Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laura Räty haluaa kaikki lapset pieninä päiväkotiin

Kommentit (157)

Vierailija
141/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 10:30"]Arvovalinta. Pitemmällä tähtäimellä tämä tarkoittaa että naistenkin pitää ajatella töitä ja rahaa eli joko perheet säästävät jotta mies voi olla hoitovapalla tai sitten naiset hankkivat koulutuksen ja työpaikan jotta voivat elättää perheen miehen jäädessä hoitovapaalle. Näin meidän perhessä tehtiin jo 22 vuotta sitten kun mies jäi vuodeksi kotiin. Kannatan tätä uudistusta täysin, mieheni myös.
[/quote]
Mitä jos on se koulutus ja työpaikka ja sellainen palkka että sillä ei asuntovelallisena perhettä elätetä? Oletko kuullu matalapalkka-aloista? Lastentarhanopettajat, hoitajat yms

Vierailija
142/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 06:29"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:22"]

Holhousta. En muuta voi sanoa! T. Äiti, joka rakastaa lapsiaan liikaa laittaakseen heidän laitoksiin vauvoina.

[/quote]

Ei ole holhousta. Kukaan ei pakota laittamaan lasta minnekkään. Mutta yhteiskunnan EI pidä rahoittaa kotona oleilua.

[/quote]

Mamut ja kreikat ja guggenheimit maksetaan, muttei suomalaisia pieniä, joista kasvaa niitä hiton veron maksajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:22"]Holhousta. En muuta voi sanoa! T. Äiti, joka rakastaa lapsiaan liikaa laittaakseen heidän laitoksiin vauvoina. [/quote] Ooh, oletpa oikea Vuoden Äiti. t. Äiti jonka lapsi meni päiväkotiim vuoden iässä ja on kehittynyt hyvin kaikin puolin eikä meidänkään suhteemme ole siitä kärsinyt koska olen niin hyvä äiti ettei muutaman tunnin erossaolo viidesti viikossa tee hallaa :)

[/quote

Muutaman tunnin ero???

valtaosa on kyllä viikossa huomattavan paljon enemmän tunteja työpaikalla ja matkalla. Kuin lasten kanssa.

Vierailija
144/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet kotiin! Ihan hyvä ehdotus. Ei varmana pitäis kenekään taloutta tuollainen lyhyt pätkä kaataa, omista valinnoista on kiinni. Tuo on myös lapselle parhaaksi ja lapsettomille naisille tasa-arvoa. Kannatan ehdottomasti!!

Vierailija
145/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:45"]

Ei kai nyt ihan kaikkia, kun Lauran omatkin lapset ovat menneet vasta kolmevuotiaina päiväkotiin. 

[/quote]

Eikös Lauran samassa rapussa asuva äiti tai anoppi hoitanut/hoitaa lapset. Siis hoiti ettei tarvinnut ihan pienenä viedä hoitoon ja kun ovat hoidossa hoitaa vienti rumbaa. Helppoa viedä pienenä päikkyyn kun tullaan ajoissa hakemaan mummin toimesta eikä päivät veny. Kaikilla ei ole mummeja.

Vierailija
146/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 10:06"]

Vaikka periaatteellisesti kannatankin lasten kotihoidon jakamista, on meillä ainakin ongelmana tuloerot. Mies olisi ERITTÄIN halukas jäämään kotiin lapsen kanssa, mutta vvalitettavasti taloutemme ei hoitovapaan puolittamista kestäisi. Molemmilla on sama koulutustaso, mutta minä olen kuntasektorilla töissä terkkana, mies taas nostaa isoa liksaa asiantuntijana. Mitenköhän toimii yhtälö kun perheen tuloista tippuu 66%. On asuntolaina ja perhe elätettävänä. Vaikka asuntolaina on pieni, on myös hoitajan palkkakin (netto 1900e/kk) niin pieni että sillä ei nelihenkistä perhettä elättäisi edes hyvällä tahdolla. Vaihtoehtoja tasan kaksi: äiti kotirouvaksi tai lapsi pienenä päiväkotiin. Onneksi ei ole ajankohtaista, ainokaisemme on 4 ja yhteistuumin opiskeluaikoina kotihoidettu.

[/quote]

Jos mies nostaa "isoa liksaa" niin kai siitä jotain jää jo etukäteen säästöön?? Miten te oikein elätte? Me opiskelijaperhe pärjätään oikein hyvin lasten kanssa. Ihmettelen todella näitä "ei voi mies jäädä kun hänen palkka on niin suuri" :D Tuntuu että mitä rikkaampi, sitä vähämmän varaa jäädä kotiin.Ede näin tärkeän asian vuoksi.

Vierailija
147/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näin kolmekymppinsenä en todellakaan ole kiinnostunu eläkekertymisistäni. 

Vain ja ainoastaan nautin lasteni kanssa olemiseta. Olen jo kokenut työssäkäyvän äitiyden myös ja siihen kellon kanssa juoksemiseen ja palkalla kituuttamiseen ei ole mikään kiire. Kituuttelen nyt mielummin tällä khht. 

Me kolmekymppiset ei tätä menoa tässä elämässä tulla näkemään eläkettä. Se on varma.

Vierailija
148/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kuka sitä valvoo, kuka kotona on, kunhan vaan isä nostaa tuen? Meillä välillä mies on nostanut kht:tä vaikka minä olen ollut pääasiassa kotona (samalla opiskellut ja tehnyt keikkatöitä), vastaavasti olen itse nostanut kht:tä vaikka mummi ollut pääasiassa lasten kanssa. Ei tullut mitään tupatarkastuksia.

Vierailija
149/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 10:06"]

Vaikka periaatteellisesti kannatankin lasten kotihoidon jakamista, on meillä ainakin ongelmana tuloerot. Mies olisi ERITTÄIN halukas jäämään kotiin lapsen kanssa, mutta vvalitettavasti taloutemme ei hoitovapaan puolittamista kestäisi. Molemmilla on sama koulutustaso, mutta minä olen kuntasektorilla töissä terkkana, mies taas nostaa isoa liksaa asiantuntijana. Mitenköhän toimii yhtälö kun perheen tuloista tippuu 66%. On asuntolaina ja perhe elätettävänä. Vaikka asuntolaina on pieni, on myös hoitajan palkkakin (netto 1900e/kk) niin pieni että sillä ei nelihenkistä perhettä elättäisi edes hyvällä tahdolla. Vaihtoehtoja tasan kaksi: äiti kotirouvaksi tai lapsi pienenä päiväkotiin. Onneksi ei ole ajankohtaista, ainokaisemme on 4 ja yhteistuumin opiskeluaikoina kotihoidettu.

[/quote]

Jos mies nostaa "isoa liksaa" niin kai siitä jotain jää jo etukäteen säästöön?? Miten te oikein elätte? Me opiskelijaperhe pärjätään oikein hyvin lasten kanssa. Ihmettelen todella näitä "ei voi mies jäädä kun hänen palkka on niin suuri" :D Tuntuu että mitä rikkaampi, sitä vähämmän varaa jäädä kotiin.Ede näin tärkeän asian vuoksi.
[/quote]
Säästöjä oli, ja ne meni taas asunnon yhtiölainaan. Saahan sitä säästettyä, ja aina joku uusi monen tonnin lasku lykätään luukusta.

Vierailija
150/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:06"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 00:03"]

Eikös Laura nimenomaan halua, että useammat toimisivat kuten hänen perheensä. Kaikille se ei varmaan ole mahdollista, mutta varmasti on paljon miehiä, jotka jäävät mielellään kotiin kun se ratkaisu yleistyy.

[/quote]

Sitten kun äidit alkavat tienaamaan yhtä paljon kuin Räty, saattaa muuttua niin äitien kuin isienkin mielipiteet kotiin jäävästä vanhemmasta.

[/quote]

Miten niin " sitten kun äidit alkaa tienata?" Mä ainakin tienaan jo nyt ihan varmasti saman kuin keskivertomies, se on katsokaas kiinni ihan siitä, miten alansa ja työpaikkansa valitsee. Jos tahtoo käydä 2v lähärikoulun, kun se on niin ihanan helppoa, niin turha sitten itkeä pillittää.

Vierailija
151/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 08:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 02:12"]

Minua aina ihmetyttää tuo, että naisella pitäisi olla muka jotenkin todella kova palkka että mies voi jäädä kotiin... Miten korkea elintaso teillä oikein on jos näin todella on? 

Minä olen tällä hetkellä vanhempainvapaalla ja mies opiskelee. Minä saan verojen jälkeen 900e ja mies saa 280e asumislisää koska hänen opintokuukaudet ovat loppuneet. Eli elämme 1180e/kk (minä, mies, 9kk vauva ja kolme kissaa) eikä meillä ole mistään puutetta. Jos mies jäisi kotiin kotihoidontuelle ja minä menisin vanhaan työpaikkaani jossa palkka on n. 1500e/kk verojen jälkeen niin johan meillä olisi melkein tuplasti enemmän rahaa kuin nyt. 

Elämä on täynnä valintoja ja te olette valinneet kalliit autot ja talot joita nyt ei vaan makseta millään kotihoidontuella ja that's it. Siitä on ihan turha syyttää ketään muuta kuin itseä.

