Muistotilaisuus ravintolassa
Pieni porukka. Söisimme a la carte -listalta. Onko noloa vai mitä mieltä? Olen hirvittävän epävarma.
Kommentit (37)
Riippuu ihan vainajasta. Oliko ravintola hänelle tärkeä?
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tämä on ihan ruokaravintola kirkon lähellä. Varaisimme kabinetin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tämä on ihan ruokaravintola kirkon lähellä. Varaisimme kabinetin.
Mitä väliä missä muistotilaisuus pidetään? Kunioitava piditte! Muistelitte vainajaa!Sehän on sen muistotilaisuuden ydin,ei paikka missä se pidetään!
Pienet muistotilaisuudet vietetään juuri noin.
Varataan kabinetti ravintolasta ja vietetään sillä tavalla se vainajan muistaminen eli syömällä yhteinen ateria, siunauksen jälkeen.
Kiitos teille. Jotenkin kaipaa jotain tukea ja vahvistusta ajatuksilleen. Olen ollut yksin tän järjestelyjutun kanssa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Seurakuntasalissako ei saa pitää, jos seurakuntasali ei ollut vainajalle tärkeä?
Oikein hyvä suunnitelma. Olin vuosi sitten vastaavassa tilaisuudessa, kaikki sujui hyvin, oli juhlallista, mutta myös kodikasta. Itse kukin kertoi jotain muistojaan vainajasta. Oli ruokailu ja kakkukahvit. Meitä oli 9 henkilöä.
Erään rekkamiehen muistotilaisuus oli paikallisen Nesteen baarissa. Siellä sitten syötiin listalta mitä kukakin ja munkkikahvit päälle. Oli ainakin vainajan näköinen tilaisuus.
Minun tätini muistotilaisuus oli pienessä pubissa talonsa alakerrassa. Oli juuri oikea paikka sen nautiskelevalle itsenäiselle persoonalle, ja itse oli sen paikan kai valinnutkin kun tiesi kuolevansa. Toivonut myös että siellä ei olla hartaita ja suremalla surra, vaan muistellaan ilolla elämäänsä ja yhteisiä hetkiä tuopposten äärellä.
Kuoli nelikymppisenä syöpään.
Kaikille oli jäänyt hyvä ja lämmin mieli ja naurettu oli paljon.
Minä en tuolla ollut enkä hautajaisissa mutta äitini kertonut. 90-luvulla.
Mummin muistotilaisuus oli kahvilassa joka varattiin. Ei hän olisikaan mitään suurta halunnut. Hyvin käy ravintolakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ollut, vainaja nousee haudastaan ja tulee huutamaan ovelle. Vai miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurakuntasalissako ei saa pitää, jos seurakuntasali ei ollut vainajalle tärkeä?
Saa tietysti mutta tuntuisi oudolta pitää tilaisuus paikassa, jossa vainaja ei ole koskaan käynyt. Tulisi tunne, että hoidetaan nyt alta nopeasti mahdollisimman vähällä vaivalla. Olin itse muistotilaisuudessa, jossa paikka herätti läheisissä paljon muistoja ja tuli kuultua hauskoja tarinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi varata iso seurakuntasali, jos saattajia vain muutama ihminen?
Ja sinne seurakantasaliinhan pitäisi viedä omat ruuat ja kahvit mukana, ei kai sitä nyt muutamalle saattajalle mitään pitopalveluja tilata.
Vanhoilla sukulaisilla on vain vähän saattajia, yleenäs 2-6 ihmistä. Ei heille mitään hautajaispitoja järjestetä.
Vain ne kaikkein läheisimmät käyvät siunaustilaisuudessa, ja viettävät pienen muistohetken yhdessä.
Pienemmillä paikkakunnilla voidaan istua seurakuntatalon salissa/ kabinetissa, tiloista riippuen.
Voi kysyä seurakunnasta tai hautaustoimistolta. Tsemppiä sulle ap. Kyllä se jotenkin sujuu.
Oikein hyvä suunnitelma. Jaksamista Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa tietysti mutta tuntuisi oudolta pitää tilaisuus paikassa, jossa vainaja ei ole koskaan käynyt. Tulisi tunne, että hoidetaan nyt alta nopeasti mahdollisimman vähällä vaivalla. Olin itse muistotilaisuudessa, jossa paikka herätti läheisissä paljon muistoja ja tuli kuultua hauskoja tarinoita.
Jos vanhus on ollut viimeiset 10 vuotta hoitokodissa ja ne pari lasta asuvat aivan toisella puolella Suomea, niin missä ne se pieni muistotilaisuus muualla pidetään, kuin jossakin hyvin pienessä paikassa.
Vanhuksella ei ole enää ystäviä eikä juuri ikäisiään sukulaisia elossa. Saattajana ovat ne lapset tai muiden kohdalla läheisimmät.
Tuo on tyypillinen tapa että varataan pieni rauhallinen tila joko suuresta kahvilasta joissa on vedettävät ovet tiettyyn tilaan tai sitten ravinotoloiden kabinetti.
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvä suunnitelma. Olin vuosi sitten vastaavassa tilaisuudessa, kaikki sujui hyvin, oli juhlallista, mutta myös kodikasta. Itse kukin kertoi jotain muistojaan vainajasta. Oli ruokailu ja kakkukahvit. Meitä oli 9 henkilöä.
Meitä vain 5 :(
Ihan ok.