Björn Wahlroos: Kannabis voitaisiin laillistaa
Björn Wahlroos: Kannabis voitaisiin laillistaa – ”Suuri merkitys, kun katkaistaan ketju kovien huumeiden myymiseen”
Kommentit (201)
EU-raportti: Kannabis tupakkaa ja alkoholia turvallisempaa
Kannabis on muita päihteitä vaarattomampaa, kertoo laaja EU-selvitys.
Kannabis on käyttäjälleen turvallisempaa kuin tupakka tai alkoholi, kertoo laaja EU-katsaus. Tiedot perustuvat Euroopan huumausaineiden ja niiden väärinkäytöksen seurantakeskuksen julkaisemaan 700-sivuisen, 3-osaiseen raporttiin.
Suurin osa kannabiksen käyttäjistä lopettaa sen polttamisen hieman alle tai yli 30-vuotiaana, EIVÄTKÄ HE KÄRSI MINKÄÄNLAISISTA KIELTEISISTÄ VAIKUTUKSISTA LOPETTAMISEN JÄLKEEN.
- Kaikki tekemämme vertailut osoittavat, että kannabis on käyttäjälleen monilla mittareilla mitattuna muita aineita turvallisempaa, kertoo raportin kirjoittamiseen osallistunut tutkija Robin Room.
Room tutustui raporttia varten useisiin laillisten ja laittomien päihteiden terveysvaikutuksia käsittelevään tutkimukseen, joissa selvitettiin päihteiden vaarallisuutta tai niiden haittavaikutuksia sekä niiden aiheuttaman päihtymyksen ja riippuvuuden astetta.
Roomin mukaan tutkimusten perusteella voidaan todeta seuraavaa:
- Huumeen vaarallisuus: Vaarallisimpia ovat ekstaasi ja kokaiini, joita seuraavat alkoholi ja heroiini. Vähiten vaarallinen huume on kannabis.
- Päihtymyksen aste: Vahvimman päihtymyksen aiheuttaa alkoholi. Seuraavina tulevat heroiini ja kokaiini, kannabis on listassa neljäntenä.
- Riippuvuus: Pahinta riippuvuutta aiheuttaa tupakka, seuraavina tulevat heroiini, kokaiini ja alkoholi. Kannabis on tutkimusten mukaan vähiten riippuvuutta aiheuttava päihde.
Stakesin päihdetutkija Kristoffer Tigerstedt pitää raportin päätelmiä luotettavina. Hänen mukaansa ne ovat linjassa muiden tutkimusten kanssa.
Tigerstedt muistuttaa kuitenkin kannabiksen sosiaalisista riskeistä. Hänen mukaansa monet näistä johtuvat siitä, että kannabis on suuressa osassa maita laiton, toisin kuin alkoholi ja tupakka.
- Se merkitsee sitä, että kannabista käytetään yhteyksissä, jotka ovat usein yhteiskunnan marginaalissa. Ja silloin tietysti tulee mieleen, että kannabista käytetään myös muiden huumeitten yhteydessä.
Kannabiksen käyttö on yleistä
Kannabis on hyvin yleinen päihdeaine, sitä on kokeillut arviolta joka viides eurooppalainen aikuinen. Kuluneen kuukauden aikana sitä on käyttänyt yli 13 miljoonaa eurooppalaista.
Maailmassa tuotetaan käyttöön lähes 50 000 tonnia kannabisruohoa tai -hartsia joka vuosi.
Siis se pitää todellakin laillistaa. Yrttihän se on paljon terveellisempi vaihtoehto alkoholille, juu. :-)
Kyllä naurattaa ihan ääneen kun tämä TOTUUS pelottaa kaikkia sens uurip ellejä, hehehehhee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nalle tiedä mistä puhuu.
Nalle tietää aina mistä puhuu ja eiköhän tuo laillisteta nyt kun Nalle on antanut luvan. Hän kuitenkin määrää täällä eikä mitkään eduskunnat tai hallitukset.
kannabiksen kiellon suhteen täällä "määrää" vain arvottu kieltolaki.
Olen 53 v. nainen ja laillistamisen kannalla. Kun tätä asiaa olen tutkinut, niin vähemmän vakavia haittoja on kannabiksessa kuin alkoholissa. On hyvä myös muistaa, että kannabista ei suinkaan tarvitse polttaa, vaan esim. leipoa pikkuleipiin. Luonnonmukainen tuote, parempi vaihtoehto kuin viina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on aika hauskaa seurata miten jengi jaksaa vaahdota kannabiksesta. Kyseessä kuitenkin tosi mieto aine. Tyyliin vähän vahvempi kun rauhottava tee. Parasta on nää et pitäs hoitoon ohjata käyttäjät mielummin kun rangasta. Ei kukaan mene päihdevierotukseen kannabiksen takia. Samoin ei ne rikollistenkaan rahat nyt ihan niin merkittävästi vähenis. Muilla huumeilla ne tilit tehdään.
Pikkuhiljaa kovempiin.
