Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttäreni haluaa insinööriksi, mitä pitää lukea luonnontieteiden lisäks?

Vierailija
13.12.2014 |

Niin, siis otsikko. On lukiossa ja valinnut kaikki luonnontieteiden kurssit ja pärjää niissä hyvin. Onko jotain muuta mistä vois olla etua k.o. koulutukseen hakiessa :) ? 

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

matikka, fysiikka, kemia on kai olennaisimmat hakuvaiheessa. äidinkielestä ja enkusta tuskin on haittaa, mutta enpä tiedä onko hyötyäkään.

Vierailija
2/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MaFyKe erityisesti. Äikkä on tärkeä aina kaikille, varsinkin insinööreillä sen osaaminen on harmittavan huono. Englanti on tärkeä. Hyvällä kieli- ja kirjoitustaidolla erottuu työnhaussa perusinsinööreistä, jotka osaavat vain laskea. T. DI

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikka,fysiikka ja kemia.Englantia tottakai pitkänä. Riippuen tekniikan alasta voi olla ihan kiva lukea vaikka maantietoa ja/tai biologiaa (esim ympäristötekniikkaa ajatellen). Terveisin DI

Vierailija
4/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisään pääsee ihan helposti, jos on fy ke ja ma hallussa. Hyötyä on myös hyvästä äikän ja vieraan kielen arvosanasta. Papereilla pääsee kuitenkin aika kepeästi.

Varsinkin insinööriksi pitäisi ihan kevyesti päästä, dippainssiksi on vähän kovemmat vaatimukset, nuo yllä olevat. t. opiskelija

Vierailija
5/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:11"]Matikka,fysiikka ja kemia.Englantia tottakai pitkänä. Riippuen tekniikan alasta voi olla ihan kiva lukea vaikka maantietoa ja/tai biologiaa (esim ympäristötekniikkaa ajatellen). Terveisin DI
[/quote]
Englanti luetaan aina pitkänä.

Vierailija
6/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hifistelemään aletaan, niin ruotsi kannattaa lukea kunnolla. Mielellään tietenkin A-kielenä, mutta pääasia tasosta riippumatta hoitaa kunnialla.

Vierailija
7/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut lukiossa fysiikkaa, mutta olen insinööri silti. Olis kannattanut ottaa, kun tekun fysiikasta 80 % oli kuulemma lukion kertausta ja niinhän se näkyy nyt opikseluikäisillä pojillanikin olevan. Amk:ssa matikka oli mielestäni aika helppoa. Mulla kyllä oli kirjoituksista insinöörikoulutukseen monta vuotta, kun olen vaihtanut alaa aikuisiällä. 

Vierailija
8/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 lisää, että kun oma poika haki pelkillä amispapereilla amk:aan, niin hänen pisteensä olisivat riittäneet mihin tahansa amk:aan mille tahansa linjalle missä tahansa Suomessa. Oli vielä jättänyt kemian tehtävät tekemättä, kun niihin ei amiskemia riittänyt. Matikasta oli osannut kaiken, siis pelkän amismatikan pohjalta. Itse muistaakseni sain huippupisteet, mutta mulla on pitkä matikka ollut, vaikkakin siitä oli aikaa. 

Vierailija
9/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmistuin insinööriksi amiksen sähköpuoli taustalla. Sanoisin että käytännön tietämys on hyväksi, varsinkin jos aikoo linjalle joka löytyy myös amiksesta (sähkö, rakennus, lvi, kone, logistiikka). Huomasin että lukion käyneet pärjäsivät hyvin perusaineissa mutta koulutuksen ammattiopinnoissa olin amiksen käyneenä ykkönen.

Vierailija
10/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:19"]

valmistuin insinööriksi amiksen sähköpuoli taustalla. Sanoisin että käytännön tietämys on hyväksi, varsinkin jos aikoo linjalle joka löytyy myös amiksesta (sähkö, rakennus, lvi, kone, logistiikka). Huomasin että lukion käyneet pärjäsivät hyvin perusaineissa mutta koulutuksen ammattiopinnoissa olin amiksen käyneenä ykkönen.

[/quote]

Amk:n opetus on usein niin huonoa, että parhaiten pärjäävät ne, jotka osaavat asiat valmiiksi.

Vierailija
11/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 lisää, että kun oma poika haki pelkillä amispapereilla amk:aan, niin hänen pisteensä olisivat riittäneet mihin tahansa amk:aan mille tahansa linjalle missä tahansa Suomessa. Oli vielä jättänyt kemian tehtävät tekemättä, kun niihin ei amiskemia riittänyt. Matikasta oli osannut kaiken, siis pelkän amismatikan pohjalta. Itse muistaakseni sain huippupisteet, mutta mulla on pitkä matikka ollut, vaikkakin siitä oli aikaa. 

[/quote]

Pääsykokeissa ei tarvitse tehdä kuin vain joko fysiikan tai kemian tehtävät.

Vierailija
12/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Amispaperit olisivat riittäneet minne tahansa? Miten selität sitten ne amk:n linjat, joihin ei ole edes mahdollista päästä pelkillä papereilla sisään, ei edes täysillä lähtöpisteillä, vaan pitää tehdä myös pääsykoe ja onnistua siinä? Vai ajattelitko asian niin, että pääsykokeen täysillä pisteillä olisi päässyt mihin tahansa kouluun, koska lähtöpisteet ovat kelvolliset?

Vierailija
13/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yleisesti vaan insinööriksi..
Itseasiassa amispohjalla pärjää mainiosti saman alan insinööriopinnoissa. Työkokemus on mahtava plussa vielä.

Vierailija
14/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki lue englantia pitkänä = A1-kielenä.

Vierailija
15/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:27"]

[/quote]

Amispaperit olisivat riittäneet minne tahansa? Miten selität sitten ne amk:n linjat, joihin ei ole edes mahdollista päästä pelkillä papereilla sisään, ei edes täysillä lähtöpisteillä, vaan pitää tehdä myös pääsykoe ja onnistua siinä? Vai ajattelitko asian niin, että pääsykokeen täysillä pisteillä olisi päässyt mihin tahansa kouluun, koska lähtöpisteet ovat kelvolliset?

[/quote]

Lue uudestaan, mitä sanotaan! Todistus- ja koepisteiden summalla olisi päässyt! Aloittajan kysymyskin on tyhmä, kai se on aika selkeeyä, että matemaattisia aineita luetaan, jos insinööriksi haluaa. 

Vierailija
16/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistun pian tietotekniikan insinööriksi amispohjalta, enkä ole yhtään kemiaa laskenut koulun tai pääsykokeiden aikana. Eli sekin vähän riippuu mille alalle halajaa. Matikkaa ja fysiikkaa on melko paljon, mutta niissäkin pärjännyt ihan hyvin näin amiksena.

Vierailija
17/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitaito on aina hyödyksi.
Talousaineetkaan ei ole pahitteeksi, mutt lukiossa ei sellasia taida olla.
Psykologia.
Ohjelmointi/atk.

Itsellä pitkä matikka, lyhyt fysiikka, psykologia. Pitkän fyssan kurssit luin itekseni pääsykokeisiin.

Vierailija
18/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Paljonko ne pisteet pojallasi oli?

Vierailija
19/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:38"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:27"]

[/quote]

[/quote]

Lue uudestaan, mitä sanotaan! Todistus- ja koepisteiden summalla olisi päässyt! Aloittajan kysymyskin on tyhmä, kai se on aika selkeeyä, että matemaattisia aineita luetaan, jos insinööriksi haluaa. 

[/quote]

Joo siis tietenkin luetaan pitkää matikaa, fysiikkaa ja kemiaa :)

Mutta kysyinkin ennemminkin onko vielä jotain huomionarvoista, kuten nuo alkupään viesteissä mainitut äikkä, enkku ja ruotsi. Ruotsia en kyllä tullut ajatelleeksi lainkaan, ja tytöllä kun ei tuo kielipää nyt kamalan hyvä ole niin ei varmaan pysty lukemaan sitä A-tasolla. Englantia osaa kyllä hyvin ja on saanut kursseista 8-10 arvosanoja. 

Ja haittaako muuten jos ei ole mitään käytännön työkokemusta pohjalla (kuten ammattikoulusta tulevilla on) 

Vierailija
20/44 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, joissakin käytännön töissä voisin kuvitella että amiksilla olis etulyöntiasema mutta toisaalta jos lukee pitkän matikan, fysiikan ja kemian niin perusaineet selvittää kyllä ihan helposti :)