[/quote]

Et taida olla ihan penaalin terävimpiä kyniä...

Elät yhteiskunnan tuilla, mutta arvostelet itsensä työllä elättäviä.

Teille voisi ilmainen sterlisaatio olla paras tukimuoto, ei suinkaan loppumaton kotihoidontuki...

[/quote]

Nyt taisi mennä sinulta viestini pointti ohi. Tottakai elämme tällä hetkellä yhteiskunnan tuilla koska mieheni opiskelee ja minä olen vanhempainvapaalla, vanhempainvapaan maksaa joka vanhemmalle kela ja saamme asumistukea, koska minun vanhempainrahani on pienen palkkani vuoksi kovin pieni. Mutta se on vain tämä pieni hetki elämässämme koska kohta mieheni tai minä menee töihin. Minä olen myös kouluttautunut ja ollut monta vuotta töissä ennen raskautta.

Jos osaisit lukea niin ymmärtäisit että tarkoitin viestilläni sitä että myös nainen voi mennä ihan hyvin miehen sijasta töihiin jos perhe laskee elinkustannuksiaan. Ketään en arvostellut työssäkäynnistä, arvostan työssäkäyviä ihmisiä suuresti enkä tue tuilla elämistä. 

Vierailija
152/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 02:20"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 02:12"]

Minua aina ihmetyttää tuo, että naisella pitäisi olla muka jotenkin todella kova palkka että mies voi jäädä kotiin... Miten korkea elintaso teillä oikein on jos näin todella on? 

Minä olen tällä hetkellä vanhempainvapaalla ja mies opiskelee. Minä saan verojen jälkeen 900e ja mies saa 280e asumislisää koska hänen opintokuukaudet ovat loppuneet. Eli elämme 1180e/kk (minä, mies, 9kk vauva ja kolme kissaa) eikä meillä ole mistään puutetta. Jos mies jäisi kotiin kotihoidontuelle ja minä menisin vanhaan työpaikkaani jossa palkka on n. 1500e/kk verojen jälkeen niin johan meillä olisi melkein tuplasti enemmän rahaa kuin nyt. 

Elämä on täynnä valintoja ja te olette valinneet kalliit autot ja talot joita nyt ei vaan makseta millään kotihoidontuella ja that's it. Siitä on ihan turha syyttää ketään muuta kuin itseä.

[/quote]

Lisään vielä että kunhan mies valmistuu niin hänen palkkansa tulee olemaan n. 3000e/kk mutta en osa ajatella sitä niin että siinä hävittäisiin rahaa jos hän jäisikin kotiin. Eihän me siinä mitään menetetä jos kaapissa on ruokaa ja asuinkustannukset maksettu.
[/quote]
Okei. Tämä on tilanteenne nyt. Entäs jos 10v päästä haluattekin lisää lapsia? Joko toistenne tai uuden puolison? Siinä vaiheessa väitän, että taloutenne perusmenot ovat aika toisenlaiset ja otatte väistämättä odotuksissa huomioon myös esikoisen/vanhimpien lasten mielipiteet. Sitten kun on esim. 12v, 9v ja vauva, on vaikea peruuttaa elintasossa siihen opiskelijaelämään pussimuuseineen ja edullisine, pienine opiskelijabokseineen.

Vierailija
153/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:45"]

Ei kai nyt ihan kaikkia, kun Lauran omatkin lapset ovat menneet vasta kolmevuotiaina päiväkotiin. 

[/quote]

Eikös Lauran samassa rapussa asuva äiti tai anoppi hoitanut/hoitaa lapset. Siis hoiti ettei tarvinnut ihan pienenä viedä hoitoon ja kun ovat hoidossa hoitaa vienti rumbaa. Helppoa viedä pienenä päikkyyn kun tullaan ajoissa hakemaan mummin toimesta eikä päivät veny. Kaikilla ei ole mummeja.

[/quote]

Miksi kaupungit ovat luopuneet erinomaisesta hoitojärjestelystä nimeltä kolmiperhehoito? Kunta antaa hoitajan kotiin. Meillä oli kolme pientä ja ryhmään tuli lisäksi neljäs lapsi ja sovittiin että ryhmä oli aina meillä, se toimi loistavasti  :)