Porttiteoria on kannabiksen osalta osoitettu vääräksi. Kannabiksen käyttö ei johda sen enempää kovempiin huumeisiin kuin alkoholin käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Toi ukko ei elämänsä aikana ole koskaan puhunut järkeviä.Taitaa itse tai sukunsa olla hörhöjä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 53 v. nainen ja laillistamisen kannalla. Kun tätä asiaa olen tutkinut, niin vähemmän vakavia haittoja on kannabiksessa kuin alkoholissa. On hyvä myös muistaa, että kannabista ei suinkaan tarvitse polttaa, vaan esim. leipoa pikkuleipiin. Luonnonmukainen tuote, parempi vaihtoehto kuin viina.
Voihan alkoholiakin laittaa suklaakonvehteihin, rommileivoksiin, jäätelöön tai punaviinikastikkeeseen ilman että kukaan niistä määristä humaltuu.
Minä menisin mielummin semmoisen bussikuskin kyytiin, joka polttaisi yhden tupakan ennen rattiin tarttumista kuin jos sama kuski polttaisi yhden kannabissätkän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan alkoholiakin laittaa suklaakonvehteihin, rommileivoksiin, jäätelöön tai punaviinikastikkeeseen ilman että kukaan niistä määristä humaltuu.
Minä menisin mielummin semmoisen bussikuskin kyytiin, joka polttaisi yhden tupakan ennen rattiin tarttumista kuin jos sama kuski polttaisi yhden kannabissätkän.
Voi miten typerä kommenti...facepalm!
Jollain on kova kannabiksen tuska.
Kysyttiin Ylen ohjelmassa tänään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä voi laittaa kannabissätkää ja tupakkaa samalle viivalle. Laita ennemmin viina ja kannabissätkä samalle viivalle, jos haluat.
Hyppäätkö mielummin bussikuskin kyytiin, kun hän on kännissä vai kun hän on pilvessä?
Niin, et kummassakaan tapauksessa. Ei kannabiksen laillistaminen tarkoita sitä, että päihtyneenä saa ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi laittaa, mutta jos alkoholia käyttää päihteenä, se tuhoaa eniten aivoja koska on solumyrkky.
Kannabis uhkaa valtion ja alko päihde monopolia, joten siinä syy kieltoon. Valtio menettäisi miljardeja päihde rahaa, jos ihmiset kasvattaisivat omat pössynsä itse.
Vierailija kirjoitti:
Kannabis uhkaa valtion ja alko päihde monopolia, joten siinä syy kieltoon. Valtio menettäisi miljardeja päihde rahaa, jos ihmiset kasvattaisivat omat pössynsä itse.
Ei ole suomessa miljardeja mutta miljoonia kuitenkin. Kyselyssä 100 000 myöntää kuukausittain käytön. Kasvatuksia arvioidaan olevan 50-60 tuhatta. Vuosittain käyttäviä yli 200 000. Valtio voisi kasvattaa ja myydä. Tai sitten jatketaan tätä nykyistä tapaa jonka toimivuus on jo niin nähty.
Vierailija kirjoitti:
Itse annan laillistamiselle varovaisen puoltoni, mutta Björn Wahlroosin tuki mille tahansa asialle on merkki siitä, että on syytä harkita uudemman kerran. Ihminen, joka ottaa Ayn Randin millään tavalla vakavasti on täysin päästään sekaisin, ja Nalle on systemaattisesti täysin väärässä kaikissa yhteiskuntaa koskevissa mielipiteissään. Tai väärässä ja väärässä, hän haluaa yhteiskunnasta sellaisen, että se hyödyttää maksimaalisesti häntä ja kaltaisiaan ja paskoo kaikkien muiden niskaan. Onko se sitten väärässä olemista, mene ja tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi ukko ei elämänsä aikana ole koskaan puhunut järkeviä.Taitaa itse tai sukunsa olla hörhöjä.
Äärimmäisen koulutettu entinen professori. joka on menestynyt käytännössä talouselämässä poikkeuksellisesti.
Aavistelen, että typeryyksien puhujat ovat aivan muualla - esimerkiksi täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on aika hauskaa seurata miten jengi jaksaa vaahdota kannabiksesta. Kyseessä kuitenkin tosi mieto aine. Tyyliin vähän vahvempi kun rauhottava tee. Parasta on nää et pitäs hoitoon ohjata käyttäjät mielummin kun rangasta. Ei kukaan mene päihdevierotukseen kannabiksen takia. Samoin ei ne rikollistenkaan rahat nyt ihan niin merkittävästi vähenis. Muilla huumeilla ne tilit tehdään.
Pikkuhiljaa kovempiin.
Porttiteoria on kannabiksen osalta osoitettu vääräksi. Kannabiksen käyttö ei johda sen enempää kovempiin huumeisiin kuin alkoholin käyttö.
Alkoholi vaan on itsessään kova huume. Aivan kärkisijoilla vaarallisuudessaan.
kunnon trippikävelyt korkealla avartaa aina maailmankatsonmusta.
Nalle tietää aina mistä puhuu ja eiköhän tuo laillisteta nyt kun Nalle on antanut luvan. Hän kuitenkin määrää täällä eikä mitkään eduskunnat tai hallitukset.