Lähisuhdeväkivallan jälkeen terapiaan?
Kaipaan asiallisia vastauksia ja mielipiteitä.
Olin avoliitossa ex-mieheni kanssa useamman vuoden , erosimme joitakin kuukausia sitten. Olemme 30+. Väkivalta alkoi tönimisellä, huutamisella ja haukkumisella voimistuen pikkuhiljaa vuosien aikana. Tiedän itse myös olleeni suustani ilkeä ja saaden miehen raivostumaan joitain kertoja, mutta aina syy ei ollut tämä vaan "riehuminen" saattoi alkaa jostain pienemmästäkin.
Mies halusi erota, todellista syytä erohalulle en tiedä. Mies väittää syyn olleen se, ettei hän kestänyt sitä mitä kaikkea pahaa on tehnyt ja hänen on vaikeaa olla itsensä ja tekojensa kanssa. Ei suostunut terapiaan tai pariterapiaan.
Erotessa mies pahoinpiteli minua mustelmille ja haukkui. Yritin joitakin kertoja selvittää mieheltä syytä erolle ja selvittää välejä siinä onnistumatta, mies ei ollut valmis käsittelemään asioita. kunnes..
Noin viikko sitten mies kysyi voisimmeko tavata ja keskustella kaikki asiat. Oli kuulemma kaivannut meitä ja kaikki tuntui oudolle. Halusi puhua asiat selväksi ja katui sitä miten lähti. No, sovimme tapaamisen. Tapaaminen ei kuitenkaan mennyt hyvin, molemmat vain loukkaantui toisen sanomisista ja tilanne eskaloitui niin, että se päättyi siihen että mies mursi käteni ja molemmat kädet lisäksi mustelmilla, naamassa ruhjeita ym.
Kävin toki lääkärissä asiasta. Mies on katuva, sanoo ettei olisi uskonut itsestään että pystyy tehdä kellekään noin ja tarjoutui korvaamaan kulut. On myös pyytänyt itkien anteeksi. Ehdotti, että menisimme nyt sinne pariterapiaan käsittelemään eroon johtaneet syyt, kun asia vaivaa minua ja emme pysty keskenämme kommunikoida ilman riitaa. Väittää, ettei itse saisi terapiasta mitään, tekisi sen vain minun takiani, että pääsisin yli ja eteenpäin elämässä.
Itse nyt kovasti mietin, voinko saada tarvitsemani vastaukset pariterapian avulla, onko sinne järkeä tässä vaiheessa enää edes mennä asioita puimaan ja mikä on miehen aktiivisuus siellä jos tekee asian vain minun takiani.
Mietin myös rikosilmoituksen tekoa miehestä, mutta tavallaan en pysty kun säälin häntä. Tiedän, että se olisi ainut oikea ratkaisu. Samalla mietin, riittäisikö omassa päässäni "hyvitykseksi" teosta jos mies menisi vihdoin yksin terapiaan ja hoitaisi omia ongelmiaan ja väkivaltaisuuttaan, vaikka se ei enää meidän suhdetta auta.
Mielipiteitä?
Kommentit (68)
Rehellinen mielipiteeni on, että teet rikosilmoituksen, etkä ole eksääsi missään yhteydessä enää ikinä. Terapiaan menet yksinäsi. Selviät kyllä vielä elämään, mutta kova työ sulla on edessäsi, kun opettelet rajojen laittoa ja itsesi rakastamista.
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitus ilman muuta ja lääkärikäynti.
Lääkärissä on käyty, vammat kuvattu ja käsi kipsattu. Rikosilmoitusta en ole tehnyt koska en tiedä voinko, tunnen syyllisyyttä jos miehelle tulee ongelmia (hän on nyt jo rahahuolissa eron takia). En myöskään tiedä jaksanko itse tapahtuneen ja eron jälkeen rikosilmoituksen jälkeisiä tapahtumia.
Vaikeaa.. ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Rehellinen mielipiteeni on, että teet rikosilmoituksen, etkä ole eksääsi missään yhteydessä enää ikinä. Terapiaan menet yksinäsi. Selviät kyllä vielä elämään, mutta kova työ sulla on edessäsi, kun opettelet rajojen laittoa ja itsesi rakastamista.
Kiitos mielipiteestäsi ja arvasin että minua kannustetaan tekemään ilmoitus ja kasaamaan itseni. Jotenkin vaan tuntuu kovin isoilta ja vaikeilta päätöksiltä.
Tämä on nyt juuri se hetki sinun elämässäsi, jolloin itse päätät, mihin suuntaan elämäsi lähtee menemään ja otat vastuun omasta elämästäsi. Vaikka miehesi lopettaisikin hakkaamisen (mitä epäilen) ei suhde kuitenkaan ole sen arvoinen, vanhat tapahtumat painavat vaa'assa edelleen. On myös ikivanha kikka vedota toisen hyvätahtoisuuteen ja omatuntoon. Kyse on sinun elämästäsi, etkä ole velvollinen pitämään toista pystyssä, mutta olet velvollinen pitämään itsestäsi huolta ja vain itse sen teet: kuten oletkin jo huomannut, miehesi tekee juuri päin vastoin eli lyö sinua sekä henkisesti että fyysisesti lyttyyn. Olen itse ollut väkivaltaisessa suhteessa ja tiedän mistä puhun.
S<br />
Samassa tilanteessa ollut kirjoitti:Tämä on nyt juuri se hetki sinun elämässäsi, jolloin itse päätät, mihin suuntaan elämäsi lähtee menemään ja otat vastuun omasta elämästäsi. Vaikka miehesi lopettaisikin hakkaamisen (mitä epäilen) ei suhde kuitenkaan ole sen arvoinen, vanhat tapahtumat painavat vaa'assa edelleen. On myös ikivanha kikka vedota toisen hyvätahtoisuuteen ja omatuntoon. Kyse on sinun elämästäsi, etkä ole velvollinen pitämään toista pystyssä, mutta olet velvollinen pitämään itsestäsi huolta ja vain itse sen teet: kuten oletkin jo huomannut, miehesi tekee juuri päin vastoin eli lyö sinua sekä henkisesti että fyysisesti lyttyyn. Olen itse ollut väkivaltaisessa suhteessa ja tiedän mistä puhun.
Emme siis ole tuon terapian avulla yhteen palaamassa, kumpikin on todennut että liikaa on ehtinyt tapahtua että pystyisi enää olla toisen kanssa. Ahdistus asioista liian suuri. Terapialla haettaisiin vain käsittelyapua erolle ja sen jälkeisille tapahtumille.
Mies väittää välittävänsä, mutta eihän toisesta välittävä ihminen pahoinpitele.
Ehdottomasti rikosilmoitus. Ehdotan myös, että menet terapiaan yksin.
TÄMÄ EI OLE SINUN VASTUULLASI! sinut pahoinpideltiin, sinä olet asiassa uhri, se ei ole sinun syytäsi, ei ole sinun paikkasi sääliä ja tukea miestä. Sinä et aiheuttanut hänelle ongelmia, vaan hän itse, hän on tässä se joka pahoinpiteli.
Vaikket tekisi sitä itsesi takia, niin mieti seuraavaa naista jonka hän pahoinpitelee. Hän tarvitsee herätyksen, että toiminnallaan on seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti rikosilmoitus. Ehdotan myös, että menet terapiaan yksin.
TÄMÄ EI OLE SINUN VASTUULLASI! sinut pahoinpideltiin, sinä olet asiassa uhri, se ei ole sinun syytäsi, ei ole sinun paikkasi sääliä ja tukea miestä. Sinä et aiheuttanut hänelle ongelmia, vaan hän itse, hän on tässä se joka pahoinpiteli.
Vaikket tekisi sitä itsesi takia, niin mieti seuraavaa naista jonka hän pahoinpitelee. Hän tarvitsee herätyksen, että toiminnallaan on seurauksia.
En tiedä onko mies saanut ajatuksen päähäni vai mistä on kyse mutta koen syyllisyyttä siitä että olen omalla pään aukomisella ja sanallisella riitelyllä saanut hänet pahoinpitelemään itseäni. Että se on minun oma syyni. Siksi en haluaisi että mies joutuu siitä vaikeuksiin.
Vierailija kirjoitti:
S<br />
Samassa tilanteessa ollut kirjoitti:Tämä on nyt juuri se hetki sinun elämässäsi, jolloin itse päätät, mihin suuntaan elämäsi lähtee menemään ja otat vastuun omasta elämästäsi. Vaikka miehesi lopettaisikin hakkaamisen (mitä epäilen) ei suhde kuitenkaan ole sen arvoinen, vanhat tapahtumat painavat vaa'assa edelleen. On myös ikivanha kikka vedota toisen hyvätahtoisuuteen ja omatuntoon. Kyse on sinun elämästäsi, etkä ole velvollinen pitämään toista pystyssä, mutta olet velvollinen pitämään itsestäsi huolta ja vain itse sen teet: kuten oletkin jo huomannut, miehesi tekee juuri päin vastoin eli lyö sinua sekä henkisesti että fyysisesti lyttyyn. Olen itse ollut väkivaltaisessa suhteessa ja tiedän mistä puhun.
Emme siis ole tuon terapian avulla yhteen palaamassa, kumpikin on todennut että liikaa on ehtinyt tapahtua että pystyisi enää olla toisen kanssa. Ahdistus asioista liian suuri. Terapialla haettaisiin vain käsittelyapua erolle ja sen jälkeisille tapahtumille.
Hae itsellesi apua noiden käsittelyyn, mutta ihan itseksesi.
Sinulla ei ole mitään syytä tai velvollisuutta välittää miehen ongelmista, hän on aiheuttanut ne ihan itse ja ansainnut kaikki seuraukset mitä niistä tulee.
Mies on kohdellut uskomattoman törkeästi. Tee rikosilmoitus heti, katkaise kaikki yhteydet mieheen ja mene terapiaan yksin. Ilmoita miehelle, ettei sinuun saa ottaa enää koskaan mitään yhteyttä ja estä hänet sen jälkeen kaikissa kanavissa.
Ei mitään sääliä, ei yhteistä asioiden selvittelyä, ei yhteistä terapiaa. Usko meitä muita ja tee asiat kerrankin omaksi parhaaksesi. Mies on vastuussa omista asioistaan, ja hänen itsensä täytyy hakea apua omiin ongelmiinsa.
Tee rikosilmoitus.
Lisäksi älä mene pariterapiaan, vaan laita estot miehelle.
Mene terapiaan yksin. Uskon että siellä silmäsi avautuvat siihen, että väkivalta ei ole sinun syysi. Lisäksi, ellet nyt ole tehnyt rikosilmoitusta, voit uskaltaa tehdä sen saatuasi tukea terapiassa.
Älä enää tapaa miestä. Laita ne estot kokonaan.
Tee rikosilmoitus.
Lisäksi älä mene pariterapiaan, vaan laita estot miehelle.
Mene terapiaan yksin. Uskon että siellä silmäsi avautuvat siihen, että väkivalta ei ole sinun syysi. Lisäksi, ellet nyt ole tehnyt rikosilmoitusta, voit uskaltaa tehdä sen saatuasi tukea terapiassa.
Älä enää tapaa miestä. Laita ne estot kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole mitään syytä tai velvollisuutta välittää miehen ongelmista, hän on aiheuttanut ne ihan itse ja ansainnut kaikki seuraukset mitä niistä tulee.
Mies on kohdellut uskomattoman törkeästi. Tee rikosilmoitus heti, katkaise kaikki yhteydet mieheen ja mene terapiaan yksin. Ilmoita miehelle, ettei sinuun saa ottaa enää koskaan mitään yhteyttä ja estä hänet sen jälkeen kaikissa kanavissa.
Ei mitään sääliä, ei yhteistä asioiden selvittelyä, ei yhteistä terapiaa. Usko meitä muita ja tee asiat kerrankin omaksi parhaaksesi. Mies on vastuussa omista asioistaan, ja hänen itsensä täytyy hakea apua omiin ongelmiinsa.
Se juuri, uskoisin hyödyn olevan suurempi jos mies hakisi apua eikä se että hänet tuomittaisiin. Ja ajattelin voisiko hän yhteisessä terapiassa ymmärtää tarvitsevansa apua. En usko että tuomio saa häntä hakemaan terapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on aina niin ikävää kun tunteet ja kiintymys sumentaa järjen :(
Suututtaa vain muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aina niin ikävää kun tunteet ja kiintymys sumentaa järjen :(
Suututtaa vain muita ihmisiä.
Mitäs tuolla tarkoitat?
Mies ei varmasti hae apua, koska hän on ulkoistanut vastuun väkivaltaisuudestaan sinun syykseen. Jos hän oikeasti haluaisi parantua, hän menisi terapiaan yksin. Nyt hän yrittää vierittää syytä sinulle pariterapian kautta. Oikeasti vastuu väkivallanteosta on 100% hänellä yksin. Älä mene pariterapiaan vaan omaan yksilöterapiaan ja katkaise kaikki välit mieheen kokonaan.
Jos haluat lukea itseksesi jotain, tilaa netistä kirja Why does he do that? Inside the minds of angry and controlling men.
Mies ei varmasti hae apua, koska hän on ulkoistanut vastuun väkivaltaisuudestaan sinun syykseen. Jos hän oikeasti haluaisi parantua, hän menisi terapiaan yksin. Nyt hän yrittää vierittää syytä sinulle pariterapian kautta. Oikeasti vastuu väkivallanteosta on 100% hänellä yksin. Älä mene pariterapiaan vaan omaan yksilöterapiaan ja katkaise kaikki välit mieheen kokonaan.
Jos haluat lukea itseksesi jotain, tilaa netistä kirja Why does he do that? Inside the minds of angry and controlling men.
Rikosilmoitus ilman muuta ja lääkärikäynti.