Vierailija
154/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 10:59"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 02:20"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 02:12"] Minua aina ihmetyttää tuo, että naisella pitäisi olla muka jotenkin todella kova palkka että mies voi jäädä kotiin... Miten korkea elintaso teillä oikein on jos näin todella on?  Minä olen tällä hetkellä vanhempainvapaalla ja mies opiskelee. Minä saan verojen jälkeen 900e ja mies saa 280e asumislisää koska hänen opintokuukaudet ovat loppuneet. Eli elämme 1180e/kk (minä, mies, 9kk vauva ja kolme kissaa) eikä meillä ole mistään puutetta. Jos mies jäisi kotiin kotihoidontuelle ja minä menisin vanhaan työpaikkaani jossa palkka on n. 1500e/kk verojen jälkeen niin johan meillä olisi melkein tuplasti enemmän rahaa kuin nyt.  Elämä on täynnä valintoja ja te olette valinneet kalliit autot ja talot joita nyt ei vaan makseta millään kotihoidontuella ja that's it. Siitä on ihan turha syyttää ketään muuta kuin itseä. [/quote] Lisään vielä että kunhan mies valmistuu niin hänen palkkansa tulee olemaan n. 3000e/kk mutta en osa ajatella sitä niin että siinä hävittäisiin rahaa jos hän jäisikin kotiin. Eihän me siinä mitään menetetä jos kaapissa on ruokaa ja asuinkustannukset maksettu. [/quote] Okei. Tämä on tilanteenne nyt. Entäs jos 10v päästä haluattekin lisää lapsia? Joko toistenne tai uuden puolison? Siinä vaiheessa väitän, että taloutenne perusmenot ovat aika toisenlaiset ja otatte väistämättä odotuksissa huomioon myös esikoisen/vanhimpien lasten mielipiteet. Sitten kun on esim. 12v, 9v ja vauva, on vaikea peruuttaa elintasossa siihen opiskelijaelämään pussimuuseineen ja edullisine, pienine opiskelijabokseineen.

[/quote]

Jokainen tekee omat päätökset oman tilanteen pohjalta, tietenkin. Jos tuntuu siltä, ettei uuden vauvan tekemiseen riitä rahkeita, silloin ei pidä uutta vauvaa tehdä, tietenkin.

Vierailija
155/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 10:50"]

Itse näin kolmekymppinsenä en todellakaan ole kiinnostunu eläkekertymisistäni. 

Vain ja ainoastaan nautin lasteni kanssa olemiseta. Olen jo kokenut työssäkäyvän äitiyden myös ja siihen kellon kanssa juoksemiseen ja palkalla kituuttamiseen ei ole mikään kiire. Kituuttelen nyt mielummin tällä khht. 

Me kolmekymppiset ei tätä menoa tässä elämässä tulla näkemään eläkettä. Se on varma.

[/quote]

Se on ihan omista valinnoista kiinni, niin kuin pitää ollakin.

Vierailija
156/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain jotenkin voi ymmärtää moista yksisilmäisyyttä! Onhan se totta, että työuraa heikentää kotivuodet ja totta sekin, että tämä vaikuttaa jkv tasa-arvon toteutumiseen työmarkkinoilla.
MUTTA sekin yksinkertaisesti vain on totta, että pieni lapsi tarvitsee äitiään! Miten sitä asiaa voi kieltää. Useat lapset kehittyvät hyvin myös päivähoidossa, harvalla on mahdollisuutta palkata hoitajaa kotiin. Ihmislapsi on pitkään riippuvainen hoitajasta ja kasvattaminen työlästä, aikaa vievää ja vaatii resurssien uhrausta muilta yhteiskunnan sektoreilta. Itse en pidä ihmiskuntaa uusintavaa työtä vähempiarvoisena kuin talouden rattaissa tehtyä työtä, vaikka sitä ei samalla tapaa pystykään mittaamaan. Näissä kannanotoissa heijastuu niin ajan henki: Raha, raha, raha.

Vierailija
157/157 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 18:02"]

En vain jotenkin voi ymmärtää moista yksisilmäisyyttä! Onhan se totta, että työuraa heikentää kotivuodet ja totta sekin, että tämä vaikuttaa jkv tasa-arvon toteutumiseen työmarkkinoilla. MUTTA sekin yksinkertaisesti vain on totta, että pieni lapsi tarvitsee äitiään! Miten sitä asiaa voi kieltää. Useat lapset kehittyvät hyvin myös päivähoidossa, harvalla on mahdollisuutta palkata hoitajaa kotiin. Ihmislapsi on pitkään riippuvainen hoitajasta ja kasvattaminen työlästä, aikaa vievää ja vaatii resurssien uhrausta muilta yhteiskunnan sektoreilta. Itse en pidä ihmiskuntaa uusintavaa työtä vähempiarvoisena kuin talouden rattaissa tehtyä työtä, vaikka sitä ei samalla tapaa pystykään mittaamaan. Näissä kannanotoissa heijastuu niin ajan henki: Raha, raha, raha.

[/quote]

Niin. Mutta eikö sitten voisi lopettaa valittaminen siitä "naisen euro on 80 senttiä"-asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä