissään. Eikä ole jäänyt kenenkään tuttavanikaan perheissä vaikka olisi tukikautta ollut tarjolla. Ei ne miehet pidä kotihoitoa niin tärkeänä, eikä ne tuolla rahalla suostu kotiin jäämään.
[/quote]

Teillä on ikäviä miehiä. Mun mies oli kotona 1,5 vuotta kun satuin itse saamaan unelmien työpaikan. Teki kyllä freelancehommia sinäkin aikana kun molempien vanhemmat auttoi hoidossa. Inhoan kokoomusta ja varsinkin Rätyä mutta tätä asiaa kannatan täysin sydämin! Tällä korjattaisiin monta asiaa, myös se naisten epämiellyttävä tapa kontrolloida kotia ja pitää miestä jonain pikkuapulaisena.

Vierailija
138/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvovalinta. Pitemmällä tähtäimellä tämä tarkoittaa että naistenkin pitää ajatella töitä ja rahaa eli joko perheet säästävät jotta mies voi olla hoitovapalla tai sitten naiset hankkivat koulutuksen ja työpaikan jotta voivat elättää perheen miehen jäädessä hoitovapaalle. Näin meidän perhessä tehtiin jo 22 vuotta sitten kun mies jäi vuodeksi kotiin. Kannatan tätä uudistusta täysin, mieheni myös.

Vierailija
139/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:10"]Vaikuttaakohan se mahdollinen lakimuutos niihin hoitovapaisiin, jotka on jo myönnetty? Tietääkö kukaan?
[/quote]

En usko että vaikuttaa, eiköhän voi turvallisin mielin olla :)

Vierailija
140/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:53"]Päiväkoteja demonisoidaan aivan turhaan. Terveelle lapselle ne ovat vähintään OK paikka ja useimmiten myös laadukas ja mukava hoitopaikka. Kotihoitoa ihannoidaan eikä huomata, että se itse asiassa luo vakavan sosiaalisen riskin koko perheelle. Äidin pitkä kotona olo lisää riskiä pudota kokonaan työelämästä, mikä johtaa köyhyyteen, joka puolestaan on lapsiperheen suurin sosiaalinen riskitekijä. Rakenne (=kotihoidontuki), joka lisää lapsiperheiden köyhyyttä on yhteiskunnan kannalta huono.

[/quote]

Tai voisiko olla niin, että noissa perheissä perhevapaita pidetään muutenkin vähemmän? Ne äidit, jotka ovat vain kotiäiteinä koko 3 vuotta per lapsi, ovat oikeasti aika marginaalissa. Monet opiskelevat tai tekevät osa-aikatyötä, mutta tilastoharha syntyy kun nostavat samalla khtukea, joka mahdollistaa lapsen kotihoidon.
[/quote]
Juuri näin. Lisäksi uudistuksessa poistuu mahdollisuus kotohoidontukeen jos isovanhempi tai muu läheinen hoitaa lasta. Onkohan tilastoissa otettu huomioon nämä tapaukset? Veikkaampa että silloin kun nainen tienaa miestään enemmän, on lastenhoito usein järjestetty näin. Eikös Rädyllä itselläänkin mummo hoitanut lasta?

Itseä raivostuttaa kun tätä markkinoidaan tasa-arvolla ja ihmiset uskoo. Ajatuksen tasolla hieno asia että isätkin hoitaisivat lapsiaan, mutta ei tule toteutumaan tällä muutoksella. Niin kauan kun vanhempainvapaiden kustannuksia ei jaeta oikeudenmukaisesti, tulee synnytysikäinen nainen olemaan työnantajalle taloudellinen riski. Ja se vaikuttaa naisten työuriin ja palkkaukseen paljon enemmän kuin kotihoidontuen vähentäminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan