Työuupumus on työntekijän vika
Tiedän, että otsikko on provosoiva, mutta voiko se silti olla totta?
Myönnetään, että työpaikalla voi olla liikaa töitä ja liian vähän henkilöstöä. Moni työntekijä pystyy kuitenkin vetämään rajat ja sanomaan esimiehelle suoraankin, että homma ei toimi. Onko uupuvat työntekijät pohjimmiltaan liian kilttejä tai kykenemättömiä vetämään omat rajat tai priorisoimaan?
Kommentit (103)
Kilpailu sairastuttaa maailman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta se on. Täydellisyyden tavoittelu, pikkutarkkuus, hyväksynnän hakeminen, kova vaatimustaso uuvuttaa. Rajattomia ne on.
On myös tehtäviä, jotka on vaan PAKKO hoitaa ja kyseessä ei silloin ole mikään itsestä lähtevä täydellisyyden tavoittelu. Esim. rahoitusalalla taloushallinnon tehtävät vaikkapa. Tilintarkastajat ja finanssivalvonta hengittävät niskaan joten siinä on vähän vaikea jättää töitä tekemättä.
Olethan koulutuksen saanut? Ei kait kaikki yksin sinun harteille kaadu? Ja jos näin niin kyllä opiskellessa on tullut esiin kuinka vaativaa työ on.
Meiltä on lähtenyt porukkaa töistä viime aikoina useampi. Saatiin yksi osa-aikainen työntekijä tilalle. Se ei kestänyt kuin muutaman viikon täällä. Sitten saatiin kokopäiväinen työntekijä, mutta sekin purki työsopimuksen koeajalla. Oli kuulemma liian rankkaa. Itse olen ollut sairaslomalla, niin olen ihan pihalla kaikesta. Minä olen päättänyt että teen sen minkä voin, eikä tämä ole minun firmani, eikä minun tarvitse ottaa vastuuta, jos homma ei toimi. Nyt saatiin sitten tänne töihin puolikuuro mummeli. Joku on kai työpaikassa vikana kun ei täällä kukaan kestä olla eikä ole oikein hakijoitakaan tänne.