Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko kokeillut vaalikonetta?

Ison g:n gallup
05.03.2023 |

Millaisia kokemuksia on? Löytyikö oikea puolue ja ehdokas? Tuliko yllätysvastaus?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLE ja HS tarjosivat eri ehdokkaita.

Vierailija
2/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalikone on kätevä ehdokkaan valitsemisessa. Itse vaihdoin ehdokasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. On aivan hullu ajatus antaa jonkun algoritmin päättää ketä äänestän.

Vierailija
4/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin antaa vastaukseksi sen puolueen jota aion äänestää. Ehdokkaan valinnassa tosiaan voi auttaa.

Vierailija
5/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalikoneet ovat harhaanjohtavia ja huonosti laadittuja.

Usein esittävät vain kahta vaihtoehtoa, joiden väliltä valita, vaikka monissa asioissa voisi olla kolmaskin vaihtoehto.

Lisäksi noissa kysytään juuri mustavalkoisia asioita, mutta ei esitetä mitään ratkaisuja.

Vaalikoneet eivät valitettavasti kerro juuri mitään siitä, ketä kannattaisi äänestää.

Vierailija
6/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

IS:n ja Ylen tein ihan huvikseni.

Ihan sopivat ehdokkaat sain, mutta äänestän aina naista, joten ääntäni ei tod saa koneen ehdottama henkilö. Puolueet sattui just.

Vierailija
7/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hullua kun antavat aina Kokoomuksen vaikka olen aina äänestänyt Vasemmistoliittoa.

Vierailija
8/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvoin antaa vastaukseksi sen puolueen jota aion äänestää. Ehdokkaan valinnassa tosiaan voi auttaa.

Miksi puolue on yllätys? Etkö tiedä mitä asioita eri puolueet ajavat?

Vierailija
9/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Hesarin vaalikoneessa vaalikoneen tekijä on määritellyt, mikä kysymys on tärkeä, eli sinulle valikoituu ehdokkaat, joiden kanssa olet näistä "tärkeistä" kysymyksistä samaa mieltä, vaikka ne olisivat sekä sinulle että ehdokkaalle yhdentekeviä asioita. Mitään merkitystä ei sitten olekaan sillä, että olet ehdokkaan kanssa eri mieltä sinulle tärkeissä asioissa.

En ole Ylen vaalikonetta kokeillut, josko siinä saisi valita eri kysymysten painotukset.

Myös kysymyksenasettelulla voidaan johdatella tiettyjen ehdokkaiden suuntaan. Eli jätetään vastausvaihtoehdoista pois vaalikoneen tekijälle epämieluisia mielipiteitä.

Vierailija
10/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaalikoneet ovat harhaanjohtavia ja huonosti laadittuja.

Usein esittävät vain kahta vaihtoehtoa, joiden väliltä valita, vaikka monissa asioissa voisi olla kolmaskin vaihtoehto.

Lisäksi noissa kysytään juuri mustavalkoisia asioita, mutta ei esitetä mitään ratkaisuja.

Vaalikoneet eivät valitettavasti kerro juuri mitään siitä, ketä kannattaisi äänestää.

Poliitikot ratkoo asiat, ei tietenkään vaalikone.

Vierailija
11/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on helppo äänestää vaalikoneen tarjoamaa ehdokasta, kun omat vastaukset menevät lähes samoin.

Vierailija
12/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin, en todellakaan äänestä vasureita vaikka kone käski.

Vierailija
13/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalikoneet ovat viihdettä.

Ei ainakaan pelkän vaalikoneen perusteella kannata ehdokasta tai puoluetta valita, vaan hakea sitä informaatiota myös muualta.

Vierailija
14/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luen puolueiden ohjelmat heidän sivuiltaan ja teen valintani niiden perusteella. Saan yleensä aina vaaleista viis vastaukseksi RKP:n tai Keskustan, joita en ole koskaan äänestänyt.

Vierailija
15/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen vaalikone oli todella outo. Minulle ehdotettiin 1. Kristallipuoluetta 2. Vapauden liittoa. Kumpaakaan noista hörhöpuolueista en ikipäivänä äänestäisi.

Tutustuin huvikseni myös tarjottuihin ehdokkaisiin heidän omissa julkaisuissaan. Sieltäpä sitä Nato- ja rokotevastaisuutta pukkasi. Itse olen kyllä toista laitaa. Vaalikoneessa oli usein toisen ääripään vastausvaihtoehdossa kaksi eri asiaa samassa väitteessä. Ei siis teknisestikään oikein. Oli myös paikoitellen kärjistetyn subjektiibisesti maalailtua hyvis-pahis -asetelmaa, mikä ohjaa varmasti kokemattomia nuoria valitsemaan tietyn vaihtoehdon.

Vierailija
16/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalikone tarjosi minulle samoja puolueita kuin ennenkin. Mutta en enää äänestä niitä, vaihdan suuntaa ihan kokonaan, ihan sama olenko niiden kanssa samaa mieltä vai en.

Vierailija
17/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin koneessa oli mielenkiintoinen sen tarjoava nelikenttä arvoista. Mitä siitä piditte? Onko oikeassa?

Vierailija
18/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle taas vaalikone osaa antaa omia vastauksiani vastaavat ehdokkaat ja puolueet.

Vierailija
19/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luen puolueiden ohjelmat heidän sivuiltaan ja teen valintani niiden perusteella. Saan yleensä aina vaaleista viis vastaukseksi RKP:n tai Keskustan, joita en ole koskaan äänestänyt.

Luulisi rkp:n ja keskustan vastaavan juuri sinun omia arvojasi?

Vierailija
20/32 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen vaalikone oli todella outo. Minulle ehdotettiin 1. Kristallipuoluetta 2. Vapauden liittoa. Kumpaakaan noista hörhöpuolueista en ikipäivänä äänestäisi.

Tutustuin huvikseni myös tarjottuihin ehdokkaisiin heidän omissa julkaisuissaan. Sieltäpä sitä Nato- ja rokotevastaisuutta pukkasi. Itse olen kyllä toista laitaa. Vaalikoneessa oli usein toisen ääripään vastausvaihtoehdossa kaksi eri asiaa samassa väitteessä. Ei siis teknisestikään oikein. Oli myös paikoitellen kärjistetyn subjektiibisesti maalailtua hyvis-pahis -asetelmaa, mikä ohjaa varmasti kokemattomia nuoria valitsemaan tietyn vaihtoehdon.

Olet vastannut vaan samoin kuin joku hörhöpuolueen ehdokas. Ei ole kummemmasta kyse. Katso sen tarjotun yksittäisen ehdokkaan vastauksia, niin huomaat että olette samaa mieltä. No hörhöpuoluetta ei silti äänestää kannata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme