Mistä tunnistaa mahdollisesti väkivaltainen kumppani?
Suhteen alkuvaiheessa siis, ennen kuin varsinaista fyysistä väkivaltaa on?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla eri mieltä hänen kanssaan. Miten reagoi? Suuttuuko?
Henkinen väkivalta edeltää fyysistä. Eli pitää tarkkailla kaikkea alistavaa tai halveksivaa käyttäytymistä.
Omat kokemukset vastaavia. Ensimmäiset merkit oli halveksuva asenne minua kohtaan, mitä mies ei itse myöntänyt. Suuttui jos yritin pitää puoleni. Luulin olevani rakastunut ja jäin. Ajattelin että keskityn miehen hyviin puoliin joita oli paljon. Liian kauan yritin ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama kysymys teille jotka olette olleet väkivaltaisessa parisuhteessa:
- Oliko mies ulkoisesti miehekäs, "jännis" vai ihan tavallisen jopa neitimäisen oloinen?
- Oliko miehellä paljon hyviä kavereita ja menevä vai ennemmin kotihiiri?
- Entä oliko miehellä kuin kaksi eri persoonaa; toisten seurassa miellyttävä ja sosiaalinen mutta seurustelukumppaniaan kohtaan huonotuulinen tai ylimielinen?
Omalla kohdalla; Mies oli sellainen ulospäin suht ”normaali”, sosiaalinen mies. Puhui tosin aika usein vain itsestään ja puheessa näkyi halveksunta tiettyihin ihmisiin. Arvosteleva ja provosoiva tyyli keskustella.
Ulkonäöltään urheilullinen, paljon salitreeniä tekevä.
Itsestään erittäin tarkasti huoltapitävä. Eli kyllä kaikessa hänen tekemisessään ja sanomisissaannhuomasi tietynlaista itsekeskeisyyttä.
Oliko mies sellainen josta muut eivät ikinä uskoisi että on väkivaltainen naista kohtaan?
Tässähän näitä esimerkkejä piisaa. Itse olen joitakin kertoja ollut tekemisissä miehen kanssa, jolla selkeästi narsistisia piirteitä ( mutta siis en suhteessa). Kyllä se on näkyvää. Puhuu kovalla äänellä enimmäkseen itsestään, flirttaileva käytös naisille, ns. vie paljon tilaa, on olevinaan aina oikeassa joka asiassa, naisvihamieliset puheet ja mielipiteet, muut on tyhmiä ja huonoja, exät on hulluja ja mielisairaita. Itselle tuli n. 5-10 min jälkeen tunne että haluan äkkiä pois ja ei kiinnosta tutustua enempää. Jälkikäteen olen saanut kuulla kuinka hullu tyyppi oikeasti oli. Kuunnelkaa aina omaa sisäistä ääntä- jos tulee paha olo niin juokse!
Tiettyihin kulttuureihin kuuluu naisen kurittaminen. Kannattaa ottaa huomioon.
Nuo puhuu paljon itsestään ym. piirteet on usein vain stereotypioita. Todellisuudessa väkivaltainen mies on heikko, tuntee avuttomuutta suhteessa naiseen ja on hyvin haavoittuva. Haavoittuu verisesti ja tulkitsee helposti tilanteita itseään uhkaavaksi ja mitätöiväksi. Sivulliseksi jäämisen kokemus voi aiheuttaa hallitsemattoman narsistisen raivon, kun mieslapsi pyrkii suojelemaan haavoittumisen hukassa olevaa heikkoa egoaan. Näitä tilanteita hän heikosta itsetunnosta johtuen näkee ja tulkitsee virheellisesti, koska pelkää niitä niin paljon. Heikkoudestaan johtuen ei kykene tarkastelemaan itsessään puutteitaan, koska sekin on uhka minuudelle ja siitä johtuen ei voi myöskään muuttua. Usein tähän liittyy uhrautumista, koska hän tuntee itsensä hyvin pieneksi ja siksi näkee toisen osapuolen väärintekijänä helpommin kuin itsensä. Ensimmäisiä merkkejä voikin olla heikko ja hyvin voimakkaasti minää puolustava ego, se että ei kykene tuntemaan syyllisyyttä, ei pyytämään anteeksi, vaan lähtökohtaisesti syyttää muita kokemastaan pahasta olosta. Tämä ei kuitenkaan ole merkki väkivaltaisesta henkilöstä. Voimakas loukkaantuminen ja suuttuminen ja kuvitellut uhat voivat myös ennakoida väkivaltaa ja jos ei sitä, niin ainakin ongelmia parisuhteessa.
Omalla kohdalla; Mies oli sellainen ulospäin suht ”normaali”, sosiaalinen mies. Puhui tosin aika usein vain itsestään ja puheessa näkyi halveksunta tiettyihin ihmisiin. Arvosteleva ja provosoiva tyyli keskustella.
Ulkonäöltään urheilullinen, paljon salitreeniä tekevä.
Itsestään erittäin tarkasti huoltapitävä. Eli kyllä kaikessa hänen tekemisessään ja sanomisissaannhuomasi tietynlaista itsekeskeisyyttä.