Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laura Räty haluaa kaikki lapset pieninä päiväkotiin

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:42"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:03"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:52"]

Korvaani särähti se, että hänen mielipiteensä vaihtui kotihoidontuesta jyrkästi. Ei varmasti vielä kuitenkaan siinä vaiheessa kun omat lapset olivat alle 3-vuotiaita. How convenient.

[/quote]

Eikös Laura nimenomaan halua, että useammat toimisivat kuten hänen perheensä. Kaikille se ei varmaan ole mahdollista, mutta varmasti on paljon miehiä, jotka jäävät mielellään kotiin kun se ratkaisu yleistyy.

[/quote]

Eikös Lauran perhe toiminut niin, että heillä oli lastenhoitajaa ja mummua kotona? Tällaista muistelen lukeneeni lehdestä.

[/quote]

Uudistuksen myötä kotihoidontukea saadakseen joko isän tai äidin täytyy olla kotona. Eli enää ei onnistu kotihoidontuen saaminen jos esim. isoäiti hoitaa lasta. Rädyn toimintatavan tietäen (kaikki mulle vrt. osinkosotku) on varmasti itse nostanut kotihoidontukea mummon hoitaessa lasta. Mutta nyt siis ei halua tämän enää olevan mahdollista. Kiitos siis tästä Räty ja kumppanit! :(

Vierailija
102/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:12"]

Isän hoitovapaa on kaunis ajatus, mutta vaatii kovapalkkaisen vaimon. Onnea vaan niille miehille, jotka ovat tällaisen naisen lastensa äidiksi löytäneet! Miten se mies jää hoitovapaalle, jos vaimolla ei ole edes työpaikkaa?

[/quote]

Niinpä!

Mua niin raivostuttaa tämä että muka tasa-arvoon vedoten tehdään tällaisia päätöksiä, kun oikeasti rakenteisiin ei haluta puuttua. Se vaimo on sen takia työtön kun kukaan työnanataja ei uskalla palkata sitä raskautumisen pelosta. Ongelmasta päästäisiin näppärästi jakamalla vanhenpainvapaista johtuvat tyänanatajan kustannukset kaikkien työnantajien kesken, mutta tätähän ei tietystikään haluta tehdä. Mukavampaa on olla tekevinään kun oikeasti tehdä asioille jotakin. Mutta asiathan on niinkuin ne näyttää vai miten se meni? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jees, isä hoitamaan lasta kotiin?
Meidän tapauksessa esimerkiksi minä opiskelen ja se sujuu suht hyvin kotona, vien lapsen vaikka mummolaan tentin ajaksi.

Mies töissä. Jos kotihoidontuki puolitetaan ja mies jää kotiin, niin opiskelenko minä ja mies kotona? Milläs me eletään? 

Ainakin jouduttaisiin hakea kaikenmaailman tuet...

Vierailija
104/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
105/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule Räty kun meillä on vähän erilainen arvomaailma. Ei kiinnosta mikään uraputki. Voitko kuvitella että suurin osa naisista haluaa hoitaa lapsensa kotona kolmevuotiaaksi ja on kanssasi erimieltä? Kyllä ärsyttää kun joku kokoomusämmä tulee kertomaan että kuule toi sun arvomaailmasi on väärä ja pitäisi olla kiinnostunut tekemään uraa. Huomaa miten pihalla tuommoiset kokkarit kyllä on todellisuudesta. Aika paljon on naisten töitä joissa ei ole mitään etenemismahdollisuuksia. Ei kaikki naiset ole bisnesmaailmassa tai politiikassa tappelemassa johtajan pallista miehen kanssa. Suurin osa tekee ihan perusduunia niin miehistä kuin naisistakin. Ei hoitajille tai kampaajille tai opettajille tai kaupan kassoille aleta maksaa yhtä suurta palkkaa kuin putkimiehillä vaikka naisia olisi enemmän työmarkkinoiden käytettävissä. Entä sitten perheet joissa miehellä isompi palkka, esim meillä miehellä 4000e, minulla alle 2000e. Aika hiton kalliiksi tulee miehen hoitaa lasta kotona, maksaa semmoiset 2000e kuussa. Älkää enää äänestäkö koko kokoomusta, ne on niin elämästä vieraantuneita eikä ole mitään käsitystä siitä miten ihmisten enemmistö elää. 

Vierailija
106/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua aina ihmetyttää tuo, että naisella pitäisi olla muka jotenkin todella kova palkka että mies voi jäädä kotiin... Miten korkea elintaso teillä oikein on jos näin todella on? 

Minä olen tällä hetkellä vanhempainvapaalla ja mies opiskelee. Minä saan verojen jälkeen 900e ja mies saa 280e asumislisää koska hänen opintokuukaudet ovat loppuneet. Eli elämme 1180e/kk (minä, mies, 9kk vauva ja kolme kissaa) eikä meillä ole mistään puutetta. Jos mies jäisi kotiin kotihoidontuelle ja minä menisin vanhaan työpaikkaani jossa palkka on n. 1500e/kk verojen jälkeen niin johan meillä olisi melkein tuplasti enemmän rahaa kuin nyt. 

Elämä on täynnä valintoja ja te olette valinneet kalliit autot ja talot joita nyt ei vaan makseta millään kotihoidontuella ja that's it. Siitä on ihan turha syyttää ketään muuta kuin itseä.

Vierailija
107/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 02:12"]

Minua aina ihmetyttää tuo, että naisella pitäisi olla muka jotenkin todella kova palkka että mies voi jäädä kotiin... Miten korkea elintaso teillä oikein on jos näin todella on? 

Minä olen tällä hetkellä vanhempainvapaalla ja mies opiskelee. Minä saan verojen jälkeen 900e ja mies saa 280e asumislisää koska hänen opintokuukaudet ovat loppuneet. Eli elämme 1180e/kk (minä, mies, 9kk vauva ja kolme kissaa) eikä meillä ole mistään puutetta. Jos mies jäisi kotiin kotihoidontuelle ja minä menisin vanhaan työpaikkaani jossa palkka on n. 1500e/kk verojen jälkeen niin johan meillä olisi melkein tuplasti enemmän rahaa kuin nyt. 

Elämä on täynnä valintoja ja te olette valinneet kalliit autot ja talot joita nyt ei vaan makseta millään kotihoidontuella ja that's it. Siitä on ihan turha syyttää ketään muuta kuin itseä.

[/quote]

Kerrankin asiaa.

Vierailija
108/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lisään vielä että kunhan mies valmistuu niin hänen palkkansa tulee olemaan n. 3000e/kk mutta en osa ajatella sitä niin että siinä hävittäisiin rahaa jos hän jäisikin kotiin. Eihän me siinä mitään menetetä jos kaapissa on ruokaa ja asuinkustannukset maksettu.

Vierailija
109/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin palkalla tuo o helppoa. Hyvin monessa perheessä mies on se, joka tuo enemmän leipä pöytään, eikö hänen tulojaan voi vaihtaa kotihoidontukeen.

Vierailija
110/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 02:12"]Minua aina ihmetyttää tuo, että naisella pitäisi olla muka jotenkin todella kova palkka että mies voi jäädä kotiin... Miten korkea elintaso teillä oikein on jos näin todella on? 

[/quote]

Hei, suurin osa tekee lapset hiukan toisenlaiseen elämäntilanteeseen. On se työ ja oma koti ja ehkä autolainaakin, jotta töihin pääsisi (ei, kaikkialla ei julkinen liikenne toimi samalla lailla kuin teidän opiskelupaikkskunnallanne). Kaikki myyntiin vaan vai?

Vierailija
111/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä Räty on kyllä oikeudessa että Suomen ylipitkät äitiyslomat heikentävät tasa-arvoa työmarkkinoilla ja myös lapsettomat naiset joutuvat kärsijöiksi tässä. Lisäksi monella alalla koulutus alkaa vanhentua kun ollaan vuosikausia kotona ja yritykset palkkaavat mieluummin tuoreemmat tiedot omaavia vastavalmistuneita.

Itse asun USA:ssa ja täällä äitiysloma on 13 viikkoa. Moni ei tosin pidä niinkään pitkää lomaa, sillä äitiysloma on täällä palkaton, jokainen vastaa siis itse lisääntymisensä aiheuttamista kustannuksista. Jännä että ihan normaaleja ihmisiä tuntuu täkäläisistäkin lapsista kasvavan.

Mutta nämä "lapsen edun" puolestapuhujat yrittävät yleensä vain keksiä tekosyitä työnvieroksumiselleen, niin eihän tätä mikään fakta maailmassa muuta, niin taitaa olla ajanhukkaa tämäkin kirjoitus...

Vierailija
112/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:22"]

Holhousta. En muuta voi sanoa! T. Äiti, joka rakastaa lapsiaan liikaa laittaakseen heidän laitoksiin vauvoina.

[/quote]

Ei ole holhousta. Kukaan ei pakota laittamaan lasta minnekkään. Mutta yhteiskunnan EI pidä rahoittaa kotona oleilua.

Vierailija
113/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:12"]

Isän hoitovapaa on kaunis ajatus, mutta vaatii kovapalkkaisen vaimon. Onnea vaan niille miehille, jotka ovat tällaisen naisen lastensa äidiksi löytäneet! Miten se mies jää hoitovapaalle, jos vaimolla ei ole edes työpaikkaa?

[/quote]

Miehet ovat työttöminä ihan yhtä lailla kuin naisetkin

Vierailija
114/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:16"]

Tarvitaan positiivinen ponsi, ei pakottamista. Yhteiskunta voisi tulla mukaan talkoisiin eikä sysätä tasa-arvoistamisen vastuuta äideille. "Joko menet töihin tai perheesi syö kaurapuuroa seuraavat vuodet." 

Positiivinen ponsi olisi etätyövuosi, johon jokainen, mies ja nainen, olisi oikeutettu, pienemmällä palkalla. Tämä vuosi korvaisi yhden kodinhoitotuki-vuoden. Äitiyslomalla riittäisi aikaa myös etätyölle, jos olisi vain mahdollisuus, 1-2 tuntia päivässä. Miehet voisivat käyttää etätyövuotensa lasten hoitamiseen. Lapsettomilla olisi myös oikeus etätyövuoteen. Voisi ottaa eräänlaista sapaattivapaata ja kehittää itseään, tarjoten samalla jollekin toiselle täysiviikkoisin työpaikan. Työpaikat menisivät kiertoon eikä ansioluetteloon jäisi aukkoja.

[/quote]

Voi hemmetti mitä roskaa. Työnantaja ei ole velvollinen hankkimaan mitään etätyötä niille jotka sikiää. Miksi ihmiset ei itse vastaa elämisestään?

Vierailija
115/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa menee puurot ja vellit sekaisin... Ihan samahan kumpi sen tuen nostaa. Olennaisinta on se, miten käyäntö järjestetään. Meillä molemmat lyhensi työpäiviään ja lapset hoidettiin hoitajan avulla kotona.

Vierailija
116/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan 1500 enemmän kuin mieheni. Minun urani kärsii kotonaolosta, mieheni ei ja tarkoituksemme oli, että mies pitäisi hoitovapaan kokonaan. Nyt jos tämä ehdotus menee läpi ei tämä ole mahdollista, vaan minut pakotetaan jäämään kotiin osaksi hoitovapaata jos haluamme sen täysimääräisenä pitää. Menee jo hieman liian pitkälle holhous, eikä Rädyn perustelutkaan naisen aseman parantamisesta päde meidän tilanteeseemme.

Huomautan, että Räty itsekin hoiti toista lastaan vain vuoden kuten minulla olisi tarkoitus tehdä. Kaikilla ei myöskään ole mummoja tai varaa yksityisiin hoitajiin.

Vierailija
117/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kannattaisiko kuitenkin muistaa,että sdwlapsia saadaan hyvin eri ikäisinä. Te olette tällä hetkellä tukien varassa jay tyytyväisiä siihen. Itse enole ikinä nostanut opintotukea kummoisempaa, mutta lapset olen hankkinut 30 v ylöspäin. Lapsilisää juu nostamme lapsista, mutta omalla työllä olemme perheemme elättäneet.

Te olette valinneet elämän erilaisten tukien varassa, jonka me töissä käyvät mahdollistamme. 

Vierailija
118/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 07:50"]

[/quote]

Kannattaisiko kuitenkin muistaa,että sdwlapsia saadaan hyvin eri ikäisinä. Te olette tällä hetkellä tukien varassa jay tyytyväisiä siihen. Itse enole ikinä nostanut opintotukea kummoisempaa, mutta lapset olen hankkinut 30 v ylöspäin. Lapsilisää juu nostamme lapsista, mutta omalla työllä olemme perheemme elättäneet.

Te olette valinneet elämän erilaisten tukien varassa, jonka me töissä käyvät mahdollistamme. 

[/quote]

No jopas nyt autocorrect korjasi tämän... No, mutta viesti edelleen se, että näköjään viestin kirjoittajalle yhteiskunnan tuki = tulo (=asumistuki, kotihoidontuki, vanhempainraha) = sama kuin palkkatulo. Kotihoidontuki on naisten pahin tuloloukku, mutta kivaahan se on ollakotona.

Vierailija
119/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti tahdottaisiin miehet kotiin eikä vaan lapsia tarhaan, nostettaisiin kotihoidontuen määrää reilusti. Nykyisellään pieni kht (en sinällään ota kantaa summaan, koska kyseessä on kuitenkin kansainvälisessä mittakaavassa huomattava kädenojennus lapsiperheille) ei riitä kompensoimaan edes perheen pienituloisemman puuttuvaa palkkatuloa, saati sitten parempituloisen. Eli yleensä miehen.
Ja naisen euro ei ole 80 senttiä perhevapaiden takia vaan koska naiset useammin työskentelevät matalapalkka-aloilla ja julkisella puolella, miehet taas tienaavat tuottamalla lisäarvoa yksityisellä puolella.
Jos siis todella tahdottaisiin isät kotiin niin nostettaisiin tukea tai naisvaltaisten alojen palkkoja, ei pakotettaisi perheitä "valinnanvapauteen".

Vierailija
120/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä ole kyse rahasta vaan vapaasta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi